REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrót tranzytowy w księgach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ujmować w księgach rachunkowych towary handlowe oraz ich sprzedaż, jeżeli są one bezpośrednio transportowane od dostawcy do odbiorcy? Czy towary te powinny być wprowadzane na magazyn, skoro magazynier nie może ich przyjąć fizycznie? Jak postępować w sytuacji, gdy towar wyjechał od dostawcy ostatniego dnia miesiąca, a dotarł do odbiorcy w miesiącu następnym? Z jaką datą sprzedaży należy wówczas wystawić fakturę VAT?

W przypadku pominięcia obrotu magazynowego zakup i sprzedaż towarów należy ewidencjonować na koncie „Rozliczenie zakupu” w zespole 3. Fakturę VAT należy wystawić w momencie wydania towaru z magazynu, nie później jednak niż siódmego dnia od daty wydania towaru. Jednak w przypadku obrotu towarowego prawidłowa identyfikacja daty sprzedaży zależy od warunków dostawy towaru.

REKLAMA

Autopromocja

Z pytania wynika, że spółka jest pośrednikiem w transakcji sprzedaży, a dostarczany odbiorcy towar nie wpływa do jej magazynu. Obrót towarowy z pominięciem magazynu nosi miano obrotu tranzytowego. W konstrukcji tej oprócz bezpośredniego dostawcy często będącego producentem towaru i ostatecznego odbiorcy występuje jeszcze trzeci podmiot, którego można określić jako pośrednika.

Obrotu tranzytowego nie należy mylić z tranzytem, który oznacza przewóz towarów z jednego kraju do drugiego.

W praktyce wyróżnia się dwie formy obrotu tranzytowego:

- obrót tranzytowy rozliczany,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- obrót tranzytowy organizowany.

Schemat 1. Obrót tranzytowy rozliczany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Schemat 2. Obrót tranzytowy organizowany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku obrotu tranzytowego, w którym uczestniczy kilka podmiotów, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru jednemu z tych podmiotów. Jeżeli dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru.

Aby prawidłowo zidentyfikować datę wydania towaru odbiorcy, należy wziąć pod uwagę warunki dostawy, tzn. czy dostawca ma obowiązek transportu towaru, czy też odbiorca odbiera towar osobiście. Jeżeli dostawca jest zobowiązany do dostarczenia towaru odbiorcy i jest to warunek zakupu, obowiązek podatkowy powstaje w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy we wskazane miejsce. Jeśli odbiorca towar odbiera osobiście, momentem powstania obowiązku podatkowego jest wydanie towaru z magazynu.

Schemat 3. Identyfikacja daty wydania towaru

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Spółka Y jest pośrednikiem w obrocie tranzytowym rozliczanym.

30 sierpnia 2008 r. spółka X będąca odbiorcą zamówiła 20 000 szt. bloczków betonowych (VAT 22 proc.).

Dostawca (spółka Z) ma obowiązek dostarczenia towaru na plac składowy spółki X. Fakturę dla odbiorcy (spółki X) za towar wystawi spółka Y (pośrednik).

31 sierpnia 2008 r. pobrano towar z magazynu spółki Z (dostawcy).

Do odbiorcy (spółki X) towar dostarczono 1 września 2008 r.

Faktura wystawiona przez spółkę Z dla spółki Y 60 000 netto:

- data sprzedaży towaru - 1.09.2008 r.

- data wystawienia faktury VAT - 1.09.2008 r.

- data otrzymania faktury VAT - 1.09.2008 r.

- data uregulowania zobowiązania spółki Y wobec spółki Z - 1.09.2008 r.

Faktura wystawiona przez spółkę Y dla spółki X 66 000 netto:

- data sprzedaży towaru - 1.09.2008 r.

- data wystawienia faktury VAT - 3.09.2008 r.

- data obowiązku podatkowego w VAT - 3.09.2008 r.

- data uregulowania zobowiązania spółki X wobec spółki Y - 10.09.2008 r.

Ewidencja księgowa w spółce Y

1. Otrzymanie faktury VAT od spółki Z. Wartość netto nabytego towaru (bloczków) wynosi 60 000 zł, VAT 22 proc. - 13 200 zł:

Wn „Towary w drodze” 60 000

Wn „VAT naliczony” 13 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 73 200

2. Spłata zobowiązania wobec spółki Z:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 73 200

Ma „Rachunek bankowy” 73 200

3. Wystawienie faktury VAT dla spółki X. Na fakturę składa się wartość towaru w cenie 60 000 zł oraz prowizja za pośrednictwo w transakcji w wysokości 6000 zł.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 80 520

Ma „Towary w drodze” 60 000

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 6000

Ma „VAT należny” 14 520

4. Otrzymanie należności:

Wn „Rachunek bankowy” 80 520

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 80 520

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdyby transakcja miała charakter tranzytu organizowanego, pośrednik wystawiłby fakturę VAT uwzględniającą jedynie jego prowizję. Fakturę za towar wystawiłby dostawca (producent). W zależności od tego, w czyim imieniu działał pośrednik, faktura za prowizję byłoby wystawiona na dostawcę (producenta) lub odbiorcę towaru.

Wystawienie faktury za pośrednictwo w transakcji:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,

Ma „Przychody ze sprzedaży usług”,

Ma „VAT naliczony”.

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Podstawa prawna:

art. 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA