REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować, wyceniać i amortyzować inwentarz żywy

REKLAMA

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości zaliczony do środków trwałych inwentarz żywy podlega amortyzacji. Jaką należy zastosować stawkę amortyzacyjną w przypadku konia, jeżeli jego wartość jest wyższa niż 3500 zł? W jaki sposób należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych przyjście na świat źrebaka? Zaznaczam, że posiadana przez nas klacz została zakwalifikowana jako środek trwały.
RADA
Ustawa o rachunkowości nie precyzuje, w jaki sposób należy amortyzować zwierzęta. Możliwe jest zastosowanie liniowej metody amortyzacji wraz z ustaleniem dla nich indywidualnej stawki amortyzacyjnej liczonej w proporcji do okresu używania zwierząt jako środków trwałych. Zastosowanie ma tu formuła wyliczeniowa, którą prezentujemy w uzasadnieniu. W praktyce można również nie amortyzować zwierząt, lecz jedynie na koniec roku określać ich wartość na podstawie prawdopodobnej do osiągnięcia ceny sprzedaży.

UZASADNIENIE
Zwierzęta w firmie mogą zostać zakwalifikowane jako: materiał, towar, produkt lub środek trwały. Zaliczymy je do środków trwałych wtedy, kiedy są one wykorzystywane do świadczenia usług związanych z zakresem prowadzonej działalności i z tego tytułu firma osiąga zysk.
Wartość zwierząt bywa czasami bardzo wysoka. Jako składniki majątku firmy powinny być one objęte ewidencją zapewniającą ich właściwą kontrolę i wycenę. Jednak w zakresie ewidencji zwierząt wykorzystywanych w działalności gospodarczej mogą wystąpić pewne problemy. Wynikają one przede wszystkim z trudności w zakwalifikowaniu zwierząt w ten sam sposób według ustawy o rachunkowości i ustaw podatkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. d ustawy o rachunkowości zwierzęta to inwentarz żywy, który możemy zaliczyć do środków trwałych. Dlatego też zwierzęta można amortyzować według ogólnej zasady określonej w art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Natomiast w rozumieniu przepisów ustaw podatkowych zwierzęta nie są środkami trwałymi i ich amortyzacja nie jest uznawana za koszt uzyskania przychodu. Kosztem będzie jedynie wydatek na zakup zwierzęcia w momencie jego poniesienia.
W związku z tym, że przepisy nie określają jednoznacznie, jak ewidencjonować, wyceniać i ustalać stawki i metody amortyzacyjne dla zwierząt wykorzystywanych w działalności gospodarczej – zasady te musi ustalić i opisać w zakładowym planie kont (zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości) kierownik jednostki.

Przykład
Zapis taki może wyglądać następująco:
Zwierzęta kwalifikujące się do środków trwałych ujmuje się odrębnie na koncie syntetycznym 01 „Środki trwałe” i prowadzi się dla nich ewidencję ilościowo-wartościową. Prowadzi się również ewidencję szczegółową z podziałem na grupy i rodzaje zwierząt. Wykazuje się je również jako składnik majątku trwałego w wierszu A.II.5 aktywów bilansu. Konto 01 „Środki trwałe” obciąża się wartością zwierząt pochodzących z zakupu – po cenach nabycia (zakupu). Zwierzęta pochodzące z własnej hodowli wycenia się po kosztach wytworzenia, a w przypadku braku takiego kosztu – w cenie sprzedaży netto.
Zwierzęta ujęte w księgach rachunkowych amortyzuje się metodą liniową. Indywidualne stawki amortyzacyjne ustala się w proporcji do przewidywanego okresu używania zwierząt jako środków trwałych. Stawki te oblicza się za pomocą następującej formuły:
So = 100 / Es
gdzie:
So roczna stawka amortyzacyjna w procentach,
Es – przewidywany okres używania zwierzęcia jako środka trwałego.
Jeżeli przewidywany okres używania zwierzęcia jako środka trwałego wynosi 10 lat, to wyliczona według tej formuły roczna stawka amortyzacyjna jest równa 10% (So = 100 / 10).
Przyjście na świat źrebaka można zaewidencjonować ilościowo, tzn. sporządzić dokument OT (przyjęcie środka trwałego) oraz kartę ewidencyjną środka trwałego, a na niej zapisać datę narodzin źrebaka, wagę, nazwę i inne dane charakteryzujące zwierzę.
Klacz była w ewidencji środkach trwałych przypisana do grupy:
1. Zwierzęta pociągowe (konie).
Z chwilą przyjścia na świat źrebaka możemy założyć drugą grupę inwentarza żywego:
2. Zwierzęta młode w odchowie (źrebaki).
Wartość źrebaka ustalamy na dzień bilansowy według zasady określonej w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości przewidzianej dla środków trwałych. Wyceny możemy dokonać według cen nabycia (zakupu) lub po koszcie wytworzenia bądź według cen sprzedaży. W naszym przypadku najłatwiej dokonać wyceny według ceny sprzedaży (wartość rynkowa).

Maria Rubinkowska
doradca podatkowy

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 28 ust. 1 pkt 1, art. 32 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA