REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód został kupiony na fakturę VAT marża, więc nie został naliczony VAT. Pojazd był kilkakrotnie naprawiany i od tych zakupów odliczaliśmy VAT. Z faktur tych wynika, że nabyliśmy usługi naprawy (wartość wymienianych części została wliczona w wartość usługi). Teraz wycofujemy samochód z działalności i przekazujemy go na cele osobiste. Czy to przekazanie podlega VAT?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

 

Nie, to przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT, również po 1 kwietnia 2013 r.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

 

Od 1 kwietnia 2013 r. nieodpłatną dostawę towarów uznaje się za dostawę podlegającą opodatkowaniu VAT, gdy podatnikowi przysługiwało prawo (w całości lub w części) do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu przekazywanych nieodpłatnie towarów, a także ich części składowych (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Oznacza to, że jeśli przy zakupie samochodu nie odliczyliśmy VAT, ale przysługiwało nam prawo do odliczenia VAT od zakupu części składowych, musimy rozważyć, czy takie przekazanie podlega VAT. Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach do zmian od 1 kwietnia br. określiło, jak zbadać, czy nieodpłatne przekazanie podlega VAT:

Przy badaniu, czy nieodpłatnie przekazywane towary w ogóle podlegają podatkowi VAT, należy określić, czy przekazywany towar ma wartość użytkową (konsumpcyjną) z punktu widzenia nabywcy. Jeżeli przekazywany nieodpłatnie towar nie miałby dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej), to wówczas przekazanie takiego towaru nie podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zobacz e-poradnik „Samochód w firmie” dostępny na www.inforfk.pl


UWAGA!

Według MF nieodpłatne przekazanie towaru nie podlega VAT, nawet gdy przekazującemu przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy jego nabyciu i nie są to prezenty o małej wartości ani próbki, jeżeli towar ten nie ma dla obdarowanego wartości użytkowej.


Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

Ułatwienia w płaceniu VAT dla portów morskich

Zmiany w VAT 2013

Jest to nowość, gdyż do tej pory to, czy otrzymany towar ma dla obdarowanego wartość użytkową, nie miało znaczenia. Zmiana stanowiska nie wynika ze zmiany przepisów od 1 kwietnia br. Niemniej jest korzystna dla podatnika.

W praktyce nie będzie proste ustalenie, czy przekazanie towaru, w którym wymieniono części składowe, podlega VAT, gdyż wymaga uwzględnienia wielu aspektów. Gdy uznamy, że samochód ma wartość użytkową, aby ocenić, czy w danym przypadku będziemy mieć do czynienia z czynnością podlegającą VAT, należy zbadać:

Krok 1: Czy zamontowanie tych towarów w samochodzie nastąpiło w ramach dostawy towarów czy świadczenia usług; tylko w przypadku gdy miała miejsce dostawa towarów, spełniona zostanie wstępna przesłanka ewentualnego opodatkowania.


Przykład

Jan Kowalski kupił samochód na fakturę VAT marża. Pojazd był użytkowany w prowadzonej przez niego firmie jako środek trwały. W trakcie użytkowania samochód był kilkakrotnie remontowany i były wymieniane części. Za każdym razem podatnik otrzymywał fakturę z zakładu za usługę naprawy, w której wartość były wliczane wymienione części. Z faktur tych odliczał VAT. W takim przypadku, przekazując samochód na cele osobiste, nie musi naliczyć VAT.

 


Przykład

Jan Kowalski kupił samochód na fakturę VAT marża. Pojazd był użytkowany w prowadzonej przez niego firmie jako środek trwały. W trakcie użytkowania samochód był kilkakrotnie remontowany i były wymieniane części, które podatnik kupował na firmę i odliczał VAT, a z warsztatu otrzymywał faktury za usługę. W takim przypadku, przekazując samochód na cele osobiste, podatnik powinien rozważyć, czy musi naliczać VAT.

Krok 2: Czy zamontowane towary spełniają definicję części składowych

Przy definiowaniu części składowej rzeczy można posiłkować się definicją zawartą w Kodeksie cywilnym, zgodnie z którą częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Nie będą zatem spełnione przesłanki opodatkowania, gdy wymienione towary będą uznane za przynależności, przez które zgodnie z Kodeksem cywilnym rozumie się rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z innej rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi.

Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach do zmian jako przykład części składowych podaje: akumulator, silnik, opony. Za przynależności uznaje natomiast zamontowany bagażnik. W tym przypadku bagażnik należy traktować jako odrębny od samochodu towar.

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Krok 3: Czy zamontowanie tych części w samochodach ma wpływ na trwały wzrost wartości samochodów

Warunek ten nie wynika ze znowelizowanego art. 7 ust. 2 ustawy, ale z orzecznictwa TSUE. Jednak MF w wyjaśnieniach uznało, że przesłanka opodatkowania wystąpi tylko w przypadku, gdy:

(...) fakt dokonania przez podatników tych ulepszeń będzie nadal wywierał wpływ na podwyższenie wartości samochodu w chwili przekazania samochodu na potrzeby osobiste (przekazanie samochodu po np. dwóch latach eksploatacji wykluczyłoby co do zasady - jeśli nawet uznać, że w momencie zakupu nastąpił trwały wzrost wartości samochodu - opony i akumulator).

Jako przykład wymiany części, która może spowodować wzrost wartości samochodu, MF wymienia wymianę silnika na nowy. Natomiast zdaniem MF wymiana opon czy akumulatora wpłynie na wzrost wartości samochodu tylko wówczas, gdy wartość samochodu jest bardzo niska.

Korzystna interpretacja MF co do trzeciego warunku nie wynika wprost z przepisów VAT, dlatego przed jej stosowaniem warto wystąpić do MF o indywidualną interpretację.

Jeżeli wymienione warunki zostaną spełnione, wówczas nieodpłatne przekazanie samochodu, w stosunku do którego nie przysługiwało podatnikowi przy jego nabyciu prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego, a w którym wymieniono części składowe, od których odliczono VAT, będzie opodatkowane. Podstawą opodatkowania będzie co do zasady cena nabycia części składowych określona w momencie przekazania, czyli uwzględniająca ich realną wartość w momencie przekazania.

W przypadku przekazania na cele osobiste części składowej towaru podstawą opodatkowania będzie, co do zasady, cena jej nabycia, określona w momencie tego przekazania. Jak wynika z pytania, VAT był odliczany od zakupu usługi, a nie od zakupu części składowych. Dlatego przekazanie samochodu na cele osobiste nie będzie podlegać VAT.

Sprawdź definicję ceny w Encyklopedii księgowego na www.inforfk.pl


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Marcin Jasiński

prawnik, ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA