REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać faktury otrzymane od małych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Naliczony VAT wynikający z faktury VAT-MP można odliczyć dopiero wtedy, gdy zapłacona zostanie w całości określoną w niej należność. Taką zasadę stosuje się również w stosunku do małych podatników niestosujących metody kasowej, lecz składających kwartalne deklaracje.

Niektórzy przedsiębiorcy nie są zadowoleni, kiedy otrzymują fakturę oznaczona jako VAT-MP. Dopisek ten bowiem oznacza, że pochodzi ona od małego podatnika, który rozlicza się z VAT tzw. metodą kasową.

REKLAMA

Autopromocja

Faktura taka wymaga szczególnego traktowania, ze względu na specyficzny termin odliczenia wynikającego z niej podatku. Łatwo jest wówczas przegapić termin i wtedy pojawiają się kłopoty, a mianowicie takie, że przedwczesne odliczenie VAT z faktury VAT-MP grozi zaniżeniem zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji również konsekwencjami karnoskarbowymi.

Zasady odliczania VAT z faktur VAT-MP określa rozporządzenie ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212 poz. 1336).

Zgodnie z tym rozporządzeniem od 1 grudnia 2008 r., podatnik może odliczyć VAT naliczony określony w fakturze VAT-MP dopiero w rozliczeniu za okres rozliczeniowy (miesiąc albo kwartał), w którym uregulował część należności na rzecz małego podatnika, który rozlicza się metodą kasową – w tej części.

Takie ograniczenie nie obowiązuje, gdy częściowa zaplata nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym to dniu przypada 90 dzień, licząc od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi. Wtedy możliwe jest odliczenie całości podatku naliczonego z faktury VAT-MP w rozliczeniu za ten okres.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiste jest, że zapłata całości należności przed upływem 90 dni od wydania towaru lub wykonania usługi też pozwala na odliczenie całości VAT naliczonego.

Firma X, składająca deklaracje VAT co miesiąc, 20 grudnia otrzymała od kontrahenta towar wraz z fakturą VAT-MP na kwotę 5000 zł + 1100 zł VAT.

3 stycznia uregulowała połowę należności tj. 3500 zł. W deklaracji VAT-7 za grudzień składanej w terminie do 25 stycznia nie mogła więc odliczyć VAT naliczonego z tej faktury.

Połowę VAT tj. 550 zł odliczy dopiero w deklaracji za styczeń. Jeżeli np. resztę należności zapłaci w lutym to w deklaracji za luty będzie mogła odliczyć pozostałą część VAT naliczonego.

Jeżeli jednak nie uiści pozostałej należności do końca lutego to będzie mogła odliczyć pozostały VAT dopiero w deklaracji za marzec już nie zważając na to czy w tym miesiącu cokolwiek zapłaci. Bowiem w marcu przypada 90 dzień od otrzymania towaru.

Paragraf 18 nowego rozporządzenia nie ma zastosowania jedynie do małych podatników rozliczających się kasowo. Tacy podatnicy nabywają prawo do odliczenia VAT naliczonego w każdej fakturze dopiero w chwili kiedy zapłacą całość należności z niej wynikającej co jest zgodne z art. 86 ust 16 ustawy o VAT.

Mały podatnik X, który wybrał kasowe rozliczenie VAT, 28 grudnia otrzymał towar wraz z fakturą VAT-MP na kwotę 5 tys. zł + 1.100 zł VAT.

31 grudnia uregulował kontrahentowi połowę należności tj. 3.500 zł, a resztę w styczniu.

Ze względu na to, że całość należności uregulował w styczniu, podatnik może odliczyć 1.100 zł VAT z faktury VAT-MP dopiero w deklaracji VAT-7K, którą będzie składał za I kwartał, tj do 25 kwietnia.

Mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, a rozliczają się z VAT kwartalnie, utracili dotychczasowy przywilej niestosowania się do szczególnych zasad odliczenia VAT z faktury VAT-MP.

Do końca listopada 2008 r. mieli prawo do odliczenia podatku co do zasady w rozliczeniu za kwartał, w którym otrzymali fakturę i nie ważne było czy była to faktura VAT-MP, czy też zwykła faktura.

Od 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia z faktury VAT-MP powstaje u nich w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulowali należność – w tej części, w całości uregulowali należność lub też przypada 90 dzień od wydania towaru lub wykonania usługi.

Nowe zasady rozliczania VAT dotyczą małych podatników rozliczających się kwartalnie dopiero od rozliczenia za I kwartał 2009. Wynika to z § 40 ww. rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. Dlatego, co do zasady, VAT z faktur otrzymanych do końca 2008 r. powinien być rozliczony na poprzednich zasadach, bez względu na to czy i kiedy należności z nich wynikające zostały uregulowane.

Faktura oznaczona VAT-MP może być wystawiona w związku z otrzymaniem przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty przed wydaniem towaru czy wykonaniem usługi – nie później jednak niż 7 dnia od jej otrzymania.
W takim przypadku dokumentuje na ogół faktyczną wpłatę należności – mimo, że zdarzają się faktury zaliczkowe wystawiane przed dokonaniem wpłaty.

Zastosowanie zasad odliczenia określonych w § 18 ww. rozporządzenia do takich faktur powoduje, iż prawo do odliczenia może powstać we wcześniejszym okresie rozliczeniowym, jak to ma miejsce poprzez wystawienie faktury – w przypadku gdy kontrahent małego podatnika wpłaci zaliczkę 30 stycznia, a faktura VAT-MP, która to udokumentuje zostanie wystawiona 4 lutego.

Przedsiębiorca który otrzyma od kontrahenta zwykła fakturę VAT, ma wybór. Może wynikający z niej VAT ująć w deklaracji za miesiąc lub kwartał, w którym ją otrzymał albo w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Takiej możliwości wyboru nie ma jednak w przypadku faktur VAT-MP.

Dlatego jeżeli zdarzy się, że przedsiębiorca przegapi termin odliczenia VAT z faktury VAT-MP, to jedynym rozwiązaniem uwzględnienia tego VAT w rozliczeniu jest korekta złożonej wcześniej deklaracji.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA