REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować środki trwałe otrzymane częściowo odpłatnie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. otrzymała środek trwały od dostawcy płacąc tylko 60% jego wartości. Jak należy ewidencjonować tę transakcję? Jaka będzie wartość początkowa tego środka? Czy wartość otrzymanego środka trwałego jest przychodem podatkowym?
RADA
Ewidencja tej transakcji będzie wyglądała tak samo jak ewidencja zakupu. Należy jednak zwrócić uwagę, że część wartości finansowanej przez sponsora księguje się na konto „Rozliczenie międzyokresowych przychodów”. Wartość początkową środka trwałego ustala się według ceny rynkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Różnica między ceną rynkową a odpłatnością za ten środek stanowi przychód podatkowy.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2005 r. zmieniono przepisy podatkowe dotyczące nabywania rzeczy oraz praw lub świadczeń za częściową odpłatnością. Kwestie te budziły wiele wątpliwości wśród podatników, dlatego zamiast określenia „przychody w naturze” wprowadzono nowe pojęcia: „świadczenia częściowo odpłatne” oraz „rzeczy lub prawa częściowo odpłatne”.
Zasady ustalania przychodu z tytułu nabycia częściowo odpłatnego rzeczy lub praw są określone w ust. 5a dodanym do art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W rozumieniu nowego przepisu przychodem jest różnica między wartością rynkową tych rzeczy lub praw a odpłatnością ponoszoną przez jednostkę nabywającą te składniki majątku.

Co to jest wartość rynkowa
Wartość rynkowa oznacza wartość, która jest ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego nabytego za częściową odpłatnością
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w przypadku częściowo odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia powiększoną o różnicę między:
– wartością rynkową tego składnika majątku i
– odpłatnością ponoszoną przez jednostkę.
UWAGA!
Różnica ta stanie się przychodem podatkowym w momencie otrzymania składnika aktywów. Tym samym odpisy amortyzacyjne dokonane od tak ustalonej wartości początkowej stanowią koszty uzyskania przychodu.
Odpłatne zbycie rzeczy nabytych za częściową odpłatnością
W przypadku odpłatnego zbycia nabytych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, w związku z którymi został określony przychód, kosztem uzyskania przychodu będzie wartość przychodu (ustalona jak opisano wcześniej), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie składników aktywów i pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych zgodnie z przepisami podatkowymi.

Przykład
Spółka produkcyjna zamierzała nabyć maszynę o unikatowych parametrach technicznych. Dzięki tej maszynie mogłaby świadczyć usługi, na które jest spore zapotrzebowanie. Znaleziono sponsora, który sfinansował zakup tego środka w wysokości 40% wartości. Cena sprzedaży netto wynosi 1 000 000 zł. Cena ta jest jednocześnie ceną rynkową tej maszyny.

Zapisy księgowe
(dla uproszczenia pominięto VAT)
1. Faktura zakupu maszyny – urządzenie wymaga montażu:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 600 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 600 000
2. Dowód wewnętrzny – wartość świadczenia w części nieodpłatnej:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 400 000
Ma konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 400 000
3. Faktura za transport:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 4000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 4000
4. Faktura za montaż maszyny:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 10 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 10 000
5. Przyjęcie środka trwałego do używania – OT:
Wn konto „Środki trwałe” 1 014 000
Ma konto „Środki trwałe” 1 014 000
6. Roczne odpisy amortyzacyjne (20%):
Wn konto „Amortyzacja” 202 800
Ma konto „Umorzenie” 202 800
7. Równolegle do odpisów amortyzacji zmniejszenie „Rozliczeń międzyokresowych przychodów”:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 80 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 80 000
8. Sprzedaż maszyny po trzech latach używania:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” 870 000
Ma konto „Przychody ze sprzedaży środków trwałych” 870 000
– umorzona część wartości maszyny
Wn konto „Umorzenie” 608 400
Ma konto „Środki trwałe” 608 400
– nieumorzona część wartości maszyny
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 405 600
Ma konto „,Środki trwałe” 405 600
– rozliczenie przychodów przyszłych okresów
Wn konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 160 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 160 000
Należy pamiętać, że zmniejszenie rozliczeń międzyokresowych przychodów nie będzie przychodem podatkowym.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

• art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 5, ust. 5a, art. 14 ust. 3, art. 12 ust. 4 pkt 14, art. 16g ust. 1 pkt 1a, art. 15 ust. 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA