REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wprowadzić środek trwały do ewidencji z datą wsteczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Domański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W spółce akcyjnej zdarza się, że wpis środka trwałego do ewidencji środków trwałych odbywa się kilka miesięcy po rozpoczęciu jego użytkowania i naliczania odpisów amortyzacyjnych. Program księgowy pozwala na wprowadzenia nowego środka trwałego z wsteczną datą. Czy jest to postępowanie prawidłowe, zakładając, że data wprowadzenia do ewidencji będzie się pokrywać z rzeczywistą datą rozpoczęcia użytkowania tego środka trwałego?

RADA

REKLAMA

Nie. Dla organów podatkowych wpisanie środka trwałego do ewidencji z datą wsteczną oznacza ujawnienie środka trwałego. Od ujawnionych środków trwałych nieobjętych dotychczas ewidencją dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Opisany przez Państwa problem występuje w dużych podmiotach gospodarczych. Pojawia się często w firmach mających wiele oddziałów oraz centralny system księgowy. Obieg dokumentów między poszczególnymi komórkami firmy może spowodować opóźnienie we wprowadzaniu danych do jej systemu komputerowego. Na takie ryzyko narażone są też spółki, które prowadząc działalność gospodarczą na dużą skalę, przekazały obsługę księgową firmom zewnętrznym na zasadzie outsourcingu.

Systemy komputerowe wielu firm umożliwiają określenie zarówno daty rozpoczęcia użytkowania środka trwałego, jak i wprowadzenia go do ewidencji jako wcześniejszych w stosunku do momentu wprowadzenia tych informacji do systemu. Jeżeli wskutek przedłużającego się obiegu dokumentów wprowadzenie środka trwałego do ewidencji środków trwałych nastąpi z opóźnieniem, to będzie miało miejsce ujawnienie środka trwałego. Zdaniem organów podatkowych decydujące znaczenie ma tutaj data rzeczywistego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji, a nie data wybrana przez spółkę jako moment wprowadzenia do ewidencji, nawet gdy ta wybrana przez spółkę data pokrywa się z faktycznym rozpoczęciem użytkowania środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy podatkowe opierają się na dyspozycji art. 16d ust. 2 updop, który stanowi, że składniki majątku podlegające amortyzacji wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1 updop najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Prawo do zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu uzależnione jest od wprowadzenia tych składników majątkowych do ewidencji. Zwrot „do używania” oznacza faktyczne korzystanie ze środka trwałego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienia środka trwałego (art. 16h ust. 1 pkt 4 updop). Ma to poważne konsekwencje. Od ujawnionych środków trwałych nieobjętych dotychczas ewidencją dokonuje się odpisów amortyzacyjnych dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

REKLAMA

Konsekwencją późniejszego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych (w stosunku do momentu rozpoczęcia jego faktycznego użytkowania) jest możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodu dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek ten został wprowadzony do tej ewidencji.

Możliwość stosowania przez osoby prawne procedur dopuszczających wprowadzanie do ewidencji środków trwałych z opóźnieniem wynika z ustawy o rachunkowości. Ustawa ta stanowi, że rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej, niż po przyjęciu środka trwałego do używania. Dlatego niektóre systemy księgowe za podstawowy moment przy amortyzacji uznają faktyczne rozpoczęcie używania środka trwałego, pozwalając na zaewidencjonowanie tego zdarzenia nawet z datą wsteczną. Jest to jednak niezgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (identyczne zasady obowiązują w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Organy podatkowe nie akceptują praktyki opisanej w pytaniu. W razie kontroli tak prowadzonej ewidencji środków trwałych należy się spodziewać, że przeprowadzający tę kontrolę organ podatkowy zajmie takie samo stanowisko, jakie zostało wyrażone m.in. w piśmie z 18 października 2007 r. Wydał je Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nr 1471/DPD1/423/106/06/MK. Naczelnik ustosunkował się w nim do zasad prowadzenia ewidencji środków trwałych przez podatnika, którego system księgowy umożliwiał wprowadzenie środków trwałych do ewidencji z datą wcześniejszą od daty wpisu. Pomimo że data ta odzwierciedlała faktyczne rozpoczęcie eksploatacji środka trwałego, organ podatkowy uznał, że w takiej sytuacji doszło do ujawnienia środka trwałego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że co do zasady wpisów do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółka dokonuje na podstawie dowodów OT. Zdarza się jednak, iż dowody OT sporządzane są z jedno-, dwu- lub trzymiesięcznym opóźnieniem po miesiącu faktycznego oddania składnika majątkowego do używania. Tym samym niektóre środki trwałe zostają wprowadzone do ewidencji również z opóźnieniem, tj. po miesiącu, w którym rozpoczęto użytkowanie danego środka trwałego. W przedstawionej sytuacji dochodzi zatem do ujawnienia środka trwałego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt, iż stosowany przez Spółkę system księgowy umożliwia wprowadzenie danego środka trwałego z datą wcześniejszą - datą rozpoczęcia eksploatacji środka trwałego. Gdyby przyjąć stanowisko Spółki zaprezentowane we wniosku, art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do Spółki byłby praktycznie przepisem martwym. Nigdy bowiem ze względu na możliwości systemu komputerowego nie wystąpiłby w Spółce przypadek późniejszego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji, pomimo że faktyczny moment zaewidencjonowania następowałby w miesiącach następnych po miesiącu, w którym dany środek trwały przyjęto do używania. Biorąc powyższe pod uwagę, w sprawie przedstawionej we wniosku ma miejsce ujawnienie środka trwałego.

• art. 16d ust. 2, art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Piotr Domański

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA