REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach wykup środków trwałych po zakończeniu leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska

REKLAMA

Spółka miała w leasingu finansowym następujące przedmioty:
- wyważarka do kół - wartość netto 7084 zł,
- montażownica do kół - wartość netto 5282 zł.
Po zakończeniu umowy leasingu spółka otrzymała fakturę sprzedaży na te przedmioty:
- wyważarka - wartość netto 75 zł,
- montażownica - wartość netto 50 zł.

W leasingu operacyjnym spółka ta miała również samochód o wartość netto 45 000 zł, który po zakończeniu umowy kupiła za 2000 zł. W jaki sposób ująć to w księgach? Czy spółka ma obowiązek wprowadzić te przedmioty do ewidencji środków trwałych, a jeżeli tak, to z jaką wartością?

 

rada

Środki trwałe będące przedmiotem leasingu finansowego korzystający miał obowiązek wprowadzić do ewidencji środków trwałych już w momencie przyjęcia ich do używania na podstawie umowy leasingu. Po zakończeniu umowy leasingu spółka powinna wyksięgować wykupiony środek trwały i ponownie wprowadzić go do ewidencji w wartości początkowej równej cenie nabycia. W przypadku leasingu operacyjnego, po zakończeniu umowy, nabyte składniki można zaliczyć do środków trwałych, jeśli spełniają kryteria uznania ich za takie. W obydwu przypadkach amortyzacja następuje na zasadach ogólnych.

uzasadnienie

Kwalifikowanie umów leasingu dla celów bilansowych uregulowane jest w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Jeżeli umowa spełnia jeden z siedmiu warunków wymienionych w tym artykule, wówczas z punktu widzenia prawa bilansowego umowa taka ma charakter leasingu finansowego. W takiej sytuacji korzystający zalicza przedmioty leasingu do własnych środków trwałych, które podlegają amortyzacji.

Inaczej wygląda kwalifikowanie umów leasingu z punktu widzenia podatkowego. Uregulowania dotyczące tego tematu są zawarte w rozdziale 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tabela. Kwalifikowanie umów leasingu według ustawy o rachunkowości oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

UWAGA!

Jeżeli roczne sprawozdanie finansowe korzystającego nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania, to może on dokonywać kwalifikacji umów, o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości, według zasad określonych w przepisach podatkowych.

Ewidencja księgowa - zakup środka trwałego używanego wcześniej na podstawie leasingu operacyjnego

W przypadku sprzedaży korzystającemu środka trwałego będącego przedmiotem leasingu operacyjnego ustalona w umowie cena nie może być niższa od wartości hipotetycznej netto.

Co to jest wartość hipotetyczna netto?

Wartość hipotetyczna netto jest to wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g ustawy o pdop, pomniejszona o:

lodpisy amortyzacyjne obliczone według zasad określonych w art. 16k ust. 1 ustawy o pdop, z uwzględnieniem współczynnika 3 - w odniesieniu do środków trwałych,

lodpisy amortyzacyjne obliczone z zastosowaniem trzykrotnie skróconych okresów amortyzowania - w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych.

Dla korzystającego cena zakupu z faktury będzie stanowiła wartość początkową środka trwałego, od której będzie on dokonywał odpisów amortyzacyjnych.

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na zasadach ogólnych, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3500 zł.

W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3500 zł, spółka może dokonywać odpisów amortyzacyjnych według przyjętej stawki albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego (wartości niematerialnej i prawnej) lub w miesiącu następnym.

Ponieważ w omawianym przypadku wartość zakupionych urządzeń jest niska, można je jednorazowo umorzyć.

Przykład 1

Leasingodawca sprzedał leasingobiorcy po zakończeniu umowy środki trwałe o wartości 2125 zł netto. Zakupione przedmioty użytkowane były przez spółkę na podstawie leasingu operacyjnego.

Ewidencja księgowa

1. Zakup środka trwałego po zakończeniu umowy leasingu:

Wn „Środki trwałe” 2 125

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Rozrachunki z leasingodawcą” 2 125

2. Jednorazowy odpis amortyzacyjny:

Wn „Amortyzacja” 2 125 Ma „Odpisy umorzeniowe” 2 125

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Ewidencja księgowa - zakup środka trwałego używanego wcześniej na podstawie leasingu finansowego

Jeśli środek trwały był przedmiotem leasingu finansowego, korzystający miał obowiązek wprowadzić go do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

UWAGA!

Środek trwały amortyzowany przez korzystającego, po zakończeniu umowy leasingu i wykupieniu go przez leasingobiorcę, powinien być amortyzowany według metody przyjętej z chwilą wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych po zawarciu umowy leasingowej.

Po wykupieniu leasingobiorca powinien wybraną metodę stosować do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Po zakończeniu umowy leasingu spółka powinna wyksięgować wykupiony środek trwały i ponownie wprowadzić go do ewidencji w wartości początkowej równej cenie nabycia.

Przykład 2

Spółka kupiła środek trwały używany wcześniej na podstawie leasingu finansowego. Wartość wykupionego przedmiotu wynosi 100 zł. Okres amortyzacji u korzystającego był równy okresowi trwania umowy leasingu. Wartość początkowa stanowiąca podstawę amortyzacji w chwili zawarcia umowy leasingowej wynosiła 10 000 zł. Środek trwały po przyjęciu do ewidencji został jednorazowo zamortyzowany.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie środków trwałych będących przedmiotem leasingu:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 10 000

Ma „Środki trwałe w leasingu” 10 000

2. Zaksięgowanie środka trwałego wykupionego po zakończeniu umowy leasingu.

Wartość początkowa (cena nabycia) wynikająca z faktury - 100 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 100

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Rozrachunki z leasingodawcą” 100

3. Przyjęcie zakupionego środka trwałego do użytkowania (OT):

Wn „Środki trwałe” 100

Ma „Rozliczenie zakupu” 100

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 3

Spółka kupiła środek trwały używany wcześniej na podstawie leasingu finansowego. Wartość rynkowa wykupionego przedmiotu wynosi 3500 zł. Do momentu wykupienia środek trwały nie został w pełni zamortyzowany przez leasingobiorcę. Dlatego należy wyksięgować nieumorzoną wartość w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Wartość początkowa stanowiąca podstawę amortyzacji w chwili zawarcia umowy leasingowej wynosiła 10 000 zł. Do czasu wykupienia środka trwałego odpisy amortyzacyjne wyniosły 6000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji:

a) wartość dotychczasowej amortyzacji

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 6 000

Ma „Środki trwałe” 6 000

b) wartość nieumorzonej części środka trwałego

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 4 000

Ma „Środki trwałe” 4 000

2. Po zakończeniu umowy leasingowej korzystający kupił środek trwały. Zgodnie z umową cena nabycia wynosiła 3500 zł:

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 500

Ma „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Rozrachunki z leasingodawcą” 3 500

3. Przyjęcie zakupionego środka trwałego do użytkowania (OT):

Wn „Środki trwałe” 3 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 3 500

4. Kupujący postanowił dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego:

Wn „Amortyzacja” 3 500 Ma „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 3 500

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Jeżeli umowę leasingu finansowego rozwiązano przed terminem, co oznacza, że suma opłat leasingowych nie jest równa wartości początkowej leasingowanego środka trwałego, sprzedaż tego środka może nastąpić tylko po cenie rynkowej.

W przypadku sprzedaży leasingowanego środka trwałego osobie trzeciej jego cena także powinna być ustalona na poziomie wartości rynkowej.

l art. 3 ust. 4, 5 i 6, art. 28 ust. 1, 2 i 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l rozdział 4a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA