REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać VAT za świadczenie usług opodatkowanych w innym kraju UE

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik jest producentem konstrukcji metalowych dla kontrahenta niemieckiego, który podał swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej (w tym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych) na terytorium Niemiec. Wyroby są produkowane w kraju, ich główną część stanowią materiały powierzone, a pozostałą część materiały zakupione na terytorium kraju.

Materiały kontrahenta są przywożone z Niemiec na podstawie rachunku pro forma i specyfikacji - nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wyroby gotowe są wywożone z terytorium kraju do kontrahenta niemieckiego (na terytorium Niemiec) w terminie 30 dni od wykonania usług. Podatnik dokonuje zakupu towarów i usług dotyczących wyżej opisanej działalności na terytorium kraju. Czy powinien składać dodatkowe dokumenty (wniosek o zwrot VAT naliczonego) wraz z deklaracją VAT-7 w celu skorzystania z możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług, jeżeli zakupy te dotyczą świadczenia usług poza terytorium kraju, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy w danym okresie rozliczeniowym wykonuje wyłącznie te usługi?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Ponieważ świadczona usługa (na ruchomym majątku rzeczowym) podlegałaby opodatkowaniu VAT, gdyby była świadczona w kraju, Czytelnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych w związku z jej świadczeniem. Ma prawo do jego odliczenia bez konieczności składania wniosku z deklaracją VAT. Wniosek jednak należałoby złożyć w przypadku żądania zwrotu bezpośredniego tego podatku, gdy wykonujemy czynności tylko poza terytorium kraju. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zgodnie z przedstawionym w pytaniu stanem faktycznym Czytelnik świadczy usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz niemieckiego kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi na ruchomym majątku na towarach sprowadzonych z innego kraju Wspólnoty podlegają opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT lub nie podlegają opodatkowaniu w kraju. Jest to zależne od statusu nabywcy tej usługi.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Oznacza to, że usługa świadczona na terytorium Polski, co do zasady, podlega opodatkowaniu w Polsce stawką VAT 22%. Wyjątkiem od tej zasady jest świadczenie usługi na rzecz nabywcy z innego kraju członkowskiego, który poda wykonawcy usługi, czyli polskiej firmie dokonującej uszlachetniania, numer NIP, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej i który został mu nadany przez inne państwo członkowskie, na którym została wykonana usługa, np. w Niemczech. Uznaje się wówczas, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które nadało nabywcy ten numer. Warunkiem zastosowania takiej formy opodatkowania jest również to, aby towar po wykonaniu na nim usług został nie później niż 30 dni od dnia wykonania usługi wywieziony z terytorium kraju.

W przedstawionej sytuacji obie wymagane przesłanki zostały spełnione, zatem usługa podlega opodatkowaniu w Niemczech. Zobowiązanym do rozliczenia od niej VAT jest niemiecki kontrahent. Dla Czytelnika jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu w kraju. Powinien wystawić fakturę dokumentującą świadczoną usługę bez wykazania w niej kwoty podatku należnego i zawrzeć na niej informację, że zobowiązanym do rozliczenia VAT jest nabywca usługi.

Mimo że usługa nie podlega opodatkowaniu, Czytelnik powinien jej wartość wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7. Zgodnie z objaśnieniem do deklaracji w pozycji tej należy wykazać wartość dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego. Ponadto jest to jedna z nielicznych czynności, która, mimo że nie podlega opodatkowaniu, uprawnia Czytelnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od importu lub nabycia towarów i usług związanych z jej świadczeniem. Na podstawie przywołanej regulacji uprawnienie to przysługuje Czytelnikowi wówczas:

• jeżeli kwoty tego podatku naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (czyli gdyby podlegały w kraju opodatkowaniu VAT) oraz

• jeżeli posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, tj. ze świadczeniem usług poza terytorium kraju (np. rejestrację przywiezionych towarów z Niemiec, umowę z usługodawcą, fakturę dokumentującą usługę itp.).

Ponadto Czytelnik ma również prawo do żądania zwrotu bezpośredniego kwoty tego podatku w terminie 60 dni. Stanowi o tym art. 87 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym żądana kwota podatku w tym terminie może być podwyższona o wartość stanowiącą 22% podatku naliczonego związanego z obrotem z tytułu świadczenia usług poza terytorium kraju, ponieważ gdyby usługi te były świadczone na terytorium kraju, przysługiwałoby od nich odliczenie VAT (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT). Regulacja dotyczy podatników czynnych VAT, którzy w składanej deklaracji wykazują rónież obroty z innych tytułów. Jeżeli natomiast Czytelnik nie wykonuje żadnych innych czynności, tylko świadczy usługi opodatkowane poza terytorium kraju, prawo do żądania zwrotu podatku naliczonego przysługuje mu na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy. W tym przypadku wymagane jest złożenie wraz z deklaracją VAT umotywowanego wniosku o zwrot kwoty podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą. Chociaż regulacja ma zastosowanie do podatników, którzy poza świadczeniem przedmiotowych usług nie wykonują żadnych innych czynności podlegających opodatkowaniu w VAT, to istnieje pewna analogia do sytuacji przedstawionej w pytaniu. Wydaje się zatem, że konieczność złożenia wniosku ma również zastosowanie w tej sytuacji, ponieważ w złożonej deklaracji za dany okres rozliczeniowy nie wystąpi żadna inna sprzedaż poza obrotem ze świadczenia usług poza terytorium kraju, którą wykazuje w poz. 21 deklaracji. Jeżeli natomiast Czytelnik w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpi o zwrot bezpośredni podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem tych usług, nie ma obowiązku składania takiego wniosku, dla zachowania prawa do jego odliczenia. Powinien w takiej sytuacji wykazać wartość oraz kwotę podatku naliczonego od poniesionych zakupów, odpowiednio w poz. 46 i 47 deklaracji, a następnie przenieść tę wartości na następny okres rozliczeniowy, wykazując wartość podatku naliczonego w poz. 59 deklaracji VAT.

• art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 6-8, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ust. 3 i 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA