REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Beata Rogalska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wątpliwości podatników budzi kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydania bonów towarowych (np. pracownikom, klientom, czy kontrahentom). Jednak zdaniem organów podatkowych czynność ta nie wywołuje skutków w VAT. Takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT, lecz notą obciążeniową. Bony trzeba traktować, jak formę odpłatności za towar lub usługę.

  PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Jesteśmy przedsiębiorstwem prowadzącym sprzedaż hurtową towarów przemysłowych. Kupujemy od Sodexo bony (otrzymujemy notę księgową) i jako hurtownia przekazujemy je dalej sklepom, które następnie sprzedają nasz towar. Część bonów zostaje przekazana pracownikom za osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży, a część jest rozdawana klientom kupującym nasze towary. Czytaliśmy kilka interpretacji dotyczących tego typu bonów premiowych i doszliśmy do wniosku, że bony te nie są ani towarem, ani usługą, tylko typem znaku legitymacyjnego, więc nie powinny podlegać opodatkowaniu. Czy w związku z tym należy przyjąć, że nie powinniśmy odprowadzać należnego VAT w momencie wydania kuponów?

 

REKLAMA

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Tak, w momencie wydania bonów nie powinni Państwo odprowadzać należnego VAT. Samo wydanie bonów:

• przez emitenta hurtowni,

• przez hurtownię sklepom lub zatrudnionym pracownikom,

• przez sklepy klientom

nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług. Szczegóły w uzasadnieniu.

 

UZASADNIENIE

 

Przedstawiony przez Państwa pogląd co do charakteru prawnego bonów potwierdza m.in. Internetowy słownik języka polskiego (http://sjp.pwn.pl), który definiuje bon jako „dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sumy pieniędzy lub usług”, a więc de facto jako znak legitymacyjny. Według prawa cywilnego znak legitymacyjny to dokument stanowiący dowód przysługiwania określonej osobie określonego uprawnienia, przede wszystkim do odbioru świadczenia spełnianego przez przedsiębiorcę. W przypadku bonów Sodexo nie jest to jedynie uprawnienie do ściśle określonego, tylko jednego rodzaju świadczenia, lecz uprawnienie do zakupu różnych towarów.

Bony towarowe stanowią rodzaj środka płatniczego, co znajduje potwierdzenie m.in. w definicjach słownikowych. Według Współczesnego słownika języka polskiego wydawnictwa Langenscheidt (Warszawa 2007) przez to pojęcie należy rozumieć: (...) dokument mający określoną wartość pieniężną, uprawniający do nabycia wskazanego towaru lub korzystania z usługi. Skoro więc bon jest jedynie formą zapłaty, nie może zostać uznany za towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

 Reprezentacja i reklama a podatki

Jak rozliczyć zakup licencji

Wydanie bonów przez emitenta

W praktyce pojawił się pogląd, że emisja bonu przez emitenta, w zamian za określoną kwotę, jest świadczeniem usług opodatkowanym VAT. To stanowisko zostało jednak uznane za nieprawidłowe przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-288/94 Argos Distributors Ltd. Z art. 24 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i stanowiącego jego odpowiednik art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika bowiem, że przez pojęcie świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Bon jest jedynie potwierdzeniem uprawnienia do skorzystania z pewnego świadczenia w przyszłości. W konsekwencji samo przekazanie bonu będącego jedynie dokumentem umożliwiającym realizację uprawnienia w przyszłości nie może być traktowane jako świadczenie.

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, stwierdzając:

Bony lub karty same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią więc autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi. Fakt pobierania za wydanie kuponu wynagrodzenia nie ma znaczenia, bowiem wynagrodzenie to jest należne podmiotowi, który faktycznie świadczy usługę (interpretacja indywidualna z 28 września 2012 r., nr IPPP1/443-660/12-2/MP).

Wydanie hurtowni bonu przez emitenta w zamian za kwotę pieniężną nie jest zatem transakcją podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

 

Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstanie dopiero w związku z realizacją bonu. Dokumentowanie fakturą wydania bonu, a więc czynności niepodlegającej opodatkowaniu, jest zatem bezprzedmiotowe. Z treści art. 106 ustawy o VAT wynika bowiem, że fakturą dokumentuje się tylko czynności podlegające opodatkowaniu VAT (art. 106 ust. 1). W tej sytuacji przekazanie bonu należy udokumentować notą obciążeniową (księgową).

UWAGA!

Wydanie bonu przez emitenta nie wywołuje skutków w VAT, dlatego czynności tej nie należy dokumentować fakturą VAT, lecz notą obciążeniową.

Przekazanie bonów przez hurtownię sklepom i pracownikom

Czynności opodatkowanej nie stanowi również przekazanie bonów przez hurtownię sklepom, gdyż nie jest związane z konkretną transakcją. Innymi słowy, przekazanie przez hurtownię tych bonów innym punktom handlowym również nie wiąże się z konkretną dostawą lub świadczeniem usług, dlatego w ogóle nie podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. W analogiczny sposób należy potraktować przekazanie bonów pracownikom za szczególne osiągnięcia w pracy. Bony zastępują w tym przypadku środki pieniężne przyznawane w ramach nagrody za uzyskanie wymaganego przez pracodawcę wskaźnika sprzedaży.

W podobny sposób wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, stwierdzając, że dla uznania, iż dostawa towaru lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek między dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawę towarów lub świadczenie usług musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności (interpretacja indywidualna z 17 lutego 2012 r., nr ILPP2/443-1559/11-4/AD).

Reasumując, bon spełnia przesłanki umożliwiające uznanie go za formę odpłatności (ekwiwalentu) za towar lub usługę, gdyż zapewnia możliwość uregulowania ceny wyrażonej w pieniądzu za dostawę towarów lub świadczenie usług. Tym samym należy uznać, że bon jest przekazywany sprzedawcy lub usługodawcy zamiast pieniędzy, za które nabywa się określone świadczenie. W rezultacie pełni tę samą funkcję co środki pieniężne, gdyż stanowi zapłatę za otrzymany towar lub wykonaną usługę.

Zdaniem ETS, gdy w zamian za otrzymany bon przekazywany jest towar, podstawa opodatkowania powinna być wówczas równa rzeczywistemu ekwiwalentowi pieniężnemu otrzymywanemu przez sprzedawcę (wyrok ETS w sprawie C-288/94 Argos Distributors Ltd.).

Przykład

Przedsiębiorstwo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych i przemysłowych w sieci hipermarketów i supermarketów na terenie całego kraju. W celu zachęty klientów do dokonywania zakupów w sklepach przedsiębiorstwa są emitowane bony z jego logo, w tym bony towarowe lub bony o nazwie „czek prezentowy” o określonej wartości nominalnej. Część bonów towarowych i czeków prezentowych przedsiębiorstwo przekazuje klientom nieodpłatnie w ramach organizowanych akcji promocyjnych. Pozostała część bonów i czeków jest sprzedawana firmom, które następnie wydają je swoim pracownikom w ramach nagród czy upominków świątecznych.
Wydanie bonów nie podlega VAT. Osoba posiadająca bon ma możliwość jego zrealizowania jako formy zapłaty za towary kupione w sieci sklepów spółki. Przekazanie bonu przez klienta jest traktowane jako dokonanie przez niego płatności równej wartości nominalnej określonej na bonie. Opodatkowaniu podlega przekazanie towarów w zamian za bon.

 

Jakie zmiany przewiduje KE w opodatkowaniu bonów

Na zakończenie warto dodać, że problematyka opodatkowania bonów podatkiem od wartości dodanej jest w krajach Unii Europejskiej traktowana niejednolicie. W związku z tym 10 maja 2012 r. Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmian w dyrektywie 2006/112/WE, które mają ujednolicić praktyki stosowane przez poszczególne państwa członkowskie w zakresie opodatkowania tzw. voucherów.

Komisja zamierza w odrębny sposób potraktować bony pojedynczego przeznaczenia (single-purpose voucher, tzw. bony typu SPV), które uprawniają do uzyskania konkretnego świadczenia (ściśle określonego towaru lub usługi), oraz bony różnego przeznaczenia (multi-purpose voucher, tzw. bony typu MPV), które pozwalają na uzyskanie jednego lub kilku świadczeń spośród większej liczby potencjalnych, możliwych do zrealizowania świadczeń. Takie rozróżnienie będzie miało wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Zgodnie z założeniami przyjętymi przez Komisję Europejską obowiązek podatkowy dla single-purpose voucher będzie powstawać w momencie otrzymania zapłaty za voucher, natomiast w przypadku multi-purpose vouchers obowiązek podatkowy w VAT powstanie dopiero w momencie ich realizacji (nabycia towaru lub usługi). Wprowadzenie tych zmian przewiduje się na 2015 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 5, 7 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Beata Rogalska

prawnik, ekspert w zakresie VAT, doktorantka na Wydziale Prawa i Administracji UW

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Encyklopedia KSeF - od A do Z najważniejsze pojęcia dla księgowych i przedsiębiorców

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

REKLAMA

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA