REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wspólnej nieruchomości przez małżonków (podatników VAT) - faktury

Iwona Skrok

REKLAMA

Małżonkowie prowadzą dwie firmy, każdy swoją. W maju 2007 r. sprzedali nieruchomość, która była ich współwłasnością. Czy powinny być wystawione dwie faktury po połowie przez oboje małżonków?

Jak małżonkowie - podatnicy VAT dokumentują sprzedaż wspólnej nieruchomości

Rada

REKLAMA

Autopromocja

Każdy z małżonków wystawia odrębną fakturę, z uwzględnieniem udziału przypadającego mu w nieruchomości. Wykazanie sprzedaży powinno nastąpić w deklaracjach każdego z małżonków (według udziału).


uzasadnienie


Z pytania wynika, że każdy z małżonków jest odrębnym podatnikiem VAT i w zakresie swojej działalności podlega opodatkowaniu tym podatkiem (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Zarejestrowani podatnicy VAT są obowiązani do wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Wtedy podatnik ma obowiązek wystawienia faktury tylko na żądanie tej osoby (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT). Z pytania nie wynika, kto jest nabywcą. Gdy jest to podmiot gospodarczy, powinny być wystawione dwie faktury przez oboje małżonków będących podatnikami VAT. Jeżeli nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, małżonkowie nie będą zobowiązani do wystawiania faktur, chyba że nabywca tego zażąda.


Kwestią, którą warto poruszyć przy sprzedaży nieruchomości, jest stawka VAT, którą małżonkowie powinni zastosować, jeżeli sprzedaż ta jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W pytaniu nie sprecyzowano, o jaką nieruchomość chodzi. Jeśli przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość zabudowana, to jej opodatkowanie jest uzależnione od stawki obowiązującej dla budynku. Jeśli budynek ma charakter mieszkalny, obowiązuje stawka 7% dla całości (gruntu i budynku). Natomiast gdy budynek nie korzysta z preferencyjnej stawki (obiekt użytkowy), obowiązuje stawka 22%.


W przypadku sprzedaży zabudowanej nieruchomości przy spełnieniu niżej opisanych warunków ma zastosowanie zwolnienie z VAT sprzedaży towarów używanych (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Tak jest, gdy sprzedawany wraz z gruntem budynek lub budowla są towarem używanym. Ponieważ przy sprzedaży budynku (lub budowli) w podstawie opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5), zwolnienie będzie miało zastosowanie do całości sprzedaży.

REKLAMA


Zwolnienie należy zastosować, gdy podatnikowi, dokonującemu ich dostawy, w stosunku do tych towarów (budynków lub budowli) nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego (przy nabyciu lub wybudowaniu). Budynki i budowle lub ich części są uznawane za towary używane, jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.


Dla dostawy budynków i budowli ustawodawca wprowadził dodatkowe ograniczenia warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia. Zwolnienia nie można zastosować, jeżeli wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie obiektu budowlanego stanowiły co najmniej 30% jego wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków oraz użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.


Jeżeli małżonkowie sprzedali nieruchomość, która była związana z prowadzoną działalnością każdego z nich, mają obowiązek opodatkować tę dostawę według właściwej stawki lub wykazać ją jako zwolnioną, jeżeli są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia.


Podstawa prawna:
- art. 15 ust. 1, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9, ust. 2 i 6, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Iwona Skrok

doradca podatkowy
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA