REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić w sytuacji, gdy moja faktura sprzedażowa ma nieprawidłowo określony termin płatności? Handlowiec wystawił fakturę z terminem płatności 14 dni, natomiast pieniądze od klienta już dotarły i faktura powinna mieć adnotację „zapłacona”. Czy trzeba korygować taką pomyłkę?

A co w przypadku, gdy otrzymaliśmy fakturę VAT, na której kwota słownie i kwota cyfrowo nie są takie same. Czy mogę do takiej faktury wystawić notę korygującą, czy musi być to faktura korygująca wystawiona przez wystawcę faktury?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

W obu przypadkach korekta może być dokonana jedynie w formie faktury korygującej. Zasadne jest dokonanie korekty terminu płatności na fakturze, jeżeli ma on wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego od sprzedaży.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Nieprawidłowy termin płatności na fakturze może zostać skorygowany fakturą korygującą. Wprawdzie jego wskazanie na fakturze nie jest obligatoryjne, jednak dla niektórych czynności może on wyznaczać moment powstania obowiązku podatkowego od sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W katalogu danych określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur, jakie powinna zawierać prawidłowo wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż, termin płatności nie został umieszczony. Zasadniczo może być on ustalony na podstawie zawartej umowy albo wykazany na fakturze VAT (mimo że jego określenie nie jest obligatoryjne).

Jego wskazanie na fakturze może mieć jednak szczególne znaczenie w przypadku dokumentowania usług określonych w art. 19 ust. 13 ustawy o VAT, dla których obowiązek podatkowy wyznacza m.in. termin płatności. Ma on zatem istotne znaczenie dla prawidłowego rozliczenia VAT u sprzedawcy. Nabywca natomiast nie jest nim związany przy określeniu momentu odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury (z wyjątkiem faktur za media).

Z tego względu uprawnionym do jego skorygowania jest wyłącznie wystawca faktury.

Samochód służbowy, telefon i laptop przychodem menedżera

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Faktury korygujące służą do poprawiania błędów w części zasadniczej faktury, tj. takich, które określane są przez dostawcę towaru lub usługi, i dotyczą: przedmiotu sprzedaży, jego ceny i wartości, stawki opodatkowania, kwoty podatku oraz wszelkich informacji w innych pozycjach faktury, do których wykazania na fakturze jest zobowiązany jej wystawca.

Generalnie może nią skorygować każdą zawartą w fakturze informację. Uprawnienia takiego nie ma natomiast nabywca. Zakres korekty faktury notą korygującą jest znacznie ograniczony. Może on dotyczyć jedynie takich informacji, które wiążą się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą, oznaczeniem towaru lub usługi.

Dlatego też nabywca nie ma możliwości ingerowania w moment powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy. Natomiast błędny termin płatności nie wpływa zasadniczo na prawo do odliczenia VAT, chyba że są to faktury za media.

Termin płatności na fakturze może być skorygowany jedynie fakturą korygującą, ponieważ w przypadku niektórych czynności wyznacza on moment powstania obowiązku podatkowego u wystawcy faktury. Nabywca natomiast nie ma prawa ingerencji w moment jego powstania.

 

Podobna sytuacja ma miejsce odnośnie do nieprawidłowo wpisanej słownie na fakturze kwoty należności. W aktualnym stanie prawnym przepisy nie wymagają określania jej na fakturze. Wyjątkiem są faktury dokumentujące nabycie produktów rolnych oznaczone jako faktura VAT RR, na których wymagane jest określenie kwoty należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie.

Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur notą korygującą nie mogą być korygowane pomyłki w pozycjach faktury określone w § 5 ust. 1 pkt 8-15, czyli generalnie odnoszące się do wartości liczbowych faktury, w tym również kwoty należności ogółem. Firma nie może zatem dokonać tego sprostowania notą korygującą. Jeżeli jednak w otrzymanej przez firmę fakturze kwota należności wyrażona cyfrowo jest prawidłowa, to stanowi ona podstawę do odliczenia VAT, nawet wówczas, gdy sprzedawca nie dokona jej korekty.

Błędne podanie na fakturze kwoty należności ogółem wyrażonej słownie może być skorygowane jedynie fakturą korygującą. Ze względu na to, że wymóg jej podawania na fakturze nie jest obligatoryjny (z wyjątkiem faktur VAT RR), jeżeli kwota ogółem należności wyrażona cyfrowo na fakturze odpowiada rzeczywistej wartości sprzedaży, pomyłka tego rodzaju nie pozbawia nabywcy prawa do odliczenia VAT z otrzymanej faktury.

 

Podstawa prawna:

- art. 106 ust. 1, art. 118 ust. 2 pkt 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35;

- § 5 ust. 1, § 14 ust. 1, § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1428.

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA