REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać reklamacje w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedajemy towary do Niemiec. Zdarza się, że towary są zwracane z powodu braków technicznych. Jak rozliczać reklamacje w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów?

RADA

Gdy na skutek uznania reklamacji dojdzie do przekazania unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru to taka czynność nie podlega opodatkowaniu VAT. Urzędy skarbowe uznają jednak, że występuje dostawa. Gdy dojdzie do zwrotu reklamowanego towaru lub obniżenia ceny, to należy wystawić fakturę korygującą. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podobnie jak w przypadku transakcji krajowych, również w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych sprzedawane towary mogą się okazać wadliwe i są przez unijnych nabywców reklamowane. Możliwych jest kilka scenariuszy uznania i realizacji takich reklamacji przez polskich sprzedawców.

Po pierwsze, na skutek uznania reklamacji dojść może do przekazania unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru. Zdarzenie takie nie wywołuje żadnych skutków w VAT, w szczególności:

1) nie stanowi dodatkowej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów; wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów następują bowiem na skutek wywozu towarów z terytorium kraju do innego państwa członkowskiego w wykonaniu dostawy towarów (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT), zaś dostawy towarów nie występują w przypadku przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez podatników przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT), nie ulega zaś wątpliwości, że nieodpłatne przekazanie towaru na skutek uznania reklamacji stanowi przekazanie tego towaru na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Urzędy skarbowe uznają jednak, że takie przekazanie podlega również VAT. Dlatego dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy.

2) nie trzeba wystawiać faktury korygującej do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów; przekazanie towarów wolnych od wad na skutek uznania reklamacji nie zostało wymienione jako zdarzenie rodzące konieczność wystawienia faktury korygującej (§ 16 i 17 rozporządzenia o fakturach); przekazanie takich towarów należy w konsekwencji dokumentować dokumentami innymi niż dokumenty VAT (np. notami księgowymi).

Po drugie, na skutek uznania reklamacji może dojść do zwrotu reklamowanego towaru. W takim przypadku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (§ 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia o fakturach), którą to fakturę należy wystawić z chwilą uznania reklamacji.

Przykładowo w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 17 maja 2006 r., nr VI/443-63/06/JW, czytamy: „uznanie reklamacji będzie skutkowało korektą wykazanego przez Podatnika obrotu z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru. (...) przesłanką decydującą o momencie wykazania obrotu z tytułu korekty wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest charakter zdarzenia powodującego konieczność dokonania korekty faktury. A zatem w analizowanej sprawie dla rozstrzygnięcia, za jaki okres rozliczeniowy należy skorygować deklarację VAT-7, istotna będzie kwestia, czy zdarzenia będące przyczyną skorygowania przedmiotowej faktury istniały już w momencie jej wystawienia, czy też zaistniały dopiero po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. (...) W sytuacji gdy korekta obejmuje czynności, których dokonanie nastąpiło dopiero po wystawieniu faktury pierwotnej, to Podatnik powinien wykazać skutki z nich wynikające w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym dla danej czynności powstanie obowiązek podatkowy (w analizowanej sytuacji z chwilą zaistnienia przyczyn - okoliczności mających odzwierciedlenie w wystawieniu faktury korygującej). W przedstawionym stanie faktycznym, faktury korygujące są wystawiane w wyniku zdarzeń występujących po wystawieniu faktury pierwotnej - uznane reklamacje. A zatem okoliczności te nie były znane w momencie wystawienia faktury pierwotnej. (...) prawidłowe będzie ujęcie przedmiotowej faktury korygującej w miesiącu jej wystawienia (uznania reklamacji)”.

Fakturę taką należy rozliczyć (dokonując stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K) na bieżąco, tj. w ramach deklaracji za okresy rozliczeniowe jej wystawienia, przy czym nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia ich odbioru przez unijnego nabywcę (wynika to wprost z § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach). Zwrot towarów (np. ze względu na ich wady) będących uprzednio przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie stanowi dla polskiego sprzedawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (zob. przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Człuchowie z 21 marca 2005 r., nr UCP.III./443-0034/05). Dodać należy, że taki sposób rozliczenia nie ma zastosowania, gdy zwrot reklamowanego towaru towarzyszy przekazaniu unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru. W takim wypadku nie dochodzi do żadnych skutków na gruncie VAT (ma miejsce pierwszy z omawianych scenariuszy) i ewentualnymi dokumentami wystawianymi przez podatników winny być dokumenty inne niż dokumenty VAT (np. noty księgowe).

Po trzecie, na skutek uznania reklamacji może dojść do obniżenia ceny reklamowanego towaru bez jego zwrotu. Także w takim wypadku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (§ 16 ust. 1 rozporządzenia o fakturach). Również taką fakturę należy rozliczyć (dokonując stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K) na bieżąco, tj. w ramach deklaracji za okresy rozliczeniowe jej wystawienia (bez konieczności posiadania potwierdzenia jej odbioru - zob. § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach).

W dwóch ostatnich przypadkach (tj. gdy dochodzi do zwrotu reklamowanego towaru oraz obniżenia jego ceny) oprócz stosownego zmniejszenia kwoty w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K konieczne jest uwzględnienie zmian w informacji podsumowującej VAT-UE. Także w tym wypadku należy dokonać tego na bieżąco (poprzez wykazanie wartości ujemnych w informacji podsumowującej za kwartał, w którym wystawiona została faktura korygująca).

- art. 13 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U.z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA