REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy pracują w delegacji na budowach na terenie całego kraju. Zapewniam im hotel i wyżywienie. Dostaję faktury zbiorcze na usługi hotelowe i osobno na catering całodzienny. Czasami są to faktury za całe miesiące. Czy mogę odliczyć VAT z takich faktur?

 
RADA

REKLAMA

REKLAMA


Podatek naliczony może Pan odliczać tylko z faktur dokumentujących usługi cateringowe. Z faktur za usługi hotelowe prawo do odliczania podatku naliczonego Panu nie przysługuje.


UZASADNIENIE


Prawo do odliczania podatku naliczonego przysługuje, co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Nie dotyczy to jednak wszystkich zakupów.

REKLAMA


Usługi hotelowe


Na odliczanie podatku naliczonego nie pozwalają przepisy w zakresie VAT, a zakaz ten dotyczy m.in. usług noclegowych i gastronomicznych (art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Dlatego nie jest Pan uprawniony do odliczania podatku naliczonego z otrzymywanych faktur za usługi hotelowe. Oznacza to, że koszty zakupu tych usług może Pan zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tylko w kwotach brutto (art. 23 ust. 1 pkt 23 lit. a) tiret drugie updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie mają znaczenia okoliczności nabywania tych usług, czyli to, że usługi te nabywa Pan w celu zapewnienia noclegów pracownikom znajdującym się w podróży służbowej. Wyłączenie prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu usług noclegowych ma charakter bezwzględny i w żadnych okolicznościach nabywanie tych usług nie pozwala na odliczanie podatku naliczonego.


Usługi cateringowe


Inaczej będzie z nabywanymi przez Pana usługami cateringowymi. Co prawda art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wyłącza możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu usług gastronomicznych, lecz usług cateringowych nie uważa się za usługi gastronomiczne w rozumieniu tego przepisu. W konsekwencji dopuszcza się możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu usług cateringowych.

Co istotne, stanowisko takie reprezentują organy podatkowe. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 września 2012 r. (sygn. IBPP1/443-560/12/AW), interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 września 2012 r. (sygn. ITPP1/443-806/12/KM) czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1110/12-2/EK). W ostatniej ze wskazanych interpretacji czytamy:

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 („Usługi związane z wyżywieniem”) sklasyfikował pod symbolem:

• PKWiU 56.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”,

• PKWiU 56.2 „Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne”, przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano „Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 „Pozostałe usługi gastronomiczne”.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tego prawa jest związek nabywanych usług z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Jak rozliczyć zakup licencji

Reprezentacja i reklama a podatki

Zapraszamy na forum o podatku VAT

A zatem jest Pan uprawniony do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy usług cateringowych dla pracowników przebywających w podróży służbowej. Jednocześnie oznacza to, że koszty zakupu tych usług może Pan zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tylko w kwotach netto (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).

Na marginesie należy zauważyć, że przyjmuje się, iż nieodpłatne świadczenie usług noclegowych czy usług związanych z wyżywieniem na rzecz pracowników znajdujących się w podróży służbowej nie podlega opodatkowaniu VAT, tj. nie jest to nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

 

Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 lipca 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-314/12-2/MW), aktualną również w obecnym stanie prawnym, w której czytamy:

Wnioskodawca w toku prowadzonej działalności dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług (w szczególności hotelowych i gastronomicznych) na rzecz kontrahentów, potencjalnych kontrahentów, pracowników lub innych osób. Zazwyczaj nieodpłatne świadczenie usług związane jest z działalnością gospodarczą Spółki i dotyczy przykładowo zapewnienia hoteli i wyżywienia pracownikom podczas podróży służbowych czy spotkań biznesowych z kontrahentami w restauracjach. Takie nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu VAT.

A zatem w przedstawionej sytuacji nie dochodzi do świadczenia przez Pana na rzecz pracowników podlegających opodatkowaniu usług noclegowych oraz cateringowych (przy czym nie wpływa to na możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu usług cateringowych).


Przykład

Podatnik świadczący usługi budowlane otrzymał fakturę dokumentującą świadczenie usług noclegowych w marcu na kwotę 13 000 zł netto + 1040 zł VAT oraz fakturę dokumentującą usługi cateringowe wykonane w marcu na kwotę 7200 zł netto + 576 zł VAT. Usługi te zostały nabyte dla pracowników przebywających w ramach podróży służbowej na jednej z budów prowadzonych przez podatnika. W tej sytuacji podatnik:

1) nie może odliczyć podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup usług noclegowych; na podstawie faktury dokumentującej zakup tych usług podatnik może zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę 14 040 zł;

2) może odliczyć podatek naliczony z faktury dokumentującej zakup usług cateringowych (576 zł); na podstawie faktury dokumentującej zakup tych usług podatnik może zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę 7200 zł.

U podatnika nie dochodzi do podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług ani z tytułu nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracowników usług noclegowych, ani z tytułu nieodpłatnego świadczenia na ich rzecz usług cateringowych. A zatem w przedstawionej sytuacji podatnik nie jest obowiązany do naliczania podatku należnego z tego tytułu.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

VAT 2013. Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 21

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA