REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo wystawić fakturę za usługi ciągłe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo wystawić fakturę - data sprzedaży i wystawienia? Otrzymuję prowizję za usługi sieciowe (prowizja od sprzedaży towarów na terenie kraju) na podstawie umowy. Informację o wielkości przyznanej mi prowizji za miesiąc poprzedni otrzymuję dopiero 10 dnia następnego miesiąca. Czy świadczone usługi mogę zaliczyć do usług o charakterze ciągłym? Jaki obowiązuje mnie wtedy termin?

RADA

REKLAMA

Musi Pan wystawiać faktury w terminie 7 dni od dnia zakończenia miesiąca. Jako datę sprzedaży wpisuje pan tylko miesiąc i rok, bez podawania dnia. Natomiast jako datę wystawienia faktury należy wpisać datę jej faktycznego wystawienia.

UZASADNIENIE

Ponieważ świadczy Pan usługi o charakterze ciągłym, faktura powinna być wystawiana najpóźniej 7 dnia od dnia zakończenia miesiąca. Do wystawiania faktur za ten rodzaj sprzedaży przewidziano bowiem specjalne zasady.

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży o charakterze ciągłym może zawierać tylko miesiąc i rok dokonania sprzedaży, bez podawania dnia (§ 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie faktur) .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dla faktur dokumentujących usługi o charakterze ciągłym, które zawierają tylko miesiąc i rok, przewidziano specjalne terminy ich wystawiania. W takim przypadku fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).

Jak wynika z powyższych przepisów, wyjątek od zasady fakturowania dostawy towarów oraz świadczenia usług w terminie 7 dni od dnia faktycznego świadczenia dotyczy sprzedaży o charakterze ciągłym, i to zarówno dostaw towarów, jak i świadczenia usług. Rozporządzenie nie odnosi się przy tym do konkretnych usług o charakterze ciągłym. Dlatego te zasady fakturowania mają zastosowanie do wszelkiego rodzaju dostaw towarów oraz świadczeń usług, jeżeli ze względu na okoliczności można zaliczyć je do sprzedaży o charakterze ciągłym. Przepisy nie zawierają definicji świadczenia usług o charakterze ciągłym. Sprzedaż dla celów rozliczeń VAT jest definiowana między innymi jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie ciągłości świadczenia należy natomiast określać w oparciu o przepisy prawa cywilnego. Dla uznania świadczenia za ciągłe wystarcza, iż składa się ono z następujących po sobie czynności, o ile tworzą razem funkcjonalną całość rozciągniętą w czasie. Czas jest miernikiem czynności trwałych, a interes jednej ze stron jest zaspokojony właśnie poprzez trwałe działania drugiej strony.

Przykład

Spółka A od sierpnia br. podpisała umowę pośrednictwo w sprzedaży towarów spółki B. Za usługę będzie otrzymywać prowizję w wysokości 10% miesięcznego obrotu netto. Według umowy Spółka A rozliczenie będzie otrzymywać do 5 każdego następnego miesiąca. Za sierpień otrzymała rozliczenie 4 września br. Fakturę wystawiła 5 września br. Dlatego na fakturze powinny być następujące dane:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dlatego należy uznać, że sprzedaż o charakterze ciągłym dotyczy wyłącznie usług wykonywanych w ramach długoterminowych umów zlecenia, gdzie poszczególne jednostkowe czynności składają się na całość umówionego świadczenia. I tylko w takiej sytuacji świadczący taką usługę może wystawić fakturę nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

WAŻNE!

Sprzedaż o charakterze ciągłym dotyczy wyłącznie usług wykonywanych w ramach długoterminowych umów zlecenia, gdzie poszczególne jednostkowe czynności składają się na całość umówionego świadczenia.

Charakter świadczonych usług należy odnosić do każdego z kontrahentów oddzielnie, pamiętając, iż usługa o charakterze ciągłym musi zawierać w sobie element stałości działania.

REKLAMA

Świadczone przez Pana usługi pośrednictwa można zaliczyć do usług o charakterze ciągłym. Należy pamiętać, że organy podatkowe wymagają w tym przypadku, aby zawarta została umowa na piśmie. Powinien Pan próbować zmienić datę otrzymywania rozliczeń za dany miesiąc. Nieterminowe wystawienie faktury obciąża bowiem Pana firmę. Może być Pan obciążony sankcjami karnoskarbowymi.

Obowiązek podatkowy będzie powstawał w dniu wystawienia faktury, pod warunkiem że będzie wystawiana najpóźniej 7 dnia od dnia wykonania usługi. Jeśli będzie wystawiana nieterminowo, obowiązek podatkowy będzie powstawał 7 dnia od dnia zakończenia miesiąca.

• § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

REKLAMA