REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umorzenie podatku od nieruchomości w księgach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości za pierwszy kwartał 2007 r. Jak to wykazać w księgach?

 

rada

 

W momencie otrzymania decyzji o umorzeniu należy zaksięgować wartość umorzonego podatku na koncie w zespole 7 „Pozostałe przychody operacyjne”. Ponadto powstałą sytuację należy opisać w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego.

uzasadnienie

Podatek od nieruchomości jest podatkiem lokalnym, do poboru którego upoważniony jest samorząd gminny (rada gminy). Sposób ewidencji wynika z trybu jego ustalenia i płacenia.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i podobne podmioty gospodarcze będące podatnikami podatku od nieruchomości są obowiązane:

l w terminie do 15 stycznia każdego roku złożyć organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;

l wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.

Jeżeli podatnikiem jest osoba fizyczna, wysokość podatku ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy.

Organ podatkowy może w uzasadnionych przypadkach wprowadzić zwolnienia podmiotowe lub przedmiotowe albo umorzyć podatek od nieruchomości. Przy założeniu, że umorzenie nastąpiło po złożeniu deklaracji w obowiązującym terminie, pomimo braku zapłaty zadeklarowanego podatku, jednostka, kierując się zasadą memoriału, powinna zaliczyć do koszów działalności zadeklarowaną kwotę.

Przykład

W maju 2007 r. spółka otrzymała decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości za I kwartał 2007 r. w wysokości 3000 zł. Ponieważ wcześniej zostały zarachowane koszty z tytułu podatku od nieruchomości, spółka zaewidencjonuje w księgach 2007 r. przychód z tytułu umorzonego podatku.

Wariant I

Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4.

Ewidencja księgowa

1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 1 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Wn „Koszty finansowe”

- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10

Ma „Rachunki bankowe” 1 010

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.

Ewidencja księgowa

1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:

a) ewidencja kosztu w zespole 4

Wn „Podatki i opłaty” 12 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

b) przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 12 000

2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości” 1 000

Wn „Koszty finansowe”

- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10

Ma „Rachunki bankowe” 1 010

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1828

Krystyna Michaluk

finalistka konkursu Księgowy Roku 2006, księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA