REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować, wyceniać i amortyzować inwentarz żywy

REKLAMA

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości zaliczony do środków trwałych inwentarz żywy podlega amortyzacji. Jaką należy zastosować stawkę amortyzacyjną w przypadku konia, jeżeli jego wartość jest wyższa niż 3500 zł? W jaki sposób należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych przyjście na świat źrebaka? Zaznaczam, że posiadana przez nas klacz została zakwalifikowana jako środek trwały.
RADA
Ustawa o rachunkowości nie precyzuje, w jaki sposób należy amortyzować zwierzęta. Możliwe jest zastosowanie liniowej metody amortyzacji wraz z ustaleniem dla nich indywidualnej stawki amortyzacyjnej liczonej w proporcji do okresu używania zwierząt jako środków trwałych. Zastosowanie ma tu formuła wyliczeniowa, którą prezentujemy w uzasadnieniu. W praktyce można również nie amortyzować zwierząt, lecz jedynie na koniec roku określać ich wartość na podstawie prawdopodobnej do osiągnięcia ceny sprzedaży.

UZASADNIENIE
Zwierzęta w firmie mogą zostać zakwalifikowane jako: materiał, towar, produkt lub środek trwały. Zaliczymy je do środków trwałych wtedy, kiedy są one wykorzystywane do świadczenia usług związanych z zakresem prowadzonej działalności i z tego tytułu firma osiąga zysk.
Wartość zwierząt bywa czasami bardzo wysoka. Jako składniki majątku firmy powinny być one objęte ewidencją zapewniającą ich właściwą kontrolę i wycenę. Jednak w zakresie ewidencji zwierząt wykorzystywanych w działalności gospodarczej mogą wystąpić pewne problemy. Wynikają one przede wszystkim z trudności w zakwalifikowaniu zwierząt w ten sam sposób według ustawy o rachunkowości i ustaw podatkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. d ustawy o rachunkowości zwierzęta to inwentarz żywy, który możemy zaliczyć do środków trwałych. Dlatego też zwierzęta można amortyzować według ogólnej zasady określonej w art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Natomiast w rozumieniu przepisów ustaw podatkowych zwierzęta nie są środkami trwałymi i ich amortyzacja nie jest uznawana za koszt uzyskania przychodu. Kosztem będzie jedynie wydatek na zakup zwierzęcia w momencie jego poniesienia.
W związku z tym, że przepisy nie określają jednoznacznie, jak ewidencjonować, wyceniać i ustalać stawki i metody amortyzacyjne dla zwierząt wykorzystywanych w działalności gospodarczej – zasady te musi ustalić i opisać w zakładowym planie kont (zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości) kierownik jednostki.

Przykład
Zapis taki może wyglądać następująco:
Zwierzęta kwalifikujące się do środków trwałych ujmuje się odrębnie na koncie syntetycznym 01 „Środki trwałe” i prowadzi się dla nich ewidencję ilościowo-wartościową. Prowadzi się również ewidencję szczegółową z podziałem na grupy i rodzaje zwierząt. Wykazuje się je również jako składnik majątku trwałego w wierszu A.II.5 aktywów bilansu. Konto 01 „Środki trwałe” obciąża się wartością zwierząt pochodzących z zakupu – po cenach nabycia (zakupu). Zwierzęta pochodzące z własnej hodowli wycenia się po kosztach wytworzenia, a w przypadku braku takiego kosztu – w cenie sprzedaży netto.
Zwierzęta ujęte w księgach rachunkowych amortyzuje się metodą liniową. Indywidualne stawki amortyzacyjne ustala się w proporcji do przewidywanego okresu używania zwierząt jako środków trwałych. Stawki te oblicza się za pomocą następującej formuły:
So = 100 / Es
gdzie:
So roczna stawka amortyzacyjna w procentach,
Es – przewidywany okres używania zwierzęcia jako środka trwałego.
Jeżeli przewidywany okres używania zwierzęcia jako środka trwałego wynosi 10 lat, to wyliczona według tej formuły roczna stawka amortyzacyjna jest równa 10% (So = 100 / 10).
Przyjście na świat źrebaka można zaewidencjonować ilościowo, tzn. sporządzić dokument OT (przyjęcie środka trwałego) oraz kartę ewidencyjną środka trwałego, a na niej zapisać datę narodzin źrebaka, wagę, nazwę i inne dane charakteryzujące zwierzę.
Klacz była w ewidencji środkach trwałych przypisana do grupy:
1. Zwierzęta pociągowe (konie).
Z chwilą przyjścia na świat źrebaka możemy założyć drugą grupę inwentarza żywego:
2. Zwierzęta młode w odchowie (źrebaki).
Wartość źrebaka ustalamy na dzień bilansowy według zasady określonej w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości przewidzianej dla środków trwałych. Wyceny możemy dokonać według cen nabycia (zakupu) lub po koszcie wytworzenia bądź według cen sprzedaży. W naszym przypadku najłatwiej dokonać wyceny według ceny sprzedaży (wartość rynkowa).

Maria Rubinkowska
doradca podatkowy

• art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 28 ust. 1 pkt 1, art. 32 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA