REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach zniesienie współwłasności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nastąpiło sądowe zniesienie współwłasności pawilonu handlowego. Za uzyskany udział dokonano spłaty dotychczasowego współwłaściciela. Użytkowana dotychczas część pawilonu była amortyzowana na podstawie faktury zakupu, w której wyróżnione były: cena gruntu, cena budynku i naliczony VAT. Obecnie sąd nakazał zapłacić określoną kwotę (bez rozróżniania na ww. pozycje), która została przekazana na wskazane konto. Od jakiej wartości należy obecnie amortyzować nabytą część budynku - od kwoty wskazanej przez sąd? Czy należy rozdzielić ją (zachowując np. proporcje z poprzedniej faktury nabycia współwłasności) na cenę gruntu i cenę budynku i amortyzować tylko wyliczoną w ten sposób wartość budynku?

rada

REKLAMA

Wartość początkową nabytego udziału w gruncie należy wyodrębnić z ceny nabycia obejmującej zarówno grunt, jak i posadowiony na nim budynek. Takie rozwiązanie wynika z tego, że w ustawach o podatkach dochodowych wyłączono możliwość amortyzacji gruntów.

uzasadnienie

REKLAMA

Zgodnie z zapisem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają m.in. budynki. Z treści pytania wynika, że dotychczas użytkowana była część budynku stanowiąca własność przedsiębiorcy. Nabycie pozostałego udziału powoduje zwiększenie wartości użytkowej pawilonu handlowego, zwiększa się bowiem jego powierzchnia możliwa do wykorzystania przez przedsiębiorcę.

Z ceny nabycia tego udziału należy wyodrębnić wartość budynku, tak aby o odpowiednią kwotę podwyższyć wartość początkową pawilonu handlowego. Przepisy nie wskazują jednoznacznie, jak w takim przypadku dokonać tej wyceny. Ustawa o podatku dochodowym stanowi tylko, że w przypadku gdy nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!

Przy wycenie uwzględnia się ceny rynkowe środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stan i stopień ich zużycia.

Jednak powyższy przepis tylko częściowo można zastosować do sytuacji przedstawionej w pytaniu. W danej sytuacji należy odnieść się do cen rynkowych gruntu lub metra kwadratowego budynku użytkowego, z okresu zawarcia transakcji kupna-sprzedaży, a nie z grudnia roku poprzedzającego rok nabycia nieruchomości. Za tym stanowiskiem przemawia fakt, że cena nabycia zabudowanej nieruchomości jest znana, należy natomiast oszacować poszczególne wartości części składowych, których suma musi dać cenę nabycia.

Jeżeli przedsiębiorca będzie miał problemy z określeniem wartości początkowych, można zwrócić się do biegłego rzeczoznawcy majątkowego.

Operat szacunkowy sporządzony przez biegłego powołanego przez podatnika jest dokumentem powszechnie respektowanym przez urzędy skarbowe.

Sposób rozdzielenia ceny nabycia zaproponowany w pytaniu nie wydaje się słuszny, chociażby ze względu na fakt, że udział ceny gruntu w cenie ogółem z dnia nabycia dotychczasowego udziału w nieruchomości może zasadniczo różnić się od obecnej relacji tych cen. Bardziej poprawne będzie więc odniesienie się do bieżących wartości rynkowych tychże składników majątkowych.

Przykład

Przedsiębiorca nabył 50% udziałów w nieruchomości zabudowanej, w której posiadał już 50% udziałów, za cenę 2 500 000 zł.

Cała nieruchomość usytuowana jest na działce o powierzchni 80 arów.

Powierzchnia nabytego pawilonu handlowego wynosi 5000 m2.

Z ofert rynkowych wynika, że wartość 1 ara działki gruntu w tej samej lokalizacji i z okresu zawarcia umowy kupna-sprzedaży kształtowała się na poziomie 15 000 zł, czyli łącznie wartość kupionego gruntu wynosi 600 000 zł (15 000 × 80 arów : 2).

Ewidencja księgowa

- przyjęcie gruntu do ewidencji środków trwałych

Wn „Grunty” 600 000

- przyjęcie pawilonu handlowego do ewidencji środków trwałych

Wn „Budynki i budowle” 1 900 000

- cena zakupu - zobowiązanie dla sprzedawcy udziału

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 500 000

W przykładzie pominięto koszty związane z zakupem nieruchomości, typu: opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych, doradztwo prawne itp. Koszty te należy rozliczyć proporcjonalnie do udziału wartości gruntu i pawilonu w ogólnej cenie nabycia nieruchomości.

Dla danych z przykładu 24% kosztów związanych z zakupem nieruchomości podwyższy wartość gruntu, natomiast 76% przypadnie na pawilon.

• art. 22c, art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Co to jest operat szacunkowy

Operat szacunkowy jest opinią autorską rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości i stanowi dokument urzędowy. Może być sporządzany wyłącznie w formie pisemnej. Operat zawiera informacje niezbędne przy dokonywaniu wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, w tym wskazanie podstaw prawnych i uwarunkowań dokonanych czynności, rozwiązań merytorycznych, przedstawienie toku obliczeń, wyniku końcowego.

Wioletta Roman

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA