REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki związane z leasingiem samochodów przekazywanych do używania podwykonawcom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka świadczy usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami. Dla celów prowadzonej działalności zamierzamy wziąć w leasing samochody, które następnie przekażemy do używania podwykonawcom, świadczącym na podstawie zawartej umowy przedstawicielstwa usługi na rzecz naszych klientów.

1. Czy poniesione przez nas wydatki z tytułu opłat leasingowych będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu?

REKLAMA

REKLAMA

2. W jaki sposób potraktować poniesiony jednorazowy wydatek z tytułu wstępnej opłaty leasingowej?

3. Czy z tytułu udostępnienia podwykonawcom samochodów powstanie u nich przychód dla celów podatkowych?

rada

REKLAMA

Ad 1. Wydatki poniesione z tytułu opłat leasingowych stanowić będą dla spółki koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ad 2. Jednorazowa wstępna opłata leasingowa powinna być rozliczana w czasie, proporcjonalnie do okresu trwania umowy leasingowej.

Ad 3. Z tytułu przekazania samochodu do używania u podwykonawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Poniesione przez spółkę opłaty z tytułu zawartych umów leasingowych powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako koszty poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. W tym przypadku są one poniesione w celu zrealizowania zawartych umów o przedstawicielstwo.

Jako koszty pośrednie, co do zasady, podlegają one uwzględnieniu w kosztach podatkowych w momencie poniesienia. Inaczej jest jedynie w odniesieniu do wstępnej opłaty leasingowej. Tutaj organy podatkowe uznają, że jako koszt pośredni, przekraczający rok podatkowy, podlegają one rozliczaniu w czasie. W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 marca 2008 r., nr IP-PB3-423-565/07-3/GJ, odnajdujemy następujące uzasadnienie powyższego stanowiska:

(...) Opłata wstępna natomiast warunkuje rozpoczęcie realizacji umowy leasingu i jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu trwania umowy leasingu zawartej na czas oznaczony. Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. podatnik zawierający umowę leasingu powinien podzielić koszt poniesienia opłaty wstępnej proporcjonalnie do całego okresu obowiązywania umowy leasingu. Jednorazowe zaliczenie czynszu inicjalnego do kosztów uzyskania przychodów stanowi naruszenie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...)

Wątpliwości spółki budzi również ewentualna konieczność rozpoznania u przedstawiciela przychodu z tytułu nieodpłatnego udostępnienia samochodu.

Co do zasady, z nieodpłatnym świadczeniem mamy do czynienia w sytuacji, w której (najczęściej poprzez zawartą umowę użyczenia) jedna ze stron przekazuje świadczenie na rzecz drugiej strony bez uzyskiwania w zamian jakichkolwiek świadczeń zwrotnych.

Nie dotyczy to jednak omawianej sytuacji. Tutaj bowiem samochód przekazany jest w ramach zawartej umowy o przedstawicielstwo, a fakt jego udostępnienia uwzględniony jest w finansowych warunkach zawartej umowy.

Potwierdzenie takiego stanowiska odnajdujemy w przytoczonej już interpretacji, w której czytamy m.in.:

(...) Pojęcie nieodpłatnego świadczenia użyte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające wymiar majątkowy. Przekazanie odzieży, materiałów biurowych oraz samochodu nie wywołuje po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu otrzymanych przez niego nieodpłatnych świadczeń (...)

PRZYKŁAD

W marcu 2008 r. spółka podpisała 3-letnie umowy leasingowe samochodów osobowych (leasing operacyjny), które następnie zostały przekazane na rzecz podwykonawców spółki. Wstępna opłata leasingowa wyniosła 18 000 zł + 22% VAT, a miesięczny czynsz leasingowy wynosi 2000 zł + 22% VAT.

Księgowania:

1a. Faktura dotycząca wstępnej opłaty leasingowej:

Wn konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 21 960,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 21 960,00 zł

1b. Rozliczenie otrzymanej faktury (VAT podlegający odliczeniu: 3960,00 x 60%):

Wn konto 402„ Usługi obce” 19 584,00 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 376,00 zł

Ma konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 21 960,00 zł

2. Przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie:

Wn konto 641„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 19 584,00 zł

Ma konto 490„Rozliczenie kosztów” 19 584,00 zł

3. Miesięczny odpis kosztu wstępnej opłaty leasingowej (19 584/36):

Wn konto 490„Rozliczenie kosztów” 544,00 zł

Ma konto 641„Rozliczenie międzyokresowe kosztów” 544,00 zł

4a. Faktura za miesięczną ratę leasingową:

Wn konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 2 440,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 2 440,00 zł

4b. Rozliczenie otrzymanej faktury (VAT podlegający odliczeniu: 440,00 x 60%):

Wn konto 402„ Usługi obce” 2 176,00 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 264,00 zł

Ma konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 2 440,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238,

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA