REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów importowanych z Chin - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Rychlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. kupuje towar handlowy w Chinach. Towar dociera drogą morską do Hamburga, gdzie agencja celna dokonuje odprawy. Po jakim kursie należy rozliczyć zakup w ewidencji VAT? W jakich deklaracjach należy wykazać tę transakcję?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W celu ustalenia wysokości podstawy opodatkowania VAT w złotych należy zastosować kurs z pierwszego dnia roboczego poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) polegającego na przemieszczeniu towarów należących do tego samego podatnika z kraju członkowskiego UE do Polski obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym towary znalazły się w Polsce. Natomiast w informacji podsumowującej, wskazując kontrahenta, należy podać dane agencji celnej, która dokonała odprawy celnej.


Zobacz: Utrata przytomności - plansza pierwszej pomocy

 

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji przedstawionej w pytaniu spółka z o.o. sprowadziła towar na terytorium Niemiec, czyli na terytorium Unii Europejskiej, w efekcie doszło do importu towarów. Z racji tego, że import towarów zgodnie z zasadą terytorialności podlega opodatkowaniu VAT na terytorium tego państwa UE, na którym ma on miejsce, VAT należało rozpoznać w Niemczech, a nie w Polsce, czego w imieniu spółki dokonała agencja celna.

W związku z tym, że towary wcześniej zaimportowane na terytorium Niemiec służą działalności gospodarczej prowadzonej przez Państwa spółkę, ich przemieszczenie należy uznać ze wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które potocznie określa się jako beztransakcyjne WNT, ponieważ występuje tu tylko jeden podmiot, a nie dwóch podatników, jak to zazwyczaj ma miejsce. Obowiązek rozliczenia WNT wynika z art. 11 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przypisem podatnik podatku od wartości dodanej ma obowiązek rozliczyć w Polsce WNT, gdy przemieszcza towary należące do niego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski, jeżeli towary te zostały przez niego na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i mają one służyć działalności gospodarczej podatnika (art. 11 ust. 1 ustawy o VAT).

Za podatnika podatku od wartości dodanej uważany jest również polski podatnik VAT, który był zobowiązany do zapłaty VAT od importu towarów w innym kraju UE, nawet gdy nie zarejestrował się tam jako podatnik VAT.

 

Rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów importowanych

W takim przypadku podatnik dysponuje zazwyczaj tylko fakturą od sprzedawcy, gdyż sam sobie nie wystawia faktury. Jak zatem ma ustalić podstawę opodatkowania WNT?

1. Ustalenie podstawy opodatkowania

Podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia tych towarów, określone w momencie nabycia tych towarów (art. 31 ust. 5 ustawy o VAT). Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności związane z nabyciem tych towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak transport i ubezpieczenie, gdy są pobierane przez dostawcę towarów. Powstaje pytanie, jak należy rozumieć w tym przypadku zwrot „pobierane przez dostawcę”? Czy chodzi tutaj o opłaty pobierane przez dostawcę, od którego został kupiony towar, czy o opłaty ponoszone przez podatnika przemieszczającego towar. Zdaniem organów podatkowych pierwsze stanowisko jest prawidłowe.

Jak czytamy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 lipca 2011 r. (nr ILPP4/443-292/11-2/PG):

(...) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota wynikająca z faktury od kontrahenta z Chin powiększona o wartość zapłaconego na terytorium Niemiec cła, bez uwzględniania wartości transportu i kosztów odprawy, ponieważ wydatki te nie są pobierane od Zainteresowanego przez dostawcę towaru.

Jeśli kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Z przepisu tego wynika, że istotne dla wskazania prawidłowego kursu przeliczeniowego jest ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego.

 

2. Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego

W przypadku towarowych transakcji wewnątrzwspólnotowych zasada powstawania obowiązku podatkowego jest określona w art. 20 ust. 5 ustawy o VAT. Zasada ta ma odpowiednie zastosowanie również w przypadku beztransakcyjnego przemieszczenia towarów, z jakim mamy do czynienia w omawianym przypadku. Z regulacji tych wynika, że w przypadku WNT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Moment powstania obowiązku podatkowego jest uzależniony od chwili, w której podatnik podatku od wartości dodanej wystawia fakturę dokumentującą dostawę będącą przedmiotem WNT. W związku z tym, że przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski nie odbywa się w oparciu o taką fakturę, reguła ta nie ma zastosowania w przypadku beztransakcyjnego WNT.

Wystawienie faktury przez chińskiego kontrahenta nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia również z tego powodu, że nie jest on podatnikiem podatku od wartości dodanej. Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o VAT podatkiem od wartości dodanej jest podatek nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego ustawą o VAT. W związku z tym, że Chiny nie są państwem członkowskim UE, chiński kontrahent nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w WNT istotna (oprócz wystawienia faktury) jest również chwila dokonania dostawy towarów. Jednak w związku z tym, że w beztransakcyjnym WNT dostawa nie jest dokonywana, gdyż nie ma sprzedawcy ani nabywcy, również ta część przepisu art. 20 ust. 5 ustawy o VAT nie będzie miała zastosowania.

Brak przepisu w ustawie o VAT nie przesądza jednak o tym, że w ogóle nie będzie możliwe wskazanie momentu, w którym powstaje obowiązek podatkowy. Warto bowiem pamiętać, że ustawa o VAT jest środkiem implementującym, wcielającym do polskiego porządku prawnego dyrektywę w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE panuje ugruntowany pogląd, zgodnie z którym jeśli państwo członkowskie nie implementowało danego zapisu dyrektywy lub dokonało implementacji w sposób sprzeczny z dyrektywą, to zastosowanie znajduje przepis dyrektywy.

Z art. 69 ust. 1 dyrektywy wynika, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów VAT staje się wymagalny 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Natomiast zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług (art. 63 dyrektywy).

Oznacza to, że w przypadku beztransakcyjnego WNT dla określenia powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma okoliczność dostarczenia towarów. W tym przypadku za dostarczenie towarów należy uznać faktyczne przemieszczenie towarów na terytorium Polski, czyli tam, gdzie podatnik ma siedzibę działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD

20 maja br. polska spółka przetransportowała do Polski z Niemiec importowane tam towary. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie 15 czerwca 2013 r. w sobotę, a średni kurs NBP należy zastosować z 14 czerwca 2013 r.

3. Rozliczenie w deklaracji

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wykazuje się w deklaracji VAT-7 po stronie zarówno sprzedaży, jak i zakupów (gdy zakup dotyczy sprzedaży opodatkowanej). W wersji 14 deklaracji należy wypełnić poz. 23 i 24, jeśli chodzi o sprzedaż. Jeśli zaś chodzi o zakupy, to w przypadku gdy przemieszczone towary stanowią środki trwałe, należy wypełnić poz. 39 i 40, natomiast w pozostałych wypadkach poz. 41 i 42.

Ponadto WNT podlega wykazaniu w informacji podsumowującej VAT-UE (art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Należy w niej podać właściwy numer kontrahenta nadany w państwie członkowskim, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, oraz kod kraju, z którego jest ono dokonywane. W przypadku przemieszczenia towarów z Niemiec do Polski występuje tylko jeden podmiot, tak więc niemożliwe jest podanie danych sprzedawcy, gdyż on nie istnieje. W związku z tym w praktyce organy podatkowe dopuszczają podawanie danych agencji celnej, która dokonała odprawy celnej (por. interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lipca 2009 r., nr IBPP2/443-321/09/LŻ, interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 listopada 2012 r., nr ILPP4/443-333/12-4/EWW).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 5, art. 31a ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 63, art. 69 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347/1; ost.zm. Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 72, poz. 1

Jakub Rychlik

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA