Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cesja leasingu - jak ująć w księgach rachunkowych

Izabela Grochola
W kwietniu tego roku nasza spółka z o.o. przejęła od innej spółki umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego. W maju planujemy przejęcie kolejnej umowy - tym razem dotyczącej leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jak poprawnie zaewidencjonować takie przejęcie? Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego oraz VAT wiążą się z przeprowadzoną i planowaną operacją szczególnie w kontekście późniejszego wykupu leasingowanych przedmiotów? Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu stanowić będzie dla nas koszt uzyskania przychodu?

rada

Oceniając skutki podatkowe cesji umowy leasingu, należy zwrócić szczególną uwagę, czy po przejęciu taka umowa nadal będzie spełniać warunki uznania jej za leasing operacyjny, czy też należy ją traktować jako umowę najmu. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku opłat dotyczących samochodu osobowego. Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Zasadniczą kwestią, określającą skutki podatkowe cesji leasingu, jest ocena, czy po dokonaniu cesji umowa ta nadal będzie traktowana jako umowa leasingu, czyli spełniać będzie warunki określone w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też ze względu na niespełnienie określonych tam warunków zostanie potraktowana jak umowa najmu, dzierżawy itp.

Szczególne znaczenie ma to w przypadku samochodów osobowych, a konkretnie późniejszego uznawania za koszty podatkowe wydatków z tytułu ich używania. Ustawodawca (w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop) wyłącza bowiem z kosztów uzyskania przychodów tę część wydatków z tytułu używania (na potrzeby działalności gospodarczej) samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika, która przekracza kwotę wynikającą z obowiązkowo prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu. Przepis ten nie dotyczy jednak samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu (o której mowa w art. 17a pkt 1 updop).

Czy przejęty samochód od pierwotnego leasingobiorcy może nadal korzystać z przywilejów leasingu

Niestety, ze względu na funkcjonujące odmienne interpretacje nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zazwyczaj umowa od momentu jej przejęcia przez nowego korzystającego nie spełnia warunków określonych dla leasingu operacyjnego (art. 17b updop). Należy przypomnieć, że tymi warunkami są:

l zawarcie umowy na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, lub

l zawarcie umowy na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości.

Dodatkowo, suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Warunki te mogą być spełnione przy przyjęciu założenia, iż w wyniku cesji dochodzi do przejęcia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu z jednej strony umowy przez osobę trzecią.

Urzędy skarbowe w przeważającej części przyjmują stanowisko, że umową cywilnoprawną nie można przenieść uprawnień (przywilejów) podatkowych. Ich sukcesję normują bowiem przepisy rozdziału 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa i tylko we wskazanych tam sytuacjach może nastąpić przejęcie praw i obowiązków na gruncie prawa podatkowego (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Mikołowie z 10 maja 2006 r., sygn. PD.I-415-25-06/BF, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 19 września 2005 r., sygn. P-2/415/17/2005).

Można jednak spotkać się również z odmiennym stanowiskiem, przyznającym podatnikowi przejmującemu ogół praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu prawo do dalszego traktowania tej umowy na zasadach określonych w art. 17b-17h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (postanowienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 25 sierpnia 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-215-267/06/AJ).

Reasumując, należy stwierdzić, że w świetle funkcjonujących odmiennych interpretacji dla pełnego bezpieczeństwa spółka Państwa powinna wystąpić z wnioskiem o wiążącą interpretację przepisów do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Jak odliczać VAT od samochodu przejętego od pierwotnego leasingobiorcy

VAT od płaconych leasingodawcy rat będzie podlegać odliczeniu od podatku należnego na zasadach ogólnych określonych w ustawie o VAT. Gdy samochody będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej, od rat dotyczących samochodu ciężarowego spółka ma prawo do pełnego odliczania VAT. W przypadku samochodu osobowego odliczeniu podlegać będzie 60% podatku z każdej kolejnej faktury, aż do osiągnięcia limitu 6000 zł.

Należy jednak pamiętać, że jeżeli przejęta umowa zostanie potraktowana jako umowa najmu, a wydatki w części nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, to od tej części odliczenie VAT nie będzie przysługiwać.

Z jakimi skutkami należy się liczyć przy późniejszym wykupie samochodu od leasingodawcy

Odnośnie do skutków w VAT należy stwierdzić, że wykup samochodu jest operacją odrębną w stosunku do przejętej umowy leasingowej. Dlatego z tytułu wykupu samochodu osobowego przysługuje odrębny limit odliczenia w wysokości 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego przeważa stanowisko przyznające finansującemu prawo do odsprzedaży przedmiotu leasingu nowemu korzystającemu po cenie uzgodnionej w umowie leasingu, która nie może być jednak niższa od hipotetycznej wartości netto przedmiotu leasingu (postanowienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 8 listopada 2005 r., sygn. 1471/DPD2/423-104/05/AB).

Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu będzie stanowić koszt uzyskania przychodu

Do wyjaśnienia pozostała więc ostatnia kwestia - możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu faktury wystawionej przez poprzedniego leasingobiorcę za odstąpienie praw do leasingu.

Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Potwierdzeniem tego jest postanowienie Urzędu Skarbowego w Wejherowie (z 26 października 2005 r., sygn. PB/PDP/423-P-21/2005/KG), który w następujący sposób odniósł się do omawianej kwestii:

(...) Wynagrodzenie, o którym mowa w zapytaniu Spółki, jest wydatkiem poniesionym w związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą (w celu osiągnięcia przychodów) - spełnia więc warunek wynikający z art. 15 ust. 1 ustawy. Jednocześnie ustawodawca w art. 16 ust. 1 ustawy nie wymienia tego rodzaju wydatku jako niestanowiącego kosztu uzyskania przychodu, co oznacza prawo zaliczenia tego wydatku do podatkowych kosztów uzyskania przychodów. (...)

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w kwietniu przejęła od innej spółki z o.o. umowę leasingu na samochód osobowy i ciężarowy. Dotychczasowy leasingobiorca obciążył spółkę fakturą o wartości 12 000 netto za przejęcie praw do leasingu. Kwota ta w sposób istotny wpływa na wynik finansowy spółki.

W maju spółka otrzymała od leasingodawcy dwie pierwsze faktury dotyczące okresowej opłaty leasingowej w wysokości 5000 zł netto dla samochodu ciężarowego i 2000 netto dla samochodu osobowego.

Do zakończenia podstawowego okresu trwania umów leasingowych pozostało 15 miesięcy.

Księgowania:

1. Faktura za przejęcie prawa do leasingu

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 14 640,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 640,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 640,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 12 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 12 000,00 zł

2. Przeksięgowanie poniesionego kosztu do rozliczenia w czasie

  Wn konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000,00 zł

  Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 12 000,00 zł

3. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu ciężarowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 6 100,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 6 100,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1 100,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 1 100,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 5 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 5 000,00 zł

4. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu osobowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 440,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami 2 440,00 zł

  b) VAT podlegający odliczeniu: 440,00 × 60% = 264,00

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 264,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 264,00 zł

  c) wartość netto faktury wraz z VAT niepodlegającym odliczeniu 2000,00 + 440,00 × 40% = 2176,00 zł

    Wn konto 402 „Usługi obce” 2 176,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 176,00 zł

5. Rata opłaty za przejęcie leasingu w części dotyczącej maja 12 000,00/15 = 800,00

  Ma konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 800,00 zł

  Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa prawna

l art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 17b-17h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l rozdział 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Reklama
Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

    Ile zarabiają prezydent i wiceprezydenci Rzeszowa? Jaki mają majątek?

    W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.

    Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

    Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

    Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

    Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

    Trybunał każe ścigać oszustów i pozorantów VAT na podstawie przepisów unijnych, a nie krajowych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. 

    Aktualny rachunek bankowy trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Termin mija 30 czerwca 2023 r.

    Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.

    Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

    Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

    Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

    Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

    Samochód wycofany z działalności rolniczej. Czy jego sprzedaż podlega VAT?

    Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?

    Wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej i wynajem prywatny. Czy trzeba korygować odliczony VAT?

    Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?

    Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej. Bezpłatne webinarium 15 czerwca

    Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!

    Sprzedaż praw do projektu farmy (elektrowni) fotowoltaicznej - stawka VAT

    Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.

    Open banking ułatwi obsługę KSeF?

    Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.

    MF: szerokie zmiany w egzekucji podatków

    Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.

    Oszustwo na "zdalny pulpit" (aplikacja AnyDesk). Na czym polega? Jak uniknąć wyłudzenia danych i pieniędzy?

    Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?

    Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych 2023 - koniec maja, początek czerwca. Tabela

    Jakie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych oferują banki pod koniec maja 2023 r.?