REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT
Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązki wynikające z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą VAT-owcem. Jestem zmuszony w najbliższym czasie zawiesić działalność gospodarczą. Udało mi się zdobyć wiele informacji na temat zawieszenia działalności w zakresie PIT i innych obowiązków administracyjnych, jednak nie posiadam wiedzy jak postępować jeśli chodzi o obowiązki podatnika VAT. Bardzo proszę o poradę w tym zakresie.

Jeśli chodzi o deklaracje VAT to przedsiębiorca opodatkowany VAT, który chce skorzystać z instytucji zawieszenia działalności gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie ma obowiązku składania deklaracji, za wszystkie te okresy rozliczeniowe, w których zawiesił działalność. Przepisy ww. ustawy nie przewidują szczególnego sposobu informowania o zawieszeniu działalności gospodarczej w zakresie VAT.

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym wystarczy pisemna informacja dotycząca zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, którą przekazuje organ ewidencyjny urzędowi skarbowemu. Jeżeli przedsiębiorca jest wpisany do KRS, wówczas taki podatnik powinien samodzielnie poinformować właściwy organ podatkowy o okresie zawieszenia, dopiero wtedy będzie mógł skorzystać z preferencji w zakresie VAT.

Polecamy: VAT 2011

Brak obowiązku składania deklaracji w zakresie VAT nie dotyczy jednak wszystkich przedsiębiorców zawieszających działalność którzy są jednocześnie podatnikami VAT.

Takiej możliwości nie ma:
● podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE na podstawie art. 97 ustawy o VAT,
● podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
● podatnik dokonujący importu usług lub nabywający towary w zakresie których jest podatnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT nie dotyczy:
● okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie trwało przez pełny okres rozliczeniowy,
● okresów rozliczeniowych, w których podatnik miał obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za okresy, za które ma obowiązek sporządzić korektę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że przedsiębiorca, który w trakcie okresu rozliczeniowego zawiesi działalność gospodarczą, będzie miał obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za ten okres. W następnym pełnym okresie rozliczeniowym z tego obowiązku będzie już zwolniony.

REKLAMA

Jeżeli w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca dokona dozwolone czynności, które poskutkują powstaniem obowiązku obliczenia VAT, (np. sprzedaż środka trwałego), - będzie miał obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za ten okres.

Obowiązek składania deklaracji podatkowej będzie miał również przedsiębiorca, który w trakcie okresu zawieszenia działalności gospodarczej będzie musiał sporządzić korektę podatku naliczonego. Taka sytuacja będzie miała miejsce np. w sytuacji kiedy zawieszony przedsiębiorca otrzyma od kontrahenta fakturę korygującą VAT.

Zasadą w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jest, że przedsiębiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej i osiągać z tego tytułu bieżących przychodów. Zawieszony przedsiębiorca może natomiast. wykonywać wszelkie niezbędne czynności w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. 

Ponadto wszystkie składniki majątku, które nie są używane w trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie mogą być amortyzowane począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Przedsiębiorca może pod pewnymi warunkami skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli wydatki na nabycie towarów i usług na podstawie ustaw o PIT lub CIT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. A więc jeżeli można dokonywać pewnego rodzaju kosztów w okresie zawieszenia, można także uznać, że w tym zakresie można skorzystać również z prawa do odliczenia podatku zapłaconego.

Trzeba pamiętać również, że ustawa o VAT reguluje w sposób szczególny prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego. Z zasady takie prawo powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę lub w miesiącu następnym. Jeżeli zawieszony przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego, będzie musiał zrezygnować ze zwolnienia od składania deklaracji VAT i złożyć deklarację za ten okres.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA