REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych ujawniony błąd

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po rekonstrukcji bazy danych okazało się, że stan magazynowy na początku 2008 r. jest inny niż wykazany w BO 2008 r. w księgowości. Stan magazynowy jest prawidłowy, natomiast trzeba skorygować kwotę BO 2008 r. oraz bilans zamknięcia 2007 r., ponieważ błąd ten ujawniono już po zamknięciu bilansu. Jak prawidłowo dokonać takiej korekty?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie korekty w księgach rachunkowych w odpowiednich latach zależy od tego, kiedy błąd wykryto i czy sprawozdanie, którego dotyczy błąd, zostało już zatwierdzone, czy jeszcze nie. Po sporządzeniu sprawozdania, ale przed jego zatwierdzeniem, wszelkie informacje ujmuje się w księgach zamykanego roku. Gdy sprawozdanie finansowe zostało już zatwierdzone, odpowiednie zapisy należy ująć w księgach bieżącego roku.

UZASADNIENIE

Korekty sprawozdań finansowych są możliwe do czasu zatwierdzenia tych sprawozdań. Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie lub powodują, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, to powinna odpowiednio zmienić (skorygować) to sprawozdanie. W tym celu należy:

REKLAMA

• przeprowadzić odpowiednie zapisy w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub badał, o ile jednostka jest zobowiązana do badania i ogłaszania sprawozdań finansowych.

Czego nie uznaje się za błąd podstawowy

Za błąd podstawowy nie uznaje się zmian wykazanych w bilansie w kwotach wynikłych:

• ze zmiany zasad (polityki) rachunkowości jednostki,

• z zastosowania niewłaściwej stawki amortyzacyjnej - dopuszczona jest w ustawie o rachunkowości możliwość weryfikacji stawek w każdym roku obrotowym,

• z utworzenia rezerw w nieprawidłowej wysokości - w sprawozdaniu wykazane są na podstawie szacunków, w wysokości prawdopodobnych zobowiązań,

• z popełniania błędów niewpływających istotnie na dane prezentowane w sprawozdaniach finansowych sporządzonych za lata, w których popełniono błąd,

• ze zdarzeń, których rozstrzygnięcie do dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego nie było jednostce znane (np. wyroki sądowe).

Jeśli zdarzenia, które wystąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się tylko w informacji dodatkowej.

Dlatego każdy błąd wykryty po zatwierdzeniu sprawozdania należy rozpatrywać pod względem jego istotności i wpływu na ostateczny wynik finansowy.

W razie wykrycia błędu istotnego, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za rzetelnie i jasno przedstawiające sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy, mówimy o błędzie podstawowym.

Schemat. Klasyfikacja zdarzeń gospodarczych po dacie bilansu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W ewidencji księgowej skutki korekty błędu podstawowego stwierdzone w roku obrotowym, a popełnione w poprzednich latach obrotowych, ujmuje się na koncie zespołu 8 „Rozliczenie wyniku finansowego”, w analityce „Skutki błędów podstawowych lat ubiegłych”.

Tabela 1. Wpływ błędu podstawowego na „Rozliczenie wyniku finansowego”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Taki sposób księgowania korekty błędu popełnionego w latach poprzednich powoduje, że nie zostaje zniekształcony wynik finansowy za rok obrotowy, w którym stwierdzono błąd. W związku z tym, że błąd nie dotyczy danego roku, lecz lat poprzednich, korekty nie odnosi się do rachunku zysków i strat danego roku, ale wykazuje bezpośrednio w bilansie w kapitałach własnych.

Jeśli w wyniku ujawnienia błędu dotyczącego lat ubiegłych nastąpiło zawyżenie lub zaniżenie kosztów lub przychodów, to powinna być dokonana korekta rozliczenia podatku dochodowego za lata ubiegłe, w których powstał błąd.

Tabela 2. Wpływ korekty na rozliczenie podatkowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Różnica podatku dochodowego powstała z korekty zeznania rocznego powinna być odniesiona na konto „Rozliczenie wyniku finansowego”.

Jeżeli po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego ujawniony błąd nie wpływa istotnie na sprawozdanie finansowe, to należy go ująć w księgach rachunkowych roku bieżącego i traktować jako operacje bieżące.

W przypadku błędów nieistotnych konieczne jest jednak ich łączne rozpatrywanie, ponieważ ich suma może prowadzić do zniekształcenia sprawozdania finansowego, a tym samym do uznania go za niewiarygodne.

Przykład

Jednostka wykazała w sprawozdaniu finansowym za rok 2007, a tym samym w bilansie otwarcia roku 2008, stan zapasów na kwotę 100 000 zł.

Po rekonstrukcji bazy danych w programie magazynowym okazało się, że stan magazynowy na początku 2008 r. wynosi 120 000 zł i jest wyższy, niż wykazany jako bilans otwarcia 2008 w systemie finansowo-księgowym, o kwotę 20 000 zł. W prawidłowej wysokości wykazany jest stan zapasów w programie magazynowym. W wyniku przeprowadzonej analizy kont okazało się, że został zawyżony koszt własny sprzedaży.

Wariant I

Błąd ujawniono po sporządzeniu sprawozdania finansowego (po 31 marca 2008 r.), ale przed jego zatwierdzeniem

Przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego jednostka powinna:

I. Dokonać korekt zapisów w księgach rachunkowych 2007 r.

1. Korekta zapasów materiałów oraz kosztów

Wn „Materiały” 20 000

Ma „Koszt własny sprzedaży” 20 000

2. Zaksięgowanie różnicy podatku dochodowego wynikającej z korekty kosztów: 20 000 zł × 19% = 3800 zł

Wn „Podatek dochodowy” 3 800

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 3 800

II. Zmienić dane w sprawozdaniu finansowym za 2007 r. i:

• wykazać stan zapasów materiałów w kwocie 120 000 zł,

• zmniejszyć wynik finansowy brutto o kwotę 20 000 zł,

• zwiększyć podatek dochodowy i zobowiązanie wobec US o kwotę 3800 zł.

III. Umieścić wyjaśnienie w informacji dodatkowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II

Błąd ujawniono po sporządzeniu sprawozdania finansowego i po jego zatwierdzeniu. Stwierdzono błąd podstawowy, którego skutki odnoszone są w księgach roku 2008. Błąd ten spowodował zaniżenie stanu zapasów, a tym samym zawyżenie kosztów w 2007 r., przez co wynik finansowy brutto był niższy o kwotę 20 000 zł. Zaniżone zostało także zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego na kwotę 3800 zł.

20 000 zł × 19% = 3800 zł

Ewidencja księgowa

1. Korekta stanu zapasów i wyniku finansowego za lata ubiegłe:

Wn „Materiały” 20 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 20 000

- w analityce „Skutki korekty błędu podstawowego z lat ubiegłych”

2. Różnica podatku dochodowego wynikająca z korekty:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 3 800

- w analityce „Skutki korekty błędu podstawowego z lat ubiegłych”

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 3 800

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 4 ust. 1, art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA