REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieodpłatne przekazanie ulotek jest opodatkowane VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Moja firma przekazała darowiznę w postaci ulotek edukacyjnych do Instytutu Onkologii. Ulotki edukacyjne są zwolnione z VAT, koszty poniesione na ich wydrukowanie są opodatkowane stawką 22%. W związku z tym mam pytanie, czy mogę odliczyć VAT od tych kosztów oraz jak zaksięgować fakturę wewnętrzną z tytułu przekazania darowizny?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Opodatkowanie darowizny ulotek zależy od jej celu. Jeżeli celem darowizny ulotek jest reklama lub informacja o oferowanych przez firmę towarach i usługach, to ich przekazanie nie podlega VAT. Jednocześnie podatnik dokonujący darowizny ulotek zachowuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

UZASADNIENIE

Ulotki edukacyjne nie należą do usług w zakresie edukacji sklasyfikowanych w PKWiU - 80, w związku z tym ich dostawa nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT, co sugeruje pytanie. Podlegają one odrębnemu grupowaniu w PKWiU - 21.11.1 niezależnie od zawartej w nich treści. Ich odpłatna dostawa nie jest objęta stawką preferencyjną VAT, tylko stawką podstawową w wysokości 22%. Natomiast nieodpłatna dostawa ulotek (darowizna) będzie podlegała VAT tylko wtedy, gdy zostaną spełnione warunki określone w ustawie. Pierwszym warunkiem decydującym o opodatkowaniu darowizny jest jej cel.

Każdy podmiot gospodarczy może przekazywać darowiznę towaru:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem albo

• na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Darowizna ulotek na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem

Można przyjąć, że nieodpłatne przekazanie ulotek będzie miało związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdy:

• ulotki będą reklamowały produkty lub usługi przedsiębiorcy albo

• ulotki będą zawierały informacje o sprzedawanych przez przedsiębiorcę produktach lub usługach.

Wskazane działania reklamowe i informacyjne mają bowiem w rezultacie zwiększyć sprzedaż towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorcę. Temu celowi służą również m.in. przekazywane drukowane materiały zawierające treści reklamowe i informacyjne o samej firmie i jej produktach, mające na celu podniesienie poziomu wiedzy o oferowanych produktach firmy lub świadczonych przez nią usługach. Należą do nich przykładowo: wszelkie ogłoszenia, oferty, foldery, ulotki, plakaty, katalogi reklamowe, opakowania z wydrukowaną nazwą firmy, czy też z jej logo (graficznym znakiem towarowym), wizytówki itp.

Zakładając, że ulotki edukacyjne, o których mowa w pytaniu, mają właśnie taki charakter, należy uznać, że ich nieodpłatne przekazanie jest wyłączone z opodatkowania VAT. Wyłączenie ich z opodatkowania wynika z art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT; art. 7 ust. 3 stanowi bowiem, że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości i próbek nie podlega opodatkowaniu VAT.

Oznacza to, że nieodpłatne przekazywanie ulotek (mających charakter reklamowy, informacyjny lub edukacyjny) należy traktować jako czynność niepodlegającą VAT. Fakt ten nie ma wpływu na prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z nabyciem lub wytworzeniem takich ulotek. Z przepisów wprost bowiem wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z nieodpłatnym przekazaniem ulotek (pod warunkiem spełniania podstawowych zasad odliczenia VAT, o których niżej). Prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z wyprodukowaniem ulotek (np. od wspomnianych w pytaniu kosztów druku) wynika z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

Należy jeszcze przypomnieć o podstawowym warunku odliczenia VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), pod warunkiem że wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy). W omawianym przypadku wydatki na nabycie lub wytworzenie drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych należy uznać za koszty reklamy lub koszty ogólne przedsiębiorstwa stanowiące koszty uzyskania przychodu. Podatek naliczony przy nabyciu (lub wytworzeniu) tych materiałów będzie zatem podlegał odliczeniu w całości, jeśli w całości będzie związany z działalnością podatnika opodatkowaną VAT.

Reasumując, jeżeli jednocześnie spełnione są następujące warunki:

• przedmiotem działalności firmy są czynności opodatkowane VAT,

• przekazane ulotki mają związek z działalnością firmy

- firma ma prawo do odliczenia VAT od nabycia lub wytworzenia ulotek.

WAŻNE!

Jeżeli jednocześnie spełnione są następujące warunki:

• przedmiotem działalności firmy są czynności opodatkowane VAT,

• przekazane ulotki mają związek z działalnością firmy

- firma ma prawo do odliczenia VAT od nabycia lub wytworzenia ulotek.

Jeżeli natomiast przekazywane ulotki informacyjne dotyczą działalności zwolnionej z VAT, to firmie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Niezależnie od tego, czy firmie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, czy też nie, podatnik nie ma obowiązku dokumentować fakturą wewnętrzną VAT czynności przekazania ulotek. Tak jak to zostało wcześniej wspomniane, nie jest to bowiem czynność podlegająca VAT.

Darowizna ulotek na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem

Z pytania nie wynika, na jakiej zasadzie firma przekazuje nabyte ulotki Instytutowi Onkologii i czy ma to związek z prowadzoną przez nią działalnością opodatkowaną VAT. Jeżeli przekazanie ulotek nie jest powiązane z działalnością firmy, darowizna (nieodpłatne przekazanie) ulotek będzie podlegała VAT na zasadach ogólnych. Gdy firma nabyła lub wytworzyła ulotki nie na własne potrzeby, tylko na potrzeby innej firmy (w omawianym przypadku wyłącznie na potrzeby Instytutu), darowiznę ulotek należy traktować jako dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych określonych w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Darowizna ulotek będzie podlegała VAT, jeżeli firmie przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Ponieważ darowizna ulotek podlega w tym przypadku opodatkowaniu podstawową stawką VAT, od ich nabycia przysługuje również prawo odliczenia VAT naliczonego.

Przy nieodpłatnym przekazaniu podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust. 10 ustawy o VAT).

Przy opodatkowaniu należy zastosować taką stawkę VAT, jaka obowiązywałaby przy sprzedaży ulotek w obrocie krajowym, czyli 22%. Czynność przekazania należy udokumentować fakturą wewnętrzną VAT.

Jeżeli natomiast firma nie jest czynnym podatnikiem VAT lub wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT, nie przysługuje jej prawo odliczenia podatku. Nie ma wtedy również obowiązku opodatkowania przekazanej darowizny ulotek.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 2 i 3, art. 29 ust. 10, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA