REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać VAT za świadczenie usług opodatkowanych w innym kraju UE

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik jest producentem konstrukcji metalowych dla kontrahenta niemieckiego, który podał swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej (w tym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych) na terytorium Niemiec. Wyroby są produkowane w kraju, ich główną część stanowią materiały powierzone, a pozostałą część materiały zakupione na terytorium kraju.

Materiały kontrahenta są przywożone z Niemiec na podstawie rachunku pro forma i specyfikacji - nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wyroby gotowe są wywożone z terytorium kraju do kontrahenta niemieckiego (na terytorium Niemiec) w terminie 30 dni od wykonania usług. Podatnik dokonuje zakupu towarów i usług dotyczących wyżej opisanej działalności na terytorium kraju. Czy powinien składać dodatkowe dokumenty (wniosek o zwrot VAT naliczonego) wraz z deklaracją VAT-7 w celu skorzystania z możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług, jeżeli zakupy te dotyczą świadczenia usług poza terytorium kraju, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy w danym okresie rozliczeniowym wykonuje wyłącznie te usługi?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Ponieważ świadczona usługa (na ruchomym majątku rzeczowym) podlegałaby opodatkowaniu VAT, gdyby była świadczona w kraju, Czytelnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych w związku z jej świadczeniem. Ma prawo do jego odliczenia bez konieczności składania wniosku z deklaracją VAT. Wniosek jednak należałoby złożyć w przypadku żądania zwrotu bezpośredniego tego podatku, gdy wykonujemy czynności tylko poza terytorium kraju. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zgodnie z przedstawionym w pytaniu stanem faktycznym Czytelnik świadczy usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz niemieckiego kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi na ruchomym majątku na towarach sprowadzonych z innego kraju Wspólnoty podlegają opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT lub nie podlegają opodatkowaniu w kraju. Jest to zależne od statusu nabywcy tej usługi.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Oznacza to, że usługa świadczona na terytorium Polski, co do zasady, podlega opodatkowaniu w Polsce stawką VAT 22%. Wyjątkiem od tej zasady jest świadczenie usługi na rzecz nabywcy z innego kraju członkowskiego, który poda wykonawcy usługi, czyli polskiej firmie dokonującej uszlachetniania, numer NIP, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej i który został mu nadany przez inne państwo członkowskie, na którym została wykonana usługa, np. w Niemczech. Uznaje się wówczas, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które nadało nabywcy ten numer. Warunkiem zastosowania takiej formy opodatkowania jest również to, aby towar po wykonaniu na nim usług został nie później niż 30 dni od dnia wykonania usługi wywieziony z terytorium kraju.

W przedstawionej sytuacji obie wymagane przesłanki zostały spełnione, zatem usługa podlega opodatkowaniu w Niemczech. Zobowiązanym do rozliczenia od niej VAT jest niemiecki kontrahent. Dla Czytelnika jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu w kraju. Powinien wystawić fakturę dokumentującą świadczoną usługę bez wykazania w niej kwoty podatku należnego i zawrzeć na niej informację, że zobowiązanym do rozliczenia VAT jest nabywca usługi.

Mimo że usługa nie podlega opodatkowaniu, Czytelnik powinien jej wartość wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7. Zgodnie z objaśnieniem do deklaracji w pozycji tej należy wykazać wartość dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego. Ponadto jest to jedna z nielicznych czynności, która, mimo że nie podlega opodatkowaniu, uprawnia Czytelnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od importu lub nabycia towarów i usług związanych z jej świadczeniem. Na podstawie przywołanej regulacji uprawnienie to przysługuje Czytelnikowi wówczas:

• jeżeli kwoty tego podatku naliczonego mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (czyli gdyby podlegały w kraju opodatkowaniu VAT) oraz

• jeżeli posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, tj. ze świadczeniem usług poza terytorium kraju (np. rejestrację przywiezionych towarów z Niemiec, umowę z usługodawcą, fakturę dokumentującą usługę itp.).

Ponadto Czytelnik ma również prawo do żądania zwrotu bezpośredniego kwoty tego podatku w terminie 60 dni. Stanowi o tym art. 87 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym żądana kwota podatku w tym terminie może być podwyższona o wartość stanowiącą 22% podatku naliczonego związanego z obrotem z tytułu świadczenia usług poza terytorium kraju, ponieważ gdyby usługi te były świadczone na terytorium kraju, przysługiwałoby od nich odliczenie VAT (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT). Regulacja dotyczy podatników czynnych VAT, którzy w składanej deklaracji wykazują rónież obroty z innych tytułów. Jeżeli natomiast Czytelnik nie wykonuje żadnych innych czynności, tylko świadczy usługi opodatkowane poza terytorium kraju, prawo do żądania zwrotu podatku naliczonego przysługuje mu na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy. W tym przypadku wymagane jest złożenie wraz z deklaracją VAT umotywowanego wniosku o zwrot kwoty podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą. Chociaż regulacja ma zastosowanie do podatników, którzy poza świadczeniem przedmiotowych usług nie wykonują żadnych innych czynności podlegających opodatkowaniu w VAT, to istnieje pewna analogia do sytuacji przedstawionej w pytaniu. Wydaje się zatem, że konieczność złożenia wniosku ma również zastosowanie w tej sytuacji, ponieważ w złożonej deklaracji za dany okres rozliczeniowy nie wystąpi żadna inna sprzedaż poza obrotem ze świadczenia usług poza terytorium kraju, którą wykazuje w poz. 21 deklaracji. Jeżeli natomiast Czytelnik w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpi o zwrot bezpośredni podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem tych usług, nie ma obowiązku składania takiego wniosku, dla zachowania prawa do jego odliczenia. Powinien w takiej sytuacji wykazać wartość oraz kwotę podatku naliczonego od poniesionych zakupów, odpowiednio w poz. 46 i 47 deklaracji, a następnie przenieść tę wartości na następny okres rozliczeniowy, wykazując wartość podatku naliczonego w poz. 59 deklaracji VAT.

• art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 6-8, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ust. 3 i 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki rosną po cichu. Od 2026 r. firmy zapłacą nawet dziesiątki tysięcy złotych więcej

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA