REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować upłynnienie aktywów trwałych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W naszej firmie zaczął się proces likwidacji. W tej chwili spłacamy zobowiązania. Skąd brać środki na ich spłatę? Jak to ewidencjonować?
RADA
W postępowaniu likwidacyjnym przedsiębiorstwo może uzyskać środki na spłatę swoich zobowiązań między innymi przez upłynnienie należących do niego aktywów trwałych. Środki trwałe, które nie znajdą nabywców, mogą zostać podzielone i sprzedane w częściach. Ewidencja księgowa w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W procesie likwidacyjnym lub upadłościowym przedsiębiorstwo będzie dążyło przede wszystkim do spłaty zobowiązań, między innymi przez upłynnienie swoich aktywów trwałych. W pierwszej kolejności sprzedawane są aktywa trwałe atrakcyjne rynkowo.

Ewidencja sprzedaży środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych)
Operacje:
1. LT – przekazanie odbiorcy środka trwałego:
a) wartość początkowa:
Ma „Środki trwałe”*,
b) dotychczasowe umorzenie:
Wn „Umorzenie środków trwałych”*,
c) nieumorzona część wartości początkowej:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne”.
2. FA – wystawienie faktury dla odbiorcy:
a) wartość brutto
Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) wartość netto:
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”,
c) podatek należny VAT:
Ma „Rozrachunki z tytułu VAT”.
Środki trwałe, które nie znalazły nabywców, mogą zostać poddane procesowi likwidacji, polegającemu na podziale środka trwałego na składniki mające szanse na sprzedaż. Wspomniany podział może dotyczyć np. odzyskania podzespołów, części, a nawet selekcji materiałów podlegających odzyskowi w ramach skupu surowców wtórnych.

Ewidencja postawienia w stan likwidacji środka trwałego
Operacje:
1. LT – postawienie w stan likwidacji środka trwałego:
a) wartość początkowa:
Ma „Środki trwałe”,
b) dotychczasowe umorzenie:
Wn „Umorzenie środków trwałych”,
c) nieumorzona część wartości początkowej:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne”.
Do czasu fizycznej likwidacji środki trwałe postawione w stan likwidacji ewidencjonuje się w ich wartości początkowej na koncie pozabilansowym „Środki trwałe w likwidacji”. Po jej zakończeniu zostają one z tego konta wyksięgowane.
Operacje:
1. Wartość początkowa środka trwałego postawionego w stan likwidacji**:
Wn „Środki trwałe w likwidacji”.
2. Wartość początkowa zlikwidowanego środka trwałego:
Ma „Środki trwałe w likwidacji”.

Ewidencja sprzedaży odzyskanych z likwidacji materiałów w cenie sprzedaży
Operacje:
1. PK – zanim sprzedano materiały otrzymane w procesie likwidacji zostały one przyjęte do magazynu (wycena wewnętrzna):
Wn „Materiały”,
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.
2. PK – wydanie sprzedanych materiałów:
Wn „Wartość sprzedanych materiałów”,
Ma „Materiały”.
3. FA – wystawienie faktury dla odbiorcy:
a) wartość materiałów według cen sprzedaży brutto:
Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) wartość materiałów według ceny sprzedaży netto:
Ma „Sprzedaż materiałów”,
c) podatek należny VAT:
Ma „Rozrachunki z tytułu VAT”.
Przedsiębiorstwa postawione w stan likwidacji lub upadłości mogą uzyskać bardzo szybko środki pieniężne sprzedając długoterminowe aktywa finansowe. Konto „Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe” służy do ewidencji skutków trwałej utraty wartości składników finansowego majątku długoterminowego.

Ewidencja sprzedaży inwestycji w akcje lub udziały, w stosunku do których dokonano odpisów aktualizacyjnych
Operacje:
1. PK – przeksięgowanie różnic z aktualizacji wyceny długoterminowych aktywów finansowych w poprzednich okresach:
a) zwiększające wartość:
Wn „Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Długoterminowe aktywa finansowe”,
b) zmniejszające wartość:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Odpisy aktualizujące długoterminowe aktywa finansowe”.
2. Sprzedaż długoterminowych aktywów finansowych:
a) PK – wartość księgowa długoterminowych aktywów finansowych:
Wn „Długoterminowe aktywa finansowe”,
Ma „Koszty finansowe”,
b) WB – przychód ze sprzedaży długoterminowych aktywów finansowych:
Wn „Przychody finansowe”,
Ma „Rachunek bieżący”.

Katarzyna Goldmann
specjalista z zakresu rachunkowości

• art. 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539

* W przypadku wartości niematerialnych i prawnych – „Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych”.
** Księgowanie pod datą wyksięgowania z konta „Środki trwałe” – postawienia w stan likwidacji środka trwałego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA