REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić zwolnienie podmiotowe ze stosowania kasy rejestrującej

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ustalić, czy firmie przysługuje prawo do zwolnienia podmiotowego ze stosowania kasy rejestrującej w przypadku wykonywania kilku rodzajów działalności?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik, który prowadzi kilka rodzajów działalności, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku rejestracji obrotów na kasie rejestrującej do 31 grudnia 2008 r. Zwolnieniem tym objęci są podatnicy, którzy dokonują sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem był wyższy niż 70%. Ma ono również zastosowanie, pod warunkiem że u podatnika wcześniej nie powstał obowiązek ewidencjonowania. Przykładowy sposób określenia progu do zwolnienia znajduje się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jeżeli podatnik prowadzi kilka rodzajów działalności, z których część objęta jest zwolnieniem przedmiotowym, to wówczas może on korzystać ze zwolnienia w stosowaniu kasy fiskalnej w odniesieniu do całej prowadzonej przez siebie działalności (zwolnienie podmiotowe). Wynika ono z rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących i obowiązuje do 31 grudnia 2008 r. Zwolnieniem tym objęci są podatnicy, którzy dokonują sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%. Ma ono zastosowanie, pod warunkiem że u podatnika wcześniej nie powstał obowiązek ewidencjonowania.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność gospodarcza ALFA Sp. z o.o. obejmuje usługi w zakresie rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu wszystkich szczebli, usługi edukacyjne i działalność handlową. W I półroczu 2008 r. obroty ze sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniosły łącznie 245 000 zł, z czego:

usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu (PKWiU 74.5) - 15 000 zł,

usługi edukacyjne (PKWiU 80) - 160 000 zł,

działalność handlowa (dostawa materiałów edukacyjnych i wydawnictw fachowych) - 70 000 zł.

Czy firma do 31 grudnia 2008 r. korzysta ze zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej?

Usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu (PKWiU ex 74.5) - korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jako wymienione w poz. 19 załącznika do rozporządzenia, pod warunkiem że ich świadczenie w całym zakresie udokumentowane będzie fakturą. Do wyliczenia proporcji należy przyjąć jednak czynności zwolnione z obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, które były wymienione w załączniku do poprzednio obowiązującego rozporządzenia z 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących. Oznacza to, że usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu traktujemy jako czynności zwolnione, bez względu na to, czy zostały udokumentowane fakturą, czy nie.

Usługi edukacyjne (PKWiU 80) - korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jako czynność wymieniona w poz. 25 załącznika do rozporządzenia.

Dostawa materiałów edukacyjnych i wydawnictw fachowych - nie korzysta ze zwolnienia w stosowaniu kasy rejestrującej.

W przypadku dokonywania wymienionych czynności ustalenie proporcji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, za I półrocze 2008 r. przebiega następująco:

(15 000 zł + 160 000 zł) : 245 000 zł x 100% = 71%

Ze względu na to, że udział czynności zwolnionych przedmiotowo (wymienionych w poz. 19 i 25 załącznika) w ogólnej sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, przekroczył 70%, to firma ALFA Sp. z o.o. do 31 grudnia 2008 r. może korzystać w całym zakresie swojej działalności (w tym także przy dostawach materiałów edukacyjnych i wydawnictw fachowych) ze zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej.

Od 1 listopada 2008 r. firma powinna jednak pamiętać o dokumentowaniu wszystkich usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturami. Obowiązek ten dotyczy również otrzymanych zaliczek. Brak udokumentowania tych usług fakturami lub nieudokumentowanie części usług spowoduje utratę prawa do zwolnienia przedmiotowego, a w rezultacie może oznaczać utratę zwolnienia podmiotowego (wynik proporcji poniżej 70%).

• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 113, poz. 720

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA