REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać czas kontroli w 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 r. mieliśmy w firmie (działalność osoby fizycznej) kontrolę z UKS za 2004 r. z tytułu podatku dochodowego i VAT. Kontrola trwała 4 miesiące. Odbyła się też kontrola tzw. policji pracy, czyli kontrola legalności zatrudnienia (trwała około 2 tygodni). Czy możemy rozumieć, że został wyczerpany limit kontroli na 2006 r.?
Czy ograniczenie czasu trwania kontroli oblicza się osobno dla każdego rodzaju organów kontroli, np. osobno UKS, osobno PIP, osobno US? Czy są jakieś odrębne uregulowania w zakresie VAT?

RADA
Nie nastąpiło wyczerpanie limitu czasu trwania kontroli na 2006 r. Limit dla Państwa wynosi w dalszym ciągu 4 tygodnie, pomimo że kontrole w 2006 r. trwały już 4,5 miesiąca. W wielu przypadkach kontrole odbywają się poza limitem czasu kontroli. Tak jest w przypadku kontroli przeprowadzanej przez Urząd Kontroli Skarbowej. Państwowa Inspekcja Pracy także uważa, że nie podlega ograniczeniom co do czasu kontroli (uzasadnienie tego stanowiska zamieszczamy na stronie internetowej www.mk.infor.pl).
W zakresie podatku VAT do limitu czasu trwania kontroli nie wchodzą m.in. kontrole zasadności dokonania zwrotu VAT przed dokonaniem tego zwrotu.

UZASADNIENIE
Zazwyczaj czas trwania wszystkich kontroli organu u przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać 4 tygodni. Jest co prawda możliwe, że będzie on dłuższy. Jeżeli przedsiębiorca jako osoba fizyczna prowadzi bardzo dużą firmę, podstawowy limit czasu kontroli może w 2006 r. wynosić nawet 8 tygodni. Musiałaby być to jednak firma zatrudniająca w 2005 r. lub 2004 r. co najmniej 250 pracowników oraz o rocznym obrocie przekraczającym 50 milionów euro lub sumie aktywów na koniec jednego z tych lat co najmniej 43 milionów euro.
Kontrole UKS poza limitem czasu kontroli
Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się w przypadkach, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku postępowania prowadzonego przez organ. Ten wyjątek wynika z art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Takim odrębnym przepisem jest art. 13 ust. 3 ustawy o kontroli skarbowej. Stanowi on, że organ kontroli działający na podstawie tej ustawy może w ramach prowadzonego postępowania kontrolnego przeprowadzić kontrolę podatkową. Jest to podstawa do wyłączenia postępowań kontrolerów UKS z ograniczeń zapisanych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Co więcej, nie stosuje się też do nich drugiego ważnego ograniczenia, czyli zakazu prowadzenia wobec przedsiębiorcy dwóch kontroli jednocześnie.
PRZYKŁAD
W 2006 r. UKS przeprowadził kontrolę w zakresie zwrotu podatku VAT jednoosobowej firmy Joanny K. Postępowanie trwało 2 tygodnie. W książce kontroli przedsiębiorcy widniała informacja, że wcześniej firma była kontrolowana przez urząd skarbowy przez 3 tygodnie. Pomimo kontroli UKS w 2006 r. firma może być kontrolowana przez tydzień, zakładając, że US nie wykrył rażącego naruszenia prawa i nie przeprowadzi ponownej kontroli poza limitem 4 tygodni.
Kontrole w zakresie zwrotu VAT poza limitem czasu kontroli
Do limitu 4 tygodni nie wchodzi czas kontroli dotyczącej zasadności zwrotu VAT przed dokonaniem tego zwrotu. Kontrola w tym zakresie może być też prowadzona równolegle do innych kontroli. W 2006 r. jeszcze jedna kontrola znalazła się poza limitem czasu kontroli. Do limitu 4 tygodni nie wlicza się czasu kontroli zasadności dokonania zwrotu podatku VAT na podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Kontrole w innych sprawach z zakresu podatku VAT podlegają limitowi 4 tygodni. Ustawa o swobodzie o działalności gospodarczej przewiduje co prawda, że kontrola będąca realizacją przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej jest wyłączona z limitu 4 tygodni. Jednak pomimo że podatek VAT traktowany jest jako podstawa finansów Unii Europejskiej, wyjątek ten nie obejmuje kontroli w zakresie podatku VAT. Unia Europejska nie przyjęła wspólnych dla wszystkich krajów przepisów o kontroli w zakresie VAT.
PIP poza limitem czasu kontroli
Zdaniem inspektorów pracy zasady kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy określa nie tylko ustawa o PIP, ale i przepisy ratyfikowanej przez Polskę w 1995 r. Konwencji Nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy. Reguluje ona zasady inspekcji pracy w przemyśle i handlu. Konwencja ta stanowi, że inspektorzy pracy mogą prowadzić kontrolę przedsiębiorcy tak często, jak to jest konieczne dla zapewnienia skutecznego stosowania przepisów. Dlatego przedsiębiorcy w czasie kontroli prowadzonej przez inspektorów PIP dowiadują się, że z uwagi na Konwencję Nr 81 MOP ograniczenia czasu kontroli zapisane w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej PIP nie dotyczą.

• art. 82–83 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. Nr 173, poz. 1807; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127
• art. 13 ust. 3 ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708

Marta Pietrucha
konsultant biura rachunkowego w zakresie podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA