Remont hali magazynowej stanowi koszt
REKLAMA
REKLAMA
Wydatki związane z remontem hali magazynowej dla celów księgowych stanowią dla spółki koszty operacyjne okresu, w którym zostały poniesione. Należy w związku z tym pamiętać, że remont oznacza wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót mających na celu odtworzenie stanu pierwotnego. Taką definicję można odnaleźć w przepisach prawa budowlanego. Jest to o tyle ważne, że w przypadku gdy przeprowadzone czynności podwyższą wartość tego środka trwałego w stosunku do ujęcia początkowego poniesione koszty ewidencjonuje się w zupełnie inny sposób.
REKLAMA
Oznacza to, że nakłady poniesione na przebudowę, rozbudowę, modernizację lub rekonstrukcję zwiększają wartość księgową danego składnika majątku.
Z pewnością ze wzrostem wartości hali magazynowej nie wiąże się jej odnowienie. Nawet jeżeli w tym celu użyte zostały nowocześniejsze materiały, a są one rynkowym odpowiednikiem materiałów użytych wcześniej.
Należy pamiętać, że jednorazowe ujecie takich wydatków w koszty jest właściwe tylko wtedy, gdy ich wartość nie jest wartością istotną w skali działalności jednostki. W przypadku gdy spółka korzysta z kont zespołu cztery i pięć, zostanie to odzwierciedlone w następujący sposób:
1. Faktura VAT wykonawcy robót: strona Wn konta 300 - Rozliczenie zakupu - wartość według ceny nabycia (netto), strona Wn konta 225 - Rozliczenie VAT naliczonego - VAT naliczony podlegający rozliczeniu, strona Ma konta 240 - Inne rozrachunki - wartość brutto.
2. Zarachowanie wydatków w ciężar kosztów: obciążenie kosztów rodzajowych strona Wn konta 400 - Koszty według rodzajów, strona Ma konta 300 - Rozliczenie zakupu, rozliczenie kosztów konto kosztów zespołu pięć: strona Wn konta 550 - Koszty ogólnozakładowe, strona Ma konta 490 - Rozliczenie kosztów.
Jeżeli jednak koszt jest istotny, konieczne jest jego rozliczenie w czasie za pomocą konta - Rozliczenie międzyokresowe kosztów.
W związku z tym obciążenie kosztów działalności operacyjnej kosztami remontu może przebiegać w następujący sposób: strona Wn konta 400 - Koszty według rodzaju, strona Ma konta 300 - Rozliczenie zakupu. Zarachowanie kosztów do rozliczenia w przyszłych okresach: strona Wn 640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów, strona Ma 490 - Rozliczenie kosztów. Z kolei rozliczanie kosztów remontu w kolejnych okresach powinno rozpocząć się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano remont. W takim przypadku koszty przypadające na poszczególne okresy należy ująć przykładowo zapisem: strona Wn konta 550 - Koszty ogólnozakładowe, strona Wn konta 640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów.
REMONT A ULEPSZENIE
Ulepszenie własnego środka trwałego w odróżnieniu od remontu powoduje wzrost jego wartości w stosunku do ujęcia początkowego. Powstaje nowa podstawa ustalania odpisów amortyzacyjnych. Z ulepszeniem mamy do czynienia w przypadku przebudowy, rozbudowy, modernizacji lub rekonstrukcji. Zgodnie z ustawą o rachunkowości miarą ulepszenia są korzyści wynikające m.in. z wydłużenia okresu używania środka trwałego, zwiększenia możliwości wytwórczych, lepszej jakość produktów.
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat