REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać reklamacje w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedajemy towary do Niemiec. Zdarza się, że towary są zwracane z powodu braków technicznych. Jak rozliczać reklamacje w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów?

RADA

Gdy na skutek uznania reklamacji dojdzie do przekazania unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru to taka czynność nie podlega opodatkowaniu VAT. Urzędy skarbowe uznają jednak, że występuje dostawa. Gdy dojdzie do zwrotu reklamowanego towaru lub obniżenia ceny, to należy wystawić fakturę korygującą. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podobnie jak w przypadku transakcji krajowych, również w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych sprzedawane towary mogą się okazać wadliwe i są przez unijnych nabywców reklamowane. Możliwych jest kilka scenariuszy uznania i realizacji takich reklamacji przez polskich sprzedawców.

Po pierwsze, na skutek uznania reklamacji dojść może do przekazania unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru. Zdarzenie takie nie wywołuje żadnych skutków w VAT, w szczególności:

1) nie stanowi dodatkowej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów; wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów następują bowiem na skutek wywozu towarów z terytorium kraju do innego państwa członkowskiego w wykonaniu dostawy towarów (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT), zaś dostawy towarów nie występują w przypadku przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez podatników przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT), nie ulega zaś wątpliwości, że nieodpłatne przekazanie towaru na skutek uznania reklamacji stanowi przekazanie tego towaru na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Urzędy skarbowe uznają jednak, że takie przekazanie podlega również VAT. Dlatego dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy.

2) nie trzeba wystawiać faktury korygującej do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów; przekazanie towarów wolnych od wad na skutek uznania reklamacji nie zostało wymienione jako zdarzenie rodzące konieczność wystawienia faktury korygującej (§ 16 i 17 rozporządzenia o fakturach); przekazanie takich towarów należy w konsekwencji dokumentować dokumentami innymi niż dokumenty VAT (np. notami księgowymi).

Po drugie, na skutek uznania reklamacji może dojść do zwrotu reklamowanego towaru. W takim przypadku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (§ 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia o fakturach), którą to fakturę należy wystawić z chwilą uznania reklamacji.

Przykładowo w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 17 maja 2006 r., nr VI/443-63/06/JW, czytamy: „uznanie reklamacji będzie skutkowało korektą wykazanego przez Podatnika obrotu z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru. (...) przesłanką decydującą o momencie wykazania obrotu z tytułu korekty wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest charakter zdarzenia powodującego konieczność dokonania korekty faktury. A zatem w analizowanej sprawie dla rozstrzygnięcia, za jaki okres rozliczeniowy należy skorygować deklarację VAT-7, istotna będzie kwestia, czy zdarzenia będące przyczyną skorygowania przedmiotowej faktury istniały już w momencie jej wystawienia, czy też zaistniały dopiero po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. (...) W sytuacji gdy korekta obejmuje czynności, których dokonanie nastąpiło dopiero po wystawieniu faktury pierwotnej, to Podatnik powinien wykazać skutki z nich wynikające w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym dla danej czynności powstanie obowiązek podatkowy (w analizowanej sytuacji z chwilą zaistnienia przyczyn - okoliczności mających odzwierciedlenie w wystawieniu faktury korygującej). W przedstawionym stanie faktycznym, faktury korygujące są wystawiane w wyniku zdarzeń występujących po wystawieniu faktury pierwotnej - uznane reklamacje. A zatem okoliczności te nie były znane w momencie wystawienia faktury pierwotnej. (...) prawidłowe będzie ujęcie przedmiotowej faktury korygującej w miesiącu jej wystawienia (uznania reklamacji)”.

Fakturę taką należy rozliczyć (dokonując stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K) na bieżąco, tj. w ramach deklaracji za okresy rozliczeniowe jej wystawienia, przy czym nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia ich odbioru przez unijnego nabywcę (wynika to wprost z § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach). Zwrot towarów (np. ze względu na ich wady) będących uprzednio przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie stanowi dla polskiego sprzedawcy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (zob. przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Człuchowie z 21 marca 2005 r., nr UCP.III./443-0034/05). Dodać należy, że taki sposób rozliczenia nie ma zastosowania, gdy zwrot reklamowanego towaru towarzyszy przekazaniu unijnemu nabywcy nowego, wolnego od wad towaru. W takim wypadku nie dochodzi do żadnych skutków na gruncie VAT (ma miejsce pierwszy z omawianych scenariuszy) i ewentualnymi dokumentami wystawianymi przez podatników winny być dokumenty inne niż dokumenty VAT (np. noty księgowe).

Po trzecie, na skutek uznania reklamacji może dojść do obniżenia ceny reklamowanego towaru bez jego zwrotu. Także w takim wypadku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (§ 16 ust. 1 rozporządzenia o fakturach). Również taką fakturę należy rozliczyć (dokonując stosownego zmniejszenia w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K) na bieżąco, tj. w ramach deklaracji za okresy rozliczeniowe jej wystawienia (bez konieczności posiadania potwierdzenia jej odbioru - zob. § 16 ust. 4 rozporządzenia o fakturach).

W dwóch ostatnich przypadkach (tj. gdy dochodzi do zwrotu reklamowanego towaru oraz obniżenia jego ceny) oprócz stosownego zmniejszenia kwoty w poz. 30 deklaracji VAT-7/VAT-7K konieczne jest uwzględnienie zmian w informacji podsumowującej VAT-UE. Także w tym wypadku należy dokonać tego na bieżąco (poprzez wykazanie wartości ujemnych w informacji podsumowującej za kwartał, w którym wystawiona została faktura korygująca).

- art. 13 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U.z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA