REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować środki trwałe otrzymane częściowo odpłatnie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. otrzymała środek trwały od dostawcy płacąc tylko 60% jego wartości. Jak należy ewidencjonować tę transakcję? Jaka będzie wartość początkowa tego środka? Czy wartość otrzymanego środka trwałego jest przychodem podatkowym?
RADA
Ewidencja tej transakcji będzie wyglądała tak samo jak ewidencja zakupu. Należy jednak zwrócić uwagę, że część wartości finansowanej przez sponsora księguje się na konto „Rozliczenie międzyokresowych przychodów”. Wartość początkową środka trwałego ustala się według ceny rynkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Różnica między ceną rynkową a odpłatnością za ten środek stanowi przychód podatkowy.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2005 r. zmieniono przepisy podatkowe dotyczące nabywania rzeczy oraz praw lub świadczeń za częściową odpłatnością. Kwestie te budziły wiele wątpliwości wśród podatników, dlatego zamiast określenia „przychody w naturze” wprowadzono nowe pojęcia: „świadczenia częściowo odpłatne” oraz „rzeczy lub prawa częściowo odpłatne”.
Zasady ustalania przychodu z tytułu nabycia częściowo odpłatnego rzeczy lub praw są określone w ust. 5a dodanym do art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W rozumieniu nowego przepisu przychodem jest różnica między wartością rynkową tych rzeczy lub praw a odpłatnością ponoszoną przez jednostkę nabywającą te składniki majątku.

Co to jest wartość rynkowa
Wartość rynkowa oznacza wartość, która jest ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie wartości początkowej środka trwałego nabytego za częściową odpłatnością
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w przypadku częściowo odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia powiększoną o różnicę między:
– wartością rynkową tego składnika majątku i
– odpłatnością ponoszoną przez jednostkę.
UWAGA!
Różnica ta stanie się przychodem podatkowym w momencie otrzymania składnika aktywów. Tym samym odpisy amortyzacyjne dokonane od tak ustalonej wartości początkowej stanowią koszty uzyskania przychodu.
Odpłatne zbycie rzeczy nabytych za częściową odpłatnością
W przypadku odpłatnego zbycia nabytych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, w związku z którymi został określony przychód, kosztem uzyskania przychodu będzie wartość przychodu (ustalona jak opisano wcześniej), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie składników aktywów i pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych zgodnie z przepisami podatkowymi.

Przykład
Spółka produkcyjna zamierzała nabyć maszynę o unikatowych parametrach technicznych. Dzięki tej maszynie mogłaby świadczyć usługi, na które jest spore zapotrzebowanie. Znaleziono sponsora, który sfinansował zakup tego środka w wysokości 40% wartości. Cena sprzedaży netto wynosi 1 000 000 zł. Cena ta jest jednocześnie ceną rynkową tej maszyny.

Zapisy księgowe
(dla uproszczenia pominięto VAT)
1. Faktura zakupu maszyny – urządzenie wymaga montażu:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 600 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 600 000
2. Dowód wewnętrzny – wartość świadczenia w części nieodpłatnej:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 400 000
Ma konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 400 000
3. Faktura za transport:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 4000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 4000
4. Faktura za montaż maszyny:
Wn konto „Środki trwałe w budowie” 10 000
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” 10 000
5. Przyjęcie środka trwałego do używania – OT:
Wn konto „Środki trwałe” 1 014 000
Ma konto „Środki trwałe” 1 014 000
6. Roczne odpisy amortyzacyjne (20%):
Wn konto „Amortyzacja” 202 800
Ma konto „Umorzenie” 202 800
7. Równolegle do odpisów amortyzacji zmniejszenie „Rozliczeń międzyokresowych przychodów”:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 80 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 80 000
8. Sprzedaż maszyny po trzech latach używania:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” 870 000
Ma konto „Przychody ze sprzedaży środków trwałych” 870 000
– umorzona część wartości maszyny
Wn konto „Umorzenie” 608 400
Ma konto „Środki trwałe” 608 400
– nieumorzona część wartości maszyny
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 405 600
Ma konto „,Środki trwałe” 405 600
– rozliczenie przychodów przyszłych okresów
Wn konto „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” 160 000
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 160 000
Należy pamiętać, że zmniejszenie rozliczeń międzyokresowych przychodów nie będzie przychodem podatkowym.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

• art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 5, ust. 5a, art. 14 ust. 3, art. 12 ust. 4 pkt 14, art. 16g ust. 1 pkt 1a, art. 15 ust. 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA