REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach prowizje od kredytu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zaciągnęła w banku kredyt obrotowy. Dokonując przelewu, bank potrącił określoną w umowie wartość prowizji za cały okres kredytowania. Czy do celów podatkowych możemy dokonać rozliczenia tego kosztu jednorazowo – w momencie potrącenia prowizji, czy musimy dokonać jego rozliczenia w czasie? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

Prowizja banku stanowi koszt pośredni działalności spółki. Do celów podatkowych podlega on więc uwzględnieniu w momencie jego poniesienia. Jeżeli okres kredytowania przekracza rok podatkowy, to spółka zobowiązana jest do proporcjonalnego podziału tego kosztu na kolejne lata podatkowe. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Standardowa umowa kredytowa zazwyczaj zawiera zapis określający, że udostępniona kredytobiorcy kwota będzie pomniejszona o wartość prowizji banku. Tego typu koszt stanowi pośredni koszt działalności spółki. Zasady jego rozliczania do celów podatkowych zawarte są w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop). Zgodnie z zapisami tego artykułu:

koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie momentu poniesienia kosztu określa art. 15 ust. 4e updop. Przepis ten stanowi, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Koszt prowizji oraz odsetek od kredytu obrotowego w rachunku zysków i strat stanowi element kosztów finansowych (art. 42 ust. 3 ustawy o rachunkowości).

Kierując się kryterium istotności, spółka może podjąć decyzję o bezpośrednim odniesieniu wartości prowizji w koszty lub też - uznając, że zniekształciłoby to wynik finansowy - o jej sukcesywnym odpisywaniu w koszty poprzez konto rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Decyzja dotycząca rachunkowego rozliczenia powyższego kosztu przekłada się również na moment uznania go za koszt do celów podatkowych. Wyjątek dotyczy sytuacji, w której spółka, uznając, że wartość kosztu prowizji jest nieistotna, podejmie decyzję o jego bezpośrednim odniesieniu w całości w koszty, w sytuacji gdy okres kredytowania przekracza rok podatkowy. Wówczas, niezależnie od uproszczonego podejścia rachunkowego, do celów podatkowych spółka zobowiązana jest do proporcjonalnego do długości okresu kredytowania rozliczenia kosztu prowizji w kolejnych latach podatkowych.

Prezentowane stanowisko potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 18 sierpnia 2009 r., nr IPPB5/423-405/09/JC:

(...) Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawiera z bankami umowy kredytowe, które są umowami wieloletnimi. Każda umowa zawiera w sobie zapis warunkujący konieczność zapłaty bankowi jednorazowej prowizji oraz opłat warunkujących uruchomienie kredytu. Koszty tych opłat Spółka ujmuje w księgach rachunkowych proporcjonalnie do całego okresu trwania umowy kredytowej.

 

REKLAMA

Prowizja bankowa z tytułu zawierania umowy kredytu nie będzie miała bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, lecz jej poniesienie warunkuje możliwość korzystania ze środków finansowych wydatkowanych na bieżącą działalność, a więc warunkuje pośrednio uzyskanie przychodu.

Spółka ujmuje w księgach rachunkowych koszty prowizji, rozliczając je proporcjonalnie przez cały okres trwania umowy kredytowej, tym samym nie jest możliwe potraktowanie zapłaconej prowizji jako koszt uzyskania przychodu, jednorazowo w momencie jej zapłaty.

W świetle powyższego wydatki na prowizję bankową i inne opłaty warunkujące uruchomienie kredytu stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości trwania umowy kredytowej. (...)

PRZYKŁAD

Spółka podpisała w sierpniu umowę kredytu obrotowego na okres 2 lat. Kwota kredytu została określona na 800 000 zł. Dokonując przelewu środków, bank dokonał potrącenia prowizji w wysokości 24 000 zł. Spółka podjęła decyzję o rozliczaniu powyższej kwoty w okresie kredytowania. We wrześniu spółka dokonała spłaty pierwszej raty kredytu w wysokości 30 000 zł. Naliczone przez bank odsetki za ten miesiąc wyniosły 9000 zł.

Księgowania:

1. Wpływ kwoty kredytu pomniejszonej o kwotę prowizji na rachunek bankowy spółki:

Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 776 000,00 zł

Wn konto 651 „Pozostałe rozliczenia międzyokresowe” 24 000,00 zł

Ma konto 134 „Kredyty bankowe” 800 000,00 zł

2. Odsetki naliczone za pierwszy miesiąc kredytowania:

Wn konto 755 „Koszty finansowe” 9 000,00 zł

Ma konto 134 „Kredyty bankowe” 9 000,00 zł

3. Odpis miesięcznej raty prowizji (24 000,00/24):

Wn konto 755 „Koszty finansowe” 1 000,00 zł

Ma konto 651 „Pozostałe rozliczenia międzyokresowe” 1 000,00 zł

4. Spłata pierwszej raty kredytu:

Wn konto 134 „Kredyty bankowe” 30 000,00 zł

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 30 000,00 zł

• art. 15 ust. 4d-e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316

• art. 42 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA