REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach dotację otrzymaną na zakup maszyn

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zamierza zakupić w grudniu 2008 r. maszynę o wartości 540 tys., natomiast w maju 2009 r. dwie maszyny o łącznej wartości 889 tys. Na zakupione maszyny spółka otrzyma dotację w czerwcu 2009 r. w kwocie 857,4 tys. W jaki sposób dotację rozliczyć w księgach w latach 2009-2011?

Anna Stawowy

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

kierownik zespołu w departamencie audytu w Europejskim Centrum Audytu

Środki pieniężne otrzymane na zakup środków trwałych należy ujmować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Środki te zaliczane są stopniowo do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do wielkości odpisów amortyzacyjnych dokonanych od środków trwałych finansowanych z dotacji.

Należy jednak pamiętać, że odpisy amortyzacyjne są różnie ujmowane dla celów podatkowych oraz bilansowych.

REKLAMA

Do momentu wpływu dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych oraz bilansowych są sobie równe. Jednak w momencie otrzymania dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych nie stanowią kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo stawki amortyzacyjne bilansowe i podatkowe są sobie równe i wynoszą 25 proc., przyjęto liniową metodę amortyzacji. Wartość II maszyny równa jest 500 tys., wartość III maszyny równa jest 389 tys. W związku z faktem, że podano informację o dotacji łącznej na trzy maszyny, dla celów poniższego przykładu założono, że na każdą maszynę przypada część dotacji odpowiadająca udziałowi wartości poszczególnej maszyny w ogólnej wartości początkowej wszystkich trzech urządzeń.

1. Obliczenie wartości dotacji przypadającej na poszczególną maszynę: Łączna wartość maszyn: 540 tys.+500 tys.+389 tys.=1429 tys. zł.

I maszyna (540 tys./1429 tys.) x 857,4 tys. = 324 tys.; II maszyna (500 tys./1429 tys.) x 857,4 = 300 tys.; III maszyna (389 tys./1429 tys.) x 857,4 = 233,4 tys. zł;

2. Obliczenie udziału dotacji przypadającej na poszczególną maszynę w wartości tej maszyny: I maszyna (324 tys./540 tys.) x 100 = 60 proc.; II maszyna (300 tys./500 tys.) x 100 = 60 proc.; III maszyna (233,4 tys./389 tys.) x 100 = 60 proc.

3. Wyliczenie wartości dotacji przypadającej na miesięczne odpisy amortyzacyjne: I maszyna [(540 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6750 zł; II maszyna - [(500 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6250 zł; III maszyna [(389 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 4862,5 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2009 roku wynosi: I maszyna 6750 x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 x 7 miesięcy = 43 750; III maszyna 4862,5 x 7 miesięcy = 34 037,5 zł. Razem 158 787,5 zł.

Ewidencja księgowa - 2009 rok

1. Otrzymanie dotacji (księgowanie w czerwcu) - 857 400 zł: strona Wn konta - Rachunek bankowy, strona Ma konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów.

2. Ewidencja odpisów amortyzacyjnych maszyn w 2009 roku - 264 645,83 zł: strona Wn konta Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

3. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 158 787,5 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe Rozliczeń międzyokresowych przychodów na 31 grudnia 2009 r. wynosi (857 400 zł - 158 787,5 zł) 698 612,50 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2010 roku wynosi: I maszyna 6750 zł x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 zł x 12 miesięcy = 75 tys. zł; III maszyna 4862,5 zł x 12 miesięcy = 58 350 zł. Razem 2143 zł.

Ewidencja księgowa - 2010 rok

1. Naliczenie amortyzacji rocznej (540 tys. zł x 25 proc. + 500 tys. zł x 25 proc. + 389 tys. x 25 proc.) - 357 250 zł: strona Wn konta - Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

2. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 214 350 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów: na 31 grudnia 2010 r. wynosi 484 262,50 zł (698 612,5 zł - 214 350 zł) , a na 31 grudnia 2011 r. 269 913,5 zł (484 263,50 zł - 214 350 zł).

Należy zaznaczyć, że w przykładzie dla uproszczenia dokonano ewidencji rocznej, jednak amortyzację oraz rozliczanie dotacji powinno być dokonywane w okresach miesięcznych.

(AP)

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA