REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ujmować w księgach rachunkowych towary handlowe oraz ich sprzedaż, jeżeli są one bezpośrednio transportowane od dostawcy do odbiorcy? Czy towary te powinny być wprowadzane na magazyn, skoro magazynier nie może ich przyjąć fizycznie? Jak postępować w sytuacji, gdy towar wyjechał od dostawcy ostatniego dnia miesiąca, a dotarł do odbiorcy w miesiącu następnym? Z jaką datą sprzedaży należy wówczas wystawić fakturę VAT?

W przypadku pominięcia obrotu magazynowego zakup i sprzedaż towarów należy ewidencjonować na koncie „Rozliczenie zakupu” w zespole 3. Fakturę VAT należy wystawić w momencie wydania towaru z magazynu, nie później jednak niż siódmego dnia od daty wydania towaru. Jednak w przypadku obrotu towarowego prawidłowa identyfikacja daty sprzedaży zależy od warunków dostawy towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z pytania wynika, że spółka jest pośrednikiem w transakcji sprzedaży, a dostarczany odbiorcy towar nie wpływa do jej magazynu. Obrót towarowy z pominięciem magazynu nosi miano obrotu tranzytowego. W konstrukcji tej oprócz bezpośredniego dostawcy często będącego producentem towaru i ostatecznego odbiorcy występuje jeszcze trzeci podmiot, którego można określić jako pośrednika.

Obrotu tranzytowego nie należy mylić z tranzytem, który oznacza przewóz towarów z jednego kraju do drugiego.

W praktyce wyróżnia się dwie formy obrotu tranzytowego:

REKLAMA

- obrót tranzytowy rozliczany,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- obrót tranzytowy organizowany.

Schemat 1. Obrót tranzytowy rozliczany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Schemat 2. Obrót tranzytowy organizowany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku obrotu tranzytowego, w którym uczestniczy kilka podmiotów, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru jednemu z tych podmiotów. Jeżeli dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru.

Aby prawidłowo zidentyfikować datę wydania towaru odbiorcy, należy wziąć pod uwagę warunki dostawy, tzn. czy dostawca ma obowiązek transportu towaru, czy też odbiorca odbiera towar osobiście. Jeżeli dostawca jest zobowiązany do dostarczenia towaru odbiorcy i jest to warunek zakupu, obowiązek podatkowy powstaje w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy we wskazane miejsce. Jeśli odbiorca towar odbiera osobiście, momentem powstania obowiązku podatkowego jest wydanie towaru z magazynu.

Schemat 3. Identyfikacja daty wydania towaru

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Spółka Y jest pośrednikiem w obrocie tranzytowym rozliczanym.

30 sierpnia 2008 r. spółka X będąca odbiorcą zamówiła 20 000 szt. bloczków betonowych (VAT 22 proc.).

Dostawca (spółka Z) ma obowiązek dostarczenia towaru na plac składowy spółki X. Fakturę dla odbiorcy (spółki X) za towar wystawi spółka Y (pośrednik).

31 sierpnia 2008 r. pobrano towar z magazynu spółki Z (dostawcy).

Do odbiorcy (spółki X) towar dostarczono 1 września 2008 r.

Faktura wystawiona przez spółkę Z dla spółki Y 60 000 netto:

- data sprzedaży towaru - 1.09.2008 r.

- data wystawienia faktury VAT - 1.09.2008 r.

- data otrzymania faktury VAT - 1.09.2008 r.

- data uregulowania zobowiązania spółki Y wobec spółki Z - 1.09.2008 r.

Faktura wystawiona przez spółkę Y dla spółki X 66 000 netto:

- data sprzedaży towaru - 1.09.2008 r.

- data wystawienia faktury VAT - 3.09.2008 r.

- data obowiązku podatkowego w VAT - 3.09.2008 r.

- data uregulowania zobowiązania spółki X wobec spółki Y - 10.09.2008 r.

Ewidencja księgowa w spółce Y

1. Otrzymanie faktury VAT od spółki Z. Wartość netto nabytego towaru (bloczków) wynosi 60 000 zł, VAT 22 proc. - 13 200 zł:

Wn „Towary w drodze” 60 000

Wn „VAT naliczony” 13 200

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 73 200

2. Spłata zobowiązania wobec spółki Z:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 73 200

Ma „Rachunek bankowy” 73 200

3. Wystawienie faktury VAT dla spółki X. Na fakturę składa się wartość towaru w cenie 60 000 zł oraz prowizja za pośrednictwo w transakcji w wysokości 6000 zł.

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 80 520

Ma „Towary w drodze” 60 000

Ma „Przychody ze sprzedaży usług” 6000

Ma „VAT należny” 14 520

4. Otrzymanie należności:

Wn „Rachunek bankowy” 80 520

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 80 520

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdyby transakcja miała charakter tranzytu organizowanego, pośrednik wystawiłby fakturę VAT uwzględniającą jedynie jego prowizję. Fakturę za towar wystawiłby dostawca (producent). W zależności od tego, w czyim imieniu działał pośrednik, faktura za prowizję byłoby wystawiona na dostawcę (producenta) lub odbiorcę towaru.

Wystawienie faktury za pośrednictwo w transakcji:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami”,

Ma „Przychody ze sprzedaży usług”,

Ma „VAT naliczony”.

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Podstawa prawna:

art. 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA