REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać licencję na używanie dzieła?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Jak uzyskać licencję na używanie dzieła? /shutterstock.com
Jak uzyskać licencję na używanie dzieła? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Jednym ze sposobów na uzyskanie możliwości korzystania z cudzego dzieła jest uzyskanie licencji na jego wykorzystanie. Kiedy należy uzyskać licencję? W jaki sposób to zrobić?

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest licencja?

Licencja jest umową o korzystanie z należących do innego podmiotu praw autorskich do danego utworu, przy jednoczesnym zachowaniu praw autorskich majątkowych po stronie twórcy bądź też ich dotychczasowego posiadacza. Przepisy wyróżniają dwa rodzaje licencji – licencję wyłączną, na mocy której dany podmiot staje się jedynym posiadaczem praw do korzystania z danego utworu, oraz niewyłączną, gdzie licencjobiorców może być wielu.

Umowa zawierana jest pomiędzy licencjodawcą, czyli podmiotem posiadającym prawa majątkowe autorskie do danego utworu, oraz licencjobiorcą. Zawierana powinna być w formie pisemnej, w przypadku licencji wyłącznej obowiązuje forma pisemna pod rygorem nieważności.  Na jej podstawie jedna ze stron upoważnia drugą stronę umowy do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji, na określonym terytorium oraz przez wskazany czas, zaś w zamian druga strona ma obowiązek zapłaty wynagrodzenia w umownie ustalonej wysokości.

Przedmiotem takiej umowy musi być utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, definiowany jako każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Powinien on posiadać określone cechy, jak indywidualny charakter, oryginalność, oraz powinien być rezultatem samodzielnej pracy twórcy bądź twórców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać licencję?

Licencję można uzyskać drogą umowy zawartą z twórcą bądź aktualnym posiadaczem autorskich praw majątkowych. W przypadku, w których twórcami bądź uprawnionymi jest wiele podmiotów, umowę licencyjną należy zawrzeć z każdym spośród nich. Warto także zauważyć, iż jeśli przedmiotem umowy ma być wykorzystanie utworu audiowizualnego, za posiadacza praw majątkowych uznaje się jego producenta.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Ponadto sprawę komplikuje kwestia autorskich praw majątkowych osobistych, chroniących prawo autora do dzieła. Zgodnie z opinią Sądu Najwyższego w wyroku z dnia 6 grudnia 2013 r. sygn. I CSK 109/13 w sprawie Piwowski vs. Agora „anonimowe udostępnianie wymaga  jednoznacznego oświadczenia  autora. W  braku  takiego oświadczenia, jak też wyboru innej formy, należałoby oznaczyć dzieło nazwiskiem autora. Udostępnienie dzieła bez oznaczenia nazwiskiem twórcy wymaga jego oświadczenia, z uwagi na charakter autorskiego prawa osobistego”. W przypadku utworów audiowizualnych współtwórcami są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno-muzycznych oraz twórca scenariusza.


Licencje organizacji zbiorowego zarządzania

Organizacje zbiorowego zarządzania są stowarzyszeniami, które zrzeszają twórców, wykonawców, producentów oraz organizacje radiowe i telewizyjne. Ich celem statutowym jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im praw autorskich oraz praw pokrewnych. Między innymi zajmują się one właśnie udzielaniem licencji na wykorzystanie utworów.

Jest to rozwiązanie korzystne zwłaszcza dla tych podmiotów, które w ramach prowadzonej przez siebie działalności zmuszone są pozyskiwać wiele licencji od różnych autorów, co wiąże się z koniecznością każdorazowego ustalania podmiotu uprawnionego do wydania licencji oraz powoduje zwiększenie związanych z tym kosztów. Przepisy określają także przypadki, w których uzyskane licencji od OZZ jest obligatoryjne. Ma to miejsce na przykład gdy utwór ma zostać wykorzystany w nadaniach radiowych, telewizyjnych, reemisjach, przy korzystaniu z utworu audiowizualnego w zakresie nadań, wyświetlania, publicznego odtwarzania, zwielokrotniania.

Konsekwencje działania bez licencji

Każdorazowe wykorzystanie utworu innego twórcy bez uzyskania koniecznej licencji stanowi naruszenie prawa, grożące surowymi sankcjami.

Podmiot podejmujący się takiego czynu może odpowiadać na gruncie przepisów prawa karnego. Zgodnie z nimi bezprawne wykorzystanie utworów jest wykroczeniem, grożącym karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat pięciu. Ponadto sąd może orzec o przepadku przedmiotów związanych z popełnieniem przestępstwa, a także obowiązek zapłaty odszkodowania na rzecz pokrzywdzonych autorów.

Pokrzywdzony autor może także dochodzić swoich praw drogą cywilną. Sąd może w wyniku procesu nałożyć na sprawcę obowiązek zapłaty należnego twórcy wynagrodzenia w podwójnej bądź potrójnej wysokości oraz obowiązek uiszczenia co najmniej dwukrotnej wysokości korzyści odniesionej z naruszenia prawa autorskiego na rzecz Funduszu Promocji Twórczości utworzonego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA