REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach zmiany wartości inwestycji długoterminowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kobiela-Pionnier
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje, w tym inwestycje finansowe, są coraz ważniejszymi pozycjami aktywów firm. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z innych możliwości ulokowania swoich środków pieniężnych niż lokaty bankowe. Tymczasem wycena składników inwestycji często sprawia problemy, mimo że ustawa o rachunkowości dokładnie precyzuje, w jaki sposób należy jej dokonywać.

Inwestycje to aktywa nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z:

REKLAMA

• przyrostu wartości tych aktywów,

• uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków (w tym również z transakcji handlowych).

Są to w szczególności aktywa finansowe oraz nieruchomości, a także wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz zostały nabyte w celu osiągnięcia tych korzyści (według projektu zmiany ustawy o rachunkowości „utrzymywane” w tym celu).

Nie rzadziej niż na dzień bilansowy wycenia się udziały w innych jednostkach oraz inne inwestycje zaliczone do aktywów trwałych - według ceny nabycia, pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości lub według wartości godziwej. Wartość w cenie nabycia można przeszacować do wartości w cenie rynkowej, a różnicę z przeszacowania rozliczyć z kapitałem z aktualizacji wyceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie zmiany wartości inwestycji szczegółowo reguluje art. 35 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Zasady rozliczenia zależą od tego, w jakiej kolejności następują zmiany:

Skutki przeszacowania inwestycji zaliczonych do aktywów trwałych, powodujące wzrost ich wartości do poziomu cen rynkowych, zwiększają kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny. Obniżenie wartości inwestycji uprzednio przeszacowanej do wysokości kwoty, o którą podwyższono z tego tytułu kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny, jeżeli kwota różnicy z przeszacowania nie była do dnia wyceny rozliczona, zmniejsza ten kapitał (fundusz).

Przykład 1

Firma nabyła długoterminową inwestycję finansową (pakiet obligacji) za 15 000 zł. Zgodnie z zasadami (polityką) rachunkowości jednostka wycenia inwestycję na kolejne momenty bilansowe, według ceny rynkowej (wartości godziwej).

Wartość rynkowa obligacji w kolejnych latach wynosi:

I moment bilansowy - 16 000 zł,

II moment bilansowy - 18 000 zł,

III moment bilansowy - 16 500 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oczywiście może się też zdarzyć, że na pierwszy moment bilansowy następuje spadek wartości inwestycji:

(...) skutki obniżenia wartości inwestycji zalicza się do kosztów finansowych. Wzrost wartości danej inwestycji bezpośrednio wiążący się z uprzednim obniżeniem jej wartości, zaliczonym do kosztów finansowych, ujmuje się do wysokości tych kosztów jako przychody finansowe. Oznacza to, że spadek wartości inwestycji bez uprzedniego wzrostu wartości wpływa bezpośrednio na wynik finansowy.

Przykład 2

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Można więc powiedzieć, że decydując się na wycenę w cenie rynkowej, przedsiębiorstwo musi odnotować w księgach każdą zmianę wartości - zarówno zmianę in plus, jak i zmianę in minus. Punktem wyjścia do wyceny jest cena nabycia.

1. Każda zmiana in plus lub in minus powyżej poziomu ceny nabycia rozliczona zostanie z kapitałem z aktualizacji wyceny.

2. Każda zmiana in plus lub in minus poniżej poziomu ceny nabycia rozliczona zostanie z kosztami i przychodami finansowymi.

Nabywcy inwestycji mogą jednak wybrać metodę wyceny w ramach polityki rachunkowości i mogą się zdecydować na wycenę według zasady kosztu historycznego. Zgodnie z ustawą wycena następuje wtedy według ceny nabycia, pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.

Przykład 3

Firma nabyła długoterminową inwestycję finansową (pakiet obligacji) za 15 000 zł. Wycena inwestycji, zgodnie z zasadami (polityką) rachunkowości, na kolejne momenty bilansowe dokonywana będzie według ceny nabycia skorygowanej o trwałą utratę wartości.

Wartości rynkowe w kolejnych latach wynoszą:

I moment bilansowy - 16 000 zł,

II moment bilansowy - 18 000 zł,

III moment bilansowy - 16 500 zł.

Ponieważ przy stosowaniu wyceny według ceny nabycia nie uznaje się wzrostu wartości, wartość bilansowa inwestycji na każdy moment bilansowy wynosi 15 000 zł.

Przykład 4

Firma nabyła długoterminową inwestycję finansową (pakiet obligacji) za 8000 zł. Wycena inwestycji, zgodnie z zasadami (polityką) rachunkowości, na kolejne momenty bilansowe dokonywana będzie według ceny nabycia skorygowanej o trwałą utratę wartości.

Wartości rynkowe w kolejnych latach wynoszą:

I moment bilansowy - 7500 zł,

II moment bilansowy - 8200 zł,

III moment bilansowy - 7200 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak wynika z powyższych przykładów, wycena według zasady kosztu historycznego skutkuje jedynie ewidencjonowaniem zmian wartości poniżej ceny nabycia. Oznacza to, że:

• zmiany in plus odnoszone są na przychody finansowe,

• zmiany in minus odnoszone są w koszty finansowe.

Zmiany wartości poniżej ceny nabycia nie znajdują odzwierciedlenia w księgach rachunkowych.

• art. 28 ust. 1 pkt 1a i 3, art. 35 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Katarzyna Kobiela-Pionnier

asystent w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA