REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wykazać aport przedsiębiorstwa w deklaracji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jabłonowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostatni dzień działalności firmy X osoby fizycznej to 30 czerwca 2007 r. W dniu 2 lipca 2007 r. dokonany został notarialnie aport całego przedsiębiorstwa do spółki jawnej Y. Czy w czerwcu osoba fizyczna, czyli firma X, powinna wykazać dokonany aport w deklaracji VAT-7?

Tak

Jeżeli wniesienie aportu zostało potwierdzone fakturą wystawioną 30 czerwca 2007 r., przedmiotowa dostawa powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu za czerwiec 2007 r.

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje co do zasady w momencie wydania towarów, natomiast jeżeli takie wydanie powinno być potwierdzone fakturą VAT, obowiązek powstaje w chwili wystawienia tej faktury, nie później jednak niż siódmego dnia od momentu wydania towaru.

Skoro wniesienie aportu zostało dokonane w formie aktu notarialnego, można domniemywać, że przedmiotem aportu jest nieruchomość, dla której skuteczności wniesienia konieczne jest zachowanie formy szczególnej. Przeniesienie własności nieruchomości nie jest tożsame z przeniesieniem prawa do dysponowania towarem jak właściciel w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem do dokonania dostawy (powstania obowiązku podatkowego) wystarczy samo faktyczne wydanie rzeczy, tak aby nabywca mógł nią władać w sensie ekonomicznym. Biorąc pod uwagę powyższe, to nie podpisanie aktu notarialnego potwierdzającego przejście prawa własności nieruchomości na spółkę będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w VAT, tylko samo wydanie rzeczy. W tym miejscu należy także wspomnieć, że konstytutywnym momentem powstania spółki jawnej jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, zatem przy przenoszeniu prawa do dysponowania towarem jak właściciel należy dokonać tego na już istniejącą spółkę.

Jeżeli zatem wniesienie aportu zostało potwierdzone fakturą, wystawioną dnia 30 czerwca 2007 r., przedmiotowa dostawa powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu za czerwiec 2007 r. Jeżeli natomiast wniesienie aportu (w rozumieniu ustawy o VAT) zostało dokonane po 30 czerwca albo faktura została wystawiona po tej dacie, mogą pojawić się pewne komplikacje.

Przedsiębiorca bowiem prawdopodobnie wyrejestrował się jako czynny podatnik VAT, a zatem nie ma prawa do wystawiania faktur VAT. Ponadto może pojawić się kwestia konieczności rozliczenia podatnika kończącego działalność, o której mowa w art. 14 ustawy o VAT. Należy bowiem mieć na uwadze, że zgodnie z powyżej przytoczonym artykułem, w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, opodatkowaniu VAT podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Oczywiście powyżej wskazany obowiązek podatkowy związany z likwidacją działalności gospodarczej ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do towarów, do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Trzeba także zwrócić uwagę, że mimo dosłownego brzmienia art. 14 ustawy o VAT, który wskazuje jedynie na konieczność opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów handlowych, to organy podatkowe stosują wykładnię celowościową przedmiotowego przepisu i wskazują, że konieczne jest opodatkowanie także środków trwałych związanych z likwidowaną działalnością - w stosunku do których oczywiście przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Reasumując, rozliczenie wnoszonego aportu może nastąpić za czerwiec 2007 roku, jeżeli dostawa i wystawienie faktury nastąpiło w tym miesiącu.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 14 ust. 1 oraz art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

PAWEŁ JABŁONOWSKI

REKLAMA

ekspert podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA