REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać VAT za świadczenie usług opodatkowanych w innym kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik jest producentem konstrukcji metalowych dla kontrahenta niemieckiego, który podał swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej (w tym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych) na terytorium Niemiec. Wyroby są produkowane w kraju, ich główną część stanowią materiały powierzone, a pozostałą część materiały zakupione na terytorium kraju.

Materiały kontrahenta są przywożone z Niemiec na podstawie rachunku pro forma i specyfikacji - nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wyroby gotowe są wywożone z terytorium kraju do kontrahenta niemieckiego (na terytorium Niemiec) w terminie 30 dni od wykonania usług. Podatnik dokonuje zakupu towarów i usług dotyczących wyżej opisanej działalności na terytorium kraju. Czy powinien składać dodatkowe dokumenty (wniosek o zwrot VAT naliczonego) wraz z deklaracją VAT-7 w celu skorzystania z możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług, jeżeli zakupy te dotyczą świadczenia usług poza terytorium kraju, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy w danym okresie rozliczeniowym wykonuje wyłącznie te usługi?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Ponieważ świadczona usługa (na ruchomym majątku rzeczowym) podlegałaby opodatkowaniu VAT, gdyby była świadczona w kraju, Czytelnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych w związku z jej świadczeniem. Ma prawo do jego odliczenia bez konieczności składania wniosku z deklaracją VAT. Wniosek jednak należałoby złożyć w przypadku żądania zwrotu bezpośredniego tego podatku, gdy wykonujemy czynności tylko poza terytorium kraju. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przedstawionym w pytaniu stanem faktycznym Czytelnik świadczy usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz niemieckiego kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi na ruchomym majątku na towarach sprowadzonych z innego kraju Wspólnoty podlegają opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT lub nie podlegają opodatkowaniu w kraju. Jest to zależne od statusu nabywcy tej usługi.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Oznacza to, że usługa świadczona na terytorium Polski, co do zasady, podlega opodatkowaniu w Polsce stawką VAT 22%. Wyjątkiem od tej zasady jest świadczenie usługi na rzecz nabywcy z innego kraju członkowskiego, który poda wykonawcy usługi, czyli polskiej firmie dokonującej uszlachetniania, numer NIP, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej i który został mu nadany przez inne państwo członkowskie, na którym została wykonana usługa, np. w Niemczech. Uznaje się wówczas, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które nadało nabywcy ten numer. Warunkiem zastosowania takiej formy opodatkowania jest również to, aby towar po wykonaniu na nim usług został nie później niż 30 dni od dnia wykonania usługi wywieziony z terytorium kraju.

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji obie wymagane przesłanki zostały spełnione, zatem usługa podlega opodatkowaniu w Niemczech. Zobowiązanym do rozliczenia od niej VAT jest niemiecki kontrahent. Dla Czytelnika jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu w kraju. Powinien wystawić fakturę dokumentującą świadczoną usługę bez wykazania w niej kwoty podatku należnego i zawrzeć na niej informację, że zobowiązanym do rozliczenia VAT jest nabywca usługi.

Mimo że usługa nie podlega opodatkowaniu, Czytelnik powinien jej wartość wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7. Zgodnie z objaśnieniem do deklaracji w pozycji tej należy wykazać wartość dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego. Ponadto jest to jedna z nielicznych czynności, która, mimo że nie podlega opodatkowaniu, uprawnia Czytelnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od importu lub nabycia towarów i usług związanych z jej świadczeniem. Na podstawie przywołanej regulacji uprawnienie to przysługuje Czytelnikowi wówczas:

• jeżeli kwoty tego podatku naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (czyli gdyby podlegały w kraju opodatkowaniu VAT) oraz

REKLAMA

• jeżeli posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, tj. ze świadczeniem usług poza terytorium kraju (np. rejestrację przywiezionych towarów z Niemiec, umowę z usługodawcą, fakturę dokumentującą usługę itp.).

Ponadto Czytelnik ma również prawo do żądania zwrotu bezpośredniego kwoty tego podatku w terminie 60 dni. Stanowi o tym art. 87 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym żądana kwota podatku w tym terminie może być podwyższona o wartość stanowiącą 22% podatku naliczonego związanego z obrotem z tytułu świadczenia usług poza terytorium kraju, ponieważ gdyby usługi te były świadczone na terytorium kraju, przysługiwałoby od nich odliczenie VAT (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT). Regulacja dotyczy podatników czynnych VAT, którzy w składanej deklaracji wykazują rónież obroty z innych tytułów. Jeżeli natomiast Czytelnik nie wykonuje żadnych innych czynności, tylko świadczy usługi opodatkowane poza terytorium kraju, prawo do żądania zwrotu podatku naliczonego przysługuje mu na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy. W tym przypadku wymagane jest złożenie wraz z deklaracją VAT umotywowanego wniosku o zwrot kwoty podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą. Chociaż regulacja ma zastosowanie do podatników, którzy poza świadczeniem przedmiotowych usług nie wykonują żadnych innych czynności podlegających opodatkowaniu w VAT, to istnieje pewna analogia do sytuacji przedstawionej w pytaniu. Wydaje się zatem, że konieczność złożenia wniosku ma również zastosowanie w tej sytuacji, ponieważ w złożonej deklaracji za dany okres rozliczeniowy nie wystąpi żadna inna sprzedaż poza obrotem ze świadczenia usług poza terytorium kraju, którą wykazuje w poz. 21 deklaracji. Jeżeli natomiast Czytelnik w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpi o zwrot bezpośredni podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem tych usług, nie ma obowiązku składania takiego wniosku, dla zachowania prawa do jego odliczenia. Powinien w takiej sytuacji wykazać wartość oraz kwotę podatku naliczonego od poniesionych zakupów, odpowiednio w poz. 46 i 47 deklaracji, a następnie przenieść tę wartości na następny okres rozliczeniowy, wykazując wartość podatku naliczonego w poz. 59 deklaracji VAT.

• art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 6-8, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ust. 3 i 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA