Jak rozliczyć zakup licencji
REKLAMA
REKLAMA
Wydatki związane z zakupem licencji, pozwalającej np. na wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego, z zasady stanowią koszt uzyskania przychodu. Warto jednak pamiętać, że sposób ujęcia poniesionego wydatku w kosztach podatkowy zależy zarówno od jego wartości, jak i długości przewidywanego okresu, w którym nabyty program będzie użytkowany w ramach działalności gospodarczej.
REKLAMA
Licencje zaliczane do wartości niematerialnych i prawnych
Nabywając licencję trzeba mieć świadomość, że może ona stanowić wartość niematerialną i prawną, w przypadku której rozliczenie zakupu w kosztach będzie wymagało rozpisania w czasie poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne.
Amortyzacji podlegają bowiem m. in. nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok.
Reprezentacja i reklama a podatki
Remont czy ulepszenie środka trwałego
Służbowa komórka i samochód menedżera opodatkowane?
Oznacza to, że gdy przedsiębiorca zamierza wykorzystywać nabytą licencję na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (albo oddać do używania na podstawie np. umowy licencyjnej (sublicencji)) przez co najmniej rok, to w zasadzie nie może wydatku zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.
Ważne! Nabyte licencje należy ująć w takiej sytuacji w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz rozliczenie poniesionego wydatku w czasie, dokonując odpisów amortyzacyjnych. |
Ale można też jednorazowo do kosztów
Możliwość jednorazowego rozliczenia wydatku na nabycie licencji, która ma być wykorzystywana dłużej niż rok (a więc stanowiącej wartość niematerialną i prawna) mają natomiast przedsiębiorcy, którzy nabyli licencje o wartości nieprzekraczającej 3,5 tys. zł. Mogą oni bowiem zdecydować się na jednorazową amortyzację w miesiącu oddania do używania lub miesiącu następnym.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca wie, że z zakupionej licencji będzie korzystał krócej niż rok (czyli nie stanowi ona wartości niematerialnej i prawnej). W takim przypadku może bowiem wydatek zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu. Ważne jest jednak, by w takich prognozach się nie pomylić - w przeciwnym razie należy się liczyć z koniecznością dokonania korekty i zapłacenia odsetek.
Kiedy ubezpieczenie pracownika można zaliczyć do kosztów
Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.
Elżbieta Węcławik, Iwona Cackowska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat