REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zadatek na zakup nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna wpłaciła zadatek na zakup nieruchomości ze środków zgromadzonych na osobistym rachunku bankowym. Następnie otworzyła działalność (wpis do ewidencji działalności) i prowadzi pełną księgowość. Jak zaksięgować w księgach zadatek?

JANINA KRZEMIŃSKA

REKLAMA

Autopromocja

biegły rewident, członek zarządu PKF Consult

eżeli przyjmiemy, że zakupiona nieruchomość będzie służyła wspomnianej osobie fizycznej na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, oraz że jest ona podatnikiem VAT i w pozostałej części sfinansuje zakup z rachunku bankowego prowadzonego dla celów działalności gospodarczej - to ewidencja operacji towarzyszących powyższemu zakupowi w księgach rachunkowych prowadzącego działalność gospodarczą może przebiegać w następujący sposób:

1. Zapłata przez właściciela z konta osobistego zadatku na zakup nieruchomości do celów działalności gospodarczej (traktowana jako osobiste zaangażowanie prywatnych środków pieniężnych właściciela w działalność gospodarczą): strona Wn konta 200 Rozrachunki z dostawcami (w analityce: z tytułu zaliczek, przedpłat, zadatków), strona Ma konta 240 Pozostałe rozrachunki (w analityce: rozrachunki z właścicielem/rachunek właściciela).

2. Faktura VAT zakupu wystawiona przez sprzedającego na całą wartość zakupionej nieruchomości (poparta aktem notarialnym zakupu nieruchomości) wystawiona na prowadzącego działalność gospodarczą: strona Wn konta 010 Środki trwałe (w analityce: odpowiednio do rodzaju środka trwałego - zgodnie ze szczegółowością przyjętą w polityce rachunkowości firmy) - wartość netto, strona Wn konta 220 Rozrachunki z budżetem (w analityce: VAT do odliczenia - zgodnie ze szczegółowością przyjętą w polityce rachunkowości firmy) - wartość VAT, strona Ma konta 200 Rozrachunki z dostawcami (w analityce: z tytułu zakupów środków trwałych) - wartość brutto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Zapłata z rachunku bankowego firmy (działalności gospodarczej) pozostałej części faktury dotyczącej zakupionej nieruchomości: strona Wn konta 200 Rozrachunki z dostawcami (w analityce: z tytułu zakupów środków trwałych), strona Ma konta 131 Rachunek bankowy.

4. Rozliczenie konta dostawcy z tytułu transakcji zakupu nieruchomości: strona Wn konta 200 Rozrachunki z dostawcami (w analityce: z tytułu zakupów środków trwałych), strona Ma konta 200 Rozrachunki z dostawcami (w analityce: z tytułu zaliczek, przedpłat, zadatków).

Konto 240 Pozostałe rozrachunki - rozrachunki z właścicielem/rachunek właściciela będzie miało następnie wpływ na ustalenie kapitału właściciela wykazywanego w bilansie firmy. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wszystkie środki pieniężne zaangażowane w tę działalność należą do właściciela firmy, który wpłaca na rachunek bankowy swojej firmy lub z niego wypłaca dowolne sumy pieniędzy. Przedsiębiorca może wnosić do firmy majątek rzeczowy (na przykład zakupione przed rozpoczęciem działalności składniki majątku, stanowiące w prowadzonym przedsiębiorstwie środki trwałe), może także wypłacać środki z rachunku firmowego na cele prywatne.

Analizując przepisy podatkowe, należy zaznaczyć, że wydatek poniesiony przed rozpoczęciem działalności na zakup składnika majątku zaliczonego następnie do środków trwałych jest kosztem uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o czym stanowi art. 22 ust. 8 ustawy.

(AP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA