REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potraktować zmianę przeznaczenia prowadzonej inwestycji

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka podjęła decyzję o wybudowaniu magazynu. Wszystkie koszty poniesione na budowę zostały ujęte na koncie „Środki trwałe w budowie”. W pewnym momencie zaniechano dalszej budowy. Koszty wynoszą 5115 zł. Nieskończony magazyn jest używany w działalności w postaci wiaty do przechowywania różnego sprzętu. Czy poniesione wydatki można przeksięgować na konto „Pozostałe koszty operacyjne”?

RADA

Autopromocja

W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Jeśli obiekt będzie wykorzystywany w działalności dłużej niż rok, to wydatki związane z jego budową należy odnieść, po przekazaniu obiektu do używania, na odpowiednie konto środków trwałych.

UZASADNIENIE

Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych należy ewidencjonować na koncie „Środki trwałe w budowie”. W momencie ewentualnego całkowitego zaniechania inwestycji zarówno koszty z nią związane, jak i koszty poniesione na jej likwidację należy ująć na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie nie oznacza, że „nowego” obiektu nie można zaliczyć do środków trwałych.

Do aktywów trwałych należy zaliczyć środki trwałe w okresie ich budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ustalaniu wartości początkowej nowo powstałego obiektu należy uwzględnić tylko koszty bezpośrednio związane z jego budową, tj. wartość zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, koszty wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonego środka trwałego.

Wszelkie wydatki niezwiązane z budową wiaty będą stanowiły koszt zaniechanych inwestycji. Mogą to być np. wydatki na wstępne opinie i analizy prawne związane z budową magazynu, prace projektowe konkretnego obiektu itp. Koszty zaniechanych inwestycji nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. Po przeanalizowaniu poniesionych wydatków i ustaleniu kosztu wytworzenia wiaty spółka powinna nowo powstały środek trwały odpowiednio sklasyfikować i ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przy systematyzacji środków trwałych odwołuje się do Klasyfikacji Środków trwałych. KŚT w grupie pierwszej i drugiej stworzono w oparciu o Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB). Zgodnie z definicją w niej zawartą wiata jest szczególnym rodzajem budynku.

 

Ponieważ wiata jest połączona z gruntem w sposób trwały, należy ją zaliczyć do grupy 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, rodzaj 291 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Stawka amortyzacji dla wiaty wynosi 4,5% rocznie. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych naliczanych od wartości początkowej środków trwałych następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła budowę magazynu. W trakcie inwestycji nastąpiła zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie. Budowla jest wykorzystywana na potrzeby działalności spółki jako wiata do przechowywania różnego sprzętu. Dotychczasowy koszt inwestycji wyniósł 5115 zł, z czego wydatki związane bezpośrednio z budową wiaty - 3500 zł. Pozostała kwota (1615 zł) to koszty projektu budynku magazynowego oraz wymaganych zezwoleń. W maju 2008 r. budowlę oddano do użytku. Do amortyzacji przyjęto stawkę 4,5%.

Ewidencja księgowa

1. Wydatki poniesione na budowę magazynu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 5 115,00

Ma Różne konta rozrachunkowe 5 115,00

2. Zmiana przeznaczenia środka trwałego:

a) koszty zaniechanych inwestycji związanych bezpośrednio z budową magazynu

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 615,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 615,00

b) wydatki związane z budową wiaty - wprowadzenie budynku do ewidencji środków trwałych

Wn „Środki trwałe” 3 500,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 3 500,00

3. Zaksięgowanie amortyzacji: (3500 zł × 4,5%) : 12 = 13,13 zł

Wn „Amortyzacja” 13,13

Ma „Umorzenie środków trwałych” 13,13

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16 ust. 1 pkt 41, art. 16a, 16g, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 28 ust. 1 pkt 2 i ust 8, art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - Dz.U. Nr 112, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 18, poz. 170

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

REKLAMA