REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wprowadzić środek trwały do ewidencji z datą wsteczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Domański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W spółce akcyjnej zdarza się, że wpis środka trwałego do ewidencji środków trwałych odbywa się kilka miesięcy po rozpoczęciu jego użytkowania i naliczania odpisów amortyzacyjnych. Program księgowy pozwala na wprowadzenia nowego środka trwałego z wsteczną datą. Czy jest to postępowanie prawidłowe, zakładając, że data wprowadzenia do ewidencji będzie się pokrywać z rzeczywistą datą rozpoczęcia użytkowania tego środka trwałego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Dla organów podatkowych wpisanie środka trwałego do ewidencji z datą wsteczną oznacza ujawnienie środka trwałego. Od ujawnionych środków trwałych nieobjętych dotychczas ewidencją dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji.

UZASADNIENIE

Opisany przez Państwa problem występuje w dużych podmiotach gospodarczych. Pojawia się często w firmach mających wiele oddziałów oraz centralny system księgowy. Obieg dokumentów między poszczególnymi komórkami firmy może spowodować opóźnienie we wprowadzaniu danych do jej systemu komputerowego. Na takie ryzyko narażone są też spółki, które prowadząc działalność gospodarczą na dużą skalę, przekazały obsługę księgową firmom zewnętrznym na zasadzie outsourcingu.

REKLAMA

Systemy komputerowe wielu firm umożliwiają określenie zarówno daty rozpoczęcia użytkowania środka trwałego, jak i wprowadzenia go do ewidencji jako wcześniejszych w stosunku do momentu wprowadzenia tych informacji do systemu. Jeżeli wskutek przedłużającego się obiegu dokumentów wprowadzenie środka trwałego do ewidencji środków trwałych nastąpi z opóźnieniem, to będzie miało miejsce ujawnienie środka trwałego. Zdaniem organów podatkowych decydujące znaczenie ma tutaj data rzeczywistego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji, a nie data wybrana przez spółkę jako moment wprowadzenia do ewidencji, nawet gdy ta wybrana przez spółkę data pokrywa się z faktycznym rozpoczęciem użytkowania środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy podatkowe opierają się na dyspozycji art. 16d ust. 2 updop, który stanowi, że składniki majątku podlegające amortyzacji wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1 updop najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Prawo do zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu uzależnione jest od wprowadzenia tych składników majątkowych do ewidencji. Zwrot „do używania” oznacza faktyczne korzystanie ze środka trwałego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienia środka trwałego (art. 16h ust. 1 pkt 4 updop). Ma to poważne konsekwencje. Od ujawnionych środków trwałych nieobjętych dotychczas ewidencją dokonuje się odpisów amortyzacyjnych dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Konsekwencją późniejszego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych (w stosunku do momentu rozpoczęcia jego faktycznego użytkowania) jest możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodu dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek ten został wprowadzony do tej ewidencji.

Możliwość stosowania przez osoby prawne procedur dopuszczających wprowadzanie do ewidencji środków trwałych z opóźnieniem wynika z ustawy o rachunkowości. Ustawa ta stanowi, że rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej, niż po przyjęciu środka trwałego do używania. Dlatego niektóre systemy księgowe za podstawowy moment przy amortyzacji uznają faktyczne rozpoczęcie używania środka trwałego, pozwalając na zaewidencjonowanie tego zdarzenia nawet z datą wsteczną. Jest to jednak niezgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (identyczne zasady obowiązują w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Organy podatkowe nie akceptują praktyki opisanej w pytaniu. W razie kontroli tak prowadzonej ewidencji środków trwałych należy się spodziewać, że przeprowadzający tę kontrolę organ podatkowy zajmie takie samo stanowisko, jakie zostało wyrażone m.in. w piśmie z 18 października 2007 r. Wydał je Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nr 1471/DPD1/423/106/06/MK. Naczelnik ustosunkował się w nim do zasad prowadzenia ewidencji środków trwałych przez podatnika, którego system księgowy umożliwiał wprowadzenie środków trwałych do ewidencji z datą wcześniejszą od daty wpisu. Pomimo że data ta odzwierciedlała faktyczne rozpoczęcie eksploatacji środka trwałego, organ podatkowy uznał, że w takiej sytuacji doszło do ujawnienia środka trwałego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że co do zasady wpisów do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółka dokonuje na podstawie dowodów OT. Zdarza się jednak, iż dowody OT sporządzane są z jedno-, dwu- lub trzymiesięcznym opóźnieniem po miesiącu faktycznego oddania składnika majątkowego do używania. Tym samym niektóre środki trwałe zostają wprowadzone do ewidencji również z opóźnieniem, tj. po miesiącu, w którym rozpoczęto użytkowanie danego środka trwałego. W przedstawionej sytuacji dochodzi zatem do ujawnienia środka trwałego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt, iż stosowany przez Spółkę system księgowy umożliwia wprowadzenie danego środka trwałego z datą wcześniejszą - datą rozpoczęcia eksploatacji środka trwałego. Gdyby przyjąć stanowisko Spółki zaprezentowane we wniosku, art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do Spółki byłby praktycznie przepisem martwym. Nigdy bowiem ze względu na możliwości systemu komputerowego nie wystąpiłby w Spółce przypadek późniejszego wprowadzenia środka trwałego do ewidencji, pomimo że faktyczny moment zaewidencjonowania następowałby w miesiącach następnych po miesiącu, w którym dany środek trwały przyjęto do używania. Biorąc powyższe pod uwagę, w sprawie przedstawionej we wniosku ma miejsce ujawnienie środka trwałego.

• art. 16d ust. 2, art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Piotr Domański

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA