REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować środki trwałe otrzymane częściowo odpłatnie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. otrzymała środek trwały od dostawcy płacąc tylko 60% jego wartości. Jak należy ewidencjonować tę transakcję? Jaka będzie wartość początkowa tego środka? Czy wartość otrzymanego środka trwałego jest przychodem podatkowym?
RADA
Ewidencja tej transakcji będzie wyglądała tak samo jak ewidencja zakupu. Należy jednak zwrócić uwagę, że część wartości finansowanej przez sponsora księguje się na konto „Rozliczenie międzyokresowych przychodów”. Wartość początkową środka trwałego ustala się według ceny rynkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Różnica między ceną rynkową a odpłatnością za ten środek stanowi przychód podatkowy.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2005 r. zmieniono przepisy podatkowe dotyczące nabywania rzeczy oraz praw lub świadczeń za częściową odpłatnością. Kwestie te budziły wiele wątpliwości wśród podatników, dlatego zamiast określenia „przychody w naturze” wprowadzono nowe pojęcia: „świadczenia częściowo odpłatne” oraz „rzeczy lub prawa częściowo odpłatne”.
Zasady ustalania przychodu z tytułu nabycia częściowo odpłatnego rzeczy lub praw są określone w ust. 5a dodanym do art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W rozumieniu nowego przepisu przychodem jest różnica między wartością rynkową tych rzeczy lub praw a odpłatnością ponoszoną przez jednostkę nabywającą te składniki majątku.

Co to jest wartość rynkowa
Wartość rynkowa oznacza wartość, która jest ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego nabytego za częściową odpłatnością
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w przypadku częściowo odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia powiększoną o różnicę między:
– wartością rynkową tego składnika majątku i
– odpłatnością ponoszoną przez jednostkę.
UWAGA!
Różnica ta stanie się przychodem podatkowym w momencie otrzymania składnika aktywów. Tym samym odpisy amortyzacyjne dokonane od tak ustalonej wartości początkowej stanowią koszty uzyskania przychodu.
Odpłatne zbycie rzeczy nabytych za częściową odpłatnością
W przypadku odpłatnego zbycia nabytych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, w związku z którymi został określony przychód, kosztem uzyskania przychodu będzie wartość przychodu (ustalona jak opisano wcześniej), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie składników aktywów i pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych zgodnie z przepisami podatkowymi.

Przykład
Spółka produkcyjna zamierzała nabyć maszynę o unikatowych parametrach technicznych. Dzięki tej maszynie mogłaby świadczyć usługi, na które jest spore zapotrzebowanie. Znaleziono sponsora, który sfinansował zakup tego środka w wysokości 40% wartości. Cena sprzedaży netto wynosi 1 000 000 zł. Cena ta jest jednocześnie ceną rynkową tej maszyny.

Zapisy księgowe
(dla uproszczenia pominięto VAT)
1. Faktura zakupu maszyny – urządzenie wymaga montażu:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 600 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 600 000
2. Dowód wewnętrzny – wartość świadczenia w części nieodpłatnej:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 400 000
Ma konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 400 000
3. Faktura za transport:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 4000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 4000
4. Faktura za montaż maszyny:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 10 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 10 000
5. Przyjęcie środka trwałego do używania – OT:
Wn konto „Środki trwałe” 1 014 000
Ma konto „Środki trwałe” 1 014 000
6. Roczne odpisy amortyzacyjne (20%):
Wn konto „Amortyzacja” 202 800
Ma konto „Umorzenie” 202 800
7. Równolegle do odpisów amortyzacji zmniejszenie „Rozliczeń międzyokresowych przychodów”:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 80 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 80 000
8. Sprzedaż maszyny po trzech latach używania:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” 870 000
Ma konto „Przychody ze sprzedaży środków trwałych” 870 000
– umorzona część wartości maszyny
Wn konto „Umorzenie” 608 400
Ma konto „Środki trwałe” 608 400
– nieumorzona część wartości maszyny
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 405 600
Ma konto „,Środki trwałe” 405 600
– rozliczenie przychodów przyszłych okresów
Wn konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 160 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 160 000
Należy pamiętać, że zmniejszenie rozliczeń międzyokresowych przychodów nie będzie przychodem podatkowym.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

• art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 5, ust. 5a, art. 14 ust. 3, art. 12 ust. 4 pkt 14, art. 16g ust. 1 pkt 1a, art. 15 ust. 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA