REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wspólnej nieruchomości przez małżonków (podatników VAT) - faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Skrok

REKLAMA

Małżonkowie prowadzą dwie firmy, każdy swoją. W maju 2007 r. sprzedali nieruchomość, która była ich współwłasnością. Czy powinny być wystawione dwie faktury po połowie przez oboje małżonków?

Jak małżonkowie - podatnicy VAT dokumentują sprzedaż wspólnej nieruchomości

Rada

REKLAMA

Każdy z małżonków wystawia odrębną fakturę, z uwzględnieniem udziału przypadającego mu w nieruchomości. Wykazanie sprzedaży powinno nastąpić w deklaracjach każdego z małżonków (według udziału).


uzasadnienie


Z pytania wynika, że każdy z małżonków jest odrębnym podatnikiem VAT i w zakresie swojej działalności podlega opodatkowaniu tym podatkiem (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Zarejestrowani podatnicy VAT są obowiązani do wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Wtedy podatnik ma obowiązek wystawienia faktury tylko na żądanie tej osoby (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT). Z pytania nie wynika, kto jest nabywcą. Gdy jest to podmiot gospodarczy, powinny być wystawione dwie faktury przez oboje małżonków będących podatnikami VAT. Jeżeli nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, małżonkowie nie będą zobowiązani do wystawiania faktur, chyba że nabywca tego zażąda.


Kwestią, którą warto poruszyć przy sprzedaży nieruchomości, jest stawka VAT, którą małżonkowie powinni zastosować, jeżeli sprzedaż ta jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W pytaniu nie sprecyzowano, o jaką nieruchomość chodzi. Jeśli przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość zabudowana, to jej opodatkowanie jest uzależnione od stawki obowiązującej dla budynku. Jeśli budynek ma charakter mieszkalny, obowiązuje stawka 7% dla całości (gruntu i budynku). Natomiast gdy budynek nie korzysta z preferencyjnej stawki (obiekt użytkowy), obowiązuje stawka 22%.


W przypadku sprzedaży zabudowanej nieruchomości przy spełnieniu niżej opisanych warunków ma zastosowanie zwolnienie z VAT sprzedaży towarów używanych (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Tak jest, gdy sprzedawany wraz z gruntem budynek lub budowla są towarem używanym. Ponieważ przy sprzedaży budynku (lub budowli) w podstawie opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5), zwolnienie będzie miało zastosowanie do całości sprzedaży.


Zwolnienie należy zastosować, gdy podatnikowi, dokonującemu ich dostawy, w stosunku do tych towarów (budynków lub budowli) nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego (przy nabyciu lub wybudowaniu). Budynki i budowle lub ich części są uznawane za towary używane, jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.


Dla dostawy budynków i budowli ustawodawca wprowadził dodatkowe ograniczenia warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia. Zwolnienia nie można zastosować, jeżeli wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie obiektu budowlanego stanowiły co najmniej 30% jego wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków oraz użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.


Jeżeli małżonkowie sprzedali nieruchomość, która była związana z prowadzoną działalnością każdego z nich, mają obowiązek opodatkować tę dostawę według właściwej stawki lub wykazać ją jako zwolnioną, jeżeli są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia.


Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9, ust. 2 i 6, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Iwona Skrok

doradca podatkowy
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA