REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować środki trwałe otrzymane częściowo odpłatnie

REKLAMA

Spółka z o.o. otrzymała środek trwały od dostawcy płacąc tylko 60% jego wartości. Jak należy ewidencjonować tę transakcję? Jaka będzie wartość początkowa tego środka? Czy wartość otrzymanego środka trwałego jest przychodem podatkowym?
RADA
Ewidencja tej transakcji będzie wyglądała tak samo jak ewidencja zakupu. Należy jednak zwrócić uwagę, że część wartości finansowanej przez sponsora księguje się na konto „Rozliczenie międzyokresowych przychodów”. Wartość początkową środka trwałego ustala się według ceny rynkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Różnica między ceną rynkową a odpłatnością za ten środek stanowi przychód podatkowy.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2005 r. zmieniono przepisy podatkowe dotyczące nabywania rzeczy oraz praw lub świadczeń za częściową odpłatnością. Kwestie te budziły wiele wątpliwości wśród podatników, dlatego zamiast określenia „przychody w naturze” wprowadzono nowe pojęcia: „świadczenia częściowo odpłatne” oraz „rzeczy lub prawa częściowo odpłatne”.
Zasady ustalania przychodu z tytułu nabycia częściowo odpłatnego rzeczy lub praw są określone w ust. 5a dodanym do art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W rozumieniu nowego przepisu przychodem jest różnica między wartością rynkową tych rzeczy lub praw a odpłatnością ponoszoną przez jednostkę nabywającą te składniki majątku.

Co to jest wartość rynkowa
Wartość rynkowa oznacza wartość, która jest ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego nabytego za częściową odpłatnością
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w przypadku częściowo odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia powiększoną o różnicę między:
– wartością rynkową tego składnika majątku i
– odpłatnością ponoszoną przez jednostkę.
UWAGA!
Różnica ta stanie się przychodem podatkowym w momencie otrzymania składnika aktywów. Tym samym odpisy amortyzacyjne dokonane od tak ustalonej wartości początkowej stanowią koszty uzyskania przychodu.
Odpłatne zbycie rzeczy nabytych za częściową odpłatnością
W przypadku odpłatnego zbycia nabytych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, w związku z którymi został określony przychód, kosztem uzyskania przychodu będzie wartość przychodu (ustalona jak opisano wcześniej), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie składników aktywów i pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych zgodnie z przepisami podatkowymi.

Przykład
Spółka produkcyjna zamierzała nabyć maszynę o unikatowych parametrach technicznych. Dzięki tej maszynie mogłaby świadczyć usługi, na które jest spore zapotrzebowanie. Znaleziono sponsora, który sfinansował zakup tego środka w wysokości 40% wartości. Cena sprzedaży netto wynosi 1 000 000 zł. Cena ta jest jednocześnie ceną rynkową tej maszyny.

Zapisy księgowe
(dla uproszczenia pominięto VAT)
1. Faktura zakupu maszyny – urządzenie wymaga montażu:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 600 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 600 000
2. Dowód wewnętrzny – wartość świadczenia w części nieodpłatnej:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 400 000
Ma konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 400 000
3. Faktura za transport:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 4000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 4000
4. Faktura za montaż maszyny:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 10 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 10 000
5. Przyjęcie środka trwałego do używania – OT:
Wn konto „Środki trwałe” 1 014 000
Ma konto „Środki trwałe” 1 014 000
6. Roczne odpisy amortyzacyjne (20%):
Wn konto „Amortyzacja” 202 800
Ma konto „Umorzenie” 202 800
7. Równolegle do odpisów amortyzacji zmniejszenie „Rozliczeń międzyokresowych przychodów”:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 80 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 80 000
8. Sprzedaż maszyny po trzech latach używania:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” 870 000
Ma konto „Przychody ze sprzedaży środków trwałych” 870 000
– umorzona część wartości maszyny
Wn konto „Umorzenie” 608 400
Ma konto „Środki trwałe” 608 400
– nieumorzona część wartości maszyny
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 405 600
Ma konto „,Środki trwałe” 405 600
– rozliczenie przychodów przyszłych okresów
Wn konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 160 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 160 000
Należy pamiętać, że zmniejszenie rozliczeń międzyokresowych przychodów nie będzie przychodem podatkowym.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

• art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 5, ust. 5a, art. 14 ust. 3, art. 12 ust. 4 pkt 14, art. 16g ust. 1 pkt 1a, art. 15 ust. 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA