REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umorzenie podatku od nieruchomości w księgach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości za pierwszy kwartał 2007 r. Jak to wykazać w księgach?

 

rada

 

W momencie otrzymania decyzji o umorzeniu należy zaksięgować wartość umorzonego podatku na koncie w zespole 7 „Pozostałe przychody operacyjne”. Ponadto powstałą sytuację należy opisać w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego.

uzasadnienie

Podatek od nieruchomości jest podatkiem lokalnym, do poboru którego upoważniony jest samorząd gminny (rada gminy). Sposób ewidencji wynika z trybu jego ustalenia i płacenia.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i podobne podmioty gospodarcze będące podatnikami podatku od nieruchomości są obowiązane:

l w terminie do 15 stycznia każdego roku złożyć organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;

l wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.

Jeżeli podatnikiem jest osoba fizyczna, wysokość podatku ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy.

Organ podatkowy może w uzasadnionych przypadkach wprowadzić zwolnienia podmiotowe lub przedmiotowe albo umorzyć podatek od nieruchomości. Przy założeniu, że umorzenie nastąpiło po złożeniu deklaracji w obowiązującym terminie, pomimo braku zapłaty zadeklarowanego podatku, jednostka, kierując się zasadą memoriału, powinna zaliczyć do koszów działalności zadeklarowaną kwotę.

Przykład

W maju 2007 r. spółka otrzymała decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości za I kwartał 2007 r. w wysokości 3000 zł. Ponieważ wcześniej zostały zarachowane koszty z tytułu podatku od nieruchomości, spółka zaewidencjonuje w księgach 2007 r. przychód z tytułu umorzonego podatku.

Wariant I

Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4.

Ewidencja księgowa

1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 1 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Wn „Koszty finansowe”

- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10

Ma „Rachunki bankowe” 1 010

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.

Ewidencja księgowa

1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:

a) ewidencja kosztu w zespole 4

Wn „Podatki i opłaty” 12 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

b) przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 12 000

2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości” 1 000

Wn „Koszty finansowe”

- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10

Ma „Rachunki bankowe” 1 010

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1828

Krystyna Michaluk

finalistka konkursu Księgowy Roku 2006, księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA