REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć VAT przy zakupie usług cateringowych

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę hotel, w którym często organizuję imprezy okolicznościowe, wesela, konferencje itp. Oprócz wynajmu pokoi dla gości, organizuję również wyżywienie dla gości. Zwykle podaję posiłki zakupione od firm cateringowych. Jestem VAT-owcem i w związku z tym nie wiem czy naliczony na fakturach za nabywane przeze mnie usługi gastronomiczne VAT mogę odliczać?

Nie

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. rozszerzony został zakres podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 grudnia 2008 r., hotel nie odliczy VAT z faktur za nabywane na potrzeby gości usługi gastronomiczne.

Na podstawie obowiązujących regulacji art. 119 ustawy o VAT szczególną procedurą opodatkowania VAT marży objęci są m.in. podatnicy świadczący usługi hotelarskie i nabywający usługi gastronomiczne od zewnętrznych podmiotów w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków. Podatnik nie ma wówczas prawa wyboru opodatkowania świadczonych przez siebie usług zgodnie z zasadami ogólnymi.

Przypominam, że usługi turystyki podlegają szczególnym zasadom opodatkowania VAT. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednak stosowanie opodatkowania marży uzależnione jest od łącznego spełnienia trzech warunków, o których mowa w art. 119 ust. 3 ustawy o VAT:
1. podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2. podatnik działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3. przy świadczeniu usługi podatnik nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

REKLAMA

Wprowadzone od 1 stycznia 2008 r. zmiany spowodowały, iż w sytuacji kiedy podatnik spełnia wszystkie warunki wymienione w art. 119 ustawy o VAT, wtedy w odniesieniu do świadczonych przez niego usług turystyki jest zobowiązany stosować procedurę opodatkowania marży. Jednak polska ustawa o VAT nie wprowadza ograniczenia w zakresie podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz orzecznictwa ETS specjalna procedura marży dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych świadczących usługi turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT jako kompleksowej usługi obejmującej w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Według MF nie ma podstaw do dokonania zmiany przepisów ustawy o VAT w ten sposób, aby procedurę opodatkowania marży odnosić jedynie do biur podróży i organizatorów wycieczek turystycznych (odpowiedź MF na interpelację poselską nr 6950, sygn. pisma PT2/ 0602/9/645/EPT/08/BMI9-2562).


Efekt jest taki, że procedurą marży od 1 stycznia 2008 r. zostali objęci hotelarze nabywający usługi gastronomiczne od podmiotów zewnętrznych w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków.


Z punktu widzenia hotelarza na prawo do odliczania VAT od nabywanych usług gastronomicznych istotne znaczenie może mieć wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 (Magoora). Wynika z niego, iż państwo członkowskie nie może zmieniać po dniu przystąpienia do UE swego ustawodawstwa w sposób, który rozszerza zakres zastosowania ograniczeń w prawie odliczania podatku naliczonego w stosunku do sytuacji istniejącej przed wstąpieniem do UE. Podczas gdy przepis umożliwiający odliczanie VAT od usług gastronomicznych przez podmioty świadczące usługi turystyki wprowadzono już w 2002 roku, a regulacja ta nie była zmieniana, aż do dnia akcesji Polski do UE.

Przedsiębiorca w ramach usług hotelarskich nabywa od zewnętrznego podmiotu świadczącego usługi gastronomiczne np. szwedzki bufet śniadaniowy, posiłki obiadowe i posiłki podawane do pokojów. Usługi te w zależności od przedmiotu opodatkowane są stawką 7-proc. lub 22-proc. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorca przy świadczeniu usług hotelarskich nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie usług gastronomicznych.


Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA