REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać czas kontroli w 2006 r.

REKLAMA

W 2006 r. mieliśmy w firmie (działalność osoby fizycznej) kontrolę z UKS za 2004 r. z tytułu podatku dochodowego i VAT. Kontrola trwała 4 miesiące. Odbyła się też kontrola tzw. policji pracy, czyli kontrola legalności zatrudnienia (trwała około 2 tygodni). Czy możemy rozumieć, że został wyczerpany limit kontroli na 2006 r.?
Czy ograniczenie czasu trwania kontroli oblicza się osobno dla każdego rodzaju organów kontroli, np. osobno UKS, osobno PIP, osobno US? Czy są jakieś odrębne uregulowania w zakresie VAT?

RADA
Nie nastąpiło wyczerpanie limitu czasu trwania kontroli na 2006 r. Limit dla Państwa wynosi w dalszym ciągu 4 tygodnie, pomimo że kontrole w 2006 r. trwały już 4,5 miesiąca. W wielu przypadkach kontrole odbywają się poza limitem czasu kontroli. Tak jest w przypadku kontroli przeprowadzanej przez Urząd Kontroli Skarbowej. Państwowa Inspekcja Pracy także uważa, że nie podlega ograniczeniom co do czasu kontroli (uzasadnienie tego stanowiska zamieszczamy na stronie internetowej www.mk.infor.pl).
W zakresie podatku VAT do limitu czasu trwania kontroli nie wchodzą m.in. kontrole zasadności dokonania zwrotu VAT przed dokonaniem tego zwrotu.

UZASADNIENIE
Zazwyczaj czas trwania wszystkich kontroli organu u przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać 4 tygodni. Jest co prawda możliwe, że będzie on dłuższy. Jeżeli przedsiębiorca jako osoba fizyczna prowadzi bardzo dużą firmę, podstawowy limit czasu kontroli może w 2006 r. wynosić nawet 8 tygodni. Musiałaby być to jednak firma zatrudniająca w 2005 r. lub 2004 r. co najmniej 250 pracowników oraz o rocznym obrocie przekraczającym 50 milionów euro lub sumie aktywów na koniec jednego z tych lat co najmniej 43 milionów euro.
Kontrole UKS poza limitem czasu kontroli
Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się w przypadkach, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku postępowania prowadzonego przez organ. Ten wyjątek wynika z art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Takim odrębnym przepisem jest art. 13 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej. Stanowi on, że organ kontroli działający na podstawie tej ustawy może w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego przeprowadzić kontrolę podatkową. Jest to podstawa do wyłączenia postępowań kontrolerów UKS z ograniczeń zapisanych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Co więcej, nie stosuje się też do nich drugiego ważnego ograniczenia, czyli zakazu prowadzenia wobec przedsiębiorcy dwóch kontroli jednocześnie.
PRZYKŁAD
W 2006 r. UKS przeprowadził kontrolę w zakresie zwrotu podatku VAT jednoosobowej firmy Joanny K. Postępowanie trwało 2 tygodnie. W książce kontroli przedsiębiorcy widniała informacja, że wcześniej firma była kontrolowana przez urząd skarbowy przez 3 tygodnie. Pomimo kontroli UKS w 2006 r. firma może być kontrolowana przez tydzień, zakładając, że US nie wykrył rażącego naruszenia prawa i nie przeprowadzi ponownej kontroli poza limitem 4 tygodni.
Kontrole w zakresie zwrotu VAT poza limitem czasu kontroli
Do limitu 4 tygodni nie wchodzi czas kontroli dotyczącej zasadności zwrotu VAT przed dokonaniem tego zwrotu. Kontrola w tym zakresie może być też prowadzona równolegle do innych kontroli. W 2006 r. jeszcze jedna kontrola znalazła się poza limitem czasu kontroli. Do limitu 4 tygodni nie wlicza się czasu kontroli zasadności dokonania zwrotu podatku VAT na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Kontrole w innych sprawach z zakresu podatku VAT podlegają limitowi 4 tygodni. Ustawa o swobodzie o działalności gospodarczej przewiduje co prawda, że kontrola będąca realizacją przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej jest wyłączona z limitu 4 tygodni. Jednak pomimo że podatek VAT traktowany jest jako podstawa finansów Unii Europejskiej, wyjątek ten nie obejmuje kontroli w zakresie podatku VAT. Unia Europejska nie przyjęła wspólnych dla wszystkich krajów przepisów o kontroli w zakresie VAT.
PIP poza limitem czasu kontroli
Zdaniem inspektorów pracy zasady kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy określa nie tylko ustawa o PIP, ale i przepisy ratyfikowanej przez Polskę w 1995 r. Konwencji Nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy. Reguluje ona zasady inspekcji pracy w przemyśle i handlu. Konwencja ta stanowi, że inspektorzy pracy mogą prowadzić kontrolę przedsiębiorcy tak często, jak to jest konieczne dla zapewnienia skutecznego stosowania przepisów. Dlatego przedsiębiorcy w czasie kontroli prowadzonej przez inspektorów PIP dowiadują się, że z uwagi na Konwencję Nr 81 MOP ograniczenia czasu kontroli zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej PIP nie dotyczą.

• art. 82–83 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 173, poz. 1807; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127
• art. 13 ust. 3 ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego w zakresie podatków

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA