REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie towarów z logo - rozliczenie VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka nieodpłatnie przekazuje koszulki i kufle z nadrukowanym swoim logo. Przy nabyciu koszulek i kufli spółka odlicza podatek naliczony. Czy przekazanie takich towarów może być traktowane jako niepodlegające opodatkowaniu VAT przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych?

 RADA

REKLAMA

Autopromocja

Do końca marca 2013 r. można było się spotkać ze stanowiskiem, że przekazanie towarów użytkowych z nadrukowanym logo podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT jako przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Sytuacja zmieniła się 1 kwietnia 2013 r., gdyż od tego dnia przepisy nie wyłączają z opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W konsekwencji od tego dnia nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli nie podlega opodatkowaniu VAT tylko w zakresie, w jakim towary te będą miały status prezentów o małej wartości i będą przekazywane przez spółkę na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

UZASADNIENIE

Przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, podlega, co do zasady, opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Nie dotyczy to jednak przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepisy nie definiują pojęcia drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W związku z tym można się spotkać ze stanowiskiem, że materiałami reklamowymi i informacyjnymi są nie tylko materiały papierowe, ale również towary użytkowe (np. szklanki, kufle, zapalniczki) z nadrukowanym logo podatnika (tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 października 2012 r., sygn. III SA/Wa 272/12). W ocenie autora jest to stanowisko zbyt daleko idące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi są wyłącznie towary, które ze swojej istoty powstają poprzez druk, np. ulotki, foldery, broszury czy kalendarz. Poza tym również organy podatkowe zajmują takie stanowisko. Uznanie, że są to drukowane materiały reklamowe, powoduje, że nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli z nadrukowanym logo spółki nie podlega opodatkowaniu VAT jako przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, niezależnie od ich wartości.

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Było to jednak możliwe tylko do końca marca 2013 r., gdyż z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 7 ust. 3 ustawy o VAT otrzymał nowe brzmienie. Od tego dnia wyłącza on tylko opodatkowanie przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek (i to tylko pod warunkiem, że przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika). Dlatego od 1 kwietnia 2013 r. nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli z nadrukowanym logo spółki nie podlega opodatkowaniu VAT tylko, gdy według art. 7 ust. 4 ustawy o VAT będą one miały status prezentów o małej wartości.

 

Zakładając ponadto, że koszulki i kufle przekazywane są przez spółkę na cele związane z działalnością gospodarczą spółki, np. na cele promocji i reklamy, a więc gdy:

REKLAMA

• ich jednostkowa cena nabycia (jednostkowy koszt wytworzenia) netto nie przekracza 10 zł - w tym zakresie koszulki i kufle stanowią prezenty o małej wartości bez konieczności prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób, czyli tzw. ewidencji prezentów,

• ich cena jednostkowa przekracza 10 zł - można je uznać za prezenty o małej wartości, jeśli ich łączna wartość przekazana przez podatnika jednej osobie nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł, a podatnik prowadzi ewidencję prezentów.

W pozostałym zakresie przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli z nadrukowanym logo spółki od 1 kwietnia 2013 r. podlega opodatkowaniu VAT.

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

Ułatwienia w płaceniu VAT dla portów morskich

Zmiany w VAT 2013

Na marginesie należy zauważyć, że ta zmiana nie spowodowała, co do zasady, opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych papierowych materiałów reklamowych i informacyjnych. W ogromnej większości jednostkowa cena nabycia netto (względnie jednostkowy koszt wytworzenia netto) takich materiałów nie przekracza 10 zł. W konsekwencji mają one status prezentów o małej wartości, bez konieczności ujęcia ich w ewidencji prezentów (art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT).

• art. 7 ust. 2-4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA