REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać reklamacje w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedajemy towary do Niemiec. Zdarza się, że towary są zwracane z powodu braków technicznych. Jak rozliczać reklamacje w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów?

RADA

Gdy na skutek uznania reklamacji dojdzie do przekazania unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru to taka czynność nie podlega opodatkowaniu VAT. Urzędy skarbowe uznają jednak, że występuje dostawa. Gdy dojdzie do zwrotu reklamowanego towaru lub obniżenia ceny, to należy wystawić fakturę korygującą. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podobnie jak w przypadku transakcji krajowych, również w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych sprzedawane towary mogą się okazać wadliwe i są przez unijnych nabywców reklamowane. Możliwych jest kilka scenariuszy uznania i realizacji takich reklamacji przez polskich sprzedawców.

Po pierwsze, na skutek uznania reklamacji dojść może do przekazania unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru. Zdarzenie takie nie wywołuje żadnych skutków w VAT, w szczególności:

1) nie stanowi dodatkowej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów; wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów następują bowiem na skutek wywozu towarów z terytorium kraju do innego państwa członkowskiego w wykonaniu dostawy towarów (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT), zaś dostawy towarów nie występują w przypadku przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez podatników przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT), nie ulega zaś wątpliwości, że nieodpłatne przekazanie towaru na skutek uznania reklamacji stanowi przekazanie tego towaru na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Urzędy skarbowe uznają jednak, że takie przekazanie podlega również VAT. Dlatego dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy.

2) nie trzeba wystawiać faktury korygującej do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów; przekazanie towarów wolnych od wad na skutek uznania reklamacji nie zostało wymienione jako zdarzenie rodzące konieczność wystawienia faktury korygującej (§ 16 i 17 rozporządzenia o fakturach); przekazanie takich towarów należy w konsekwencji dokumentować dokumentami innymi niż dokumenty VAT (np. notami księgowymi).

Po drugie, na skutek uznania reklamacji może dojść do zwrotu reklamowanego towaru. W takim przypadku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (§ 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia o fakturach), którą to fakturę należy wystawić z chwilą uznania reklamacji.

Przykładowo w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 17 maja 2006 r., nr VI/443-63/06/JW, czytamy: „uznanie reklamacji będzie skutkowało korektą wykazanego przez Podatnika obrotu z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru. (...) przesłanką decydującą o momencie wykazania obrotu z tytułu korekty wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest charakter zdarzenia powodującego konieczność dokonania korekty faktury. A zatem w analizowanej sprawie dla rozstrzygnięcia, za jaki okres rozliczeniowy należy skorygować deklarację VAT-7, istotna będzie kwestia, czy zdarzenia będące przyczyną skorygowania przedmiotowej faktury istniały już w momencie jej wystawienia, czy też zaistniały dopiero po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. (...) W sytuacji gdy korekta obejmuje czynności, których dokonanie nastąpiło dopiero po wystawieniu faktury pierwotnej, to Podatnik powinien wykazać skutki z nich wynikające w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym dla danej czynności powstanie obowiązek podatkowy (w analizowanej sytuacji z chwilą zaistnienia przyczyn - okoliczności mających odzwierciedlenie w wystawieniu faktury korygującej). W przedstawionym stanie faktycznym, faktury korygujące są wystawiane w wyniku zdarzeń występujących po wystawieniu faktury pierwotnej - uznane reklamacje. A zatem okoliczności te nie były znane w momencie wystawienia faktury pierwotnej. (...) prawidłowe będzie ujęcie przedmiotowej faktury korygującej w miesiącu jej wystawienia (uznania reklamacji)”.

Fakturę taką należy rozliczyć (dokonując stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K) na bieżąco, tj. w ramach deklaracji za okresy rozliczeniowe jej wystawienia, przy czym nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia ich odbioru przez unijnego nabywcę (wynika to wprost z § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach). Zwrot towarów (np. ze względu na ich wady) będących uprzednio przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie stanowi dla polskiego sprzedawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (zob. przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Człuchowie z 21 marca 2005 r., nr UCP.III./443-0034/05). Dodać należy, że taki sposób rozliczenia nie ma zastosowania, gdy zwrot reklamowanego towaru towarzyszy przekazaniu unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru. W takim wypadku nie dochodzi do żadnych skutków na gruncie VAT (ma miejsce pierwszy z omawianych scenariuszy) i ewentualnymi dokumentami wystawianymi przez podatników winny być dokumenty inne niż dokumenty VAT (np. noty księgowe).

Po trzecie, na skutek uznania reklamacji może dojść do obniżenia ceny reklamowanego towaru bez jego zwrotu. Także w takim wypadku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (§ 16 ust. 1 rozporządzenia o fakturach). Również taką fakturę należy rozliczyć (dokonując stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K) na bieżąco, tj. w ramach deklaracji za okresy rozliczeniowe jej wystawienia (bez konieczności posiadania potwierdzenia jej odbioru - zob. § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach).

W dwóch ostatnich przypadkach (tj. gdy dochodzi do zwrotu reklamowanego towaru oraz obniżenia jego ceny) oprócz stosownego zmniejszenia kwoty w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K konieczne jest uwzględnienie zmian w informacji podsumowującej VAT-UE. Także w tym wypadku należy dokonać tego na bieżąco (poprzez wykazanie wartości ujemnych w informacji podsumowującej za kwartał, w którym wystawiona została faktura korygująca).

- art. 13 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U.z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA