REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup i przekazanie pracownikom wczasów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupiliśmy w biurze podróży wczasy, które przekazujemy pracownikom za częściową odpłatnością lub bezpłatnie. Jak należy rozliczyć taki zakup i przekazanie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli wczasy są przekazywane pracownikom bezpłatnie, to zarówno zakup, jak i przekazanie nie wywołują żadnych skutków w VAT. Ani zakupu, ani przekazania nie trzeba wykazywać w ewidencji VAT oraz w deklaracjach VAT-7/VAT-7K. Natomiast gdy wczasy są przekazywane pracownikom za częściową odpłatnością, zakup oraz przekazanie należy wykazać w ewidencji VAT prowadzonej dla celów rozliczania usług turystyki według marży. Nie należy natomiast zakupu ani przekazania wykazywać w deklaracjach VAT-7/VAT-7K. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Odsprzedaż wczasów przez zakłady pracy swoim pracownikom stanowi świadczenie usług turystyki. Jak bowiem wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w połączonych sprawach C-308/96 oraz C-94/97 The Howden Court Hotel, przepisy regulujące szczególne zasady opodatkowania usług turystyki mają zastosowanie nie tylko do podatników, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych. Należy je stosować do każdego podatnika, który organizuje wycieczki lub wyjazdy we własnym imieniu i powierza innym podatnikom wykonanie usług z tym związanych. Takie też jest stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe (zob. pismo Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 15 grudnia 2004 r. nr RO/436/240/2004). W konsekwencji odsprzedaż usług turystyki (do których należy zaliczyć usługi organizacji wczasów) przez zakłady pracy pracownikom jest świadczeniem usług turystyki.

Wczasy przekazywane odpłatnie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla opodatkowania usług turystyki przepisy przewidują szczególną procedurę marży określoną przepisami art. 119 ustawy o VAT. Od 1 stycznia 2008 r. stosowanie tej procedury do usług turystyki jest zdaniem organów podatkowych obowiązkowe. Dlatego jeśli nabywane wczasy są odsprzedawane za częściową odpłatnością, jesteście Państwo obowiązani prowadzić ewidencję VAT w sposób szczególny. Ewidencja ta powinna być prowadzona z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Musicie posiadać dokumenty, z których wynikają te kwoty (art. 119 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług). W tej sytuacji odsprzedaż wczasów za częściową odpłatnością jest usługą podlegającą opodatkowaniu. Podstawą opodatkowania będzie marża, która w tym przypadku będzie wynosić 0 zł. A zatem VAT nie będzie musiał być naliczony. Mimo to na żądanie pracowników pracodawca musi wystawić fakturę VAT marża. Tej sprzedaży ani zakupów nie wykazuje jednak w deklaracji VAT.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Spółka zakupiła wczasy dla pracowników za cenę 2400 zł od osoby. Przekazuje pracownikom za 50-proc. odpłatnością (1200 zł od osoby). Kwota marży wyniesie 0 zł. Na fakturze VAT marża wystawionej na żądanie pracownika spółka powinna wpisać tylko kwotę do zapłaty 1200 zł, gdy są sprzedawane wczasy dla jednej osoby.

W przypadku przekazywania pracownikom wczasów za częściową odpłatnością w grę wchodzi również zastosowanie zasad ogólnych do opodatkowania odsprzedaży usług turystyki. Zdecydowanie jednak odradzamy wybór tego sposobu postępowania. Po pierwsze, jak zostało wskazane powyżej, organy podatkowe przyjmują, że od 1 stycznia 2008 r. stosowanie procedury marży do usług turystyki jest obowiązkowe (dotyczy to również odsprzedaży usług turystyki). Po drugie w takim przypadku organ podatkowy - ze względu na istniejące powiązania - mógłby zakwestionować zastosowaną cenę i oszacować Państwa obrót na podstawie przepisów art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Ryzyko takie - przynajmniej w teorii - istnieje również w przypadku zastosowania procedury marży do odsprzedaży usług za częściową odpłatnością. Jest jednak znacznie mniejsze ze względu na fakt, że w przypadku stosowania tej procedury wyłączone jest ryzyko naruszenia interesów Skarbu Państwa.

Wczasy przekazywane nieodpłatnie

Nieco inaczej będzie wyglądać rozliczenie, gdy wczasy są przyznawane pracownikom bezpłatnie. W takim przypadku nie dojdzie do opodatkowania VAT. Jednym z warunków opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług jest bowiem istnienie prawa do odliczenia przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Państwa firma kupuje usługę od biur podróży, które opodatkowują ją od marży. Na otrzymanych fakturach VAT marża nie występuje zatem podatek naliczony, który mógłby być ewentualnie odliczony. Należy w tej sytuacji uznać, że prawo do odliczenia przy zakupie tych usług nie przysługiwało. Dlatego przekazanie wczasów nie podlega VAT.

• art. 8 ust. 2, art. 32 oraz art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA