Konieczne utworzenie rezerwy
REKLAMA
Jeżeli wobec spółki sąd ogłasza upadłość z możliwością zawarcia układu lub upadłość likwidacyjną, konieczne jest zamknięcie ksiąg rachunkowych. Takie postępowanie wynika bezpośrednio z art. 12 ust. 2 pkt 6 ustawy o rachunkowości, która nakazuje dokonać tej czynności na dzień poprzedzający postawienie jednostki w stan upadłości lub likwidacji - nie później niż w ciągu trzech miesięcy od tego dnia.
REKLAMA
Następnie konieczne jest sporządzenie sprawozdania finansowego. Jeżeli brak jest przesłanek do stwierdzenia możliwości kontynuacji działania, wyceny majątku dokonuje się na podstawie art. 29 ustawy o rachunkowości. Według tego przepisu majątek wycenia się według cen sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych jednak od cen ich nabycia albo kosztów wytworzenia, pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.
W takim przypadku jednostka zobowiązana jest również utworzyć rezerwę na przewidywane dodatkowe koszty i straty spowodowane zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 2a ustawy różnica powstała w wyniku wyceny oraz utworzenia rezerwy, wpływa na kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny. (Po stronie debetowej konta 803 „Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny” księguje się zmniejszenia, a po stronie kredytowej zwiększenia z aktualizacji wyceny.)
Warto pamiętać, że wysokość tworzonej rezerwy musi uwzględniać koszty, które spółka poniesie w związku z likwidacją. Powinna więc obejmować koszty osobowe, koszty i kary związane z zerwaniem kontraktów, koszty archiwizacji i wywozu dokumentacji spółki, koszty prawne i administracyjne. Utworzenie rezerw należy odzwierciedlić zapisem: strona Wn konta 803 „Kapitał z aktualizacji wyceny”, strona Ma konta 843 „Rezerwy na koszty postępowania likwidacyjnego”.
Jak utworzyć rezerwę przy likwidacji
AGNIESZKA POKOJSKA
agnieszka.pokojska@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat