REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie towarów z logo - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka nieodpłatnie przekazuje koszulki i kufle z nadrukowanym swoim logo. Przy nabyciu koszulek i kufli spółka odlicza podatek naliczony. Czy przekazanie takich towarów może być traktowane jako niepodlegające opodatkowaniu VAT przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych?

 RADA

REKLAMA

REKLAMA

Do końca marca 2013 r. można było się spotkać ze stanowiskiem, że przekazanie towarów użytkowych z nadrukowanym logo podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT jako przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Sytuacja zmieniła się 1 kwietnia 2013 r., gdyż od tego dnia przepisy nie wyłączają z opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W konsekwencji od tego dnia nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli nie podlega opodatkowaniu VAT tylko w zakresie, w jakim towary te będą miały status prezentów o małej wartości i będą przekazywane przez spółkę na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

UZASADNIENIE

Przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, podlega, co do zasady, opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Nie dotyczy to jednak przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

REKLAMA

Przepisy nie definiują pojęcia drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. W związku z tym można się spotkać ze stanowiskiem, że materiałami reklamowymi i informacyjnymi są nie tylko materiały papierowe, ale również towary użytkowe (np. szklanki, kufle, zapalniczki) z nadrukowanym logo podatnika (tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 października 2012 r., sygn. III SA/Wa 272/12). W ocenie autora jest to stanowisko zbyt daleko idące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi są wyłącznie towary, które ze swojej istoty powstają poprzez druk, np. ulotki, foldery, broszury czy kalendarz. Poza tym również organy podatkowe zajmują takie stanowisko. Uznanie, że są to drukowane materiały reklamowe, powoduje, że nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli z nadrukowanym logo spółki nie podlega opodatkowaniu VAT jako przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, niezależnie od ich wartości.

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Było to jednak możliwe tylko do końca marca 2013 r., gdyż z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 7 ust. 3 ustawy o VAT otrzymał nowe brzmienie. Od tego dnia wyłącza on tylko opodatkowanie przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek (i to tylko pod warunkiem, że przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika). Dlatego od 1 kwietnia 2013 r. nieodpłatne przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli z nadrukowanym logo spółki nie podlega opodatkowaniu VAT tylko, gdy według art. 7 ust. 4 ustawy o VAT będą one miały status prezentów o małej wartości.

 

Zakładając ponadto, że koszulki i kufle przekazywane są przez spółkę na cele związane z działalnością gospodarczą spółki, np. na cele promocji i reklamy, a więc gdy:

• ich jednostkowa cena nabycia (jednostkowy koszt wytworzenia) netto nie przekracza 10 zł - w tym zakresie koszulki i kufle stanowią prezenty o małej wartości bez konieczności prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób, czyli tzw. ewidencji prezentów,

• ich cena jednostkowa przekracza 10 zł - można je uznać za prezenty o małej wartości, jeśli ich łączna wartość przekazana przez podatnika jednej osobie nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł, a podatnik prowadzi ewidencję prezentów.

W pozostałym zakresie przekazywanie przez spółkę koszulek i kufli z nadrukowanym logo spółki od 1 kwietnia 2013 r. podlega opodatkowaniu VAT.

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

Ułatwienia w płaceniu VAT dla portów morskich

Zmiany w VAT 2013

Na marginesie należy zauważyć, że ta zmiana nie spowodowała, co do zasady, opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych papierowych materiałów reklamowych i informacyjnych. W ogromnej większości jednostkowa cena nabycia netto (względnie jednostkowy koszt wytworzenia netto) takich materiałów nie przekracza 10 zł. W konsekwencji mają one status prezentów o małej wartości, bez konieczności ujęcia ich w ewidencji prezentów (art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT).

• art. 7 ust. 2-4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA