REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty viaTOLL w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2011 r. korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, w tzw. Elektronicznym Systemie Poboru Opłat viaTOLL. Jak prawidłowo księgować te opłaty?

Więcej artykułów z branży logistycznej na www.logistyka.infor.pl

REKLAMA

Autopromocja

 

Obowiązek związany z opłatami wynika z art. 13 pkt 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i za jego niewypełnienie grożą wysokie kary, które są nakładane na kierujących pojazdami. Opłaty obowiązują jedynie na drogach wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. (w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej). Sieć dróg objętych opłatami można zobaczyć również na oficjalnej stronie systemu viaTOLL (http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa

 

Przed skorzystaniem z sieci płatnych dróg należy zarejestrować się w Systemie viaTOLL i podpisać stosowną umowę. Rejestracji można dokonać w Punktach Obsługi Klienta lub Punktach Dystrybucji. Po dokonaniu rejestracji i podpisaniu umowy oraz wniesieniu kaucji w wysokości 120 zł wydawane jest elektroniczne urządzenie pokładowe viaBOX, służące do naliczania w sposób elektroniczny należnej opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Wszelkie szczegóły dotyczące działania systemu viaTOLL, w tym rejestracji i podpisywania stosownych umów, dostępne są na stronie internetowej www.viatoll.pl.

 

Jak ustala się wysokość opłaty elektronicznej?

 

Wysokość opłaty elektronicznej ustalana jest na podstawie danych pojazdu określonych przy rejestracji i w umowie. Stanowi ona iloczyn liczby kilometrów przejazdu i stawki tej opłaty za kilometr dla danej kategorii pojazdu. Stawki opłaty elektronicznej zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w zależności od trzech parametrów:

 

- klasy drogi (osobno A i S, oraz GP i G),

 

- limitów emisji spalin (osobno dla poszczególnych klas pojazdów wg EURO),

 

- kategorii pojazdu, według masy i z wyróżnieniem autobusów. 

 

  Tabela 1. Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (wg zał. nr 3 rozporządzenia z 22 marca 2011 r.)

 

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin

maks. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

1

2

3

4

5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,40 zł

0,35 zł

0,28 zł

0,20 zł

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t

0,53 zł

0,46 zł

0,37 zł

0,27 zł

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,40 zł

0,35 zł

0,28 zł

0,20 zł

 

Tabela 2. Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (wg załącznika nr 4 rozporządzenia z 22 marca 2011 r.).

 

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin

maks. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

1

2

3

4

5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,32 zł

0,28 zł

0,22 zł

0,16 zł

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t

0,42 zł

0,37 zł

0,29 zł

0,21 zł

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,32 zł

0,28 zł

0,22 zł

0,16 zł

 

Czy opłata elektroniczna będzie dokumentowana fakturą VAT

 

Opłata elektroniczna nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Będzie dokumentowana księgową notą obciążeniową, zgodnie z zasadami rachunkowości.

 

Jakie są zasady pobierania i rozliczeń z tytułu opłat elektronicznych


Zasady rozliczania wydatków związanych z opłatami elektronicznymi określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 30 kwietnia 2011 r. w sprawie wnoszenia opłat elektronicznych ich rozliczania oraz przekazywania opłat elektronicznych i kar pieniężnych na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego. Wynika z niego (§ 5), że opłatę elektroniczną wnosi się w formie przedpłaty lub płatności okresowej. W celu zapewnienia sprawnego rozliczania opłat użytkownicy pojazdów zobowiązani są do posiadania swoich kont w elektronicznym systemie płatności. Wyróżniono dwa rodzaje kont ze względu na sposoby rozliczeń:

1. konto w trybie przedpłaconym, bez zabezpieczenia - jest to sposób podstawowy,

 2. konto w trybie z odroczoną płatnością, z zabezpieczeniem (gwarancją) - jest to sposób uprzywilejowany.

 

Wiecej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Ksiegowego w artykule Jak ująć w księgach rachunkowych opłaty związane z systemem viaTOLL

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Podstawa prawna:

- art. 13 pkt 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - j.t Dz.U. z 2007r. Nr 19, poz. 115; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13

- załączniki nr 1-4 do rozporządzenia Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej - Dz.U. Nr 80, poz. 433

- § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 30 kwietnia 2011 r. w sprawie wnoszenia opłat elektronicznych ich rozliczania oraz przekazywania opłat elektronicznych i kar pieniężnych na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego - Dz.U. Nr 91, poz. 524

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA