Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.
REKLAMA
SPIS TREŚCI
PORADY PRAWNE
- Czy trzeba kupić nowe kasy rejestrujące
- Jak ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej
- Nie będzie dalszych ulg na zakup kas rejestrujących
Rozpoczęcie ewidencji przy zastosowaniu kas
W tym zakresie regulacje prawne zawarte w rozporządzeniu stanowią przeniesienie dotychczasowych uregulowań. Przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (nowy wzór). W przypadku podatnika, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, zawiadomienie może być dokonane na formularzu zgłoszenia przez podatnika danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (zmieniony formularz). Zawiadomienie jest jednym z warunków odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej przez podatnika na zakup kasy.
Zobacz: Zmiany w VAT 2013
W terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.
Warunki używania kas
Rozporządzenie określa, jakie warunki musi spełniać podatnik stosujący kasy i w tym zakresie doprecyzowuje dotychczas obowiązujące przepisy lub stanowi ich uszczegółowienie.
Zmianie uległy m.in. regulacje dotyczące terminu sporządzenia raportu okresowego (miesięcznego). Podatnicy sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu.
(Podstawa prawna: § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia)
Doprecyzowano regulacje dotyczące:
- przyporządkowania wartości 0% dowolnej litery, z wyjątkiem litery „A”, w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy;
- czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
Podatnik w terminie 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących ww. zmianą składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o zarejestrowanie w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy, pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym kasy, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Do wniosku podatnik dołącza informację o dotychczas właściwym naczelniku urzędu skarbowego.
- czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą miejsca używania kasy;
Podatnik w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy informuje o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Czy do końca września trzeba kupić nowe kasy rejestrujące
Jednocześnie podatnik zapewnia dokonanie zmiany w książce kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana.
Zmiana miejsca używania kasy nie wymaga odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy.
(Podstawa prawna: § 14 rozporządzenia),
- procedury postępowania w sytuacji zakończenia pracy w trybie fiskalnym, przy wymianie pamięci fiskalnej, utracie kasy w wyniku kradzieży lub działania siły wyższej (oraz jej odzyskania);
(Podstawa prawna: § 15 – 17 rozporządzenia)
Sposób powadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas
W tym zakresie doprecyzowano zapisy rozporządzenia 2008, a także szczegółowo uregulowano, dotychczas nieznajdujące odzwierciedlenia w przepisach podatkowych, zagadnienia, które w znacznej mierze potwierdzają (ujednolicają) stosowaną w tym zakresie praktykę.
Szczegółowo uregulowano m.in. następujące zagadnienia:
Otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.
Rozporządzenie zawiera szczegółową regulację dotyczącą odrębnej ewidencji, na podstawie której podatnik koryguje obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej. W przypadku wystąpienia uznanych reklamacji towarów lub usług, zwrotów towarów lub oczywistych pomyłek, podatnik powinien je ująć w odpowiednich wartościach w odrębnej ewidencji, a następnie – w celu określenia wysokości podatku należnego z tytułu zaewidencjonowanej przy pomocy kasy sprzedaży - skorygować o te wartości informacje pochodzące z raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego). Należy zwrócić uwagę, że w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki podatnik dołącza, do odrębnej ewidencji, oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka. W przypadku zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług w odrębnej ewidencji ujmuje się dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, np. paragon fiskalny czy wydruk z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych itp.).
Przepis ten porządkuje zasady ewidencjonowania przez podmioty działające w ramach ww. umów, rozróżniając przypadek, gdy do ewidencjonowania wykorzystywana jest kasa powierzona oraz kasa własna. Przepis ten koreluje z art. 111 ust. 3a pkt 7 oraz ust. 3b ustawy i ma na celu wyeliminowanie dotychczasowych problemów interpretacyjnych.
Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej
W pozostałym zakresie rozporządzenie przenosi regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.
Ponadto rozporządzenie zawiera regulacje wskazujące, jakie elementy powinny zawierać dokumenty fiskalne tj. paragon fiskalny i raport fiskalny dobowy. W porównaniu z rozporządzeniem 2008 konstrukcja paragonu fiskalnego oraz paragonu fiskalnego (taxi) została poszerzona o następujące elementy:
Ponadto uległa doprecyzowaniu regulacja dotycząca nazwy towaru lub usługi na paragonie. Wskazano bowiem, że paragon fiskalny zawiera m. in. „nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację”.
Podatnik powinien zatem zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby konsument otrzymywał paragony z nazwami towarów lub usług, pozwalającymi na ich jednoznaczną identyfikację. To od podatnika zależy, w jaki sposób dobiera on nazwę towaru lub usługi, aby jednoznacznie je identyfikować.
Podkreślić należy, że sposób „jednoznacznego” identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem towarów i usług, jakie podatnik oferuje. Jeżeli przykładowo podatnik ma w sprzedaży 5 gatunków jabłek i wszystkie są w jednakowej cenie, podatnik może zaprogramować nazwę „jabłka”. Jeżeli jednak podatnik ma w sprzedaży np. ziemniaki i młode ziemniaki, przy czym oba towary mają różną cenę za kilogram, powinien oddzielnie je identyfikować. Sposób prowadzenia jednoznacznej identyfikacji ma zatem ścisły związek z asortymentem oferowanym przez podatnika.
Wprowadzono regulacje dotyczące konstrukcji paragonu fiskalnego przy świadczeniu usług transportu pasażerskiego oraz raportu fiskalnego dobowego.
W pozostałym zakresie dotyczącym dokumentów fiskalnych rozporządzenie powiela regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.
Regulacje przejściowe
Podatnicy użytkujący kasy nabyte w okresie ważności decyzji i postanowień wydanych przez Ministra Finansów oraz postanowień wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, mogą je nadal stosować po upływie tego okresu, gdy kasy zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełniania wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów mogą nadal stosować te kasy po 31 marca 2013 r. W rezultacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę nie będzie zawierać np. NIP-u nabywcy lub wartości rabatów.
Przez pół roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Oznacza to, że np. podatnicy będą mieli obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zgodnie z wymogami rozporządzenia dopiero od 1 października 2013 r. Od tej bowiem daty podatnicy są ostatecznie obowiązani prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z rozporządzeniem, z uwzględnieniem modyfikacji wynikających z omówionych wyżej § 35 i § 36 rozporządzenia. W szczególności oznacza to, że podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełnienia wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie fiskalnym NIP’u nabywcy (na żądanie nabywcy) lub wartości rabatów będą mogli je stosować także po 30 września 2013 r. W rezultacie, także po tej dacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę będzie mógł nie zawierać np. NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów.
Do dnia 1 października 2013 r. przedłużono termin na zawarcie umowy w formie pisemnej, dotyczącej przekazania innemu podmiotowi kasy powierzonej (w ramach umowy agencyjnej zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze) w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązania innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej.
Serwis główny
Serwis główny organizuje i prowadzi producent danego typu kasy, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu danego typu kasy a także podmiot, któremu serwis główny, w drodze pisemnej umowy, przekazał prowadzenie serwisu głównego. W przypadku zaprzestania prowadzenia serwisu przez serwis główny, podmiot ten jest zobowiązany do przekazania jego prowadzenia innemu podmiotowi w formie pisemnej umowy. Kopię umowy powierzającej prowadzenie serwisu głównego należy, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, przekazać do właściwego dla podmiotu przekazującego naczelnika urzędu skarbowego oraz do Ministerstwa Finansów.
Zobacz: Zmiany w VAT 2013
Do uprawnień i obowiązków serwisu głównego należy, w szczególności:
Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej
Serwis autoryzowany
Serwis autoryzowany może prowadzić przedsiębiorca, któremu serwis główny, w drodze umowy, zlecił wykonywanie serwisu kas.
Czy do końca września trzeba kupić nowe kasy rejestrujące
Serwisanci kas
Serwis kas wykonują upoważnieni serwisanci kas.
Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.
Termin i zakres obowiązkowych przeglądów technicznych
Zgodnie z rozporządzeniem obowiązkowego przeglądu technicznego kas dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Natomiast w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, obowiązkowego przeglądu dokonuje się w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy.
- stanu obudowy kasy;
- czytelności dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;
- programu pracy kasy i programu archiwizującego, jego wersji co do zgodności z zapisami w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;
- poprawności działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;
- poprawności działania wyświetlacza klienta;
- stanu pamięci fiskalnej i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;
- stanu technicznego akumulatorów lub baterii wewnętrznego zasilania kasy.
Dodatkowo wprowadzono warunek wpisu przeglądu technicznego kasy do książki kasy i dołączenia do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności kopii faktury.(Podstawa prawna: § 34 rozporządzenia)
Regulacje przejściowe
Serwis główny, który zlecił wykonywanie serwisu kas przed wejściem w życie rozporządzenia, ale zlecenie to zostało dokonane bez zawarcia umowy w formie pisemnej, jest zobowiązany do jej zawarcia w odpowiedniej formie do dnia 30 września 2013 r.
(Podstawa prawna: § 41 rozporządzenia)
Źródło: Ministerstwo Finansów
REKLAMA
W rozporządzeniu w sprawie kas obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. został wprowadzony zapis:
Z przepisu tego można wnioskować, że tylko do 30 września 2013 r. podatnicy mogą używać kas, które nie spełniają warunków określonych w przepisach obowiązujących od 1 kwietnia 2013 r.
Posłuchaj także audycji RADIA INFOR PL - "Nowe przepisy o kasach fiskalnych" na www.inforfk.pl
Należy więc rozważyć, jakie nowe warunki zostały wskazane w rozporządzeniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., których nie było w poprzednich przepisach.
Podatnicy zobowiązani do stosowania kas rejestrujących powinni sprawdzić, czy używane przez nich kasy umożliwiają wystawianie paragonów z nowymi (lub zmodyfikowanymi elementami). O ile w większości przypadków nie powinno być problemu z dostosowaniem, o tyle wystawienie paragonu z NIP-em nabywcy może sprawić podatnikom kłopot. Dotychczas wyprodukowane kasy nie zawierają bowiem możliwości wystawienia paragonu z NIP-em nabywcy, a obowiązek wystawienia takiego paragonu na żądanie nabywcy przewiduje nowe rozporządzenie.
Podatnik jest odpowiedzialny za to, aby kasa spełniała wszystkie warunki wymienione w przepisach. Skoro kasa takich warunków nie spełnia, to podatnik powinien nabyć nową kasę.
Taki obowiązek można też wywnioskować z przytoczonego wyżej § 37 rozporządzenia w sprawie kas, który określił również termin, w jakim podatnik powinien dopełnić nowych obowiązków (do 30 września).
Zapraszamy na forum Księgowość
Należy się zatem zastanowić, czy istotnie na podatników został nałożony obowiązek zakupu nowych kas rejestrujących. Z § 35 rozporządzenia w sprawie kas wynika bowiem, że (mówiąc w uproszczeniu) podatnicy użytkujący kasy nabyte przed 1 kwietnia 2013 r. mogą je nadal stosować, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Z kolei z § 36 rozporządzenia wynika, że podatnicy użytkujący ww. kasy nieposiadające możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych w rozdziale 2 rozporządzenia w sprawie kas obowiązującego od 1 kwietnia "stosują te przepisy odpowiednio".
Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Czy do końca września 2013 r. trzeba kupić nowe kasy rejestrujące >>
Zwroty towarów, reklamacje, pomyłki
Do tej pory zasady postępowania w przypadku stwierdzonych pomyłek, zwrotów, reklamacji nie były uregulowane. W celu ich rozliczenia podatnicy prowadzili ewidencje korekt. Od 1 kwietnia 2013 r. zasady postępowania w tym przypadku określa § 3 ust. 3-6 nowego rozporządzenia. W przypadku zwrotów towarów i reklamacji została wprost wyrażona zasada, że nie ewidencjonujemy tych zdarzeń na kasie rejestrującej. W tym celu należy prowadzić specjalną ewidencję. Inaczej niż dotychczas ustawodawca określił, jakie elementy powinna zawierać taka ewidencja.
Ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji za okres .............................
....................................................................
|
Imię i nazwisko lub nazwa firmy
|
....................................................................
|
Adres
|
....................................................................
|
NIP
|
....................................................................
|
Numer ewidencyjny kasy rejestrującej
|
Lp.
|
Data sprzedaży
|
Nazwa towaru/
/usługi |
Numer paragonu
|
Termin zwrotu/
/reklamacji |
Zwrot całości należności
|
Zwrot części należności
|
||
Wartość brutto towaru/
/usługi |
Podatek należny
|
Zwracana kwota brutto
|
Podatek należny
|
|||||
Podsumowanie okresu rozliczeniowego
|
Do ewidencji należy dołączyć:
Po zmianie przepisów sprzedawcy mogą mieć problemy z korektą obrotu, gdy kupujący nie zwróci paragonu, ponieważ do ewidencji musi być dołączony dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli paragon albo faktura. Do tej pory organy podatkowe dopuszczały prawo do korekty, gdy na podstawie innych dowodów, np. protokołu zwrotu towarów, sprzedawca był w stanie wykazać, że doszło do zwrotu.
Należy zauważyć, że podatnicy nie będą mieli dowolności. Muszą posiadać dokument potwierdzający sprzedaż i protokół przyjęcia towaru lub uznania reklamacji. Oznacza to obowiązek sporządzania każdorazowo protokołu potwierdzającego zwrot towaru lub uznanie reklamacji.
Nie będzie dalszych ulg na zakup kas fiskalnych
Ministerstwo Finansów o fakturach pro-forma
W inny sposób została uregulowana zasada dokonywania korekty w razie pomyłek w ewidencjonowaniu. W tym celu podatnik musi prowadzić odrębną ewidencję. W takim przypadku sprzedawca powinien jeszcze raz zaewidencjonować sprzedaż, ale tym razem w prawidłowej wysokości. Korekty trzeba będzie dokonać przy użyciu prowadzonej w tym celu ewidencji pomyłek. Na podstawie tej ewidencji będzie obniżony VAT wynikający z raportu kasowego.
Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej >>
A.J.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat