REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umorzenie podatku od nieruchomości w księgach

Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości za pierwszy kwartał 2007 r. Jak to wykazać w księgach?

 

rada

 

W momencie otrzymania decyzji o umorzeniu należy zaksięgować wartość umorzonego podatku na koncie w zespole 7 „Pozostałe przychody operacyjne”. Ponadto powstałą sytuację należy opisać w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sprawozdania finansowego.

uzasadnienie

Podatek od nieruchomości jest podatkiem lokalnym, do poboru którego upoważniony jest samorząd gminny (rada gminy). Sposób ewidencji wynika z trybu jego ustalenia i płacenia.

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i podobne podmioty gospodarcze będące podatnikami podatku od nieruchomości są obowiązane:

l w terminie do 15 stycznia każdego roku złożyć organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;

l wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.

Jeżeli podatnikiem jest osoba fizyczna, wysokość podatku ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy.

Organ podatkowy może w uzasadnionych przypadkach wprowadzić zwolnienia podmiotowe lub przedmiotowe albo umorzyć podatek od nieruchomości. Przy założeniu, że umorzenie nastąpiło po złożeniu deklaracji w obowiązującym terminie, pomimo braku zapłaty zadeklarowanego podatku, jednostka, kierując się zasadą memoriału, powinna zaliczyć do koszów działalności zadeklarowaną kwotę.

Przykład

W maju 2007 r. spółka otrzymała decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości za I kwartał 2007 r. w wysokości 3000 zł. Ponieważ wcześniej zostały zarachowane koszty z tytułu podatku od nieruchomości, spółka zaewidencjonuje w księgach 2007 r. przychód z tytułu umorzonego podatku.

Wariant I

Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko na kontach zespołu 4.

Ewidencja księgowa

1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:

Wn „Podatki i opłaty” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 1 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Wn „Koszty finansowe”

- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10

Ma „Rachunki bankowe” 1 010

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.

Ewidencja księgowa

1. Księgowanie podatku od nieruchomości w koszty na podstawie deklaracji:

a) ewidencja kosztu w zespole 4

Wn „Podatki i opłaty” 12 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 12 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

b) przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 12 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 12 000

2. Zarachowanie w koszty raty za styczeń 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

3. Zarachowanie w koszty raty za luty 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

4. Zarachowanie w koszty raty za marzec 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

5. Zarachowanie w koszty raty za kwiecień 2007 r.:

Wn „Koszty według typów działalności” 1 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 1 000

6. Otrzymanie decyzji o umorzeniu podatku od nieruchomości:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 3 000

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości”

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

7. Zapłata przelewem zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości raty za kwiecień wraz z odsetkami od nieterminowej zapłaty w wysokości 10 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z urzędem gminy z tytułu podatku od nieruchomości” 1 000

Wn „Koszty finansowe”

- w analityce „Odsetki zapłacone budżetowe” 10

Ma „Rachunki bankowe” 1 010

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1828

Krystyna Michaluk

finalistka konkursu Księgowy Roku 2006, księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA