REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku udzielenia kredytu konsumenckiego

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o wskazanie, w którym momencie po naszej stronie, czyli kredytodawcy, powstaje obowiązek podatkowy w przypadku udzielenia kredytu konsumenckiego. Czy będzie to moment wypłaty środków kredytobiorcy, czy też otrzymania odsetek z tytułu udzielonego kredytu? Czy w umowie powinny się znaleźć jakieś specjalne zapisy, które odróżniają ją od innych umów kredytowych?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania odsetek przez kredytodawcę bądź w momencie upływu terminu ich zapłaty. Przy kredycie konsumenckim nakłada się na kredytodawcę obowiązek obliczenia rzeczywistej rocznej stopy procentowej na podstawie większości opłat (z wyjątkiem związanych z ubezpieczeniem i zabezpieczeniem kredytu). Ponadto w umowie powinien zostać określony całkowity koszt kredytu oraz inne elementy wskazane w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Kredyt konsumencki to kredyt zaciągnięty na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. gotówkowy lub mieszkaniowy). Jest zawierany między konsumentem a przedsiębiorcą. Kredytodawca może być w tym przypadku bankiem lub inną instytucją finansową.

REKLAMA

Niezbędne dane jakie powinna zawierać umowa o kredyt

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o kredyt konsumencki powinna zawierać:

• imię i nazwisko oraz adres osoby biorącej kredyt,

• imię i nazwisko (nazwę) i adres (siedzibę) udzielającego kredytu (gdy kredytodawcą jest osoba prawna - także określenie organu, który zarejestrował działalność kredytodawcy, oraz numer wpisu w rejestrze),

• wysokość kredytu,

• zasady i terminy jego spłaty,

• roczną stopę oprocentowania oraz warunki jej zmiany,

• opłaty i prowizje oraz inne koszty związane z udzieleniem kredytu, w tym opłatę przygotowawczą (za rozpatrzenie wniosku oraz przygotowanie i zawarcie umowy - jest ona elementem całkowitego kosztu kredytu) oraz warunki jej zmiany,

• informację o całkowitym koszcie kredytu i rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania,

• sposób zabezpieczenia (jeżeli umowa je przewiduje) oraz opłaty z tego tytułu,

• informację o pozostałych kosztach związanych z zawarciem umowy,

• informację o łącznej kwocie wszystkich kosztów, opłat i prowizji, do których zapłaty konsument jest zobowiązany,

• informację o uprawnieniu do przedterminowej spłaty kredytu i jej skutkach,

• informację o terminie, sposobie i skutkach odstąpienia przez konsumenta od umowy,

• informację o skutkach uchybienia postanowieniom dotyczącym zasad i terminu spłaty kredytu.

Jeżeli kredyt przeznaczony jest na nabycie określonej rzeczy lub usługi, czyli kredytobiorca jest w stanie od samego początku sprecyzować przy zaciąganiu kredytu, na jaki cel będzie on przeznaczony, umowa powinna zawierać ponadto:

• opis rzeczy lub usługi,

• cenę nabycia rzeczy (usługi), jeżeli zapłacono by gotówką, oraz cenę nabycia przy wykorzystaniu kredytu,

• część ceny, którą należy zapłacić w gotówce,

• warunki, od których spełnienia uzależnione jest przejście własności sprzedanej rzeczy na konsumenta (jeżeli umowa sprzedaży została zawarta z zastrzeżeniem własności),

• jeżeli kredyt jest dostępny wyłącznie u kredytodawcy wskazanego przez sprzedającego - informacja na ten temat.

Cechą kredytu konsumenckiego jest również to, że kredytobiorca ma możliwość korzystania z określonej kredytem sumy pieniędzy przez określony czas bądź suma ta w całości zostaje mu przekazana jednorazowo. Rozliczanie następuje poprzez spłatę określonych w umowie rat kapitałowych i odsetek. I tak, w przypadku przekazania jednorazowo całej kwoty, odsetki są liczone od tej całej kwoty. Natomiast jeśli kredytobiorca ma pozostawioną kwotę na rachunku i korzysta z niej w określonym czasie, odsetki są liczone tylko od zaciągniętego kredytu, a nie od całej kwoty postawionej do dyspozycji kredytobiorcy.

WAŻNE!

Kredyt konsumencki to kredyt zaciągnięty na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. gotówkowy lub mieszkaniowy).

Czytelnik nie wskazuje w swoim pytaniu, jakiego rodzaju jest kredytodawcą. Przyjmujemy jednak, że jest jedną z instytucji finansowych, które mają uprawnienia do tego typu działalności gospodarczej, tj. udzielania kredytów konsumenckich.

Pytanie dotyczy określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT po stronie kredytodawcy.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Podstawą opodatkowania jest zaś obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Część organów podatkowych wskazuje, że obowiązek przy kredytach powstaje w momencie przekazania środków do dyspozycji pożyczkobiorcy. Organy podatkowe traktują wszelkie pożyczki, kredyty jako efekt umowy konsensualnej, która dochodzi do skutku przez samo porozumienie. Uznają, że umowa kredytowa nie jest umową wzajemną, dlatego odsetki nie stanowią ekwiwalentu. Mają one charakter uboczny. Nie jest to jednak prawidłowe stanowisko. Nie można się z nim zgodzić. Odsetki bowiem stanowią tutaj bardzo ważną rolę.

W podobnej sprawie wypowiedział się również Wojewódzki Sad Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 1032/07), który nie poparł przedstawionego powyżej stanowiska jednego z organów podatkowych.

WSA uznał, że obowiązek podatkowy z tytułu udzielenia kredytu konsumenckiego powstaje w momencie zapłaty odsetek lub upływu terminu do ich zapłaty. Jest to logiczny i poparty argumentami wywód. Bowiem tak jak wskazuje przepis art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania usługi, a zatem w przypadku udzielenia kredytu konsumenckiego w dniu otrzymania przez kredytodawcę odsetek bądź w dniu upływu terminu do ich zapłaty.

W uzasadnieniu wyroku WSA czytamy, że cechy pożyczki lub kredytu konsumenckiego polegają nie tylko na wydaniu pieniędzy do dyspozycji usługobiorcy, ale też na umożliwieniu korzystania z kwoty przez określony czas. Rozliczenie następuje w określonych terminach poprzez spłatę rat kapitałowych i odsetek. W związku z tym wynagrodzeniem kredytodawcy są odsetki zapłacone lub których termin płatności minął. Ostatecznie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził, że obowiązek podatkowy z tytułu udzielenia kredytu konsumenckiego powstaje z momentem otrzymania odsetek przez kredytodawcę lub upływu terminu do ich zapłaty.

PRZYKŁAD

Spółka GAMA zajmująca się udzielaniem kredytów konsumenckich udzieliła kredytu Janowi Kowalskiemu. Podpisała umowę 29 stycznia 2008 r. Całą kwotę, na jaką opiewał kredyt, czyli 25 000 zł, przekazała Janowi Kowalskiemu 15 lutego 2008 r. Spłata odsetek miała się rozpocząć od marca 2008 r. Według umowy kredytobiorca miał dokonywać spłaty do 20 dnia każdego miesiąca. Pierwszej spłaty odsetek Jan Kowalski dokonał 18 marca. W tym dniu powstał obowiązek podatkowy u kredytodawcy. Gdyby Jan Kowalski nie spłacił odsetek do 20, wówczas obowiązek podatkowy i tak by powstał tego dnia, gdyż tak wynikało z umowy.

• art. 19 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA