REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wykazać aport przedsiębiorstwa w deklaracji VAT

Paweł Jabłonowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostatni dzień działalności firmy X osoby fizycznej to 30 czerwca 2007 r. W dniu 2 lipca 2007 r. dokonany został notarialnie aport całego przedsiębiorstwa do spółki jawnej Y. Czy w czerwcu osoba fizyczna, czyli firma X, powinna wykazać dokonany aport w deklaracji VAT-7?

Tak

Jeżeli wniesienie aportu zostało potwierdzone fakturą wystawioną 30 czerwca 2007 r., przedmiotowa dostawa powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu za czerwiec 2007 r.

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje co do zasady w momencie wydania towarów, natomiast jeżeli takie wydanie powinno być potwierdzone fakturą VAT, obowiązek powstaje w chwili wystawienia tej faktury, nie później jednak niż siódmego dnia od momentu wydania towaru.

Skoro wniesienie aportu zostało dokonane w formie aktu notarialnego, można domniemywać, że przedmiotem aportu jest nieruchomość, dla której skuteczności wniesienia konieczne jest zachowanie formy szczególnej. Przeniesienie własności nieruchomości nie jest tożsame z przeniesieniem prawa do dysponowania towarem jak właściciel w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem do dokonania dostawy (powstania obowiązku podatkowego) wystarczy samo faktyczne wydanie rzeczy, tak aby nabywca mógł nią władać w sensie ekonomicznym. Biorąc pod uwagę powyższe, to nie podpisanie aktu notarialnego potwierdzającego przejście prawa własności nieruchomości na spółkę będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w VAT, tylko samo wydanie rzeczy. W tym miejscu należy także wspomnieć, że konstytutywnym momentem powstania spółki jawnej jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, zatem przy przenoszeniu prawa do dysponowania towarem jak właściciel należy dokonać tego na już istniejącą spółkę.

Jeżeli zatem wniesienie aportu zostało potwierdzone fakturą, wystawioną dnia 30 czerwca 2007 r., przedmiotowa dostawa powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu za czerwiec 2007 r. Jeżeli natomiast wniesienie aportu (w rozumieniu ustawy o VAT) zostało dokonane po 30 czerwca albo faktura została wystawiona po tej dacie, mogą pojawić się pewne komplikacje.

Przedsiębiorca bowiem prawdopodobnie wyrejestrował się jako czynny podatnik VAT, a zatem nie ma prawa do wystawiania faktur VAT. Ponadto może pojawić się kwestia konieczności rozliczenia podatnika kończącego działalność, o której mowa w art. 14 ustawy o VAT. Należy bowiem mieć na uwadze, że zgodnie z powyżej przytoczonym artykułem, w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, opodatkowaniu VAT podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Oczywiście powyżej wskazany obowiązek podatkowy związany z likwidacją działalności gospodarczej ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do towarów, do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Trzeba także zwrócić uwagę, że mimo dosłownego brzmienia art. 14 ustawy o VAT, który wskazuje jedynie na konieczność opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów handlowych, to organy podatkowe stosują wykładnię celowościową przedmiotowego przepisu i wskazują, że konieczne jest opodatkowanie także środków trwałych związanych z likwidowaną działalnością - w stosunku do których oczywiście przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Reasumując, rozliczenie wnoszonego aportu może nastąpić za czerwiec 2007 roku, jeżeli dostawa i wystawienie faktury nastąpiło w tym miesiącu.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 14 ust. 1 oraz art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

PAWEŁ JABŁONOWSKI

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

ekspert podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA