REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać faktury otrzymane od małych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Naliczony VAT wynikający z faktury VAT-MP można odliczyć dopiero wtedy, gdy zapłacona zostanie w całości określoną w niej należność. Taką zasadę stosuje się również w stosunku do małych podatników niestosujących metody kasowej, lecz składających kwartalne deklaracje.

Niektórzy przedsiębiorcy nie są zadowoleni, kiedy otrzymują fakturę oznaczona jako VAT-MP. Dopisek ten bowiem oznacza, że pochodzi ona od małego podatnika, który rozlicza się z VAT tzw. metodą kasową.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Faktura taka wymaga szczególnego traktowania, ze względu na specyficzny termin odliczenia wynikającego z niej podatku. Łatwo jest wówczas przegapić termin i wtedy pojawiają się kłopoty, a mianowicie takie, że przedwczesne odliczenie VAT z faktury VAT-MP grozi zaniżeniem zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji również konsekwencjami karnoskarbowymi.

Zasady odliczania VAT z faktur VAT-MP określa rozporządzenie ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212 poz. 1336).

Zgodnie z tym rozporządzeniem od 1 grudnia 2008 r., podatnik może odliczyć VAT naliczony określony w fakturze VAT-MP dopiero w rozliczeniu za okres rozliczeniowy (miesiąc albo kwartał), w którym uregulował część należności na rzecz małego podatnika, który rozlicza się metodą kasową – w tej części.

REKLAMA

Takie ograniczenie nie obowiązuje, gdy częściowa zaplata nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym to dniu przypada 90 dzień, licząc od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi. Wtedy możliwe jest odliczenie całości podatku naliczonego z faktury VAT-MP w rozliczeniu za ten okres.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiste jest, że zapłata całości należności przed upływem 90 dni od wydania towaru lub wykonania usługi też pozwala na odliczenie całości VAT naliczonego.

Firma X, składająca deklaracje VAT co miesiąc, 20 grudnia otrzymała od kontrahenta towar wraz z fakturą VAT-MP na kwotę 5000 zł + 1100 zł VAT.

3 stycznia uregulowała połowę należności tj. 3500 zł. W deklaracji VAT-7 za grudzień składanej w terminie do 25 stycznia nie mogła więc odliczyć VAT naliczonego z tej faktury.

Połowę VAT tj. 550 zł odliczy dopiero w deklaracji za styczeń. Jeżeli np. resztę należności zapłaci w lutym to w deklaracji za luty będzie mogła odliczyć pozostałą część VAT naliczonego.

Jeżeli jednak nie uiści pozostałej należności do końca lutego to będzie mogła odliczyć pozostały VAT dopiero w deklaracji za marzec już nie zważając na to czy w tym miesiącu cokolwiek zapłaci. Bowiem w marcu przypada 90 dzień od otrzymania towaru.

Paragraf 18 nowego rozporządzenia nie ma zastosowania jedynie do małych podatników rozliczających się kasowo. Tacy podatnicy nabywają prawo do odliczenia VAT naliczonego w każdej fakturze dopiero w chwili kiedy zapłacą całość należności z niej wynikającej co jest zgodne z art. 86 ust 16 ustawy o VAT.

Mały podatnik X, który wybrał kasowe rozliczenie VAT, 28 grudnia otrzymał towar wraz z fakturą VAT-MP na kwotę 5 tys. zł + 1.100 zł VAT.

31 grudnia uregulował kontrahentowi połowę należności tj. 3.500 zł, a resztę w styczniu.

Ze względu na to, że całość należności uregulował w styczniu, podatnik może odliczyć 1.100 zł VAT z faktury VAT-MP dopiero w deklaracji VAT-7K, którą będzie składał za I kwartał, tj do 25 kwietnia.

Mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, a rozliczają się z VAT kwartalnie, utracili dotychczasowy przywilej niestosowania się do szczególnych zasad odliczenia VAT z faktury VAT-MP.

Do końca listopada 2008 r. mieli prawo do odliczenia podatku co do zasady w rozliczeniu za kwartał, w którym otrzymali fakturę i nie ważne było czy była to faktura VAT-MP, czy też zwykła faktura.

Od 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia z faktury VAT-MP powstaje u nich w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulowali należność – w tej części, w całości uregulowali należność lub też przypada 90 dzień od wydania towaru lub wykonania usługi.

Nowe zasady rozliczania VAT dotyczą małych podatników rozliczających się kwartalnie dopiero od rozliczenia za I kwartał 2009. Wynika to z § 40 ww. rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. Dlatego, co do zasady, VAT z faktur otrzymanych do końca 2008 r. powinien być rozliczony na poprzednich zasadach, bez względu na to czy i kiedy należności z nich wynikające zostały uregulowane.

Faktura oznaczona VAT-MP może być wystawiona w związku z otrzymaniem przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty przed wydaniem towaru czy wykonaniem usługi – nie później jednak niż 7 dnia od jej otrzymania.
W takim przypadku dokumentuje na ogół faktyczną wpłatę należności – mimo, że zdarzają się faktury zaliczkowe wystawiane przed dokonaniem wpłaty.

Zastosowanie zasad odliczenia określonych w § 18 ww. rozporządzenia do takich faktur powoduje, iż prawo do odliczenia może powstać we wcześniejszym okresie rozliczeniowym, jak to ma miejsce poprzez wystawienie faktury – w przypadku gdy kontrahent małego podatnika wpłaci zaliczkę 30 stycznia, a faktura VAT-MP, która to udokumentuje zostanie wystawiona 4 lutego.

Przedsiębiorca który otrzyma od kontrahenta zwykła fakturę VAT, ma wybór. Może wynikający z niej VAT ująć w deklaracji za miesiąc lub kwartał, w którym ją otrzymał albo w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Takiej możliwości wyboru nie ma jednak w przypadku faktur VAT-MP.

Dlatego jeżeli zdarzy się, że przedsiębiorca przegapi termin odliczenia VAT z faktury VAT-MP, to jedynym rozwiązaniem uwzględnienia tego VAT w rozliczeniu jest korekta złożonej wcześniej deklaracji.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA