REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki kurs waluty zastosować do przeliczenia kwot z faktury korygującej

REKLAMA

Po jakim kursie rozliczyć fakturę korygującą sprzedaży i zakupu? Czy po kursie z dnia wystawienia korekty, czy po kursie z faktury pierwotnej?
RADA
Przepisy o VAT nie regulują kwestii przeliczania walut obcych wykazanych w fakturach korygujących. Kwoty wyrażone w walutach obcych na fakturach korygujących należy przeliczać po kursie waluty z dnia, według którego przeliczane były te kwoty z faktury pierwotnej, chociaż zdania w tej kwestii nie są zgodne.
UZASADNIENIE
Ani przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie regulują kwestii zastosowania kursu waluty do przeliczenia na złote kwot wynikających z faktur korygujących. Zasadniczo faktury powinny być wystawiane nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Oczywiste jest, że termin ten wyznaczony jest przepisami rozporządzenia m.in. w sprawie wystawiania faktur. Takie same zasady wystawiania faktur określa art. 19 ust. 4 ustawy, na podstawie którego, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Ustawodawca w każdym przypadku odnosi się do faktury, nie uwzględnia natomiast w przytoczonych regulacjach faktur korygujących. Oznacza to, że przepisy te nie mają zastosowania do faktur korygujących. I jest to zupełnie oczywiste i zrozumiałe, ponieważ nie jest możliwe ustalenie przepisem prawa w stosunku do faktury korygującej ani terminu jej wystawienia, ani terminu powstania obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej przedmiotem jej dokumentowania. Gdyby ustawodawca chciał to unormować, to powinien określić moment powstania obowiązku wystawienia faktury korygującej w określonym terminie po zaistniałych okolicznościach powodujących konieczność jej wystawienia. Tego jednak nie dokonał.
Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzeń wykonawczych nie określa, w jakim terminie podatnik ma wystawić fakturę korygującą w przypadku np. zwrotu towarów, udzielenia rabatu czy wykrycia pomyłki w fakturze dokumentującej dostawę lub świadczenie. Podobna sytuacja ma miejsce przy określeniu sposobu przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach na złote polskie.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
• art. 19 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 13–15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
Mariusz Darecki


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA