REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć VAT przy zakupie usług cateringowych

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę hotel, w którym często organizuję imprezy okolicznościowe, wesela, konferencje itp. Oprócz wynajmu pokoi dla gości, organizuję również wyżywienie dla gości. Zwykle podaję posiłki zakupione od firm cateringowych. Jestem VAT-owcem i w związku z tym nie wiem czy naliczony na fakturach za nabywane przeze mnie usługi gastronomiczne VAT mogę odliczać?

Nie

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. rozszerzony został zakres podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 grudnia 2008 r., hotel nie odliczy VAT z faktur za nabywane na potrzeby gości usługi gastronomiczne.

Na podstawie obowiązujących regulacji art. 119 ustawy o VAT szczególną procedurą opodatkowania VAT marży objęci są m.in. podatnicy świadczący usługi hotelarskie i nabywający usługi gastronomiczne od zewnętrznych podmiotów w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków. Podatnik nie ma wówczas prawa wyboru opodatkowania świadczonych przez siebie usług zgodnie z zasadami ogólnymi.

Przypominam, że usługi turystyki podlegają szczególnym zasadom opodatkowania VAT. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednak stosowanie opodatkowania marży uzależnione jest od łącznego spełnienia trzech warunków, o których mowa w art. 119 ust. 3 ustawy o VAT:
1. podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2. podatnik działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3. przy świadczeniu usługi podatnik nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

REKLAMA

Wprowadzone od 1 stycznia 2008 r. zmiany spowodowały, iż w sytuacji kiedy podatnik spełnia wszystkie warunki wymienione w art. 119 ustawy o VAT, wtedy w odniesieniu do świadczonych przez niego usług turystyki jest zobowiązany stosować procedurę opodatkowania marży. Jednak polska ustawa o VAT nie wprowadza ograniczenia w zakresie podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz orzecznictwa ETS specjalna procedura marży dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych świadczących usługi turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT jako kompleksowej usługi obejmującej w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Według MF nie ma podstaw do dokonania zmiany przepisów ustawy o VAT w ten sposób, aby procedurę opodatkowania marży odnosić jedynie do biur podróży i organizatorów wycieczek turystycznych (odpowiedź MF na interpelację poselską nr 6950, sygn. pisma PT2/ 0602/9/645/EPT/08/BMI9-2562).


Efekt jest taki, że procedurą marży od 1 stycznia 2008 r. zostali objęci hotelarze nabywający usługi gastronomiczne od podmiotów zewnętrznych w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków.


Z punktu widzenia hotelarza na prawo do odliczania VAT od nabywanych usług gastronomicznych istotne znaczenie może mieć wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 (Magoora). Wynika z niego, iż państwo członkowskie nie może zmieniać po dniu przystąpienia do UE swego ustawodawstwa w sposób, który rozszerza zakres zastosowania ograniczeń w prawie odliczania podatku naliczonego w stosunku do sytuacji istniejącej przed wstąpieniem do UE. Podczas gdy przepis umożliwiający odliczanie VAT od usług gastronomicznych przez podmioty świadczące usługi turystyki wprowadzono już w 2002 roku, a regulacja ta nie była zmieniana, aż do dnia akcesji Polski do UE.

Przedsiębiorca w ramach usług hotelarskich nabywa od zewnętrznego podmiotu świadczącego usługi gastronomiczne np. szwedzki bufet śniadaniowy, posiłki obiadowe i posiłki podawane do pokojów. Usługi te w zależności od przedmiotu opodatkowane są stawką 7-proc. lub 22-proc. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorca przy świadczeniu usług hotelarskich nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie usług gastronomicznych.


Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA