REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać gwarancję bankową w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bank udziela nam gwarancji bankowej jako zabezpieczenie należności Agencji Rolnej tytułem umowy dzierżawy z naszą firmą. Kwota zabezpieczenia to 100 tys zł. Czy powinnam wykazać tę kwotę w bilansie?

MICHAŁ KOŁOSOWSKI

REKLAMA

REKLAMA

biegły rewident, członek zarządu Europejskiego Centrum Audytu

Zamknięcie roku obrotowego łączy się z obowiązkiem odpowiedniej wyceny i prezentacji aktywów i pasywów. Jedną z głównych zasad, którą powinny się kierować spółki, sporządzając sprawozdanie finansowe, jest zasada ostrożności mówiąca o tym, że należy ująć wszystkie koszty i tylko pewne przychody. Oznacza to, że spółka jest zobowiązana m.in. do tworzenia rezerw i rozliczeń międzyokresowych biernych. Ustawa o rachunkowości definiuje rezerwy jako zobowiązania, którego termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Stwierdzenie to jest bardzo lakoniczne i nie daje dokładnych wskazówek, w jaki sposób i gdzie należy się zaprezentować, ani też czy mamy do czynienia z zobowiązaniem, rezerwą czy zobowiązaniem warunkowym, a może żadnym z nich. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z Międzynarodowego Standardu Rachunkowości (MSR) 37.

Obowiązek utworzenia rezerwy powstaje w momencie, gdy na jednostce ciąży obowiązek gospodarczy wynikający ze zdarzeń przeszłych, wypełnienie tego obowiązku spowoduje wypływ środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne, a także, co ważne, jesteśmy w stanie wiarygodnie oszacować kwotę tego obowiązku. Rezerwa jest prezentowana w sprawozdaniu finansowym w bilansie, a także dokonywane jest odpowiednie ujawnienie w dodatkowych informacjach i wyjaśnieniach.

REKLAMA

Zobowiązanie warunkowe powstaje w momencie, gdy jednostka stwierdza, że możliwe jest powstanie obowiązku, który pojawi się dopiero w przypadku wystąpienia jednego lub większej ilości niepewnych przyszłych zdarzeń. Co ważne zdarzenia te nie są kontrolowane przez jednostkę. Tego typu zobowiązań nie ujmuje się jednak w sprawozdaniu finansowym (bilansie), ponieważ nie jest możliwe wiarygodne oszacowanie ich wartości. Ponadto nawet w przypadku wypełnienia obowiązku nie wiadomo, czy będzie się z tym wiązać wypływ korzyści ekonomicznych. Standard zaleca jednak ujawnienie informacji o zobowiązaniu warunkowym, chyba że istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo możliwości wypływu korzyści ekonomicznych ze spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W danym przypadku należy przede wszystkim postawić sobie pytanie, czy istnieje teraźniejszy obowiązek wynikający ze zdarzenia obligującego. Zdarzeniem obligującym byłoby wykorzystanie gwarancji bankowej, a więc wypłata dokonana przez bank na rzecz Agencji Rolnej, a następnie roszczenie banku w stosunku do spółki, które należałoby ujawnić w sprawozdaniu finansowym. Następnym bardzo istotnym elementem jest odpowiedź na pytanie, czy istnieje możliwy obowiązek na dzień sporządzania sprawozdania finansowego, który spowoduje powstanie zobowiązania. W tym przypadku wydaje się, że mogłaby się pojawić taka możliwość, że spółka nie zapłaci zobowiązania z tytułu dzierżawy. Jednak nie należy zapominać o prawdopodobieństwie pojawienia się korzyści ekonomicznych, których określenie na poziomie znikomym powoduje, że spółka może nie dokonywać żadnych ujawnień w swoim sprawozdaniu finansowym. W przeciwnym przypadku gwarancję bankową należy potraktować jako zobowiązanie warunkowe.

(AP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA