REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić zwolnienie podmiotowe ze stosowania kasy rejestrującej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ustalić, czy firmie przysługuje prawo do zwolnienia podmiotowego ze stosowania kasy rejestrującej w przypadku wykonywania kilku rodzajów działalności?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik, który prowadzi kilka rodzajów działalności, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku rejestracji obrotów na kasie rejestrującej do 31 grudnia 2008 r. Zwolnieniem tym objęci są podatnicy, którzy dokonują sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem był wyższy niż 70%. Ma ono również zastosowanie, pod warunkiem że u podatnika wcześniej nie powstał obowiązek ewidencjonowania. Przykładowy sposób określenia progu do zwolnienia znajduje się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jeżeli podatnik prowadzi kilka rodzajów działalności, z których część objęta jest zwolnieniem przedmiotowym, to wówczas może on korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej w odniesieniu do całej prowadzonej przez siebie działalności (zwolnienie podmiotowe). Wynika ono z rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących i obowiązuje do 31 grudnia 2008 r. Zwolnieniem tym objęci są podatnicy, którzy dokonują sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%. Ma ono zastosowanie, pod warunkiem że u podatnika wcześniej nie powstał obowiązek ewidencjonowania.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność gospodarcza ALFA Sp. z o.o. obejmuje usługi w zakresie rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu wszystkich szczebli, usługi edukacyjne i działalność handlową. W I półroczu 2008 r. obroty ze sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniosły łącznie 245 000 zł, z czego:

usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu (PKWiU 74.5) - 15 000 zł,

usługi edukacyjne (PKWiU 80) - 160 000 zł,

działalność handlowa (dostawa materiałów edukacyjnych i wydawnictw fachowych) - 70 000 zł.

Czy firma do 31 grudnia 2008 r. korzysta ze zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej?

Usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu (PKWiU ex 74.5) - korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jako wymienione w poz. 19 załącznika do rozporządzenia, pod warunkiem że ich świadczenie w całym zakresie udokumentowane będzie fakturą. Do wyliczenia proporcji należy przyjąć jednak czynności zwolnione z obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, które były wymienione w załączniku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących. Oznacza to, że usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu traktujemy jako czynności zwolnione, bez względu na to, czy zostały udokumentowane fakturą, czy nie.

Usługi edukacyjne (PKWiU 80) - korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jako czynność wymieniona w poz. 25 załącznika do rozporządzenia.

Dostawa materiałów edukacyjnych i wydawnictw fachowych - nie korzysta ze zwolnienia w stosowaniu kasy rejestrującej.

W przypadku dokonywania wymienionych czynności ustalenie proporcji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, za I półrocze 2008 r. przebiega następująco:

(15 000 zł + 160 000 zł) : 245 000 zł x 100% = 71%

REKLAMA

Ze względu na to, że udział czynności zwolnionych przedmiotowo (wymienionych w poz. 19 i 25 załącznika) w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, przekroczył 70%, to firma ALFA Sp. z o.o. do 31 grudnia 2008 r. może korzystać w całym zakresie swojej działalności (w tym także przy dostawach materiałów edukacyjnych i wydawnictw fachowych) ze zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej.

Od 1 listopada 2008 r. firma powinna jednak pamiętać o dokumentowaniu wszystkich usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturami. Obowiązek ten dotyczy również otrzymanych zaliczek. Brak udokumentowania tych usług fakturami lub nieudokumentowanie części usług spowoduje utratę prawa do zwolnienia przedmiotowego, a w rezultacie może oznaczać utratę zwolnienia podmiotowego (wynik proporcji poniżej 70%).

• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 113, poz. 720

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA