REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki związane z leasingiem samochodów przekazywanych do używania podwykonawcom

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka świadczy usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami. Dla celów prowadzonej działalności zamierzamy wziąć w leasing samochody, które następnie przekażemy do używania podwykonawcom, świadczącym na podstawie zawartej umowy przedstawicielstwa usługi na rzecz naszych klientów.

1. Czy poniesione przez nas wydatki z tytułu opłat leasingowych będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu?

REKLAMA

REKLAMA

2. W jaki sposób potraktować poniesiony jednorazowy wydatek z tytułu wstępnej opłaty leasingowej?

3. Czy z tytułu udostępnienia podwykonawcom samochodów powstanie u nich przychód dla celów podatkowych?

rada

REKLAMA

Ad 1. Wydatki poniesione z tytułu opłat leasingowych stanowić będą dla spółki koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ad 2. Jednorazowa wstępna opłata leasingowa powinna być rozliczana w czasie, proporcjonalnie do okresu trwania umowy leasingowej.

Ad 3. Z tytułu przekazania samochodu do używania u podwykonawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Poniesione przez spółkę opłaty z tytułu zawartych umów leasingowych powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako koszty poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. W tym przypadku są one poniesione w celu zrealizowania zawartych umów o przedstawicielstwo.

Jako koszty pośrednie, co do zasady, podlegają one uwzględnieniu w kosztach podatkowych w momencie poniesienia. Inaczej jest jedynie w odniesieniu do wstępnej opłaty leasingowej. Tutaj organy podatkowe uznają, że jako koszt pośredni, przekraczający rok podatkowy, podlegają one rozliczaniu w czasie. W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 marca 2008 r., nr IP-PB3-423-565/07-3/GJ, odnajdujemy następujące uzasadnienie powyższego stanowiska:

(...) Opłata wstępna natomiast warunkuje rozpoczęcie realizacji umowy leasingu i jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu trwania umowy leasingu zawartej na czas oznaczony. Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. podatnik zawierający umowę leasingu powinien podzielić koszt poniesienia opłaty wstępnej proporcjonalnie do całego okresu obowiązywania umowy leasingu. Jednorazowe zaliczenie czynszu inicjalnego do kosztów uzyskania przychodów stanowi naruszenie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...)

Wątpliwości spółki budzi również ewentualna konieczność rozpoznania u przedstawiciela przychodu z tytułu nieodpłatnego udostępnienia samochodu.

Co do zasady, z nieodpłatnym świadczeniem mamy do czynienia w sytuacji, w której (najczęściej poprzez zawartą umowę użyczenia) jedna ze stron przekazuje świadczenie na rzecz drugiej strony bez uzyskiwania w zamian jakichkolwiek świadczeń zwrotnych.

Nie dotyczy to jednak omawianej sytuacji. Tutaj bowiem samochód przekazany jest w ramach zawartej umowy o przedstawicielstwo, a fakt jego udostępnienia uwzględniony jest w finansowych warunkach zawartej umowy.

Potwierdzenie takiego stanowiska odnajdujemy w przytoczonej już interpretacji, w której czytamy m.in.:

(...) Pojęcie nieodpłatnego świadczenia użyte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające wymiar majątkowy. Przekazanie odzieży, materiałów biurowych oraz samochodu nie wywołuje po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu otrzymanych przez niego nieodpłatnych świadczeń (...)

PRZYKŁAD

W marcu 2008 r. spółka podpisała 3-letnie umowy leasingowe samochodów osobowych (leasing operacyjny), które następnie zostały przekazane na rzecz podwykonawców spółki. Wstępna opłata leasingowa wyniosła 18 000 zł + 22% VAT, a miesięczny czynsz leasingowy wynosi 2000 zł + 22% VAT.

Księgowania:

1a. Faktura dotycząca wstępnej opłaty leasingowej:

Wn konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 21 960,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 21 960,00 zł

1b. Rozliczenie otrzymanej faktury (VAT podlegający odliczeniu: 3960,00 x 60%):

Wn konto 402„ Usługi obce” 19 584,00 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 376,00 zł

Ma konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 21 960,00 zł

2. Przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie:

Wn konto 641„Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 19 584,00 zł

Ma konto 490„Rozliczenie kosztów” 19 584,00 zł

3. Miesięczny odpis kosztu wstępnej opłaty leasingowej (19 584/36):

Wn konto 490„Rozliczenie kosztów” 544,00 zł

Ma konto 641„Rozliczenie międzyokresowe kosztów” 544,00 zł

4a. Faktura za miesięczną ratę leasingową:

Wn konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 2 440,00 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” 2 440,00 zł

4b. Rozliczenie otrzymanej faktury (VAT podlegający odliczeniu: 440,00 x 60%):

Wn konto 402„ Usługi obce” 2 176,00 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 264,00 zł

Ma konto 301„Rozliczenie zakupu usług” 2 440,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238,

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA