REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać czas kontroli w 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 r. mieliśmy w firmie (działalność osoby fizycznej) kontrolę z UKS za 2004 r. z tytułu podatku dochodowego i VAT. Kontrola trwała 4 miesiące. Odbyła się też kontrola tzw. policji pracy, czyli kontrola legalności zatrudnienia (trwała około 2 tygodni). Czy możemy rozumieć, że został wyczerpany limit kontroli na 2006 r.?
Czy ograniczenie czasu trwania kontroli oblicza się osobno dla każdego rodzaju organów kontroli, np. osobno UKS, osobno PIP, osobno US? Czy są jakieś odrębne uregulowania w zakresie VAT?

RADA
Nie nastąpiło wyczerpanie limitu czasu trwania kontroli na 2006 r. Limit dla Państwa wynosi w dalszym ciągu 4 tygodnie, pomimo że kontrole w 2006 r. trwały już 4,5 miesiąca. W wielu przypadkach kontrole odbywają się poza limitem czasu kontroli. Tak jest w przypadku kontroli przeprowadzanej przez Urząd Kontroli Skarbowej. Państwowa Inspekcja Pracy także uważa, że nie podlega ograniczeniom co do czasu kontroli (uzasadnienie tego stanowiska zamieszczamy na stronie internetowej www.mk.infor.pl).
W zakresie podatku VAT do limitu czasu trwania kontroli nie wchodzą m.in. kontrole zasadności dokonania zwrotu VAT przed dokonaniem tego zwrotu.

UZASADNIENIE
Zazwyczaj czas trwania wszystkich kontroli organu u przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać 4 tygodni. Jest co prawda możliwe, że będzie on dłuższy. Jeżeli przedsiębiorca jako osoba fizyczna prowadzi bardzo dużą firmę, podstawowy limit czasu kontroli może w 2006 r. wynosić nawet 8 tygodni. Musiałaby być to jednak firma zatrudniająca w 2005 r. lub 2004 r. co najmniej 250 pracowników oraz o rocznym obrocie przekraczającym 50 milionów euro lub sumie aktywów na koniec jednego z tych lat co najmniej 43 milionów euro.
Kontrole UKS poza limitem czasu kontroli
Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się w przypadkach, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku postępowania prowadzonego przez organ. Ten wyjątek wynika z art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Takim odrębnym przepisem jest art. 13 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej. Stanowi on, że organ kontroli działający na podstawie tej ustawy może w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego przeprowadzić kontrolę podatkową. Jest to podstawa do wyłączenia postępowań kontrolerów UKS z ograniczeń zapisanych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Co więcej, nie stosuje się też do nich drugiego ważnego ograniczenia, czyli zakazu prowadzenia wobec przedsiębiorcy dwóch kontroli jednocześnie.
PRZYKŁAD
W 2006 r. UKS przeprowadził kontrolę w zakresie zwrotu podatku VAT jednoosobowej firmy Joanny K. Postępowanie trwało 2 tygodnie. W książce kontroli przedsiębiorcy widniała informacja, że wcześniej firma była kontrolowana przez urząd skarbowy przez 3 tygodnie. Pomimo kontroli UKS w 2006 r. firma może być kontrolowana przez tydzień, zakładając, że US nie wykrył rażącego naruszenia prawa i nie przeprowadzi ponownej kontroli poza limitem 4 tygodni.
Kontrole w zakresie zwrotu VAT poza limitem czasu kontroli
Do limitu 4 tygodni nie wchodzi czas kontroli dotyczącej zasadności zwrotu VAT przed dokonaniem tego zwrotu. Kontrola w tym zakresie może być też prowadzona równolegle do innych kontroli. W 2006 r. jeszcze jedna kontrola znalazła się poza limitem czasu kontroli. Do limitu 4 tygodni nie wlicza się czasu kontroli zasadności dokonania zwrotu podatku VAT na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Kontrole w innych sprawach z zakresu podatku VAT podlegają limitowi 4 tygodni. Ustawa o swobodzie o działalności gospodarczej przewiduje co prawda, że kontrola będąca realizacją przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej jest wyłączona z limitu 4 tygodni. Jednak pomimo że podatek VAT traktowany jest jako podstawa finansów Unii Europejskiej, wyjątek ten nie obejmuje kontroli w zakresie podatku VAT. Unia Europejska nie przyjęła wspólnych dla wszystkich krajów przepisów o kontroli w zakresie VAT.
PIP poza limitem czasu kontroli
Zdaniem inspektorów pracy zasady kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy określa nie tylko ustawa o PIP, ale i przepisy ratyfikowanej przez Polskę w 1995 r. Konwencji Nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy. Reguluje ona zasady inspekcji pracy w przemyśle i handlu. Konwencja ta stanowi, że inspektorzy pracy mogą prowadzić kontrolę przedsiębiorcy tak często, jak to jest konieczne dla zapewnienia skutecznego stosowania przepisów. Dlatego przedsiębiorcy w czasie kontroli prowadzonej przez inspektorów PIP dowiadują się, że z uwagi na Konwencję Nr 81 MOP ograniczenia czasu kontroli zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej PIP nie dotyczą.

• art. 82–83 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 173, poz. 1807; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127
• art. 13 ust. 3 ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego w zakresie podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA