REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy do końca września trzeba kupić nowe kasy rejestrujące

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2013 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. W treści rozporządzenia znalazł się jeden niepokojący zapis. Sugeruje on, że podatnicy, których kasy rejestrujące nie spełniają warunków określonych w nowym rozporządzeniu, mogą je stosować tylko do 30 września 2013 r.

 

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli nie ma możliwości technicznych, aby kasa została dostosowana do warunków określonych w nowym rozporządzeniu, podatnik może być zmuszony do zakupu nowej kasy. 

W rozporządzeniu w sprawie kas obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. został wprowadzony zapis:

§ 37. Do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy obowiązującymi na dzień 31 marca 2013 r.

Z przepisu tego można wnioskować, że tylko do 30 września 2013 r. podatnicy mogą używać kas, które nie spełniają warunków określonych w przepisach obowiązujących od 1 kwietnia 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 363)


Posłuchaj także audycji RADIA INFOR PL - „Nowe przepisy o kasach fiskalnych” na www.inforfk.pl


Należy więc rozważyć, jakie nowe warunki zostały wskazane w rozporządzeniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., których nie było w poprzednich przepisach.

Podatnicy zobowiązani do stosowania kas rejestrujących powinni sprawdzić, czy używane przez nich kasy umożliwiają wystawianie paragonów z nowymi (lub zmodyfikowanymi elementami). O ile w większości przypadków nie powinno być problemu z dostosowaniem, o tyle wystawienie paragonu z NIP-em nabywcy może sprawić podatnikom kłopot. Dotychczas wyprodukowane kasy nie zawierają bowiem możliwości wystawienia paragonu z NIP-em nabywcy, a obowiązek wystawienia takiego paragonu na żądanie nabywcy przewiduje nowe rozporządzenie.

Podatnik jest odpowiedzialny za to, aby kasa spełniała wszystkie warunki wymienione w przepisach. Skoro kasa takich warunków nie spełnia, to podatnik powinien nabyć nową kasę.

Kiedy rozpocząć ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej

 

Taki obowiązek można też wywnioskować z przytoczonego wyżej § 37 rozporządzenia w sprawie kas, który określił również termin, w jakim podatnik powinien dopełnić nowych obowiązków (do 30 września).

Takie rozumienie przepisu powoduje dość drastyczne skutki ekonomiczne dla podatników, ponieważ zobowiązuje ich do kupna nowych kas, nie wspominając już o konsekwencjach zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży w „starej” kasie, gdy nie upłynęły jeszcze trzy lata od zakupu kasy, a podatnik skorzystał z ulgi na zakup kas.

Zapraszamy na forum Księgowość

Należy się zatem zastanowić, czy istotnie na podatników został nałożony obowiązek zakupu nowych kas rejestrujących. Z § 35 rozporządzenia w sprawie kas wynika bowiem, że (mówiąc w uproszczeniu) podatnicy użytkujący kasy nabyte przed 1 kwietnia 2013 r. mogą je nadal stosować, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Z kolei z § 36 rozporządzenia wynika, że podatnicy użytkujący ww. kasy nieposiadające możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych w rozdziale 2 rozporządzenia w sprawie kas obowiązującego od 1 kwietnia „stosują te przepisy odpowiednio”.


Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Czy do końca września 2013 r. trzeba kupić nowe kasy rejestrujące >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA