REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować, wyceniać i amortyzować inwentarz żywy

REKLAMA

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości zaliczony do środków trwałych inwentarz żywy podlega amortyzacji. Jaką należy zastosować stawkę amortyzacyjną w przypadku konia, jeżeli jego wartość jest wyższa niż 3500 zł? W jaki sposób należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych przyjście na świat źrebaka? Zaznaczam, że posiadana przez nas klacz została zakwalifikowana jako środek trwały.
RADA
Ustawa o rachunkowości nie precyzuje, w jaki sposób należy amortyzować zwierzęta. Możliwe jest zastosowanie liniowej metody amortyzacji wraz z ustaleniem dla nich indywidualnej stawki amortyzacyjnej liczonej w proporcji do okresu używania zwierząt jako środków trwałych. Zastosowanie ma tu formuła wyliczeniowa, którą prezentujemy w uzasadnieniu. W praktyce można również nie amortyzować zwierząt, lecz jedynie na koniec roku określać ich wartość na podstawie prawdopodobnej do osiągnięcia ceny sprzedaży.

UZASADNIENIE
Zwierzęta w firmie mogą zostać zakwalifikowane jako: materiał, towar, produkt lub środek trwały. Zaliczymy je do środków trwałych wtedy, kiedy są one wykorzystywane do świadczenia usług związanych z zakresem prowadzonej działalności i z tego tytułu firma osiąga zysk.
Wartość zwierząt bywa czasami bardzo wysoka. Jako składniki majątku firmy powinny być one objęte ewidencją zapewniającą ich właściwą kontrolę i wycenę. Jednak w zakresie ewidencji zwierząt wykorzystywanych w działalności gospodarczej mogą wystąpić pewne problemy. Wynikają one przede wszystkim z trudności w zakwalifikowaniu zwierząt w ten sam sposób według ustawy o rachunkowości i ustaw podatkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. d ustawy o rachunkowości zwierzęta to inwentarz żywy, który możemy zaliczyć do środków trwałych. Dlatego też zwierzęta można amortyzować według ogólnej zasady określonej w art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Natomiast w rozumieniu przepisów ustaw podatkowych zwierzęta nie są środkami trwałymi i ich amortyzacja nie jest uznawana za koszt uzyskania przychodu. Kosztem będzie jedynie wydatek na zakup zwierzęcia w momencie jego poniesienia.
W związku z tym, że przepisy nie określają jednoznacznie, jak ewidencjonować, wyceniać i ustalać stawki i metody amortyzacyjne dla zwierząt wykorzystywanych w działalności gospodarczej – zasady te musi ustalić i opisać w zakładowym planie kont (zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości) kierownik jednostki.

Przykład
Zapis taki może wyglądać następująco:
Zwierzęta kwalifikujące się do środków trwałych ujmuje się odrębnie na koncie syntetycznym 01 „Środki trwałe” i prowadzi się dla nich ewidencję ilościowo-wartościową. Prowadzi się również ewidencję szczegółową z podziałem na grupy i rodzaje zwierząt. Wykazuje się je również jako składnik majątku trwałego w wierszu A.II.5 aktywów bilansu. Konto 01 „Środki trwałe” obciąża się wartością zwierząt pochodzących z zakupu – po cenach nabycia (zakupu). Zwierzęta pochodzące z własnej hodowli wycenia się po kosztach wytworzenia, a w przypadku braku takiego kosztu – w cenie sprzedaży netto.
Zwierzęta ujęte w księgach rachunkowych amortyzuje się metodą liniową. Indywidualne stawki amortyzacyjne ustala się w proporcji do przewidywanego okresu używania zwierząt jako środków trwałych. Stawki te oblicza się za pomocą następującej formuły:
So = 100 / Es
gdzie:
So roczna stawka amortyzacyjna w procentach,
Es – przewidywany okres używania zwierzęcia jako środka trwałego.
Jeżeli przewidywany okres używania zwierzęcia jako środka trwałego wynosi 10 lat, to wyliczona według tej formuły roczna stawka amortyzacyjna jest równa 10% (So = 100 / 10).
Przyjście na świat źrebaka można zaewidencjonować ilościowo, tzn. sporządzić dokument OT (przyjęcie środka trwałego) oraz kartę ewidencyjną środka trwałego, a na niej zapisać datę narodzin źrebaka, wagę, nazwę i inne dane charakteryzujące zwierzę.
Klacz była w ewidencji środkach trwałych przypisana do grupy:
1. Zwierzęta pociągowe (konie).
Z chwilą przyjścia na świat źrebaka możemy założyć drugą grupę inwentarza żywego:
2. Zwierzęta młode w odchowie (źrebaki).
Wartość źrebaka ustalamy na dzień bilansowy według zasady określonej w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości przewidzianej dla środków trwałych. Wyceny możemy dokonać według cen nabycia (zakupu) lub po koszcie wytworzenia bądź według cen sprzedaży. W naszym przypadku najłatwiej dokonać wyceny według ceny sprzedaży (wartość rynkowa).

Maria Rubinkowska
doradca podatkowy

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 28 ust. 1 pkt 1, art. 32 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA