REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki kurs waluty zastosować do przeliczenia kwot z faktury korygującej

REKLAMA

Po jakim kursie rozliczyć fakturę korygującą sprzedaży i zakupu? Czy po kursie z dnia wystawienia korekty, czy po kursie z faktury pierwotnej?
RADA
Przepisy o VAT nie regulują kwestii przeliczania walut obcych wykazanych w fakturach korygujących. Kwoty wyrażone w walutach obcych na fakturach korygujących należy przeliczać po kursie waluty z dnia, według którego przeliczane były te kwoty z faktury pierwotnej, chociaż zdania w tej kwestii nie są zgodne.
UZASADNIENIE
Ani przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie regulują kwestii zastosowania kursu waluty do przeliczenia na złote kwot wynikających z faktur korygujących. Zasadniczo faktury powinny być wystawiane nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Oczywiste jest, że termin ten wyznaczony jest przepisami rozporządzenia m.in. w sprawie wystawiania faktur. Takie same zasady wystawiania faktur określa art. 19 ust. 4 ustawy, na podstawie którego, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Ustawodawca w każdym przypadku odnosi się do faktury, nie uwzględnia natomiast w przytoczonych regulacjach faktur korygujących. Oznacza to, że przepisy te nie mają zastosowania do faktur korygujących. I jest to zupełnie oczywiste i zrozumiałe, ponieważ nie jest możliwe ustalenie przepisem prawa w stosunku do faktury korygującej ani terminu jej wystawienia, ani terminu powstania obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej przedmiotem jej dokumentowania. Gdyby ustawodawca chciał to unormować, to powinien określić moment powstania obowiązku wystawienia faktury korygującej w określonym terminie po zaistniałych okolicznościach powodujących konieczność jej wystawienia. Tego jednak nie dokonał.
Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzeń wykonawczych nie określa, w jakim terminie podatnik ma wystawić fakturę korygującą w przypadku np. zwrotu towarów, udzielenia rabatu czy wykrycia pomyłki w fakturze dokumentującej dostawę lub świadczenie. Podobna sytuacja ma miejsce przy określeniu sposobu przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach na złote polskie.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
• art. 19 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 13–15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
Mariusz Darecki


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już opublikowane

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd (pochylnię) dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia podatkowego

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA