REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział spółek poprzez wydzielenie - nie można wystawiać not korygujących

Małgorzata Breda
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przy podziale spółek poprzez wydzielenie nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące sukcesji podatkowej. Dlatego spółka wydzielona nie jest uprawniona do zmiany danych nabywcy w otrzymanych fakturach w drodze wystawienia noty korygującej. Po podziale spółek zmiana danych nabywcy może nastąpić jedynie w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej.

Nota korygująca stanowi dokument służący do korygowania przez nabywcę pomyłek w otrzymanych przez niego fakturach. Należy pamiętać, że ustawodawca zastrzegł, w jakich sytuacjach noty korygujące mogą zostać wystawione.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

W niniejszym artykule zostanie przeprowadzona analiza, czy w sytuacji gdy dokonano podziału osoby prawnej, nowa spółka (tzw. spółka wydzielona) otrzymując faktury wystawione na spółkę dzielona (która już nie była stroną transakcji) uprawniona jest wystawienia not zmieniających dane nabywcy.

 

REKLAMA

Podatnicy podatku VAT, co do zasady mają obowiązek udokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktury. Wskazana powinność wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Przy czym szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. m.in. w sprawie wystawiania faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Jak czytamy w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

 

Co istotne nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pozycji wpływających na wysokość podatku, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą) - 15 ust. 1 rozporządzenia.

 

Zwróćmy uwagę, że ustawodawca używa zwrotu: „jakakolwiek informacja wiążąca się z (...) nabywcą”. Powyższe oznacza możliwość korygowania jedynie pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp.

 

Tym samym, za pomocą noty korygującej co do zasady mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego (tzn. rzeczywistego) sprzedawcy czy nabywcy. W konsekwencji trzeba uznać za niedopuszczalne wystawienie noty korygującej zmieniającej stronę danej transakcji. Wyjątek od tej reguły, stanowi jednakże sukcesja podatkowa.

Wydatki w podróży służbowej w kosztach uzyskania przychodów

 Przekazanie towarów z logo - rozliczenie VAT

Mając na uwadze poczynione uwagi, należy zastanowić się, czy w przypadku podziału osoby prawnej mamy do czynienia z rzeczoną sukcesją.

 

Kwestia sukcesji podatkowej uregulowana została  w przepisach ustawy Ordynacja podatkowa. Jak czytamy w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

 

Z przywołanego przepisu wynika, że w przypadku podziału osoby prawnej następuje sukcesja jej praw i obowiązków. Przy czym zakres sukcesji związany jest z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku. Tym samym w przypadku podziału, podmiot przejmujący wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe, które związane są z tą częścią majątku, która jest przejmowana.

 

Zauważmy, że w sytuacji gdy po dniu wydzielenia wykonano usługi bądź dokonano dostawy towarów na rzecz nowego podmiotu, tj. tzw. spółki wydzielonej, faktura powinna zawierać dane tej spółki (a nie dane spółki dzielonej) - bowiem to jednie ona była stroną transakcji.

 

W niniejszym przypadku (tj. przy podziale poprzez wydzielenie) nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące sukcesji podatkowej.

 

Jak wynika z przepisów Ordynacji podatkowej, wskazana sukcesja ma zastosowanie jedynie w odniesieniu to części przejmowanego przez spółkę wydzieloną majątku. Tym samym należy uznać, że spółka wydzielona nie jest uprawniona do zmiany danych nabywcy w otrzymanych fakturach w drodze wystawienia noty korygującej. Po podziale spółek zmiana danych nabywcy może nastąpić jedynie w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej (§ 14 ust. 1 ww. rozporządzenia).

 

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w stanowisku organów podatkowych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 1 lutego 2012 r. (sygn. IBPP3/443-1209/11/AM) oraz w interpretacji indywidualnej z 31 marca 2010 r. (sygn.: IBPP1/443-54/10/AZb), w której wskazano: „(...) w przypadku, gdy faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.

Skoro więc transakcja rzeczywiście miała miejsce, zarówno dostawca jak i nabywca istnieją i zgadzają się, że zaistniała pomyłka polegająca na błędnym określeniu nabywcy - to całkowita zmiana danych dotyczących nabywcy w drodze wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę jest postępowaniem zgodnym z cytowanymi przepisem § 14 rozporządzenia.

Reasumując, w przypadku wystąpienia pomyłki dotyczącej danych nabywcy na fakturze sprzedaży, całkowita zmiana tych danych, w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej jest postępowaniem dopuszczalnym w świetle obowiązujących przepisów.”

 

Małgorzata Breda, doradca podatkowy,

kierownik zespołu podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA