REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział spółek poprzez wydzielenie - nie można wystawiać not korygujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Breda
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy podziale spółek poprzez wydzielenie nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące sukcesji podatkowej. Dlatego spółka wydzielona nie jest uprawniona do zmiany danych nabywcy w otrzymanych fakturach w drodze wystawienia noty korygującej. Po podziale spółek zmiana danych nabywcy może nastąpić jedynie w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej.

Nota korygująca stanowi dokument służący do korygowania przez nabywcę pomyłek w otrzymanych przez niego fakturach. Należy pamiętać, że ustawodawca zastrzegł, w jakich sytuacjach noty korygujące mogą zostać wystawione.

REKLAMA

Autopromocja

 

W niniejszym artykule zostanie przeprowadzona analiza, czy w sytuacji gdy dokonano podziału osoby prawnej, nowa spółka (tzw. spółka wydzielona) otrzymując faktury wystawione na spółkę dzielona (która już nie była stroną transakcji) uprawniona jest wystawienia not zmieniających dane nabywcy.

 

Podatnicy podatku VAT, co do zasady mają obowiązek udokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktury. Wskazana powinność wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Przy czym szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. m.in. w sprawie wystawiania faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Jak czytamy w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

 

Co istotne nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pozycji wpływających na wysokość podatku, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą) - 15 ust. 1 rozporządzenia.

 

Zwróćmy uwagę, że ustawodawca używa zwrotu: „jakakolwiek informacja wiążąca się z (...) nabywcą”. Powyższe oznacza możliwość korygowania jedynie pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp.

 

Tym samym, za pomocą noty korygującej co do zasady mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego (tzn. rzeczywistego) sprzedawcy czy nabywcy. W konsekwencji trzeba uznać za niedopuszczalne wystawienie noty korygującej zmieniającej stronę danej transakcji. Wyjątek od tej reguły, stanowi jednakże sukcesja podatkowa.

Wydatki w podróży służbowej w kosztach uzyskania przychodów

 Przekazanie towarów z logo - rozliczenie VAT

Mając na uwadze poczynione uwagi, należy zastanowić się, czy w przypadku podziału osoby prawnej mamy do czynienia z rzeczoną sukcesją.

 

Kwestia sukcesji podatkowej uregulowana została  w przepisach ustawy Ordynacja podatkowa. Jak czytamy w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

 

Z przywołanego przepisu wynika, że w przypadku podziału osoby prawnej następuje sukcesja jej praw i obowiązków. Przy czym zakres sukcesji związany jest z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku. Tym samym w przypadku podziału, podmiot przejmujący wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe, które związane są z tą częścią majątku, która jest przejmowana.

 

Zauważmy, że w sytuacji gdy po dniu wydzielenia wykonano usługi bądź dokonano dostawy towarów na rzecz nowego podmiotu, tj. tzw. spółki wydzielonej, faktura powinna zawierać dane tej spółki (a nie dane spółki dzielonej) - bowiem to jednie ona była stroną transakcji.

 

W niniejszym przypadku (tj. przy podziale poprzez wydzielenie) nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące sukcesji podatkowej.

 

Jak wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, wskazana sukcesja ma zastosowanie jedynie w odniesieniu to części przejmowanego przez spółkę wydzieloną majątku. Tym samym należy uznać, że spółka wydzielona nie jest uprawniona do zmiany danych nabywcy w otrzymanych fakturach w drodze wystawienia noty korygującej. Po podziale spółek zmiana danych nabywcy może nastąpić jedynie w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej (§ 14 ust. 1 ww. rozporządzenia).

 

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w stanowisku organów podatkowych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 1 lutego 2012 r. (sygn. IBPP3/443-1209/11/AM) oraz w interpretacji indywidualnej z 31 marca 2010 r. (sygn.: IBPP1/443-54/10/AZb), w której wskazano: „(...) w przypadku, gdy faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.

Skoro więc transakcja rzeczywiście miała miejsce, zarówno dostawca jak i nabywca istnieją i zgadzają się, że zaistniała pomyłka polegająca na błędnym określeniu nabywcy - to całkowita zmiana danych dotyczących nabywcy w drodze wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę jest postępowaniem zgodnym z cytowanymi przepisem § 14 rozporządzenia.

Reasumując, w przypadku wystąpienia pomyłki dotyczącej danych nabywcy na fakturze sprzedaży, całkowita zmiana tych danych, w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej jest postępowaniem dopuszczalnym w świetle obowiązujących przepisów.”

 

Małgorzata Breda, doradca podatkowy,

kierownik zespołu podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA