REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku udzielenia kredytu konsumenckiego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o wskazanie, w którym momencie po naszej stronie, czyli kredytodawcy, powstaje obowiązek podatkowy w przypadku udzielenia kredytu konsumenckiego. Czy będzie to moment wypłaty środków kredytobiorcy, czy też otrzymania odsetek z tytułu udzielonego kredytu? Czy w umowie powinny się znaleźć jakieś specjalne zapisy, które odróżniają ją od innych umów kredytowych?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania odsetek przez kredytodawcę bądź w momencie upływu terminu ich zapłaty. Przy kredycie konsumenckim nakłada się na kredytodawcę obowiązek obliczenia rzeczywistej rocznej stopy procentowej na podstawie większości opłat (z wyjątkiem związanych z ubezpieczeniem i zabezpieczeniem kredytu). Ponadto w umowie powinien zostać określony całkowity koszt kredytu oraz inne elementy wskazane w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Kredyt konsumencki to kredyt zaciągnięty na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. gotówkowy lub mieszkaniowy). Jest zawierany między konsumentem a przedsiębiorcą. Kredytodawca może być w tym przypadku bankiem lub inną instytucją finansową.

Niezbędne dane jakie powinna zawierać umowa o kredyt

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o kredyt konsumencki powinna zawierać:

• imię i nazwisko oraz adres osoby biorącej kredyt,

• imię i nazwisko (nazwę) i adres (siedzibę) udzielającego kredytu (gdy kredytodawcą jest osoba prawna - także określenie organu, który zarejestrował działalność kredytodawcy, oraz numer wpisu w rejestrze),

• wysokość kredytu,

• zasady i terminy jego spłaty,

• roczną stopę oprocentowania oraz warunki jej zmiany,

opłaty i prowizje oraz inne koszty związane z udzieleniem kredytu, w tym opłatę przygotowawczą (za rozpatrzenie wniosku oraz przygotowanie i zawarcie umowy - jest ona elementem całkowitego kosztu kredytu) oraz warunki jej zmiany,

• informację o całkowitym koszcie kredytu i rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania,

• sposób zabezpieczenia (jeżeli umowa je przewiduje) oraz opłaty z tego tytułu,

• informację o pozostałych kosztach związanych z zawarciem umowy,

• informację o łącznej kwocie wszystkich kosztów, opłat i prowizji, do których zapłaty konsument jest zobowiązany,

• informację o uprawnieniu do przedterminowej spłaty kredytu i jej skutkach,

• informację o terminie, sposobie i skutkach odstąpienia przez konsumenta od umowy,

• informację o skutkach uchybienia postanowieniom dotyczącym zasad i terminu spłaty kredytu.

Jeżeli kredyt przeznaczony jest na nabycie określonej rzeczy lub usługi, czyli kredytobiorca jest w stanie od samego początku sprecyzować przy zaciąganiu kredytu, na jaki cel będzie on przeznaczony, umowa powinna zawierać ponadto:

• opis rzeczy lub usługi,

• cenę nabycia rzeczy (usługi), jeżeli zapłacono by gotówką, oraz cenę nabycia przy wykorzystaniu kredytu,

• część ceny, którą należy zapłacić w gotówce,

• warunki, od których spełnienia uzależnione jest przejście własności sprzedanej rzeczy na konsumenta (jeżeli umowa sprzedaży została zawarta z zastrzeżeniem własności),

• jeżeli kredyt jest dostępny wyłącznie u kredytodawcy wskazanego przez sprzedającego - informacja na ten temat.

Cechą kredytu konsumenckiego jest również to, że kredytobiorca ma możliwość korzystania z określonej kredytem sumy pieniędzy przez określony czas bądź suma ta w całości zostaje mu przekazana jednorazowo. Rozliczanie następuje poprzez spłatę określonych w umowie rat kapitałowych i odsetek. I tak, w przypadku przekazania jednorazowo całej kwoty, odsetki są liczone od tej całej kwoty. Natomiast jeśli kredytobiorca ma pozostawioną kwotę na rachunku i korzysta z niej w określonym czasie, odsetki są liczone tylko od zaciągniętego kredytu, a nie od całej kwoty postawionej do dyspozycji kredytobiorcy.

WAŻNE!

Kredyt konsumencki to kredyt zaciągnięty na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. gotówkowy lub mieszkaniowy).

Czytelnik nie wskazuje w swoim pytaniu, jakiego rodzaju jest kredytodawcą. Przyjmujemy jednak, że jest jedną z instytucji finansowych, które mają uprawnienia do tego typu działalności gospodarczej, tj. udzielania kredytów konsumenckich.

Pytanie dotyczy określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT po stronie kredytodawcy.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy

REKLAMA

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Podstawą opodatkowania jest zaś obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Część organów podatkowych wskazuje, że obowiązek przy kredytach powstaje w momencie przekazania środków do dyspozycji pożyczkobiorcy. Organy podatkowe traktują wszelkie pożyczki, kredyty jako efekt umowy konsensualnej, która dochodzi do skutku przez samo porozumienie. Uznają, że umowa kredytowa nie jest umową wzajemną, dlatego odsetki nie stanowią ekwiwalentu. Mają one charakter uboczny. Nie jest to jednak prawidłowe stanowisko. Nie można się z nim zgodzić. Odsetki bowiem stanowią tutaj bardzo ważną rolę.

W podobnej sprawie wypowiedział się również Wojewódzki Sad Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 1032/07), który nie poparł przedstawionego powyżej stanowiska jednego z organów podatkowych.

REKLAMA

WSA uznał, że obowiązek podatkowy z tytułu udzielenia kredytu konsumenckiego powstaje w momencie zapłaty odsetek lub upływu terminu do ich zapłaty. Jest to logiczny i poparty argumentami wywód. Bowiem tak jak wskazuje przepis art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania usługi, a zatem w przypadku udzielenia kredytu konsumenckiego w dniu otrzymania przez kredytodawcę odsetek bądź w dniu upływu terminu do ich zapłaty.

W uzasadnieniu wyroku WSA czytamy, że cechy pożyczki lub kredytu konsumenckiego polegają nie tylko na wydaniu pieniędzy do dyspozycji usługobiorcy, ale też na umożliwieniu korzystania z kwoty przez określony czas. Rozliczenie następuje w określonych terminach poprzez spłatę rat kapitałowych i odsetek. W związku z tym wynagrodzeniem kredytodawcy są odsetki zapłacone lub których termin płatności minął. Ostatecznie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził, że obowiązek podatkowy z tytułu udzielenia kredytu konsumenckiego powstaje z momentem otrzymania odsetek przez kredytodawcę lub upływu terminu do ich zapłaty.

PRZYKŁAD

Spółka GAMA zajmująca się udzielaniem kredytów konsumenckich udzieliła kredytu Janowi Kowalskiemu. Podpisała umowę 29 stycznia 2008 r. Całą kwotę, na jaką opiewał kredyt, czyli 25 000 zł, przekazała Janowi Kowalskiemu 15 lutego 2008 r. Spłata odsetek miała się rozpocząć od marca 2008 r. Według umowy kredytobiorca miał dokonywać spłaty do 20 dnia każdego miesiąca. Pierwszej spłaty odsetek Jan Kowalski dokonał 18 marca. W tym dniu powstał obowiązek podatkowy u kredytodawcy. Gdyby Jan Kowalski nie spłacił odsetek do 20, wówczas obowiązek podatkowy i tak by powstał tego dnia, gdyż tak wynikało z umowy.

• art. 19 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA