Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej
REKLAMA
REKLAMA
Zostały też uregulowane zasady ewidencjonowania sprzedaży przez pośredników i agentów, zgłaszania kasy do urzędu, aktualizacji danych czy zakończenia pracy kasy.
REKLAMA
Nowe rozporządzenie w większości powiela zasady ewidencjowania określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, ale wprowadza również nowe obowiązki i zasady ewidencjonowania, które do tej pory nie były określone w rozporządzeniu.
Mimo wcześniejszych zapowiedzi zasad tych nie regulują cztery odrębne rozporządzenia, tylko jedno w sprawie kas rejestrujących.
Zwroty towarów, reklamacje, pomyłki
Do tej pory zasady postępowania w przypadku stwierdzonych pomyłek, zwrotów, reklamacji nie były uregulowane. W celu ich rozliczenia podatnicy prowadzili ewidencje korekt. Od 1 kwietnia 2013 r. zasady postępowania w tym przypadku określa § 3 ust. 3-6 nowego rozporządzenia. W przypadku zwrotów towarów i reklamacji została wprost wyrażona zasada, że nie ewidencjonujemy tych zdarzeń na kasie rejestrującej. W tym celu należy prowadzić specjalną ewidencję. Inaczej niż dotychczas ustawodawca określił, jakie elementy powinna zawierać taka ewidencja.
Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.
Nie trzeba wymieniać kas fiskalnych po 1 kwietnia
Zapraszamy na forum Księgowość
Ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji za okres .............................
.................................................................... |
Imię i nazwisko lub nazwa firmy |
.................................................................... |
Adres |
.................................................................... |
NIP |
.................................................................... |
Numer ewidencyjny kasy rejestrującej |
|
Lp. | Data sprzedaży | Nazwa towaru/ | Numer paragonu | Termin zwrotu/ | Zwrot całości należności | Zwrot części należności | ||
Wartość brutto towaru/ | Podatek należny | Zwracana kwota brutto | Podatek należny | |||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podsumowanie okresu rozliczeniowego |
|
|
|
|
Do ewidencji należy dołączyć:
• dokument potwierdzający sprzedaż oraz
• protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru albo usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Po zmianie przepisów sprzedawcy mogą mieć problemy z korektą obrotu, gdy kupujący nie zwróci paragonu, ponieważ do ewidencji musi być dołączony dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli paragon albo faktura. Do tej pory organy podatkowe dopuszczały prawo do korekty, gdy na podstawie innych dowodów, np. protokołu zwrotu towarów, sprzedawca był w stanie wykazać, że doszło do zwrotu.
Należy zauważyć, że podatnicy nie będą mieli dowolności. Muszą posiadać dokument potwierdzający sprzedaż i protokół przyjęcia towaru lub uznania reklamacji. Oznacza to obowiązek sporządzania każdorazowo protokołu potwierdzającego zwrot towaru lub uznanie reklamacji.
Nie będzie dalszych ulg na zakup kas fiskalnych
Ministerstwo Finansów o fakturach pro-forma
W inny sposób została uregulowana zasada dokonywania korekty w razie pomyłek w ewidencjonowaniu. W tym celu podatnik musi prowadzić odrębną ewidencję. W takim przypadku sprzedawca powinien jeszcze raz zaewidencjonować sprzedaż, ale tym razem w prawidłowej wysokości. Korekty trzeba będzie dokonać przy użyciu prowadzonej w tym celu ewidencji pomyłek. Na podstawie tej ewidencji będzie obniżony VAT wynikający z raportu kasowego.
Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat