REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki kurs waluty zastosować do przeliczenia kwot z faktury korygującej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Po jakim kursie rozliczyć fakturę korygującą sprzedaży i zakupu? Czy po kursie z dnia wystawienia korekty, czy po kursie z faktury pierwotnej?
RADA
Przepisy o VAT nie regulują kwestii przeliczania walut obcych wykazanych w fakturach korygujących. Kwoty wyrażone w walutach obcych na fakturach korygujących należy przeliczać po kursie waluty z dnia, według którego przeliczane były te kwoty z faktury pierwotnej, chociaż zdania w tej kwestii nie są zgodne.
UZASADNIENIE
Ani przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie regulują kwestii zastosowania kursu waluty do przeliczenia na złote kwot wynikających z faktur korygujących. Zasadniczo faktury powinny być wystawiane nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Oczywiste jest, że termin ten wyznaczony jest przepisami rozporządzenia m.in. w sprawie wystawiania faktur. Takie same zasady wystawiania faktur określa art. 19 ust. 4 ustawy, na podstawie którego, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Ustawodawca w każdym przypadku odnosi się do faktury, nie uwzględnia natomiast w przytoczonych regulacjach faktur korygujących. Oznacza to, że przepisy te nie mają zastosowania do faktur korygujących. I jest to zupełnie oczywiste i zrozumiałe, ponieważ nie jest możliwe ustalenie przepisem prawa w stosunku do faktury korygującej ani terminu jej wystawienia, ani terminu powstania obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej przedmiotem jej dokumentowania. Gdyby ustawodawca chciał to unormować, to powinien określić moment powstania obowiązku wystawienia faktury korygującej w określonym terminie po zaistniałych okolicznościach powodujących konieczność jej wystawienia. Tego jednak nie dokonał.
Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzeń wykonawczych nie określa, w jakim terminie podatnik ma wystawić fakturę korygującą w przypadku np. zwrotu towarów, udzielenia rabatu czy wykrycia pomyłki w fakturze dokumentującej dostawę lub świadczenie. Podobna sytuacja ma miejsce przy określeniu sposobu przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach na złote polskie.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
Według rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego tej waluty na dzień wystawienia faktury, jeżeli jest ona wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku niewystawienia faktury w tym terminie kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Regulacja ta odnosi się do faktur, przy czym warunkuje zastosowanie kursu z dnia wystawienia faktury od terminowego jej wystawienia.
Nie można zatem z podanej regulacji wywnioskować, że ma ona zastosowanie również do faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej nie wiąże się bowiem z obowiązkiem jej wystawienia w określonym terminie ani z momentem powstania obowiązku podatkowego. W kwestii przeliczania kwot wynikających z faktur korygujących praktycy nie są zgodni.
Odmiennych interpretacji dokonują również urzędy skarbowe, które uzasadniają, że do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na złote z faktur korygujących znajdują zastosowanie te same zasady (regulacje) co do faktur dokumentujących dostawę lub świadczenie. Takie stanowisko należy jednak uznać za nieprawidłowe.
Biorąc pod uwagę wymienione przepisy, w przypadku nabycia lub sprzedaży w obrocie wewnątrzwspólnotowym lub zagranicznym, przy przeliczaniu kwot wyrażonych w walutach obcych w fakturach korygujących należy przyjąć ten sam kurs, jaki był stosowany do rozliczenia podatku z faktury pierwotnej, która w zasadzie podlega zmianie na podstawie faktury korygującej. Jest to logiczne i praktycznie racjonalne.
Skoro ustawodawca nie określił dla tego rodzaju sytuacji szczególnych uregulowań, a na podstawie faktury korygującej dokonuje się korekty uprzedniego rozliczenia podatku od nabycia lub dostawy, to jak najbardziej zasadne jest przyjęcie kursu walut, który był stosowany przy przeliczaniu tej waluty w fakturze pierwotnej.
• art. 19 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 13–15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
Mariusz Darecki


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę! Rząd podał nowe stawki. Jest komentarz prezes ZBP

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

REKLAMA

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

REKLAMA