REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup i przekazanie pracownikom wczasów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupiliśmy w biurze podróży wczasy, które przekazujemy pracownikom za częściową odpłatnością lub bezpłatnie. Jak należy rozliczyć taki zakup i przekazanie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wczasy są przekazywane pracownikom bezpłatnie, to zarówno zakup, jak i przekazanie nie wywołują żadnych skutków w VAT. Ani zakupu, ani przekazania nie trzeba wykazywać w ewidencji VAT oraz w deklaracjach VAT-7/VAT-7K. Natomiast gdy wczasy są przekazywane pracownikom za częściową odpłatnością, zakup oraz przekazanie należy wykazać w ewidencji VAT prowadzonej dla celów rozliczania usług turystyki według marży. Nie należy natomiast zakupu ani przekazania wykazywać w deklaracjach VAT-7/VAT-7K. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Odsprzedaż wczasów przez zakłady pracy swoim pracownikom stanowi świadczenie usług turystyki. Jak bowiem wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w połączonych sprawach C-308/96 oraz C-94/97 The Howden Court Hotel, przepisy regulujące szczególne zasady opodatkowania usług turystyki mają zastosowanie nie tylko do podatników, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych. Należy je stosować do każdego podatnika, który organizuje wycieczki lub wyjazdy we własnym imieniu i powierza innym podatnikom wykonanie usług z tym związanych. Takie też jest stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe (zob. pismo Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 15 grudnia 2004 r. nr RO/436/240/2004). W konsekwencji odsprzedaż usług turystyki (do których należy zaliczyć usługi organizacji wczasów) przez zakłady pracy pracownikom jest świadczeniem usług turystyki.

REKLAMA

Wczasy przekazywane odpłatnie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla opodatkowania usług turystyki przepisy przewidują szczególną procedurę marży określoną przepisami art. 119 ustawy o VAT. Od 1 stycznia 2008 r. stosowanie tej procedury do usług turystyki jest zdaniem organów podatkowych obowiązkowe. Dlatego jeśli nabywane wczasy są odsprzedawane za częściową odpłatnością, jesteście Państwo obowiązani prowadzić ewidencję VAT w sposób szczególny. Ewidencja ta powinna być prowadzona z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Musicie posiadać dokumenty, z których wynikają te kwoty (art. 119 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług). W tej sytuacji odsprzedaż wczasów za częściową odpłatnością jest usługą podlegającą opodatkowaniu. Podstawą opodatkowania będzie marża, która w tym przypadku będzie wynosić 0 zł. A zatem VAT nie będzie musiał być naliczony. Mimo to na żądanie pracowników pracodawca musi wystawić fakturę VAT marża. Tej sprzedaży ani zakupów nie wykazuje jednak w deklaracji VAT.

PRZYKŁAD

Spółka zakupiła wczasy dla pracowników za cenę 2400 zł od osoby. Przekazuje pracownikom za 50-proc. odpłatnością (1200 zł od osoby). Kwota marży wyniesie 0 zł. Na fakturze VAT marża wystawionej na żądanie pracownika spółka powinna wpisać tylko kwotę do zapłaty 1200 zł, gdy są sprzedawane wczasy dla jednej osoby.

W przypadku przekazywania pracownikom wczasów za częściową odpłatnością w grę wchodzi również zastosowanie zasad ogólnych do opodatkowania odsprzedaży usług turystyki. Zdecydowanie jednak odradzamy wybór tego sposobu postępowania. Po pierwsze, jak zostało wskazane powyżej, organy podatkowe przyjmują, że od 1 stycznia 2008 r. stosowanie procedury marży do usług turystyki jest obowiązkowe (dotyczy to również odsprzedaży usług turystyki). Po drugie w takim przypadku organ podatkowy - ze względu na istniejące powiązania - mógłby zakwestionować zastosowaną cenę i oszacować Państwa obrót na podstawie przepisów art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług. Ryzyko takie - przynajmniej w teorii - istnieje również w przypadku zastosowania procedury marży do odsprzedaży usług za częściową odpłatnością. Jest jednak znacznie mniejsze ze względu na fakt, że w przypadku stosowania tej procedury wyłączone jest ryzyko naruszenia interesów Skarbu Państwa.

Wczasy przekazywane nieodpłatnie

Nieco inaczej będzie wyglądać rozliczenie, gdy wczasy są przyznawane pracownikom bezpłatnie. W takim przypadku nie dojdzie do opodatkowania VAT. Jednym z warunków opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług jest bowiem istnienie prawa do odliczenia przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Państwa firma kupuje usługę od biur podróży, które opodatkowują ją od marży. Na otrzymanych fakturach VAT marża nie występuje zatem podatek naliczony, który mógłby być ewentualnie odliczony. Należy w tej sytuacji uznać, że prawo do odliczenia przy zakupie tych usług nie przysługiwało. Dlatego przekazanie wczasów nie podlega VAT.

• art. 8 ust. 2, art. 32 oraz art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA