REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy korygować podatek odliczony przy zmianie przeznaczenia towarów handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W listopadzie 2007 r. zakupiłam towar w celu dalszej odsprzedaży. W kwietniu 2008 r. przeznaczenie towaru zostało zmienione na związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Czy mam obowiązek korygowania wcześniej odliczonego VAT w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym zmieniono przeznaczenie towaru, tj. za kwiecień 2008 r.?

rada

REKLAMA

Przyjmując stanowisko reprezentowane przez Ministra Finansów oraz organy podatkowe, w omawianej sytuacji konieczna będzie korekta podatku odliczonego. Korekta ta powinna zostać, uwzględniona w deklaracji VAT-7 za miesiąc zmiany przeznaczenia, a więc za kwiecień 2008 r. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

uzasadnienie

W Pani konkretnym przypadku będzie konieczna korekta deklaracji za kwiecień 2008 r., czyli za miesiąc, w którym doszło do zmiany przeznaczenia towarów handlowych.

REKLAMA

Prawo do odliczenia przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). W praktyce - zważywszy, że zakres prawa do odliczenia ocenia się na moment powstania tego prawa - bardzo często decydujące znaczenie o zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ma zamiar podatników, tj. prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim podatnicy zamierzają wykorzystywać nabywane towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzyć się przy tym może, że po powstaniu prawa do odliczenia podatnicy zmienią zamiar lub sposób wykorzystywania nabytych przez nich towarów czy usług (np. zmienione zostanie przeznaczenie towarów uprzednio przeznaczonych do wykorzystywania czynności opodatkowanych na wykorzystywanie ich do czynności zwolnionych).

W przypadkach takich, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, odpowiednie zastosowanie mają przepisy art. 91 ust. 1--5 ustawy o VAT, a więc przepisy o korekcie podatku odliczonego.

WAŻNE!

Jeśli dojdzie do zmiany przeznaczenia towarów handlowych, które nabyto z myślą, że zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych, ale w efekcie zużyte będą do czynności zwolnionych - konieczna będzie korekta VAT.

Obowiązek i sposób dokonania takiej korekty nie budzi większych wątpliwości w przypadku towarów i usług podlegających korekcie rozłożonej w czasie na 5 lub 10 lat. W przypadku pozostałych towarów i usług (a więc w przypadku znacznej ich większości) obowiązek skorygowania podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT istnieje jednak tylko w przypadku zmiany przeznaczenia w roku powstania prawa do odliczenia.

Stanowisko Ministerstw Finansów

REKLAMA

Odnośnie do konieczności korygowania VAT po zmianie przeznaczenia towarów Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w piśmie z 14 lutego 2008 r. (nr PT5/033/1/EKQ/08/210, niepubl.). Uznało, że w przypadku pozostałych towarów i usług innych niż podlegające korekcie w ciągu 5-10 lat obowiązek skorygowania podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy o VAT istnieje jednak tylko w przypadku zmiany przeznaczenia w roku powstania prawa do odliczenia.

Nie oznacza to jednak braku obowiązku korygowania odliczonego podatku w przypadku zmiany przeznaczenia w kolejnych latach podatkowych, który to obowiązek - zdaniem Ministra Finansów - wynika w takich przypadkach z zasad ogólnych. W piśmie tym czytamy, że: „Prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną. Towary handlowe zakupione z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży opodatkowanej, których dostawa została później objęta zwolnieniem od podatku (podmiotowym lub przedmiotowym), w żadnym momencie działalności nie posłużyły wykonywaniu działalności opodatkowanej, a jedynie stają się przedmiotem czynności, w stosunku do której nie przysługuje prawo do odliczeń. Zatem warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostaje w rezultacie zrealizowany. W takim więc przypadku występuje obowiązek skorygowania wcześniej odliczonego podatku, bez względu na okres, w którym nastąpi zmiana prawa do odliczeń, wynikający z generalnej zasady, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy”.

Stanowisko ekspertów

Takie stanowisko Ministra Finansów jest zgodne z wykładnią celowościową, lecz budzi istotne zastrzeżenia z punktu widzenia literalnego brzmienia przepisów. W konsekwencji podatnicy, którym nie straszny spór z organami podatkowymi, mogą - wbrew treści powyższego pisma - nie korygować podatku odliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia towarów handlowych w kolejnych latach podatkowych po roku powstania prawa do odliczenia (w uproszczeniu - roku zakupu). Nie sposób jednak na dzień dzisiejszy wskazać, jakie stanowisko w tej kwestii zajmą sądy administracyjne. W mojej ocenie więcej przemawia za tym, że przyjmą one stanowisko reprezentowane przez Ministra Finansów.

Rozliczenie korekty VAT

Przyjmując stanowisko prezentowane przez Ministra Finansów (jak również przez organy podatkowe), powinna Pani skorygować podatek naliczony przy zakupie przedmiotowych towarów zakupionych w celu ich odsprzedaży, a następnie przeznaczonych na cele związane ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Z cytowanego pisma Ministra Finansów nie wynika, kiedy (wstecz czy na bieżąco) należy dokonać takiej korekty. Korekta taka powinna być dokonana na bieżąco, tj. przez uwzględnienie kwoty korekty w deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy zmiany przeznaczenia. Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe (zob. przykładowo pismo Naczelnika III Urzędu Skarbowego w Lublinie z 21 lutego 2006 r., nr P-1-443/19/06, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/). Przyjęcie takiego stanowiska w omawianej sytuacji oznacza, że korekta podatku odliczonego powinna zostać w omawianej sytuacji uwzględniona w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2008 r.

• art. 86 ust. 1 oraz art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA