REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy samochód osobowy lepiej darować, czy sprzedać

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakupiono samochód osobowy na firmę. Odliczono VAT 50%. Jak najlepiej go wycofać z firmy i jak rozliczyć VAT? Czy lepiej darować synowi, czy też sprzedać go na fakturę VAT? Jakie dokumenty należy sporządzić w przypadku darowizny?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Z punktu widzenia podatku od towarów i usług nie ma różnicy między darowizną na rzecz syna przedmiotowego samochodu a jego sprzedażą. Obie te transakcje w przypadku Czytelnika będą zwolnione z VAT. Z punktu widzenia pozostałych przepisów podatkowych korzystniejsza będzie jednak darowizna.

UZASADNIENIE

Dostawy samochodów osobowych i niektórych innych pojazdów, przy których nabyciu podatnik odliczył częściowo VAT, są zwolnione z podatku (§ 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego). Chodzi tutaj o samochody, z tytułu nabycia których podatnik podatku odliczył 50/60% VAT z faktury, nie więcej niż 5000/6000 zł. Limity 50% i 5000 zł obowiązywały do 21 sierpnia 2005 r. Od 22 sierpnia 2005 r. obowiązują limity 60% i 6000 zł.

Warunkiem zwolnienia z VAT dostawy samochodów używanych jest, aby przed dokonaniem dostawy okres użytkowania samochodu przez podatnika wyniósł co najmniej pół roku. Jeśli warunek ten nie jest spełniony, obowiązuje stawka podstawowa 22%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to odpłatnych dostaw samochodów (w uproszczeniu - sprzedaży). Ale również dotyczy to również ich nieodpłatnych dostaw (np. darowizn). W konsekwencji zarówno darowizna przedmiotowego samochodu synowi, jak i jego sprzedaż (synowi czy jakiemukolwiek innemu podmiotowi) będzie w omawianej sytuacji zwolniona z podatku.

Darowizna samochodu

Darowizna samochodu używanego musi być potwierdzona poprzez wystawienie faktury wewnętrznej ze stawką „zw.”.

Sprzedaż samochodu

Sprzedaż samochodu używanego synowi bądź innemu podmiotowi winna być udokumentowana poprzez wystawienie zwykłej faktury VAT ze stawką „zw.”. Przy czym jeśli syn nie prowadzi działalności gospodarczej lub prowadzi taką działalność, lecz samochód kupi „prywatnie”, można nie wystawiać zwykłej faktury ze stawką „zw.” (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT).

W przypadku sprzedaży samochodu może również wystąpić konieczność zaewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej - jeśli nie korzysta Pan ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

WAŻNE!

Sprzedaż używanego samochodu synowi, który prowadzi działalność gospodarczą, bądź innemu podmiotowi powinna być udokumentowana przez wystawienie zwykłej faktury VAT ze stawką „zw.”.

Podatnik powinien również pamiętać o tym, że brzmienie przepisów art. 91 ust. 4-7 ustawy o VAT powoduje, że skutkiem zwolnienia z podatku dostaw samochodów, w przypadku których kwotę podatku naliczonego stanowiło 50%/60% podatku naliczonego na fakturze dokumentującej ich nabycie, nie więcej jednak niż 5000/6000 zł, zachodzi konieczność skorygowania części odliczonego przy nabyciu podatku naliczonego.

 

Korekta ta dokonywana jest za pozostały okres korekty (cały okres korekty dla samochodów wynosi 5 lat), przy hipotetycznym założeniu, że samochody te były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z podatku (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 kwietnia 2008 r. - nr IP-PP2-443-120/08-2/TLO czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 15 maja 2008 r. - nr ITPP1/443-177/08/BK. Należy dodać, że korekta ta będzie musiała zostać w omawianej sytuacji dokonana (przy założeniu, że nie upłynął jeszcze 5-letni okres korekty) zarówno w przypadku sprzedaży samochodu, jak i w przypadku jego darowizny.

WAŻNE!

Skutkiem zwolnienia z podatku dostaw samochodów, od których odliczono częściowo VAT, nie więcej jednak niż 5000/6000 zł, jest konieczność skorygowania części odliczonego przy nabyciu podatku naliczonego.

REKLAMA

Trzeba tu wyjaśnić, że z punktu widzenia VAT nie ma różnicy między darowizną samochodu a jego sprzedażą. W obu bowiem przypadkach dojdzie do zwolnionej z podatku dostawy. Jednocześnie podatnik będzie musiał skorygować część odliczonego podatku.

Darowizna dla syna będzie natomiast korzystniejsza z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie dojdzie do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem. W przypadku darowizny nie dojdzie również do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (pod warunkiem zgłoszenia darowizny w urzędzie skarbowym (art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Ponieważ jest Pan podatnikiem VAT, zarówno sprzedaż, jak i darowizna samochodu nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Udokumentowanie transakcji

Jeśli chodzi o udokumentowanie tej transakcji, to przede wszystkim powinna być sporządzona umowa darowizny (w przypadku darowizny) albo umowa sprzedaży (w przypadku sprzedaży).

Ponadto powinna zostać wystawiona faktura wewnętrzna ze stawką „zw.” (w przypadku darowizny) lub zwykła faktura ze stawką „zw.” (w przypadku sprzedaży). Wystawienie faktury nie będzie konieczne, jeśli syn nie prowadzi działalności gospodarczej lub prowadzi taką działalność, lecz samochód kupi prywatnie. Ponadto w przypadku sprzedaży może wystąpić konieczność wystawienia paragonu (jeśli nie korzysta Pan ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących). Z kolei w przypadku darowizny (dla celów zwolnienia z podatku od spadków i darowizn) konieczne jest sporządzenie i przekazanie do urzędu skarbowego (w ciągu miesiąca od dnia dokonania darowizny) zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z1.

• § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541

• art. 91 ust. 4-7 oraz art. 106 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA