REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potraktować zmianę przeznaczenia prowadzonej inwestycji

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka podjęła decyzję o wybudowaniu magazynu. Wszystkie koszty poniesione na budowę zostały ujęte na koncie „Środki trwałe w budowie”. W pewnym momencie zaniechano dalszej budowy. Koszty wynoszą 5115 zł. Nieskończony magazyn jest używany w działalności w postaci wiaty do przechowywania różnego sprzętu. Czy poniesione wydatki można przeksięgować na konto „Pozostałe koszty operacyjne”?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Jeśli obiekt będzie wykorzystywany w działalności dłużej niż rok, to wydatki związane z jego budową należy odnieść, po przekazaniu obiektu do używania, na odpowiednie konto środków trwałych.

UZASADNIENIE

Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych należy ewidencjonować na koncie „Środki trwałe w budowie”. W momencie ewentualnego całkowitego zaniechania inwestycji zarówno koszty z nią związane, jak i koszty poniesione na jej likwidację należy ująć na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie nie oznacza, że „nowego” obiektu nie można zaliczyć do środków trwałych.

REKLAMA

Do aktywów trwałych należy zaliczyć środki trwałe w okresie ich budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ustalaniu wartości początkowej nowo powstałego obiektu należy uwzględnić tylko koszty bezpośrednio związane z jego budową, tj. wartość zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, koszty wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonego środka trwałego.

Wszelkie wydatki niezwiązane z budową wiaty będą stanowiły koszt zaniechanych inwestycji. Mogą to być np. wydatki na wstępne opinie i analizy prawne związane z budową magazynu, prace projektowe konkretnego obiektu itp. Koszty zaniechanych inwestycji nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. Po przeanalizowaniu poniesionych wydatków i ustaleniu kosztu wytworzenia wiaty spółka powinna nowo powstały środek trwały odpowiednio sklasyfikować i ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przy systematyzacji środków trwałych odwołuje się do Klasyfikacji Środków trwałych. KŚT w grupie pierwszej i drugiej stworzono w oparciu o Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB). Zgodnie z definicją w niej zawartą wiata jest szczególnym rodzajem budynku.

 

Ponieważ wiata jest połączona z gruntem w sposób trwały, należy ją zaliczyć do grupy 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, rodzaj 291 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Stawka amortyzacji dla wiaty wynosi 4,5% rocznie. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych naliczanych od wartości początkowej środków trwałych następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła budowę magazynu. W trakcie inwestycji nastąpiła zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie. Budowla jest wykorzystywana na potrzeby działalności spółki jako wiata do przechowywania różnego sprzętu. Dotychczasowy koszt inwestycji wyniósł 5115 zł, z czego wydatki związane bezpośrednio z budową wiaty - 3500 zł. Pozostała kwota (1615 zł) to koszty projektu budynku magazynowego oraz wymaganych zezwoleń. W maju 2008 r. budowlę oddano do użytku. Do amortyzacji przyjęto stawkę 4,5%.

Ewidencja księgowa

1. Wydatki poniesione na budowę magazynu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 5 115,00

Ma Różne konta rozrachunkowe 5 115,00

2. Zmiana przeznaczenia środka trwałego:

a) koszty zaniechanych inwestycji związanych bezpośrednio z budową magazynu

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 615,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 615,00

b) wydatki związane z budową wiaty - wprowadzenie budynku do ewidencji środków trwałych

Wn „Środki trwałe” 3 500,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 3 500,00

3. Zaksięgowanie amortyzacji: (3500 zł × 4,5%) : 12 = 13,13 zł

Wn „Amortyzacja” 13,13

Ma „Umorzenie środków trwałych” 13,13

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16 ust. 1 pkt 41, art. 16a, 16g, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 28 ust. 1 pkt 2 i ust 8, art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - Dz.U. Nr 112, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 18, poz. 170

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA