REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT
Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą VAT-owcem. Jestem zmuszony w najbliższym czasie zawiesić działalność gospodarczą. Udało mi się zdobyć wiele informacji na temat zawieszenia działalności w zakresie PIT i innych obowiązków administracyjnych, jednak nie posiadam wiedzy jak postępować jeśli chodzi o obowiązki podatnika VAT. Bardzo proszę o poradę w tym zakresie.

Jeśli chodzi o deklaracje VAT to przedsiębiorca opodatkowany VAT, który chce skorzystać z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie ma obowiązku składania deklaracji, za wszystkie te okresy rozliczeniowe, w których zawiesił działalność. Przepisy ww. ustawy nie przewidują szczególnego sposobu informowania o zawieszeniu działalności gospodarczej w zakresie VAT.

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym wystarczy pisemna informacja dotycząca zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, którą przekazuje organ ewidencyjny urzędowi skarbowemu. Jeżeli przedsiębiorca jest wpisany do KRS, wówczas taki podatnik powinien samodzielnie poinformować właściwy organ podatkowy o okresie zawieszenia, dopiero wtedy będzie mógł skorzystać z preferencji w zakresie VAT.

Polecamy: VAT 2011

Brak obowiązku składania deklaracji w zakresie VAT nie dotyczy jednak wszystkich przedsiębiorców zawieszających działalność którzy są jednocześnie podatnikami VAT.

REKLAMA

Takiej możliwości nie ma:
● podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE na podstawie art. 97 ustawy o VAT,
● podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
● podatnik dokonujący importu usług lub nabywający towary w zakresie których jest podatnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT nie dotyczy:
● okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie trwało przez pełny okres rozliczeniowy,
● okresów rozliczeniowych, w których podatnik miał obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za okresy, za które ma obowiązek sporządzić korektę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że przedsiębiorca, który w trakcie okresu rozliczeniowego zawiesi działalność gospodarczą, będzie miał obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za ten okres. W następnym pełnym okresie rozliczeniowym z tego obowiązku będzie już zwolniony.

REKLAMA

Jeżeli w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca dokona dozwolone czynności, które poskutkują powstaniem obowiązku obliczenia VAT, (np. sprzedaż środka trwałego), - będzie miał obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za ten okres.

Obowiązek składania deklaracji podatkowej będzie miał również przedsiębiorca, który w trakcie okresu zawieszenia działalności gospodarczej będzie musiał sporządzić korektę podatku naliczonego. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. w sytuacji kiedy zawieszony przedsiębiorca otrzyma od kontrahenta fakturę korygującą VAT.

Zasadą w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jest, że przedsiębiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej i osiągać z tego tytułu bieżących przychodów. Zawieszony przedsiębiorca może natomiast. wykonywać wszelkie niezbędne czynności w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. 

Ponadto wszystkie składniki majątku, które nie są używane w trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie mogą być amortyzowane począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Przedsiębiorca może pod pewnymi warunkami skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli wydatki na nabycie towarów i usług na podstawie ustaw o PIT lub CIT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. A więc jeżeli można dokonywać pewnego rodzaju kosztów w okresie zawieszenia, można także uznać, że w tym zakresie można skorzystać również z prawa do odliczenia podatku zapłaconego.

Trzeba pamiętać również, że ustawa o VAT reguluje w sposób szczególny prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego. Z zasady takie prawo powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę lub w miesiącu następnym. Jeżeli zawieszony przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego, będzie musiał zrezygnować ze zwolnienia od składania deklaracji VAT i złożyć deklarację za ten okres.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA