REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów importowanych z Chin - rozliczenie VAT

Jakub Rychlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. kupuje towar handlowy w Chinach. Towar dociera drogą morską do Hamburga, gdzie agencja celna dokonuje odprawy. Po jakim kursie należy rozliczyć zakup w ewidencji VAT? W jakich deklaracjach należy wykazać tę transakcję?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W celu ustalenia wysokości podstawy opodatkowania VAT w złotych należy zastosować kurs z pierwszego dnia roboczego poprzedzającego dzień powstania obowiązku podatkowego. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) polegającego na przemieszczeniu towarów należących do tego samego podatnika z kraju członkowskiego UE do Polski obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym towary znalazły się w Polsce. Natomiast w informacji podsumowującej, wskazując kontrahenta, należy podać dane agencji celnej, która dokonała odprawy celnej.


Zobacz: Utrata przytomności - plansza pierwszej pomocy

 

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji przedstawionej w pytaniu spółka z o.o. sprowadziła towar na terytorium Niemiec, czyli na terytorium Unii Europejskiej, w efekcie doszło do importu towarów. Z racji tego, że import towarów zgodnie z zasadą terytorialności podlega opodatkowaniu VAT na terytorium tego państwa UE, na którym ma on miejsce, VAT należało rozpoznać w Niemczech, a nie w Polsce, czego w imieniu spółki dokonała agencja celna.

W związku z tym, że towary wcześniej zaimportowane na terytorium Niemiec służą działalności gospodarczej prowadzonej przez Państwa spółkę, ich przemieszczenie należy uznać ze wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które potocznie określa się jako beztransakcyjne WNT, ponieważ występuje tu tylko jeden podmiot, a nie dwóch podatników, jak to zazwyczaj ma miejsce. Obowiązek rozliczenia WNT wynika z art. 11 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przypisem podatnik podatku od wartości dodanej ma obowiązek rozliczyć w Polsce WNT, gdy przemieszcza towary należące do niego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski, jeżeli towary te zostały przez niego na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i mają one służyć działalności gospodarczej podatnika (art. 11 ust. 1 ustawy o VAT).

Za podatnika podatku od wartości dodanej uważany jest również polski podatnik VAT, który był zobowiązany do zapłaty VAT od importu towarów w innym kraju UE, nawet gdy nie zarejestrował się tam jako podatnik VAT.

 

Rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów importowanych

W takim przypadku podatnik dysponuje zazwyczaj tylko fakturą od sprzedawcy, gdyż sam sobie nie wystawia faktury. Jak zatem ma ustalić podstawę opodatkowania WNT?

1. Ustalenie podstawy opodatkowania

Podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia tych towarów, określone w momencie nabycia tych towarów (art. 31 ust. 5 ustawy o VAT). Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności związane z nabyciem tych towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak transport i ubezpieczenie, gdy są pobierane przez dostawcę towarów. Powstaje pytanie, jak należy rozumieć w tym przypadku zwrot „pobierane przez dostawcę”? Czy chodzi tutaj o opłaty pobierane przez dostawcę, od którego został kupiony towar, czy o opłaty ponoszone przez podatnika przemieszczającego towar. Zdaniem organów podatkowych pierwsze stanowisko jest prawidłowe.

Jak czytamy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 lipca 2011 r. (nr ILPP4/443-292/11-2/PG):

(...) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota wynikająca z faktury od kontrahenta z Chin powiększona o wartość zapłaconego na terytorium Niemiec cła, bez uwzględniania wartości transportu i kosztów odprawy, ponieważ wydatki te nie są pobierane od Zainteresowanego przez dostawcę towaru.

Jeśli kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Z przepisu tego wynika, że istotne dla wskazania prawidłowego kursu przeliczeniowego jest ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego.

 

2. Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego

W przypadku towarowych transakcji wewnątrzwspólnotowych zasada powstawania obowiązku podatkowego jest określona w art. 20 ust. 5 ustawy o VAT. Zasada ta ma odpowiednie zastosowanie również w przypadku beztransakcyjnego przemieszczenia towarów, z jakim mamy do czynienia w omawianym przypadku. Z regulacji tych wynika, że w przypadku WNT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Moment powstania obowiązku podatkowego jest uzależniony od chwili, w której podatnik podatku od wartości dodanej wystawia fakturę dokumentującą dostawę będącą przedmiotem WNT. W związku z tym, że przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski nie odbywa się w oparciu o taką fakturę, reguła ta nie ma zastosowania w przypadku beztransakcyjnego WNT.

Wystawienie faktury przez chińskiego kontrahenta nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia również z tego powodu, że nie jest on podatnikiem podatku od wartości dodanej. Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o VAT podatkiem od wartości dodanej jest podatek nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego ustawą o VAT. W związku z tym, że Chiny nie są państwem członkowskim UE, chiński kontrahent nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w WNT istotna (oprócz wystawienia faktury) jest również chwila dokonania dostawy towarów. Jednak w związku z tym, że w beztransakcyjnym WNT dostawa nie jest dokonywana, gdyż nie ma sprzedawcy ani nabywcy, również ta część przepisu art. 20 ust. 5 ustawy o VAT nie będzie miała zastosowania.

Brak przepisu w ustawie o VAT nie przesądza jednak o tym, że w ogóle nie będzie możliwe wskazanie momentu, w którym powstaje obowiązek podatkowy. Warto bowiem pamiętać, że ustawa o VAT jest środkiem implementującym, wcielającym do polskiego porządku prawnego dyrektywę w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE panuje ugruntowany pogląd, zgodnie z którym jeśli państwo członkowskie nie implementowało danego zapisu dyrektywy lub dokonało implementacji w sposób sprzeczny z dyrektywą, to zastosowanie znajduje przepis dyrektywy.

Z art. 69 ust. 1 dyrektywy wynika, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów VAT staje się wymagalny 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Natomiast zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług (art. 63 dyrektywy).

Oznacza to, że w przypadku beztransakcyjnego WNT dla określenia powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma okoliczność dostarczenia towarów. W tym przypadku za dostarczenie towarów należy uznać faktyczne przemieszczenie towarów na terytorium Polski, czyli tam, gdzie podatnik ma siedzibę działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD

20 maja br. polska spółka przetransportowała do Polski z Niemiec importowane tam towary. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie 15 czerwca 2013 r. w sobotę, a średni kurs NBP należy zastosować z 14 czerwca 2013 r.

3. Rozliczenie w deklaracji

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wykazuje się w deklaracji VAT-7 po stronie zarówno sprzedaży, jak i zakupów (gdy zakup dotyczy sprzedaży opodatkowanej). W wersji 14 deklaracji należy wypełnić poz. 23 i 24, jeśli chodzi o sprzedaż. Jeśli zaś chodzi o zakupy, to w przypadku gdy przemieszczone towary stanowią środki trwałe, należy wypełnić poz. 39 i 40, natomiast w pozostałych wypadkach poz. 41 i 42.

Ponadto WNT podlega wykazaniu w informacji podsumowującej VAT-UE (art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Należy w niej podać właściwy numer kontrahenta nadany w państwie członkowskim, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, oraz kod kraju, z którego jest ono dokonywane. W przypadku przemieszczenia towarów z Niemiec do Polski występuje tylko jeden podmiot, tak więc niemożliwe jest podanie danych sprzedawcy, gdyż on nie istnieje. W związku z tym w praktyce organy podatkowe dopuszczają podawanie danych agencji celnej, która dokonała odprawy celnej (por. interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lipca 2009 r., nr IBPP2/443-321/09/LŻ, interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 listopada 2012 r., nr ILPP4/443-333/12-4/EWW).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 9 ust. 1 i 2, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 5, art. 31a ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 63, art. 69 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347/1; ost.zm. Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 72, poz. 1

Jakub Rychlik

prawnik, doradca podatkowy, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA