REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć braki hodowli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gyöngyvér Takáts
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. prowadzi działalność w zakresie produkcji zbóż i hodowli bydła. Jak zaksięgować sprzedaż chorej krowy (ubój z przyczyn koniecznych)? Jakie powstaną przychody i jak ustalić koszty sprzedaży?

 

Przychody z tej transakcji będą równe wysokości ceny sprzedaży chorego zwierzęcia. Koszt własny sprzedaży ustala się w zależności od tego, czy zwierzę stanowiło środek trwały, czy też było przeznaczone do sprzedaży.

uzasadnienie

Zwierzęta mogą być wykazane w księgach rachunkowych jako inwentarz żywy, tj. składniki środków trwałych. W przypadku hodowli są to zwierzęta wykorzystane do reprodukcji. Nowo narodzone zwierzęta, hodowane w celu sprzedaży, są zaliczane do zapasów.

Ustalenie kosztu własnego sprzedanych produktów

W jednostkach produkcyjnych, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, koszt własny sprzedaży stanowi koszt wytworzenia produktów. Dlatego istotne znaczenie ma odpowiednio prowadzony rachunek kosztów, który umożliwia dokładne określenie wysokości zarówno jednostkowego, jak i całościowego kosztu. Ewidencja kosztów w tych jednostkach powinna odbywać się na kontach zespołu 4 i 5.

Podstawą odpowiedniego rachunku kosztów jest identyfikacja kosztów. W szczególnie skomplikowanych procesach produkcyjnych jest to bardzo ważny etap ustalenia kosztu wytworzenia.

W przypadku hodowli zwierząt identyfikuje się następujące koszty składające się na koszt wytworzenia poszczególnych produktów:

- Koszty bezpośrednie - są to koszty bezpośrednio związane z hodowaniem nowo narodzonych zwierząt (karma, siano, wynagrodzenia pracowników bezpośrednio zajmujących się z zwierzętami itp.).

- Koszty pośrednie - są to koszty związane z utrzymywaniem hodowli:

- administracyjne (koszty ogólnego zarządu) - kosztów tych nie rozlicza się na pojedyncze produkty;

- ogólnoprodukcyjne (np. koszty utrzymywania stajni) - koszty te rozlicza się na pojedyncze produkty.

W przypadku gdy zwierzę padnie lub zachoruje, możemy mówić o brakach nienaprawialnych. Kosztami własnymi w pierwszym etapie trzeba obciążyć konto „Braki” w zespole 5. Konto to nie może wykazywać salda. Wykazane na nim koszty rozlicza się odpowiednio, w zależności od tego, czy stanowią one np. ubytek naturalny.


Przykład 1

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie kosztu sprzedaży inwentarza żywego

Zwierzęta przeznaczone do reprodukcji odpowiadają definicji aktywów - zalicza się je do środków trwałych. Dla celów bilansowych, jak każdy inny środek trwały, podlegają amortyzacji. Dlatego w przypadku ich zachorowania koszt własny sprzedaży ustala się jak dla środków trwałych, które zostaną zlikwidowane z powodu utraty wartości przed zakończeniem okresu ekonomicznej użyteczności.

Przykład 2

Krowa utrzymywana do reprodukcji zachorowała, dlatego właściciel hodowli musiał ją sprzedać do ubojni. Wartość początkowa krowy wynosi 3500 zł. Dotychczasowe umorzenie to 1200 zł. Do ubojni sprzedano ją za cenę netto 1500 zł.

1. Sprzedaż krów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 500

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 1 500

2. Przekazanie zwierząt. Wartość księgowa środka trwałego:

3500 zł - 1200 zł = 2300 zł

Wn „Umorzenie środka trwałego” 1 200

- w analityce „Krowa”

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 2 300

Ma „Środki trwałe” 3 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gyöngyvér Takáts

specjalista ds. rachunkowości, pracownik redakcji



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA