REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach dotację otrzymaną na zakup maszyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zamierza zakupić w grudniu 2008 r. maszynę o wartości 540 tys., natomiast w maju 2009 r. dwie maszyny o łącznej wartości 889 tys. Na zakupione maszyny spółka otrzyma dotację w czerwcu 2009 r. w kwocie 857,4 tys. W jaki sposób dotację rozliczyć w księgach w latach 2009-2011?

Anna Stawowy

REKLAMA

REKLAMA

kierownik zespołu w departamencie audytu w Europejskim Centrum Audytu

Środki pieniężne otrzymane na zakup środków trwałych należy ujmować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Środki te zaliczane są stopniowo do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do wielkości odpisów amortyzacyjnych dokonanych od środków trwałych finansowanych z dotacji.

Należy jednak pamiętać, że odpisy amortyzacyjne są różnie ujmowane dla celów podatkowych oraz bilansowych.

REKLAMA

Do momentu wpływu dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych oraz bilansowych są sobie równe. Jednak w momencie otrzymania dotacji odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych nie stanowią kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo stawki amortyzacyjne bilansowe i podatkowe są sobie równe i wynoszą 25 proc., przyjęto liniową metodę amortyzacji. Wartość II maszyny równa jest 500 tys., wartość III maszyny równa jest 389 tys. W związku z faktem, że podano informację o dotacji łącznej na trzy maszyny, dla celów poniższego przykładu założono, że na każdą maszynę przypada część dotacji odpowiadająca udziałowi wartości poszczególnej maszyny w ogólnej wartości początkowej wszystkich trzech urządzeń.

1. Obliczenie wartości dotacji przypadającej na poszczególną maszynę: Łączna wartość maszyn: 540 tys.+500 tys.+389 tys.=1429 tys. zł.

I maszyna (540 tys./1429 tys.) x 857,4 tys. = 324 tys.; II maszyna (500 tys./1429 tys.) x 857,4 = 300 tys.; III maszyna (389 tys./1429 tys.) x 857,4 = 233,4 tys. zł;

2. Obliczenie udziału dotacji przypadającej na poszczególną maszynę w wartości tej maszyny: I maszyna (324 tys./540 tys.) x 100 = 60 proc.; II maszyna (300 tys./500 tys.) x 100 = 60 proc.; III maszyna (233,4 tys./389 tys.) x 100 = 60 proc.

3. Wyliczenie wartości dotacji przypadającej na miesięczne odpisy amortyzacyjne: I maszyna [(540 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6750 zł; II maszyna - [(500 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 6250 zł; III maszyna [(389 tys. x 25 proc.)/12] x 60 proc. = 4862,5 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2009 roku wynosi: I maszyna 6750 x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 x 7 miesięcy = 43 750; III maszyna 4862,5 x 7 miesięcy = 34 037,5 zł. Razem 158 787,5 zł.

Ewidencja księgowa - 2009 rok

1. Otrzymanie dotacji (księgowanie w czerwcu) - 857 400 zł: strona Wn konta - Rachunek bankowy, strona Ma konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów.

2. Ewidencja odpisów amortyzacyjnych maszyn w 2009 roku - 264 645,83 zł: strona Wn konta Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

3. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 158 787,5 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe Rozliczeń międzyokresowych przychodów na 31 grudnia 2009 r. wynosi (857 400 zł - 158 787,5 zł) 698 612,50 zł.

Wartość dotacji przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w 2010 roku wynosi: I maszyna 6750 zł x 12 miesięcy = 81 tys. zł; II maszyna 6250 zł x 12 miesięcy = 75 tys. zł; III maszyna 4862,5 zł x 12 miesięcy = 58 350 zł. Razem 2143 zł.

Ewidencja księgowa - 2010 rok

1. Naliczenie amortyzacji rocznej (540 tys. zł x 25 proc. + 500 tys. zł x 25 proc. + 389 tys. x 25 proc.) - 357 250 zł: strona Wn konta - Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie.

2. Rozliczenie części dotacji przypadające na już dokonane odpisy amortyzacyjne - 214 350 zł: strona Wn konta - Rozliczenie międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne.

Saldo końcowe konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów: na 31 grudnia 2010 r. wynosi 484 262,50 zł (698 612,5 zł - 214 350 zł) , a na 31 grudnia 2011 r. 269 913,5 zł (484 263,50 zł - 214 350 zł).

Należy zaznaczyć, że w przykładzie dla uproszczenia dokonano ewidencji rocznej, jednak amortyzację oraz rozliczanie dotacji powinno być dokonywane w okresach miesięcznych.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA