REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cesja leasingu - jak ująć w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola

REKLAMA

W kwietniu tego roku nasza spółka z o.o. przejęła od innej spółki umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego. W maju planujemy przejęcie kolejnej umowy - tym razem dotyczącej leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jak poprawnie zaewidencjonować takie przejęcie? Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego oraz VAT wiążą się z przeprowadzoną i planowaną operacją szczególnie w kontekście późniejszego wykupu leasingowanych przedmiotów? Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu stanowić będzie dla nas koszt uzyskania przychodu?

rada

Oceniając skutki podatkowe cesji umowy leasingu, należy zwrócić szczególną uwagę, czy po przejęciu taka umowa nadal będzie spełniać warunki uznania jej za leasing operacyjny, czy też należy ją traktować jako umowę najmu. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku opłat dotyczących samochodu osobowego. Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Zasadniczą kwestią, określającą skutki podatkowe cesji leasingu, jest ocena, czy po dokonaniu cesji umowa ta nadal będzie traktowana jako umowa leasingu, czyli spełniać będzie warunki określone w art. 17b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też ze względu na niespełnienie określonych tam warunków zostanie potraktowana jak umowa najmu, dzierżawy itp.

Szczególne znaczenie ma to w przypadku samochodów osobowych, a konkretnie późniejszego uznawania za koszty podatkowe wydatków z tytułu ich używania. Ustawodawca (w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop) wyłącza bowiem z kosztów uzyskania przychodów tę część wydatków z tytułu używania (na potrzeby działalności gospodarczej) samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika, która przekracza kwotę wynikającą z obowiązkowo prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu. Przepis ten nie dotyczy jednak samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu (o której mowa w art. 17a pkt 1 updop).

Czy przejęty samochód od pierwotnego leasingobiorcy może nadal korzystać z przywilejów leasingu

Niestety, ze względu na funkcjonujące odmienne interpretacje nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zazwyczaj umowa od momentu jej przejęcia przez nowego korzystającego nie spełnia warunków określonych dla leasingu operacyjnego (art. 17b updop). Należy przypomnieć, że tymi warunkami są:

l zawarcie umowy na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, lub

l zawarcie umowy na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości.

Dodatkowo, suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Warunki te mogą być spełnione przy przyjęciu założenia, iż w wyniku cesji dochodzi do przejęcia ogółu praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu z jednej strony umowy przez osobę trzecią.

Urzędy skarbowe w przeważającej części przyjmują stanowisko, że umową cywilnoprawną nie można przenieść uprawnień (przywilejów) podatkowych. Ich sukcesję normują bowiem przepisy rozdziału 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa i tylko we wskazanych tam sytuacjach może nastąpić przejęcie praw i obowiązków na gruncie prawa podatkowego (postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Mikołowie z 10 maja 2006 r., sygn. PD.I-415-25-06/BF, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 19 września 2005 r., sygn. P-2/415/17/2005).

Można jednak spotkać się również z odmiennym stanowiskiem, przyznającym podatnikowi przejmującemu ogół praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu prawo do dalszego traktowania tej umowy na zasadach określonych w art. 17b-17h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (postanowienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 25 sierpnia 2006 r., sygn. 1472/ROP1/423-215-267/06/AJ).

Reasumując, należy stwierdzić, że w świetle funkcjonujących odmiennych interpretacji dla pełnego bezpieczeństwa spółka Państwa powinna wystąpić z wnioskiem o wiążącą interpretację przepisów do właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Jak odliczać VAT od samochodu przejętego od pierwotnego leasingobiorcy

VAT od płaconych leasingodawcy rat będzie podlegać odliczeniu od podatku należnego na zasadach ogólnych określonych w ustawie o VAT. Gdy samochody będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej, od rat dotyczących samochodu ciężarowego spółka ma prawo do pełnego odliczania VAT. W przypadku samochodu osobowego odliczeniu podlegać będzie 60% podatku z każdej kolejnej faktury, aż do osiągnięcia limitu 6000 zł.

Należy jednak pamiętać, że jeżeli przejęta umowa zostanie potraktowana jako umowa najmu, a wydatki w części nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów, to od tej części odliczenie VAT nie będzie przysługiwać.

Z jakimi skutkami należy się liczyć przy późniejszym wykupie samochodu od leasingodawcy

Odnośnie do skutków w VAT należy stwierdzić, że wykup samochodu jest operacją odrębną w stosunku do przejętej umowy leasingowej. Dlatego z tytułu wykupu samochodu osobowego przysługuje odrębny limit odliczenia w wysokości 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego przeważa stanowisko przyznające finansującemu prawo do odsprzedaży przedmiotu leasingu nowemu korzystającemu po cenie uzgodnionej w umowie leasingu, która nie może być jednak niższa od hipotetycznej wartości netto przedmiotu leasingu (postanowienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 8 listopada 2005 r., sygn. 1471/DPD2/423-104/05/AB).

Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu będzie stanowić koszt uzyskania przychodu

Do wyjaśnienia pozostała więc ostatnia kwestia - możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu faktury wystawionej przez poprzedniego leasingobiorcę za odstąpienie praw do leasingu.

Faktura za przejęcie prawa do leasingu samochodów będzie stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Potwierdzeniem tego jest postanowienie Urzędu Skarbowego w Wejherowie (z 26 października 2005 r., sygn. PB/PDP/423-P-21/2005/KG), który w następujący sposób odniósł się do omawianej kwestii:

(...) Wynagrodzenie, o którym mowa w zapytaniu Spółki, jest wydatkiem poniesionym w związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą (w celu osiągnięcia przychodów) - spełnia więc warunek wynikający z art. 15 ust. 1 ustawy. Jednocześnie ustawodawca w art. 16 ust. 1 ustawy nie wymienia tego rodzaju wydatku jako niestanowiącego kosztu uzyskania przychodu, co oznacza prawo zaliczenia tego wydatku do podatkowych kosztów uzyskania przychodów. (...)

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w kwietniu przejęła od innej spółki z o.o. umowę leasingu na samochód osobowy i ciężarowy. Dotychczasowy leasingobiorca obciążył spółkę fakturą o wartości 12 000 netto za przejęcie praw do leasingu. Kwota ta w sposób istotny wpływa na wynik finansowy spółki.

W maju spółka otrzymała od leasingodawcy dwie pierwsze faktury dotyczące okresowej opłaty leasingowej w wysokości 5000 zł netto dla samochodu ciężarowego i 2000 netto dla samochodu osobowego.

Do zakończenia podstawowego okresu trwania umów leasingowych pozostało 15 miesięcy.

Księgowania:

1. Faktura za przejęcie prawa do leasingu

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 14 640,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 14 640,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 640,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 640,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 12 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 12 000,00 zł

2. Przeksięgowanie poniesionego kosztu do rozliczenia w czasie

  Wn konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000,00 zł

  Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 12 000,00 zł

3. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu ciężarowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 6 100,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 6 100,00 zł

  b) VAT naliczony

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1 100,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 1 100,00 zł

  c) wartość netto faktury

    Wn konto 402 „Usługi obce” 5 000,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 5 000,00 zł

4. Faktura za okresową opłatę leasingową samochodu osobowego

  a) wartość brutto faktury

    Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 440,00 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami 2 440,00 zł

  b) VAT podlegający odliczeniu: 440,00 × 60% = 264,00

    Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 264,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 264,00 zł

  c) wartość netto faktury wraz z VAT niepodlegającym odliczeniu 2000,00 + 440,00 × 40% = 2176,00 zł

    Wn konto 402 „Usługi obce” 2 176,00 zł

    Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2 176,00 zł

5. Rata opłaty za przejęcie leasingu w części dotyczącej maja 12 000,00/15 = 800,00

  Ma konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 800,00 zł

  Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa prawna

l art. 15, art. 16 ust. 1 pkt 51, art. 17b-17h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l rozdział 14 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635


Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA