REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach zniesienie współwłasności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpiło sądowe zniesienie współwłasności pawilonu handlowego. Za uzyskany udział dokonano spłaty dotychczasowego współwłaściciela. Użytkowana dotychczas część pawilonu była amortyzowana na podstawie faktury zakupu, w której wyróżnione były: cena gruntu, cena budynku i naliczony VAT. Obecnie sąd nakazał zapłacić określoną kwotę (bez rozróżniania na ww. pozycje), która została przekazana na wskazane konto. Od jakiej wartości należy obecnie amortyzować nabytą część budynku - od kwoty wskazanej przez sąd? Czy należy rozdzielić ją (zachowując np. proporcje z poprzedniej faktury nabycia współwłasności) na cenę gruntu i cenę budynku i amortyzować tylko wyliczoną w ten sposób wartość budynku?

rada

REKLAMA

Wartość początkową nabytego udziału w gruncie należy wyodrębnić z ceny nabycia obejmującej zarówno grunt, jak i posadowiony na nim budynek. Takie rozwiązanie wynika z tego, że w ustawach o podatkach dochodowych wyłączono możliwość amortyzacji gruntów.

uzasadnienie

REKLAMA

Zgodnie z zapisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają m.in. budynki. Z treści pytania wynika, że dotychczas użytkowana była część budynku stanowiąca własność przedsiębiorcy. Nabycie pozostałego udziału powoduje zwiększenie wartości użytkowej pawilonu handlowego, zwiększa się bowiem jego powierzchnia możliwa do wykorzystania przez przedsiębiorcę.

Z ceny nabycia tego udziału należy wyodrębnić wartość budynku, tak aby o odpowiednią kwotę podwyższyć wartość początkową pawilonu handlowego. Przepisy nie wskazują jednoznacznie, jak w takim przypadku dokonać tej wyceny. Ustawa o podatku dochodowym stanowi tylko, że w przypadku gdy nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Przy wycenie uwzględnia się ceny rynkowe środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stan i stopień ich zużycia.

Jednak powyższy przepis tylko częściowo można zastosować do sytuacji przedstawionej w pytaniu. W danej sytuacji należy odnieść się do cen rynkowych gruntu lub metra kwadratowego budynku użytkowego, z okresu zawarcia transakcji kupna-sprzedaży, a nie z grudnia roku poprzedzającego rok nabycia nieruchomości. Za tym stanowiskiem przemawia fakt, że cena nabycia zabudowanej nieruchomości jest znana, należy natomiast oszacować poszczególne wartości części składowych, których suma musi dać cenę nabycia.

Jeżeli przedsiębiorca będzie miał problemy z określeniem wartości początkowych, można zwrócić się do biegłego rzeczoznawcy majątkowego.

Operat szacunkowy sporządzony przez biegłego powołanego przez podatnika jest dokumentem powszechnie respektowanym przez urzędy skarbowe.

Sposób rozdzielenia ceny nabycia zaproponowany w pytaniu nie wydaje się słuszny, chociażby ze względu na fakt, że udział ceny gruntu w cenie ogółem z dnia nabycia dotychczasowego udziału w nieruchomości może zasadniczo różnić się od obecnej relacji tych cen. Bardziej poprawne będzie więc odniesienie się do bieżących wartości rynkowych tychże składników majątkowych.

Przykład

Przedsiębiorca nabył 50% udziałów w nieruchomości zabudowanej, w której posiadał już 50% udziałów, za cenę 2 500 000 zł.

Cała nieruchomość usytuowana jest na działce o powierzchni 80 arów.

Powierzchnia nabytego pawilonu handlowego wynosi 5000 m2.

Z ofert rynkowych wynika, że wartość 1 ara działki gruntu w tej samej lokalizacji i z okresu zawarcia umowy kupna-sprzedaży kształtowała się na poziomie 15 000 zł, czyli łącznie wartość kupionego gruntu wynosi 600 000 zł (15 000 × 80 arów : 2).

Ewidencja księgowa

- przyjęcie gruntu do ewidencji środków trwałych

Wn „Grunty” 600 000

- przyjęcie pawilonu handlowego do ewidencji środków trwałych

Wn „Budynki i budowle” 1 900 000

- cena zakupu - zobowiązanie dla sprzedawcy udziału

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 500 000

W przykładzie pominięto koszty związane z zakupem nieruchomości, typu: opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych, doradztwo prawne itp. Koszty te należy rozliczyć proporcjonalnie do udziału wartości gruntu i pawilonu w ogólnej cenie nabycia nieruchomości.

Dla danych z przykładu 24% kosztów związanych z zakupem nieruchomości podwyższy wartość gruntu, natomiast 76% przypadnie na pawilon.

• art. 22c, art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Co to jest operat szacunkowy

Operat szacunkowy jest opinią autorską rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości i stanowi dokument urzędowy. Może być sporządzany wyłącznie w formie pisemnej. Operat zawiera informacje niezbędne przy dokonywaniu wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, w tym wskazanie podstaw prawnych i uwarunkowań dokonanych czynności, rozwiązań merytorycznych, przedstawienie toku obliczeń, wyniku końcowego.

Wioletta Roman

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA