REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potraktować zmianę przeznaczenia prowadzonej inwestycji

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka podjęła decyzję o wybudowaniu magazynu. Wszystkie koszty poniesione na budowę zostały ujęte na koncie „Środki trwałe w budowie”. W pewnym momencie zaniechano dalszej budowy. Koszty wynoszą 5115 zł. Nieskończony magazyn jest używany w działalności w postaci wiaty do przechowywania różnego sprzętu. Czy poniesione wydatki można przeksięgować na konto „Pozostałe koszty operacyjne”?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Jeśli obiekt będzie wykorzystywany w działalności dłużej niż rok, to wydatki związane z jego budową należy odnieść, po przekazaniu obiektu do używania, na odpowiednie konto środków trwałych.

UZASADNIENIE

Wszelkie wydatki poniesione na budowę środków trwałych należy ewidencjonować na koncie „Środki trwałe w budowie”. W momencie ewentualnego całkowitego zaniechania inwestycji zarówno koszty z nią związane, jak i koszty poniesione na jej likwidację należy ująć na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. W omawianym przypadku nie doszło do całkowitego zaniechania inwestycji. Zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie nie oznacza, że „nowego” obiektu nie można zaliczyć do środków trwałych.

Do aktywów trwałych należy zaliczyć środki trwałe w okresie ich budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ustalaniu wartości początkowej nowo powstałego obiektu należy uwzględnić tylko koszty bezpośrednio związane z jego budową, tj. wartość zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, koszty wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonego środka trwałego.

Wszelkie wydatki niezwiązane z budową wiaty będą stanowiły koszt zaniechanych inwestycji. Mogą to być np. wydatki na wstępne opinie i analizy prawne związane z budową magazynu, prace projektowe konkretnego obiektu itp. Koszty zaniechanych inwestycji nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. Po przeanalizowaniu poniesionych wydatków i ustaleniu kosztu wytworzenia wiaty spółka powinna nowo powstały środek trwały odpowiednio sklasyfikować i ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przy systematyzacji środków trwałych odwołuje się do Klasyfikacji Środków trwałych. KŚT w grupie pierwszej i drugiej stworzono w oparciu o Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB). Zgodnie z definicją w niej zawartą wiata jest szczególnym rodzajem budynku.

 

Ponieważ wiata jest połączona z gruntem w sposób trwały, należy ją zaliczyć do grupy 2 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej”, rodzaj 291 „Obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Stawka amortyzacji dla wiaty wynosi 4,5% rocznie. Rozpoczęcie odpisów amortyzacyjnych naliczanych od wartości początkowej środków trwałych następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła budowę magazynu. W trakcie inwestycji nastąpiła zmiana przeznaczenia środka trwałego w budowie. Budowla jest wykorzystywana na potrzeby działalności spółki jako wiata do przechowywania różnego sprzętu. Dotychczasowy koszt inwestycji wyniósł 5115 zł, z czego wydatki związane bezpośrednio z budową wiaty - 3500 zł. Pozostała kwota (1615 zł) to koszty projektu budynku magazynowego oraz wymaganych zezwoleń. W maju 2008 r. budowlę oddano do użytku. Do amortyzacji przyjęto stawkę 4,5%.

Ewidencja księgowa

1. Wydatki poniesione na budowę magazynu:

Wn „Środki trwałe w budowie” 5 115,00

Ma Różne konta rozrachunkowe 5 115,00

2. Zmiana przeznaczenia środka trwałego:

a) koszty zaniechanych inwestycji związanych bezpośrednio z budową magazynu

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 615,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 1 615,00

b) wydatki związane z budową wiaty - wprowadzenie budynku do ewidencji środków trwałych

Wn „Środki trwałe” 3 500,00

Ma „Środki trwałe w budowie” 3 500,00

3. Zaksięgowanie amortyzacji: (3500 zł × 4,5%) : 12 = 13,13 zł

Wn „Amortyzacja” 13,13

Ma „Umorzenie środków trwałych” 13,13

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16 ust. 1 pkt 41, art. 16a, 16g, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 28 ust. 1 pkt 2 i ust 8, art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

• rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - Dz.U. Nr 112, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2002 r. Nr 18, poz. 170

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA