REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieodpłatne przekazanie ulotek jest opodatkowane VAT

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Moja firma przekazała darowiznę w postaci ulotek edukacyjnych do Instytutu Onkologii. Ulotki edukacyjne są zwolnione z VAT, koszty poniesione na ich wydrukowanie są opodatkowane stawką 22%. W związku z tym mam pytanie, czy mogę odliczyć VAT od tych kosztów oraz jak zaksięgować fakturę wewnętrzną z tytułu przekazania darowizny?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie darowizny ulotek zależy od jej celu. Jeżeli celem darowizny ulotek jest reklama lub informacja o oferowanych przez firmę towarach i usługach, to ich przekazanie nie podlega VAT. Jednocześnie podatnik dokonujący darowizny ulotek zachowuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

UZASADNIENIE

Ulotki edukacyjne nie należą do usług w zakresie edukacji sklasyfikowanych w PKWiU - 80, w związku z tym ich dostawa nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT, co sugeruje pytanie. Podlegają one odrębnemu grupowaniu w PKWiU - 21.11.1 niezależnie od zawartej w nich treści. Ich odpłatna dostawa nie jest objęta stawką preferencyjną VAT, tylko stawką podstawową w wysokości 22%. Natomiast nieodpłatna dostawa ulotek (darowizna) będzie podlegała VAT tylko wtedy, gdy zostaną spełnione warunki określone w ustawie. Pierwszym warunkiem decydującym o opodatkowaniu darowizny jest jej cel.

REKLAMA

Każdy podmiot gospodarczy może przekazywać darowiznę towaru:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem albo

• na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Darowizna ulotek na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem

Można przyjąć, że nieodpłatne przekazanie ulotek będzie miało związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdy:

• ulotki będą reklamowały produkty lub usługi przedsiębiorcy albo

• ulotki będą zawierały informacje o sprzedawanych przez przedsiębiorcę produktach lub usługach.

Wskazane działania reklamowe i informacyjne mają bowiem w rezultacie zwiększyć sprzedaż towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorcę. Temu celowi służą również m.in. przekazywane drukowane materiały zawierające treści reklamowe i informacyjne o samej firmie i jej produktach, mające na celu podniesienie poziomu wiedzy o oferowanych produktach firmy lub świadczonych przez nią usługach. Należą do nich przykładowo: wszelkie ogłoszenia, oferty, foldery, ulotki, plakaty, katalogi reklamowe, opakowania z wydrukowaną nazwą firmy, czy też z jej logo (graficznym znakiem towarowym), wizytówki itp.

Zakładając, że ulotki edukacyjne, o których mowa w pytaniu, mają właśnie taki charakter, należy uznać, że ich nieodpłatne przekazanie jest wyłączone z opodatkowania VAT. Wyłączenie ich z opodatkowania wynika z art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT; art. 7 ust. 3 stanowi bowiem, że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości i próbek nie podlega opodatkowaniu VAT.

Oznacza to, że nieodpłatne przekazywanie ulotek (mających charakter reklamowy, informacyjny lub edukacyjny) należy traktować jako czynność niepodlegającą VAT. Fakt ten nie ma wpływu na prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z nabyciem lub wytworzeniem takich ulotek. Z przepisów wprost bowiem wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z nieodpłatnym przekazaniem ulotek (pod warunkiem spełniania podstawowych zasad odliczenia VAT, o których niżej). Prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z wyprodukowaniem ulotek (np. od wspomnianych w pytaniu kosztów druku) wynika z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

Należy jeszcze przypomnieć o podstawowym warunku odliczenia VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), pod warunkiem że wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy). W omawianym przypadku wydatki na nabycie lub wytworzenie drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych należy uznać za koszty reklamy lub koszty ogólne przedsiębiorstwa stanowiące koszty uzyskania przychodu. Podatek naliczony przy nabyciu (lub wytworzeniu) tych materiałów będzie zatem podlegał odliczeniu w całości, jeśli w całości będzie związany z działalnością podatnika opodatkowaną VAT.

Reasumując, jeżeli jednocześnie spełnione są następujące warunki:

• przedmiotem działalności firmy są czynności opodatkowane VAT,

• przekazane ulotki mają związek z działalnością firmy

- firma ma prawo do odliczenia VAT od nabycia lub wytworzenia ulotek.

WAŻNE!

Jeżeli jednocześnie spełnione są następujące warunki:

• przedmiotem działalności firmy są czynności opodatkowane VAT,

• przekazane ulotki mają związek z działalnością firmy

- firma ma prawo do odliczenia VAT od nabycia lub wytworzenia ulotek.

Jeżeli natomiast przekazywane ulotki informacyjne dotyczą działalności zwolnionej z VAT, to firmie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Niezależnie od tego, czy firmie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, czy też nie, podatnik nie ma obowiązku dokumentować fakturą wewnętrzną VAT czynności przekazania ulotek. Tak jak to zostało wcześniej wspomniane, nie jest to bowiem czynność podlegająca VAT.

Darowizna ulotek na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem

Z pytania nie wynika, na jakiej zasadzie firma przekazuje nabyte ulotki Instytutowi Onkologii i czy ma to związek z prowadzoną przez nią działalnością opodatkowaną VAT. Jeżeli przekazanie ulotek nie jest powiązane z działalnością firmy, darowizna (nieodpłatne przekazanie) ulotek będzie podlegała VAT na zasadach ogólnych. Gdy firma nabyła lub wytworzyła ulotki nie na własne potrzeby, tylko na potrzeby innej firmy (w omawianym przypadku wyłącznie na potrzeby Instytutu), darowiznę ulotek należy traktować jako dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych określonych w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Darowizna ulotek będzie podlegała VAT, jeżeli firmie przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Ponieważ darowizna ulotek podlega w tym przypadku opodatkowaniu podstawową stawką VAT, od ich nabycia przysługuje również prawo odliczenia VAT naliczonego.

Przy nieodpłatnym przekazaniu podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust. 10 ustawy o VAT).

Przy opodatkowaniu należy zastosować taką stawkę VAT, jaka obowiązywałaby przy sprzedaży ulotek w obrocie krajowym, czyli 22%. Czynność przekazania należy udokumentować fakturą wewnętrzną VAT.

Jeżeli natomiast firma nie jest czynnym podatnikiem VAT lub wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT, nie przysługuje jej prawo odliczenia podatku. Nie ma wtedy również obowiązku opodatkowania przekazanej darowizny ulotek.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 2 i 3, art. 29 ust. 10, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA