REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT
Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą VAT-owcem. Jestem zmuszony w najbliższym czasie zawiesić działalność gospodarczą. Udało mi się zdobyć wiele informacji na temat zawieszenia działalności w zakresie PIT i innych obowiązków administracyjnych, jednak nie posiadam wiedzy jak postępować jeśli chodzi o obowiązki podatnika VAT. Bardzo proszę o poradę w tym zakresie.

Jeśli chodzi o deklaracje VAT to przedsiębiorca opodatkowany VAT, który chce skorzystać z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie ma obowiązku składania deklaracji, za wszystkie te okresy rozliczeniowe, w których zawiesił działalność. Przepisy ww. ustawy nie przewidują szczególnego sposobu informowania o zawieszeniu działalności gospodarczej w zakresie VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym wystarczy pisemna informacja dotycząca zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, którą przekazuje organ ewidencyjny urzędowi skarbowemu. Jeżeli przedsiębiorca jest wpisany do KRS, wówczas taki podatnik powinien samodzielnie poinformować właściwy organ podatkowy o okresie zawieszenia, dopiero wtedy będzie mógł skorzystać z preferencji w zakresie VAT.

Polecamy: VAT 2011

Brak obowiązku składania deklaracji w zakresie VAT nie dotyczy jednak wszystkich przedsiębiorców zawieszających działalność którzy są jednocześnie podatnikami VAT.

REKLAMA

Takiej możliwości nie ma:
● podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE na podstawie art. 97 ustawy o VAT,
● podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
● podatnik dokonujący importu usług lub nabywający towary w zakresie których jest podatnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT nie dotyczy:
● okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie trwało przez pełny okres rozliczeniowy,
● okresów rozliczeniowych, w których podatnik miał obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za okresy, za które ma obowiązek sporządzić korektę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że przedsiębiorca, który w trakcie okresu rozliczeniowego zawiesi działalność gospodarczą, będzie miał obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za ten okres. W następnym pełnym okresie rozliczeniowym z tego obowiązku będzie już zwolniony.

Jeżeli w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca dokona dozwolone czynności, które poskutkują powstaniem obowiązku obliczenia VAT, (np. sprzedaż środka trwałego), - będzie miał obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za ten okres.

Obowiązek składania deklaracji podatkowej będzie miał również przedsiębiorca, który w trakcie okresu zawieszenia działalności gospodarczej będzie musiał sporządzić korektę podatku naliczonego. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. w sytuacji kiedy zawieszony przedsiębiorca otrzyma od kontrahenta fakturę korygującą VAT.

Zasadą w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jest, że przedsiębiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej i osiągać z tego tytułu bieżących przychodów. Zawieszony przedsiębiorca może natomiast. wykonywać wszelkie niezbędne czynności w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. 

Ponadto wszystkie składniki majątku, które nie są używane w trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie mogą być amortyzowane począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Przedsiębiorca może pod pewnymi warunkami skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli wydatki na nabycie towarów i usług na podstawie ustaw o PIT lub CIT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. A więc jeżeli można dokonywać pewnego rodzaju kosztów w okresie zawieszenia, można także uznać, że w tym zakresie można skorzystać również z prawa do odliczenia podatku zapłaconego.

Trzeba pamiętać również, że ustawa o VAT reguluje w sposób szczególny prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego. Z zasady takie prawo powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę lub w miesiącu następnym. Jeżeli zawieszony przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego, będzie musiał zrezygnować ze zwolnienia od składania deklaracji VAT i złożyć deklarację za ten okres.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA