REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać gwarancję bankową w księgach rachunkowych

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bank udziela nam gwarancji bankowej jako zabezpieczenie należności Agencji Rolnej tytułem umowy dzierżawy z naszą firmą. Kwota zabezpieczenia to 100 tys zł. Czy powinnam wykazać tę kwotę w bilansie?

MICHAŁ KOŁOSOWSKI

REKLAMA

REKLAMA

biegły rewident, członek zarządu Europejskiego Centrum Audytu

Zamknięcie roku obrotowego łączy się z obowiązkiem odpowiedniej wyceny i prezentacji aktywów i pasywów. Jedną z głównych zasad, którą powinny się kierować spółki, sporządzając sprawozdanie finansowe, jest zasada ostrożności mówiąca o tym, że należy ująć wszystkie koszty i tylko pewne przychody. Oznacza to, że spółka jest zobowiązana m.in. do tworzenia rezerw i rozliczeń międzyokresowych biernych. Ustawa o rachunkowości definiuje rezerwy jako zobowiązania, którego termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Stwierdzenie to jest bardzo lakoniczne i nie daje dokładnych wskazówek, w jaki sposób i gdzie należy się zaprezentować, ani też czy mamy do czynienia z zobowiązaniem, rezerwą czy zobowiązaniem warunkowym, a może żadnym z nich. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z Międzynarodowego Standardu Rachunkowości (MSR) 37.

Obowiązek utworzenia rezerwy powstaje w momencie, gdy na jednostce ciąży obowiązek gospodarczy wynikający ze zdarzeń przeszłych, wypełnienie tego obowiązku spowoduje wypływ środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne, a także, co ważne, jesteśmy w stanie wiarygodnie oszacować kwotę tego obowiązku. Rezerwa jest prezentowana w sprawozdaniu finansowym w bilansie, a także dokonywane jest odpowiednie ujawnienie w dodatkowych informacjach i wyjaśnieniach.

REKLAMA

Zobowiązanie warunkowe powstaje w momencie, gdy jednostka stwierdza, że możliwe jest powstanie obowiązku, który pojawi się dopiero w przypadku wystąpienia jednego lub większej ilości niepewnych przyszłych zdarzeń. Co ważne zdarzenia te nie są kontrolowane przez jednostkę. Tego typu zobowiązań nie ujmuje się jednak w sprawozdaniu finansowym (bilansie), ponieważ nie jest możliwe wiarygodne oszacowanie ich wartości. Ponadto nawet w przypadku wypełnienia obowiązku nie wiadomo, czy będzie się z tym wiązać wypływ korzyści ekonomicznych. Standard zaleca jednak ujawnienie informacji o zobowiązaniu warunkowym, chyba że istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo możliwości wypływu korzyści ekonomicznych ze spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W danym przypadku należy przede wszystkim postawić sobie pytanie, czy istnieje teraźniejszy obowiązek wynikający ze zdarzenia obligującego. Zdarzeniem obligującym byłoby wykorzystanie gwarancji bankowej, a więc wypłata dokonana przez bank na rzecz Agencji Rolnej, a następnie roszczenie banku w stosunku do spółki, które należałoby ujawnić w sprawozdaniu finansowym. Następnym bardzo istotnym elementem jest odpowiedź na pytanie, czy istnieje możliwy obowiązek na dzień sporządzania sprawozdania finansowego, który spowoduje powstanie zobowiązania. W tym przypadku wydaje się, że mogłaby się pojawić taka możliwość, że spółka nie zapłaci zobowiązania z tytułu dzierżawy. Jednak nie należy zapominać o prawdopodobieństwie pojawienia się korzyści ekonomicznych, których określenie na poziomie znikomym powoduje, że spółka może nie dokonywać żadnych ujawnień w swoim sprawozdaniu finansowym. W przeciwnym przypadku gwarancję bankową należy potraktować jako zobowiązanie warunkowe.

(AP)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA