REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy korygować podatek odliczony przy zmianie przeznaczenia towarów handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W listopadzie 2007 r. zakupiłam towar w celu dalszej odsprzedaży. W kwietniu 2008 r. przeznaczenie towaru zostało zmienione na związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Czy mam obowiązek korygowania wcześniej odliczonego VAT w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym zmieniono przeznaczenie towaru, tj. za kwiecień 2008 r.?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Przyjmując stanowisko reprezentowane przez Ministra Finansów oraz organy podatkowe, w omawianej sytuacji konieczna będzie korekta podatku odliczonego. Korekta ta powinna zostać, uwzględniona w deklaracji VAT-7 za miesiąc zmiany przeznaczenia, a więc za kwiecień 2008 r. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

uzasadnienie

W Pani konkretnym przypadku będzie konieczna korekta deklaracji za kwiecień 2008 r., czyli za miesiąc, w którym doszło do zmiany przeznaczenia towarów handlowych.

REKLAMA

Prawo do odliczenia przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). W praktyce - zważywszy, że zakres prawa do odliczenia ocenia się na moment powstania tego prawa - bardzo często decydujące znaczenie o zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamiar podatników, tj. prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim podatnicy zamierzają wykorzystywać nabywane towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzyć się przy tym może, że po powstaniu prawa do odliczenia podatnicy zmienią zamiar lub sposób wykorzystywania nabytych przez nich towarów czy usług (np. zmienione zostanie przeznaczenie towarów uprzednio przeznaczonych do wykorzystywania czynności opodatkowanych na wykorzystywanie ich do czynności zwolnionych).

W przypadkach takich, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, odpowiednie zastosowanie mają przepisy art. 91 ust. 1--5 ustawy o VAT, a więc przepisy o korekcie podatku odliczonego.

WAŻNE!

Jeśli dojdzie do zmiany przeznaczenia towarów handlowych, które nabyto z myślą, że zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych, ale w efekcie zużyte będą do czynności zwolnionych - konieczna będzie korekta VAT.

Obowiązek i sposób dokonania takiej korekty nie budzi większych wątpliwości w przypadku towarów i usług podlegających korekcie rozłożonej w czasie na 5 lub 10 lat. W przypadku pozostałych towarów i usług (a więc w przypadku znacznej ich większości) obowiązek skorygowania podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT istnieje jednak tylko w przypadku zmiany przeznaczenia w roku powstania prawa do odliczenia.

Stanowisko Ministerstw Finansów

REKLAMA

Odnośnie do konieczności korygowania VAT po zmianie przeznaczenia towarów Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w piśmie z 14 lutego 2008 r. (nr PT5/033/1/EKQ/08/210, niepubl.). Uznało, że w przypadku pozostałych towarów i usług innych niż podlegające korekcie w ciągu 5-10 lat obowiązek skorygowania podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT istnieje jednak tylko w przypadku zmiany przeznaczenia w roku powstania prawa do odliczenia.

Nie oznacza to jednak braku obowiązku korygowania odliczonego podatku w przypadku zmiany przeznaczenia w kolejnych latach podatkowych, który to obowiązek - zdaniem Ministra Finansów - wynika w takich przypadkach z zasad ogólnych. W piśmie tym czytamy, że: „Prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną. Towary handlowe zakupione z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży opodatkowanej, których dostawa została później objęta zwolnieniem od podatku (podmiotowym lub przedmiotowym), w żadnym momencie działalności nie posłużyły wykonywaniu działalności opodatkowanej, a jedynie stają się przedmiotem czynności, w stosunku do której nie przysługuje prawo do odliczeń. Zatem warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostaje w rezultacie zrealizowany. W takim więc przypadku występuje obowiązek skorygowania wcześniej odliczonego podatku, bez względu na okres, w którym nastąpi zmiana prawa do odliczeń, wynikający z generalnej zasady, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy”.

Stanowisko ekspertów

Takie stanowisko Ministra Finansów jest zgodne z wykładnią celowościową, lecz budzi istotne zastrzeżenia z punktu widzenia literalnego brzmienia przepisów. W konsekwencji podatnicy, którym nie straszny spór z organami podatkowymi, mogą - wbrew treści powyższego pisma - nie korygować podatku odliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia towarów handlowych w kolejnych latach podatkowych po roku powstania prawa do odliczenia (w uproszczeniu - roku zakupu). Nie sposób jednak na dzień dzisiejszy wskazać, jakie stanowisko w tej kwestii zajmą sądy administracyjne. W mojej ocenie więcej przemawia za tym, że przyjmą one stanowisko reprezentowane przez Ministra Finansów.

Rozliczenie korekty VAT

Przyjmując stanowisko prezentowane przez Ministra Finansów (jak również przez organy podatkowe), powinna Pani skorygować podatek naliczony przy zakupie przedmiotowych towarów zakupionych w celu ich odsprzedaży, a następnie przeznaczonych na cele związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Z cytowanego pisma Ministra Finansów nie wynika, kiedy (wstecz czy na bieżąco) należy dokonać takiej korekty. Korekta taka powinna być dokonana na bieżąco, tj. przez uwzględnienie kwoty korekty w deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy zmiany przeznaczenia. Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe (zob. przykładowo pismo Naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 21 lutego 2006 r., nr P-1-443/19/06, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/). Przyjęcie takiego stanowiska w omawianej sytuacji oznacza, że korekta podatku odliczonego powinna zostać w omawianej sytuacji uwzględniona w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2008 r.

• art. 86 ust. 1 oraz art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA