REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty viaTOLL w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Szczepankiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2011 r. korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, w tzw. Elektronicznym Systemie Poboru Opłat viaTOLL. Jak prawidłowo księgować te opłaty?

Więcej artykułów z branży logistycznej na www.logistyka.infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Obowiązek związany z opłatami wynika z art. 13 pkt 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i za jego niewypełnienie grożą wysokie kary, które są nakładane na kierujących pojazdami. Opłaty obowiązują jedynie na drogach wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. (w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej). Sieć dróg objętych opłatami można zobaczyć również na oficjalnej stronie systemu viaTOLL (http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa

 

REKLAMA

Przed skorzystaniem z sieci płatnych dróg należy zarejestrować się w Systemie viaTOLL i podpisać stosowną umowę. Rejestracji można dokonać w Punktach Obsługi Klienta lub Punktach Dystrybucji. Po dokonaniu rejestracji i podpisaniu umowy oraz wniesieniu kaucji w wysokości 120 zł wydawane jest elektroniczne urządzenie pokładowe viaBOX, służące do naliczania w sposób elektroniczny należnej opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Wszelkie szczegóły dotyczące działania systemu viaTOLL, w tym rejestracji i podpisywania stosownych umów, dostępne są na stronie internetowej www.viatoll.pl.

 

Jak ustala się wysokość opłaty elektronicznej?

 

Wysokość opłaty elektronicznej ustalana jest na podstawie danych pojazdu określonych przy rejestracji i w umowie. Stanowi ona iloczyn liczby kilometrów przejazdu i stawki tej opłaty za kilometr dla danej kategorii pojazdu. Stawki opłaty elektronicznej zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w zależności od trzech parametrów:

 

- klasy drogi (osobno A i S, oraz GP i G),

 

- limitów emisji spalin (osobno dla poszczególnych klas pojazdów wg EURO),

 

- kategorii pojazdu, według masy i z wyróżnieniem autobusów. 

 

  Tabela 1. Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (wg zał. nr 3 rozporządzenia z 22 marca 2011 r.)

 

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin

maks. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

1

2

3

4

5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,40 zł

0,35 zł

0,28 zł

0,20 zł

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t

0,53 zł

0,46 zł

0,37 zł

0,27 zł

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,40 zł

0,35 zł

0,28 zł

0,20 zł

 

Tabela 2. Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (wg załącznika nr 4 rozporządzenia z 22 marca 2011 r.).

 

Kategoria pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)

Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin

maks. EURO 2

EURO 3

EURO 4

min. EURO 5

1

2

3

4

5

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i poniżej 12 t

0,32 zł

0,28 zł

0,22 zł

0,16 zł

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 t

0,42 zł

0,37 zł

0,29 zł

0,21 zł

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,32 zł

0,28 zł

0,22 zł

0,16 zł

 

Czy opłata elektroniczna będzie dokumentowana fakturą VAT

 

Opłata elektroniczna nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Będzie dokumentowana księgową notą obciążeniową, zgodnie z zasadami rachunkowości.

 

Jakie są zasady pobierania i rozliczeń z tytułu opłat elektronicznych


Zasady rozliczania wydatków związanych z opłatami elektronicznymi określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 30 kwietnia 2011 r. w sprawie wnoszenia opłat elektronicznych ich rozliczania oraz przekazywania opłat elektronicznych i kar pieniężnych na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego. Wynika z niego (§ 5), że opłatę elektroniczną wnosi się w formie przedpłaty lub płatności okresowej. W celu zapewnienia sprawnego rozliczania opłat użytkownicy pojazdów zobowiązani są do posiadania swoich kont w elektronicznym systemie płatności. Wyróżniono dwa rodzaje kont ze względu na sposoby rozliczeń:

1. konto w trybie przedpłaconym, bez zabezpieczenia - jest to sposób podstawowy,

 2. konto w trybie z odroczoną płatnością, z zabezpieczeniem (gwarancją) - jest to sposób uprzywilejowany.

 

Wiecej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Ksiegowego w artykule Jak ująć w księgach rachunkowych opłaty związane z systemem viaTOLL

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Podstawa prawna:

- art. 13 pkt 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - j.t Dz.U. z 2007r. Nr 19, poz. 115; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13

- załączniki nr 1-4 do rozporządzenia Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej - Dz.U. Nr 80, poz. 433

- § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 30 kwietnia 2011 r. w sprawie wnoszenia opłat elektronicznych ich rozliczania oraz przekazywania opłat elektronicznych i kar pieniężnych na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego - Dz.U. Nr 91, poz. 524

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA