REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wykazać aport przedsiębiorstwa w deklaracji VAT

Paweł Jabłonowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ostatni dzień działalności firmy X osoby fizycznej to 30 czerwca 2007 r. W dniu 2 lipca 2007 r. dokonany został notarialnie aport całego przedsiębiorstwa do spółki jawnej Y. Czy w czerwcu osoba fizyczna, czyli firma X, powinna wykazać dokonany aport w deklaracji VAT-7?

Tak

Jeżeli wniesienie aportu zostało potwierdzone fakturą wystawioną 30 czerwca 2007 r., przedmiotowa dostawa powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu za czerwiec 2007 r.

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje co do zasady w momencie wydania towarów, natomiast jeżeli takie wydanie powinno być potwierdzone fakturą VAT, obowiązek powstaje w chwili wystawienia tej faktury, nie później jednak niż siódmego dnia od momentu wydania towaru.

Skoro wniesienie aportu zostało dokonane w formie aktu notarialnego, można domniemywać, że przedmiotem aportu jest nieruchomość, dla której skuteczności wniesienia konieczne jest zachowanie formy szczególnej. Przeniesienie własności nieruchomości nie jest tożsame z przeniesieniem prawa do dysponowania towarem jak właściciel w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem do dokonania dostawy (powstania obowiązku podatkowego) wystarczy samo faktyczne wydanie rzeczy, tak aby nabywca mógł nią władać w sensie ekonomicznym. Biorąc pod uwagę powyższe, to nie podpisanie aktu notarialnego potwierdzającego przejście prawa własności nieruchomości na spółkę będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w VAT, tylko samo wydanie rzeczy. W tym miejscu należy także wspomnieć, że konstytutywnym momentem powstania spółki jawnej jest wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, zatem przy przenoszeniu prawa do dysponowania towarem jak właściciel należy dokonać tego na już istniejącą spółkę.

Jeżeli zatem wniesienie aportu zostało potwierdzone fakturą, wystawioną dnia 30 czerwca 2007 r., przedmiotowa dostawa powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu za czerwiec 2007 r. Jeżeli natomiast wniesienie aportu (w rozumieniu ustawy o VAT) zostało dokonane po 30 czerwca albo faktura została wystawiona po tej dacie, mogą pojawić się pewne komplikacje.

Przedsiębiorca bowiem prawdopodobnie wyrejestrował się jako czynny podatnik VAT, a zatem nie ma prawa do wystawiania faktur VAT. Ponadto może pojawić się kwestia konieczności rozliczenia podatnika kończącego działalność, o której mowa w art. 14 ustawy o VAT. Należy bowiem mieć na uwadze, że zgodnie z powyżej przytoczonym artykułem, w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, opodatkowaniu VAT podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Oczywiście powyżej wskazany obowiązek podatkowy związany z likwidacją działalności gospodarczej ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do towarów, do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Trzeba także zwrócić uwagę, że mimo dosłownego brzmienia art. 14 ustawy o VAT, który wskazuje jedynie na konieczność opodatkowania towarów własnej produkcji i towarów handlowych, to organy podatkowe stosują wykładnię celowościową przedmiotowego przepisu i wskazują, że konieczne jest opodatkowanie także środków trwałych związanych z likwidowaną działalnością - w stosunku do których oczywiście przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Reasumując, rozliczenie wnoszonego aportu może nastąpić za czerwiec 2007 roku, jeżeli dostawa i wystawienie faktury nastąpiło w tym miesiącu.

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 14 ust. 1 oraz art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

PAWEŁ JABŁONOWSKI

Autopromocja

ekspert podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA