REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach dotację otrzymaną na zakup maszyn

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zamierza zakupić w grudniu 2008 r. maszynę o wartości 540 tys., natomiast w maju 2009 r. dwie maszyny o łącznej wartości 889 tys. Na zakupione maszyny spółka otrzyma dotację w czerwcu 2009 r. w kwocie 857,4 tys. W jaki sposób dotację rozliczyć w księgach w latach 2009-2011?

Anna Stawowy

REKLAMA

Autopromocja

kierownik zespołu w departamencie audytu w Europejskim Centrum Audytu

Środki pieniężne otrzymane na zakup środków trwałych należy ujmować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Środki te zaliczane są stopniowo do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do wielkości odpisów amortyzacyjnych dokonanych od środków trwałych finansowanych z dotacji.

Należy jednak pamiętać, że odpisy amortyzacyjne są różnie ujmowane dla celów podatkowych oraz bilansowych.

Do momentu wpływu dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych oraz bilansowych są sobie równe. Jednak w momencie otrzymania dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych nie stanowią kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo stawki amortyzacyjne bilansowe i podatkowe są sobie równe i wynoszą 25 proc., przyjęto liniową metodę amortyzacji. Wartość II maszyny równa jest 500 tys., wartość III maszyny równa jest 389 tys. W związku z faktem, że podano informację o dotacji łącznej na trzy maszyny, dla celów poniższego przykładu założono, że na każdą maszynę przypada część dotacji odpowiadająca udziałowi wartości poszczególnej maszyny w ogólnej wartości początkowej wszystkich trzech urządzeń.

1. Obliczenie wartości dotacji przypadającej na poszczególną maszynę: Łączna wartość maszyn: 540 tys.+500 tys.+389 tys.=1429 tys. zł.

I maszyna (540 tys./1429 tys.) x 857,4 tys. = 324 tys.; II maszyna (500 tys./1429 tys.) x 857,4 = 300 tys.; III maszyna (389 tys./1429 tys.) x 857,4 = 233,4 tys. zł;

2. Obliczenie udziału dotacji przypadającej na poszczególną maszynę w wartości tej maszyny: I maszyna (324 tys./540 tys.) x 100 = 60 proc.; II maszyna (300 tys./500 tys.) x 100 = 60 proc.; III maszyna (233,4 tys./389 tys.) x 100 = 60 proc.

3. Wyliczenie wartości dotacji przypadającej na miesięczne odpisy amortyzacyjne: I maszyna [(540 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6750 zł; II maszyna - [(500 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6250 zł; III maszyna [(389 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 4862,5 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2009 roku wynosi: I maszyna 6750 x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 x 7 miesięcy = 43 750; III maszyna 4862,5 x 7 miesięcy = 34 037,5 zł. Razem 158 787,5 zł.

Ewidencja księgowa - 2009 rok

1. Otrzymanie dotacji (księgowanie w czerwcu) - 857 400 zł: strona Wn konta - Rachunek bankowy, strona Ma konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów.

2. Ewidencja odpisów amortyzacyjnych maszyn w 2009 roku - 264 645,83 zł: strona Wn konta Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

3. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 158 787,5 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe Rozliczeń międzyokresowych przychodów na 31 grudnia 2009 r. wynosi (857 400 zł - 158 787,5 zł) 698 612,50 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2010 roku wynosi: I maszyna 6750 zł x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 zł x 12 miesięcy = 75 tys. zł; III maszyna 4862,5 zł x 12 miesięcy = 58 350 zł. Razem 2143 zł.

Ewidencja księgowa - 2010 rok

1. Naliczenie amortyzacji rocznej (540 tys. zł x 25 proc. + 500 tys. zł x 25 proc. + 389 tys. x 25 proc.) - 357 250 zł: strona Wn konta - Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

2. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 214 350 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów: na 31 grudnia 2010 r. wynosi 484 262,50 zł (698 612,5 zł - 214 350 zł) , a na 31 grudnia 2011 r. 269 913,5 zł (484 263,50 zł - 214 350 zł).

Należy zaznaczyć, że w przykładzie dla uproszczenia dokonano ewidencji rocznej, jednak amortyzację oraz rozliczanie dotacji powinno być dokonywane w okresach miesięcznych.

(AP)

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA