REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieodpłatne przekazanie ulotek jest opodatkowane VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Moja firma przekazała darowiznę w postaci ulotek edukacyjnych do Instytutu Onkologii. Ulotki edukacyjne są zwolnione z VAT, koszty poniesione na ich wydrukowanie są opodatkowane stawką 22%. W związku z tym mam pytanie, czy mogę odliczyć VAT od tych kosztów oraz jak zaksięgować fakturę wewnętrzną z tytułu przekazania darowizny?

RADA

REKLAMA

Opodatkowanie darowizny ulotek zależy od jej celu. Jeżeli celem darowizny ulotek jest reklama lub informacja o oferowanych przez firmę towarach i usługach, to ich przekazanie nie podlega VAT. Jednocześnie podatnik dokonujący darowizny ulotek zachowuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

UZASADNIENIE

Ulotki edukacyjne nie należą do usług w zakresie edukacji sklasyfikowanych w PKWiU - 80, w związku z tym ich dostawa nie jest objęta zwolnieniem z opodatkowania VAT, co sugeruje pytanie. Podlegają one odrębnemu grupowaniu w PKWiU - 21.11.1 niezależnie od zawartej w nich treści. Ich odpłatna dostawa nie jest objęta stawką preferencyjną VAT, tylko stawką podstawową w wysokości 22%. Natomiast nieodpłatna dostawa ulotek (darowizna) będzie podlegała VAT tylko wtedy, gdy zostaną spełnione warunki określone w ustawie. Pierwszym warunkiem decydującym o opodatkowaniu darowizny jest jej cel.

Każdy podmiot gospodarczy może przekazywać darowiznę towaru:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem albo

• na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Darowizna ulotek na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem

Można przyjąć, że nieodpłatne przekazanie ulotek będzie miało związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdy:

• ulotki będą reklamowały produkty lub usługi przedsiębiorcy albo

• ulotki będą zawierały informacje o sprzedawanych przez przedsiębiorcę produktach lub usługach.

REKLAMA

Wskazane działania reklamowe i informacyjne mają bowiem w rezultacie zwiększyć sprzedaż towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorcę. Temu celowi służą również m.in. przekazywane drukowane materiały zawierające treści reklamowe i informacyjne o samej firmie i jej produktach, mające na celu podniesienie poziomu wiedzy o oferowanych produktach firmy lub świadczonych przez nią usługach. Należą do nich przykładowo: wszelkie ogłoszenia, oferty, foldery, ulotki, plakaty, katalogi reklamowe, opakowania z wydrukowaną nazwą firmy, czy też z jej logo (graficznym znakiem towarowym), wizytówki itp.

Zakładając, że ulotki edukacyjne, o których mowa w pytaniu, mają właśnie taki charakter, należy uznać, że ich nieodpłatne przekazanie jest wyłączone z opodatkowania VAT. Wyłączenie ich z opodatkowania wynika z art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT; art. 7 ust. 3 stanowi bowiem, że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości i próbek nie podlega opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

Oznacza to, że nieodpłatne przekazywanie ulotek (mających charakter reklamowy, informacyjny lub edukacyjny) należy traktować jako czynność niepodlegającą VAT. Fakt ten nie ma wpływu na prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z nabyciem lub wytworzeniem takich ulotek. Z przepisów wprost bowiem wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z nieodpłatnym przekazaniem ulotek (pod warunkiem spełniania podstawowych zasad odliczenia VAT, o których niżej). Prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z wyprodukowaniem ulotek (np. od wspomnianych w pytaniu kosztów druku) wynika z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

Należy jeszcze przypomnieć o podstawowym warunku odliczenia VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), pod warunkiem że wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy). W omawianym przypadku wydatki na nabycie lub wytworzenie drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych należy uznać za koszty reklamy lub koszty ogólne przedsiębiorstwa stanowiące koszty uzyskania przychodu. Podatek naliczony przy nabyciu (lub wytworzeniu) tych materiałów będzie zatem podlegał odliczeniu w całości, jeśli w całości będzie związany z działalnością podatnika opodatkowaną VAT.

Reasumując, jeżeli jednocześnie spełnione są następujące warunki:

• przedmiotem działalności firmy są czynności opodatkowane VAT,

• przekazane ulotki mają związek z działalnością firmy

- firma ma prawo do odliczenia VAT od nabycia lub wytworzenia ulotek.

WAŻNE!

Jeżeli jednocześnie spełnione są następujące warunki:

• przedmiotem działalności firmy są czynności opodatkowane VAT,

• przekazane ulotki mają związek z działalnością firmy

- firma ma prawo do odliczenia VAT od nabycia lub wytworzenia ulotek.

Jeżeli natomiast przekazywane ulotki informacyjne dotyczą działalności zwolnionej z VAT, to firmie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Niezależnie od tego, czy firmie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, czy też nie, podatnik nie ma obowiązku dokumentować fakturą wewnętrzną VAT czynności przekazania ulotek. Tak jak to zostało wcześniej wspomniane, nie jest to bowiem czynność podlegająca VAT.

Darowizna ulotek na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem

Z pytania nie wynika, na jakiej zasadzie firma przekazuje nabyte ulotki Instytutowi Onkologii i czy ma to związek z prowadzoną przez nią działalnością opodatkowaną VAT. Jeżeli przekazanie ulotek nie jest powiązane z działalnością firmy, darowizna (nieodpłatne przekazanie) ulotek będzie podlegała VAT na zasadach ogólnych. Gdy firma nabyła lub wytworzyła ulotki nie na własne potrzeby, tylko na potrzeby innej firmy (w omawianym przypadku wyłącznie na potrzeby Instytutu), darowiznę ulotek należy traktować jako dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych określonych w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Darowizna ulotek będzie podlegała VAT, jeżeli firmie przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Ponieważ darowizna ulotek podlega w tym przypadku opodatkowaniu podstawową stawką VAT, od ich nabycia przysługuje również prawo odliczenia VAT naliczonego.

Przy nieodpłatnym przekazaniu podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust. 10 ustawy o VAT).

Przy opodatkowaniu należy zastosować taką stawkę VAT, jaka obowiązywałaby przy sprzedaży ulotek w obrocie krajowym, czyli 22%. Czynność przekazania należy udokumentować fakturą wewnętrzną VAT.

Jeżeli natomiast firma nie jest czynnym podatnikiem VAT lub wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z VAT, nie przysługuje jej prawo odliczenia podatku. Nie ma wtedy również obowiązku opodatkowania przekazanej darowizny ulotek.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 2 i 3, art. 29 ust. 10, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA