REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy korygować podatek odliczony przy zmianie przeznaczenia towarów handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W listopadzie 2007 r. zakupiłam towar w celu dalszej odsprzedaży. W kwietniu 2008 r. przeznaczenie towaru zostało zmienione na związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Czy mam obowiązek korygowania wcześniej odliczonego VAT w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym zmieniono przeznaczenie towaru, tj. za kwiecień 2008 r.?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Przyjmując stanowisko reprezentowane przez Ministra Finansów oraz organy podatkowe, w omawianej sytuacji konieczna będzie korekta podatku odliczonego. Korekta ta powinna zostać, uwzględniona w deklaracji VAT-7 za miesiąc zmiany przeznaczenia, a więc za kwiecień 2008 r. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

uzasadnienie

W Pani konkretnym przypadku będzie konieczna korekta deklaracji za kwiecień 2008 r., czyli za miesiąc, w którym doszło do zmiany przeznaczenia towarów handlowych.

Prawo do odliczenia przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). W praktyce - zważywszy, że zakres prawa do odliczenia ocenia się na moment powstania tego prawa - bardzo często decydujące znaczenie o zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamiar podatników, tj. prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim podatnicy zamierzają wykorzystywać nabywane towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzyć się przy tym może, że po powstaniu prawa do odliczenia podatnicy zmienią zamiar lub sposób wykorzystywania nabytych przez nich towarów czy usług (np. zmienione zostanie przeznaczenie towarów uprzednio przeznaczonych do wykorzystywania czynności opodatkowanych na wykorzystywanie ich do czynności zwolnionych).

W przypadkach takich, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, odpowiednie zastosowanie mają przepisy art. 91 ust. 1--5 ustawy o VAT, a więc przepisy o korekcie podatku odliczonego.

WAŻNE!

Jeśli dojdzie do zmiany przeznaczenia towarów handlowych, które nabyto z myślą, że zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych, ale w efekcie zużyte będą do czynności zwolnionych - konieczna będzie korekta VAT.

Obowiązek i sposób dokonania takiej korekty nie budzi większych wątpliwości w przypadku towarów i usług podlegających korekcie rozłożonej w czasie na 5 lub 10 lat. W przypadku pozostałych towarów i usług (a więc w przypadku znacznej ich większości) obowiązek skorygowania podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT istnieje jednak tylko w przypadku zmiany przeznaczenia w roku powstania prawa do odliczenia.

Stanowisko Ministerstw Finansów

REKLAMA

Odnośnie do konieczności korygowania VAT po zmianie przeznaczenia towarów Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w piśmie z 14 lutego 2008 r. (nr PT5/033/1/EKQ/08/210, niepubl.). Uznało, że w przypadku pozostałych towarów i usług innych niż podlegające korekcie w ciągu 5-10 lat obowiązek skorygowania podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT istnieje jednak tylko w przypadku zmiany przeznaczenia w roku powstania prawa do odliczenia.

Nie oznacza to jednak braku obowiązku korygowania odliczonego podatku w przypadku zmiany przeznaczenia w kolejnych latach podatkowych, który to obowiązek - zdaniem Ministra Finansów - wynika w takich przypadkach z zasad ogólnych. W piśmie tym czytamy, że: „Prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną. Towary handlowe zakupione z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży opodatkowanej, których dostawa została później objęta zwolnieniem od podatku (podmiotowym lub przedmiotowym), w żadnym momencie działalności nie posłużyły wykonywaniu działalności opodatkowanej, a jedynie stają się przedmiotem czynności, w stosunku do której nie przysługuje prawo do odliczeń. Zatem warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostaje w rezultacie zrealizowany. W takim więc przypadku występuje obowiązek skorygowania wcześniej odliczonego podatku, bez względu na okres, w którym nastąpi zmiana prawa do odliczeń, wynikający z generalnej zasady, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy”.

Stanowisko ekspertów

Takie stanowisko Ministra Finansów jest zgodne z wykładnią celowościową, lecz budzi istotne zastrzeżenia z punktu widzenia literalnego brzmienia przepisów. W konsekwencji podatnicy, którym nie straszny spór z organami podatkowymi, mogą - wbrew treści powyższego pisma - nie korygować podatku odliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia towarów handlowych w kolejnych latach podatkowych po roku powstania prawa do odliczenia (w uproszczeniu - roku zakupu). Nie sposób jednak na dzień dzisiejszy wskazać, jakie stanowisko w tej kwestii zajmą sądy administracyjne. W mojej ocenie więcej przemawia za tym, że przyjmą one stanowisko reprezentowane przez Ministra Finansów.

Rozliczenie korekty VAT

Przyjmując stanowisko prezentowane przez Ministra Finansów (jak również przez organy podatkowe), powinna Pani skorygować podatek naliczony przy zakupie przedmiotowych towarów zakupionych w celu ich odsprzedaży, a następnie przeznaczonych na cele związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Z cytowanego pisma Ministra Finansów nie wynika, kiedy (wstecz czy na bieżąco) należy dokonać takiej korekty. Korekta taka powinna być dokonana na bieżąco, tj. przez uwzględnienie kwoty korekty w deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy zmiany przeznaczenia. Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe (zob. przykładowo pismo Naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 21 lutego 2006 r., nr P-1-443/19/06, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/). Przyjęcie takiego stanowiska w omawianej sytuacji oznacza, że korekta podatku odliczonego powinna zostać w omawianej sytuacji uwzględniona w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2008 r.

• art. 86 ust. 1 oraz art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

REKLAMA

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA