REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów na trasie Ukraina-Polska świadczona na rzecz polskiego podatnika - rozliczenie VAT, ujęcie w JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Transport towarów na trasie Ukraina-Polska świadczona na rzecz polskiego podatnika - rozliczenie VAT, ujęcie w JPK
Transport towarów na trasie Ukraina-Polska świadczona na rzecz polskiego podatnika - rozliczenie VAT, ujęcie w JPK
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski podatnik wykonał w sierpniu usługę transportu towarów spożywczych na trasie Ukraina-Polska na zlecenie polskiego podatnika. Czy można ją uznać za transport międzynarodowy? Jak rozliczyć? W jakich pozycjach pliku JPK_V7 należy ująć tę sprzedaż?

Ważne

Wskazana usługa transportowa jest usługą transportu międzynarodowego, a w konsekwencji - jeżeli spełnione zostaną określone przepisami warunki - jej świadczenie opodatkowane jest VAT według stawki 0%. W przeciwnym razie, tj. gdy nie będą spełnione warunki dotyczące transportu międzynarodowego, świadczenie wskazanej usługi jest opodatkowane VAT według stawki 23%.

O tym, czy świadczenie usług ma miejsce na terytorium kraju, a tym samym czy podlega VAT w Polsce, decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przede wszystkim przepisy art. 28a-28o ustawy o VAT.

REKLAMA

Miejsce świadczenia usług transportowych

REKLAMA

Przepisy przewidują tylko dwa przypadki szczególnego sposobu ustalania miejsca świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatników (art. 28f ust. 1a ustawy o VAT). A mianowicie miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium:

1) kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2) państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Z treści pytania Czytelnika nie wynika jednak, aby jeden z tych przypadków miał miejsce w przedstawionej sytuacji. W konsekwencji miejsce świadczenia wskazanej usługi należy ustalić na zasadach ogólnych określonych w art. 28b ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadą wynikającą z tych przepisów jest, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Nieliczne wyjątki od tej zasady są określone przez przepisy art. 28b ust. 2-4 ustawy o VAT, jednak z treści pytania nie wynika, aby któryś z nich mógł mieć w przedstawionej sytuacji zastosowanie. Powoduje to, że miejsce świadczenia wskazanej usługi znajduje się na terytorium Polski, gdyż jej nabywcą jest polski podatnik. Świadczenie tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce.

Stawka VAT dla transportu międzynarodowego

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT opodatkowane VAT według stawki 0% jest świadczenie usług transportu międzynarodowego. Przy czym usługi uważane za usługi transportu międzynarodowego wymieniają przepisy art. 83 ustawy o VAT. Przepisy te podzielić można na cztery grupy. Są to przepisy przewidujące stosowanie stawki 0% do:

1) czynności związanych z transportem, rybołówstwem i ratownictwem morskim (art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 4, 9-12, 14, 15 i 17 ustawy o VAT),

2) czynności związanych z transportem lotniczym (art. 83 ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18 ustawy o VAT),

3) usług związanych z eksportem i importem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 19-21 ustawy o VAT),

4) innych niepowiązanych ze sobą czynności (art. 83 ust. 1 pkt 22-26 ustawy o VAT).

Ważne

Usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu według stawki 0%.

REKLAMA

Z przepisów tych wynika, że do usług transportu międzynarodowego należą między innymi usługi polegające na przewozie lub innym sposobie przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT).

Powoduje to, że wskazana usługa transportowa jest usługą transportu międzynarodowego, a w konsekwencji może ona korzystać z opodatkowania VAT według stawki 0% (na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT).

Warunki stosowania stawki 0% do transportu międzynarodowego

Warunkiem zastosowania stawki VAT 0% jest posiadanie przez podatnika:

  • listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie polsko-ukraińskiej granicy (przy założeniu, że trasa transportu przebiega przez Polskę),
  • faktury (art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT).

Zważywszy, że przedmiotem transportu są towary importowane, konieczne jest także posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT).

Ważne

Jeżeli przedmiotem transportu są towary importowane, aby zastosować stawkę 0%, konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Rozliczenie usługi transportu międzynarodowego w JPK_V7

Jeżeli wskazane warunki zastosowania stawki 0% są spełnione, świadczenie usługi jest opodatkowane VAT według tej właśnie stawki. W konsekwencji powinno zostać wykazane w polu K_13 części ewidencyjnej pliku JPK_V7 i uwzględnione w polu P_13 części deklaracyjnej pliku JPK_V7.

W przeciwnym razie, tj. jeżeli ustawowe warunki stosowania stawki 0% nie zostaną spełnione, świadczenie tej usługi jest opodatkowane VAT według stawki 23%, a w konsekwencji powinno zostać wykazane w polu K_19 i P_20 części ewidencyjnej pliku JPK_V7 oraz uwzględnione w polu P_19 i P_20 części deklaracyjnej pliku JPK_V7.

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA